Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: vpboot
« skrivet: 05 september 2006, 00:48:02 »


Flott sveiset pipe og fastnøkkel....men...
skulle det bli litt mer nøyaktig ved å plassere pipa ved siden av?

Skrivet av: SaabAero
« skrivet: 22 augusti 2006, 08:26:39 »

Hej, här kommer lite information om moment för flänsmuttrar för kyla

Moment                              Typ av köldmedium                Flänsmutter            Nyckelstorlek
18 Nm                                Traditionella + R410A             1/4                       17
42 Nm                                Traditionella +R410A              3/8                       22
55 Nm                                Traditionella                         1/2                       24
55 Nm                                R410A                                 1/2                       26
65 Nm                                Traditionella                          5/8                      27
65 Nm                                R410A                                  5/8                      29

 studs Härligt- precis vad tråden behöver..

Det är när man läser sådant som "rör-kungen" skriver som man blir lite skeptisk till att anlita s.k proffs  _/-

Vi glada amatörer försöker ofta göra ett bra jobb trots att rätt kunskap inte alltid finns, men när kunskapen saknas får man antingen fråga eller ta reda på själv. Men att anlita ett proffs som medvetet gör ett halvdåligt jobb eller inte bryr sig om åtdragningsmoment känns inte speciellt lockande och även om jag skulle göra ett lika dåligt jobb själv har jag ia inte betalt en massa pengar för fusket.

Ang momentnycklar så är det ganska vanligt att nyckelhuvudet, dvs den del där hylsfästet sitter går att plocka bort och ersätta med s.k "kråkfötter". Tror t.om. det går på den billiga Biltemanyckel som jag har  Sc:,h  Det finns även kråkfötter med 4-kantfäste som passar direkt på ½"-tappen på momentnyckeln.
En sats med kråkfötter kan man ha mycket glädje av när man skruvar rör hemma eller bromsrör på bilen  ;)

Skrivet av: Trollet
« skrivet: 18 augusti 2006, 10:16:20 »

Hej, här kommer lite information om moment för flänsmuttrar för kyla

Moment                              Typ av köldmedium                Flänsmutter            Nyckelstorlek
18 Nm                                Traditionella + R410A             1/4                       17
42 Nm                                Traditionella +R410A              3/8                       22
55 Nm                                Traditionella                         1/2                       24
55 Nm                                R410A                                 1/2                       26
65 Nm                                Traditionella                          5/8                      27
65 Nm                                R410A                                  5/8                      29
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 16 augusti 2006, 22:17:16 »

Ja det här är ett ämne man törs röra med en tång!

Om man har för vana att dra lite muttrar, särskilt muttrar/bultar med skiftande material så får man en viss känsla med åren, även om man inte skruvat just VP/flare. Då ställer man knappt dessa frågor, man drar fast det.

Är man helt novis, då måste man nog ha något slags "fail-safe" tillbehör, antingen någon som vet hur många delar av ett varv efter punkten X eller en momentnyckel. För vad som är normalt "dra hårt!" för en person blir en katastrof med en annan person bakom blocknyckeln. Mässing + kopparfläns är ju dessutom inte direkt en av dom "förlåtande" materialen med stora felmarginaler beträffande åtdragning.

Själv så fick jag intala mig flera ggr: -"när du nu drar... tänk mässing... tänk koppar... glöm stål"
Även om det är förhållandevis grova blocknycklar/gängor så är materialet(mässing) relativt sprött.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 16 augusti 2006, 18:04:59 »

men jisses, dessa dyr-prylar är onödiga och ger falsk säkerhet, tänk er, ni som skruvar i rör dagligen. Om du på ett halv krokigt rör ska dra fast en kopling under ett hanfat, rörändan är lite oval och ni är less, röret som går in i koplingen går lite snett och då blir det avsevärt tyngre att dra den, man kan ibland få dra dom lite hårdare än om kopling och rör möts perfek, vilket dom sällan gör,

jag brukar dra såhär

10,12,15s VA skarv (vanliga mekanisk koppling för kopparrör) Dra dom så att du forfarande kan skymta 2 gängor under mutter kanten, slår aldrig fel.. kom ihåg att detta inte funkar med större koplingar

enda gånge folk drar för hårt är när dom drar fast blandar-rör för dom är mjukare än folk tror.

har aldrig hört någon som dragit en 15mm+ för hårt

Hmmm, sånna jobb skulle jag aldrig lämna ifrån mig. Friska gänger, lite olja och en momentnyckel borgar för seger även för den orutinerade. Föresten, har du någon gång pratat med nån som blivit nödgad att skruva på samma ställen som du har varit på tidigare? Förmodar att du i så fall är stor och stark. ;D
Skrivet av: rör-kungen
« skrivet: 16 augusti 2006, 17:47:09 »

men jisses, dessa dyr-prylar är onödiga och ger falsk säkerhet, tänk er, ni som skruvar i rör dagligen. Om du på ett halv krokigt rör ska dra fast en kopling under ett hanfat, rörändan är lite oval och ni är less, röret som går in i koplingen går lite snett och då blir det avsevärt tyngre att dra den, man kan ibland få dra dom lite hårdare än om kopling och rör möts perfek, vilket dom sällan gör,

jag brukar dra såhär

10,12,15s VA skarv (vanliga mekanisk koppling för kopparrör) Dra dom så att du forfarande kan skymta 2 gängor under mutter kanten, slår aldrig fel.. kom ihåg att detta inte funkar med större koplingar

enda gånge folk drar för hårt är när dom drar fast blandar-rör för dom är mjukare än folk tror.

