Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemperatur golvvärme och kurvinställning  (läst 4887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bo S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Framledningstemperatur golvvärme och kurvinställning
« skrivet: 05 december 2006, 13:15:04 »
Hej!
Har gammalt hus med radiatorer och kör på kurva 9 Nibe 1230-10.
Har en tillbyggnad på med 75m2 golvvärme häften i betongplatta och hälften träbjälklag.
Ska få en esv20 installerad och har lite funderingar.
Finns ju möjlighet att sätta separat framledning för golvvärmen på 1230 och då är min fundering.

Ska man sätta en låg eller hög kurva? Ska man ha den lite lägre än för radiatorkretsen?
Vill inte ha högre temp på trägolven än 27 grader.
I 1230 kan man sedan både sätta min temp och max temp och undrar vilken maxtemp man ska sätta? 30 grader?
Har ingen volymförstorare.

Om man nu ska köra igång gollvärmen mitt i vintern (om man nu kan kalla den det) gissar jag att man ska ta det lite varligt så att man inte spräcker plattan. Tänkte börja på 15 grader ett dygn och sedan öka några grader per dygn. Onödigt eller ?
mvh bosse

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningstemperatur golvvärme och kurvinställning
« Svar #1 skrivet: 05 december 2006, 13:43:24 »
Hej!
Har gammalt hus med radiatorer och kör på kurva 9 Nibe 1230-10.
Har en tillbyggnad på med 75m2 golvvärme häften i betongplatta och hälften träbjälklag.
Ska få en esv20 installerad och har lite funderingar.
Finns ju möjlighet att sätta separat framledning för golvvärmen på 1230 och då är min fundering.

Ska man sätta en låg eller hög kurva? Ska man ha den lite lägre än för radiatorkretsen?
Vill inte ha högre temp på trägolven än 27 grader.
I 1230 kan man sedan både sätta min temp och max temp och undrar vilken maxtemp man ska sätta? 30 grader?
Har ingen volymförstorare.

Om man nu ska köra igång gollvärmen mitt i vintern (om man nu kan kalla den det) gissar jag att man ska ta det lite varligt så att man inte spräcker plattan. Tänkte börja på 15 grader ett dygn och sedan öka några grader per dygn. Onödigt eller ?
mvh bosse

Det är väl alltid vettigt att köra försiktigt i början med golvvärme, det finns en inbyggd golvtorksfunktion i meny 9.2.9 som du kanske kan använda. Om utrymmet är utkylt från början så ska du nog börja lite försiktigare, som du är inne på. Golvet bör nog till slut klara 45 ºC i alla fall men det brukar vara max.

Kurvan till golvvärmen ska självklart vara lägre än till radiatorerna, du får testa dig fram till ett bra värde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bo S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemperatur golvvärme och kurvinställning
« Svar #2 skrivet: 05 december 2006, 13:52:29 »
OK tack!
Menar du att med en uttemp från vpn på 45 grader blir inte ytemp på trägolvet mer än 27 ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningstemperatur golvvärme och kurvinställning
« Svar #3 skrivet: 05 december 2006, 15:13:28 »
OK tack!
Menar du att med en uttemp från vpn på 45 grader blir inte ytemp på trägolvet mer än 27 ?

Normalt blir det lägre temp på golvytan än i golvvärmesystemet, hur mycket lägre kan jag inte sia om.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
SV: Framledningstemperatur golvvärme och kurvinställning
« Svar #4 skrivet: 05 december 2006, 23:32:00 »
OK tack!
Menar du att med en uttemp från vpn på 45 grader blir inte ytemp på trägolvet mer än 27 ?

Inte för att det säger ett dyft om ditt golv. Men hos oss blir det ca 12 grader lägre yttemp. Golvet (källare) ligger på betongplatta (1967). Ca 60 kvm är tegelgolv och ca 60 är blå platon+papp+pergo. Om det finns nån isolering vet jag inte. Jag behöver aldrig skicka ut varmare vatten än 40 grader.

Detta kostar multum, så jag funderar på att installera radiatorer istället. Kommer i så fall bara elda i golvet för att hålla fukten borta. Jag tror att att en mycket stor del av vår totala värmeförbrukning går rätt ner i backen.
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

Utloggad Mia97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemperatur golvvärme och kurvinställning
« Svar #5 skrivet: 06 december 2006, 11:51:57 »
OK tack!
Menar du att med en uttemp från vpn på 45 grader blir inte ytemp på trägolvet mer än 27 ?

Inte för att det säger ett dyft om ditt golv. Men hos oss blir det ca 12 grader lägre yttemp. Golvet (källare) ligger på betongplatta (1967). Ca 60 kvm är tegelgolv och ca 60 är blå platon+papp+pergo. Om det finns nån isolering vet jag inte. Jag behöver aldrig skicka ut varmare vatten än 40 grader.

Detta kostar multum, så jag funderar på att installera radiatorer istället. Kommer i så fall bara elda i golvet för att hålla fukten borta. Jag tror att att en mycket stor del av vår totala värmeförbrukning går rätt ner i backen.

hur mkt har du tänkt ha igång systemet just för fukten?

Utloggad Bo S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemperatur golvvärme och kurvinställning
« Svar #6 skrivet: 06 december 2006, 14:51:24 »
Ok tack!
Läste instruktionsboken en gÃ¥ng till och sÃ¥g dÃ¥ att de rekommenderar kurva 5  -1 för golvvärme i betong vilket ger en framledningstemp pÃ¥ knappa 40 grader vid -20 grader ute. Rekommenderar kurva i mitt omrÃ¥de för radiatorer är 10.

Jag lägger mig på kurva 4 och testar.

Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
SV: Framledningstemperatur golvvärme och kurvinställning
« Svar #7 skrivet: 06 december 2006, 23:31:29 »
hur mkt har du tänkt ha igång systemet just för fukten?

Jag värmer golvet året om. I somras gick det åt 7-10 kWh per dygn till golvet enligt mina mätningar/uppskattningar. På årsbasis motsvarar det 20-30% av den totala förbrukningen för uppvärmning. Tar inte med i beräkningen hur mycket golvet drar så här års. Jag hoppas det kan räcka med 4-5 kWh/dygn. Får hålla koll med fuktmätare på strategiska ställen.

LÃ¥ter det rimligt?
Har inte räknat alls på det förrän nu. Men eftersom vi ska bygga ut badrummet i källaren så slinker det med 5-6 radiatorer på köpet, mest för att höja komforten.
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!