har aldrig hört någon som dragit en 15mm+ för hårt
Skrivet av: hplp
« skrivet: 16 augusti 2006, 16:49:37 »

Det var lätt, sänder en bild på mitt alster. Provade dra med 70 Newtonmeter. Med blocknyckel visades 65Nm vid 70. Fullt godtagbart tycker jag. Felvisningen verkade vara linjär eftersom jag vid 20Nm nästan inte märkte någon skillnad alls. Så en billig blocknyckelsatts och dito hylsor samt en villig smed, så går det att fixa till.  :)
Viktigt när man spänner kopplingar är att hålla emot, jag brukar sätta en nyckel på kopplingen och en på muttern och spänna det sista med en hand, som när man klämmer ihop en tång. :)
Skrivet av: Marta
« skrivet: 15 augusti 2006, 21:06:28 »

Avvikelsen kan man kompensera med en räknedosa, förutsatt att kraften verkar på det avstånd från vridningspunkten som man har räknat på. En momentnycket som mäter vridningen av fyrkantfästet blir alltid rätt. Finns där en hävarm mellan mätpunkt och vridningspunkt så blir det verkliga momentet större ju längre in på handtaget man håller. Det här problemet finns även på fabrikstillverkade nycklar av den typ som man egentligen skall ha till detta.

Jag antar att det bästa är att dra till hårt, bättre för mycket än för litet. Min oro för härdning beror på att min förra pump läckte. Antagligen var det just en sådan koppling som var problemet, eftersom en av dessa var mycket lätt att skruva ur när den demonterades. Eftersom utedelen står på gummidämpare så finns det rörelse när den vibrerar. Hur mycket skada det gör vet jag inte, men det är aldrig fel att tänka efter före.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 15 augusti 2006, 18:49:52 »

Kopplingstypen heter Flare, och är om jag inte tar fel, en UNF gänga. Åtdragning kan ju vara ett problem om man inte sysslar med det vanligtvis, normalt stryker man lite olja på konans båda sidor samt på gängan varpå man spänner tills det känns spännt och sen ca ett 6-dels varv till. Och det fungerar om man gjort några misstag och lärt sig hur mycket man ska ta i. Jag ser ingen risk med att spänna så att man får deformationshärdning i konan, den skall inte kunna röra sig, och då är det inget problem. Att egenhändigt tillverka en tillförlitlig momentnyckel kräver ju att man kan kalibrera denna, men nöjer man sig med en på ett ungefär skulle jag föreslå att man kapar en momentnyckel av typen fjäderstål samt kapar en u-nyckel, fäster denna så att u-nyckeln kommer där hylsan tidigare var avsedd att sitta. Utförandet beror helt på vilka möjligheter man har. Lägger man ner jobb skulle man kunna få till en riktigt proffsig pryl, om än o-kalibrerad. :)

Vänta nu, det enda som behövs är ju en U-nyckel med påsvetsad hylsa så nära fattningen som möjligt. Och sen kan man använda valfri ½" momentnyckel. Jag skall om jag får tid, fixa en sån imorgon och provdra för att se hur mycket avvikelsen blir med den lilla extra hävarmen. :)
Skrivet av: Marta
« skrivet: 15 augusti 2006, 12:25:36 »

Jag tycker inte att jag är ute på hal is alls, för jag vet ju varför åtdragningsmomentet är viktigt, annars hade jag ju svalt Onzza's anvisningar rakt av och dragit åt allt vad jag kunnat. Nu försöker jag istället hitta en lösning för att kunna använda en normal momentnyckel. Det är så sällan man inte kan trycka en hylsa över bulten när det behövs momentnyckel, därför är jag inte motiverad att köpa en öppen momentnyckel. Kan man lösa fastsättningen så handlar resten sedan om matematik.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 15 augusti 2006, 12:18:41 »

Kan inte du vpgr svara på frågan på forumet :När ska man släppa på gasen.
Övertryck eller undertryck i systemet när slangen kopplas bort från trevägsventilen.
Tack på förhand

Vakkumsug med manometerstället påkopplat, stanna pumpen.
Öppna ventilen tills ett litet övertryck uppstår i rören (ca 1 bar)
Lossa slangen från 3-vägsventilen.

På detta sätt så förhindrar man att luft sugs in i rören igen.
Se till att trycket inte är högt i rören när slangen tas loss, dels finns det risk för skador (använd handskar) samt att det är inte bra för miljön att mer än nädvändigt med gas kommer ut.

Häls
Tomas
Skrivet av: ABC
« skrivet: 15 augusti 2006, 09:10:42 »

Är man ute på så här tunn is kanske man ska anlita ett proffs ?
Skrivet av: Marta
« skrivet: 14 augusti 2006, 22:15:41 »

Allt beror på noggrannhet, nödig kännedom och vertyg som möjliggör ett professionellt resultat. Det är just risken att överdra så skarven blir stum och kan börja läcka som oroar mig.

Mina rör är levererade färdigkonade och har plastskydd inskruvade så konorna inte skall kunna skadas. Jag antar att dessa är korrekt utförda och kan användas.

Ett sätt är att dra med en fjädervåg i ringnyckeländen av blocknyckeln, drar man      vinkelrätt och stadigt så borde det gå. Fast det är stora krafter på det grova röret och då kan det vara lättare sagt än gjort.

Ett annat sätt skulle vara att ta en blocknyckel med dubbel ända och med ett lagom tjockt mellanlägg ansluta en vanlig momentnyckel med fyrkantfäste.
Skrivet av: ABC
« skrivet: 14 augusti 2006, 22:06:34 »

Kan inte du vpgr svara på frågan på forumet :När ska man släppa på gasen.
Övertryck eller undertryck i systemet när slangen kopplas bort från trevägsventilen.
Tack på förhand
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 14 augusti 2006, 21:16:57 »

Då de flesta maskinerna idag använder R410A som jobbar med tryck upp till 40 bar så anser jag som följer:

1. kona till rören med ett stort dorn
2. ta i tills det smäller i armbågen
3. tryck på knappen och be.

Skämt åsido, det är bra att denna fråga behandlas.
Generellt så gäller följande:
1. se till att rören ej är hårda, mycket skit säljs på marknaden.
de skall vara ordentligt mjukglödgade (detta kostar pengar, hittar ni billiga rör: se upp)
2. Kapa rören långsamt med rörkap, akta så de inte får en midja vid kapningen
3. grada av rören med ett gradningsverktyg.
4. kona försiktigt, och helst med ett bra verktyg (ej Biltema)
5. konan skall vara väldigt distinkt.
6. dra ihop härligheten, använd momentnyckel (går ej att göra som ABC sade, man kan inte minnas ett moment)
Problemet är att kopparrören är mjukglödgade, och de skall spännas med ett moment som låter dem flyta ut i en elastisk/plastisk deformation.
Drar du för hårt, så valsas de ut och materialet härdar.

Kör så det ryker !

Fast helst så hade jag sett att du/ni sätter upp maskinen på väggen och låter ett proffs fixa den så viktiga driftsättningen.
Du vet: precis som när man byter kamrem på bilen, förbered allt, men låt en kunnig fixa klart.
Oddsen för vinst / förlust är inte bra.

Häls
Tomas
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 14 augusti 2006, 21:04:30 »

Ojdå, märkte inte att jag var inne i luft/luft vp-gruppen.
Skrivet av: Marta
« skrivet: 14 augusti 2006, 20:08:45 »

Finessen med att installera själv är att spara pengar och då är givetvis verktygssatser av proffskvalitet alldeles för dyra.

Kopplingarna är vanliga sorten med konade rör, känner inte till vad det korrekta namnet är.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 14 augusti 2006, 19:13:51 »

Om det är klämringskopplingar, så anger tillverkarna hur många varv som de skall dras med koppar resp PEX-rör.  Jag tror inte det är tillförlitligt att dra med momentnyckel då momentet beror på om man smort kopplingen först eller inte.
Skrivet av: intr 10
« skrivet: 14 augusti 2006, 18:18:40 »

Här har du momentnycklar för det du skall görahttp://www.kylma.se/templates/page.aspx?id=615

 
Skrivet av: ABC
« skrivet: 14 augusti 2006, 16:48:56 »

Man kan köpa en gammal hederlig momentnyckel på Biltema för 49 kronor.
Den är säkert tillförlitlig trots det låga priset då allt stål har ungefär samma elasticetetsmodul. Som du skrev passar inte denna på rörkopplingen men du kan ju känna hur det känns att spänna denna till ett visst moment.Ta den skiftnyckel du tänkt att använda och greppa runt 1/2 tums tappen , provspänn sedan till rätt moment Med känslan från momentnyckeln färskt i minnet är det sedan bara att dra muttern.
Viktigt med momentarmarna, håll i handtaget på momentnyckeln och håll längst ut på den skiftnyckel du sedan ska använda till muttern.
Tipps från en teoretisk snål hemmafixare.

Skrivet av: Marta
« skrivet: 14 augusti 2006, 15:47:29 »

Hur känsligt är det egentligen med åtdragningsmomentet för rörkopplingarna? I gör-det-själv-anvisningarna från en av de större firmorna står det bara att de skall dras åt hårt. Finns det billiga blocknycklar som passar att fästa på en momentnyckel med vanligt 1/4" fyrkantfäste?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!