Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: alli
« skrivet: 18 november 2008, 21:25:17 »

...
Ska kolla upp detta på månd, och skulle det vara så att jag har fel så är ju det väldigt bra då även dom seriösa firmorna som tidigare har installerat som jag har beskrivit nu med kan börja med stickproppsmont, och ändå ha ryggen fri...
...
Hur har det gått med undersökningen, kan de seriösa firmorna montera lvp med stickpropp?
För övrigt tror jag inte att omröstningen ger en bra bild över fördelningen fast/stickproppsanslutna lvp pga att det finns för många "stollar"  ;) här på forumet som har tänkt sig att logga vp:n.
Jag har jag haft förmånen att bara se 3 lvp-installationer och alla 3 var fast anslutna.



Hej Digitalrobert!  Ja du efter en massa kritik över min jordade stickproppsanslutning mm så var det ju bra att vi verkligen fick full klarhet i att det är helt ok att ansluta en luftvärmepump med en jordad stickproppsanslutning från insidan av huset, och att min tolkning av elsäkerhetsbestämmelserna faktiskt var helt verklighetsförankrade. 
Detta med en anslutning via jordad stickpropp från insidan av huset tycker jag då är till en stor fördel eftersom man då kan ha t.ex en stickproppsmätare som kan ge en mkt bra och ovärderlig information (även om de nu inte alltid visar helt rätt).
Så det är ju alltså upp till var och en att bestämma hur man nu vill ha det med anslutningen av sin luftvärmepump, antingen via en jordad stickpropp från insidan av huset alt en fast anslutning med brytare på utsidan av huset.
 
Mvh Raffen.

Blev lite först

Tja, nu är det ju så att många Luft/vatten kommer levererade och klara med stickpropp så det verkar ju som om det inte råder någon som helst tveksamhet om man läser svaret från elsäkerhetsverket första stycket.
/Alli
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 november 2008, 21:21:34 »

Tjenare Rollster!  Ja det var verkligen ett rejält tilltaget och dessutom mkt stiligt tak till luftvärmepumpen du. ;D ;D

Mvh Raffen.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 18 november 2008, 21:18:24 »

Hmm . Vår pump är nu ansluten via stickpropp men utomhus . Därmed både jordat uttag och felströmsbrytare samt rejält tak över som är över 20kvm ! Kanske rekord för skyddstak över luft-luft-pumppar ?  ;D    Ska det nu då månne vara fel att ha anslutet så ?
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 november 2008, 21:03:25 »

...
Ska kolla upp detta på månd, och skulle det vara så att jag har fel så är ju det väldigt bra då även dom seriösa firmorna som tidigare har installerat som jag har beskrivit nu med kan börja med stickproppsmont, och ändå ha ryggen fri...
...
Hur har det gått med undersökningen, kan de seriösa firmorna montera lvp med stickpropp?
För övrigt tror jag inte att omröstningen ger en bra bild över fördelningen fast/stickproppsanslutna lvp pga att det finns för många "stollar"  ;) här på forumet som har tänkt sig att logga vp:n.
Jag har jag haft förmånen att bara se 3 lvp-installationer och alla 3 var fast anslutna.

Hej Digitalrobert!  Ja du efter en massa kritik över min jordade stickproppsanslutning mm så var det ju bra att vi verkligen fick full klarhet i att det är helt ok att ansluta en luftvärmepump med en jordad stickproppsanslutning från insidan av huset, och att min tolkning av elsäkerhetsbestämmelserna faktiskt var helt verklighetsförankrade. 
Detta med en anslutning via jordad stickpropp från insidan av huset tycker jag då är till en stor fördel eftersom man då kan ha t.ex en stickproppsmätare som kan ge en mkt bra och ovärderlig information (även om de nu inte alltid visar helt rätt).
Så det är ju alltså upp till var och en att bestämma hur man nu vill ha det med anslutningen av sin luftvärmepump, antingen via en jordad stickpropp från insidan av huset alt en fast anslutning med brytare på utsidan av huset.
 
Mvh Raffen.
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 18 november 2008, 20:06:13 »

...
Ska kolla upp detta på månd, och skulle det vara så att jag har fel så är ju det väldigt bra då även dom seriösa firmorna som tidigare har installerat som jag har beskrivit nu med kan börja med stickproppsmont, och ändå ha ryggen fri...
...
Hur har det gått med undersökningen, kan de seriösa firmorna montera lvp med stickpropp?
För övrigt tror jag inte att omröstningen ger en bra bild över fördelningen fast/stickproppsanslutna lvp pga att det finns för många "stollar"  ;) här på forumet som har tänkt sig att logga vp:n.
Jag har jag haft förmånen att bara se 3 lvp-installationer och alla 3 var fast anslutna.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 19 oktober 2008, 13:05:36 »

Hej Art Deco!  Ja det var ju ett helt klart och entydigt svar egentligen på det som jag har sagt tidigare, att man ju helt bestämmer detta med anslutning själv egentligen, möjligtvis i samråd med pumpleverantören då isf, men denna kan ju inte vara så spec avgörande heller då ju eftersom det inte borde skilja något nämnvärt mellan de olika pumpfabrikaten egentligen. :)
Sen att de är noga med att någon rutin finns för när man bryter strömmen så att inte utrustningen kan inkopplas oavsiktligt om någon håller på och skruvar med maskinen, det tycker jag är helt naturligt och givetsvis en väldigt viktig aspekt ju. :)
Stort tack för infon Art Deco! Thumbsup

Mvh Raffen.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 19 oktober 2008, 12:46:43 »

Det finns inga krav på arbetetsbrytare utomhus, detta styrs helt av tillverkaren av värmepumpen, saxat från tråden:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11580.0;all

Jag har fått följande svar från elsäkerhetsverket vad gäller inkoppling av luft/luft värmepump. Bifogar min fråga som jag ställde till verket samt svaret som jag har fått.

Det diskuteras flitigt på många forum om man får ha en luft/luft värmepump kopplad via ett jordat uttag. Vad gäller dessa pumpar så ansluts de på två sätt. På den ena typen ansluts spänningsmatningen till värmepumpens innedel. Från innedelen matas utedelen via en femledarkabel( enbart 4 ledare används), fas, nolla, jord och den fjärde ledaren handar kommunikationen mellan enheterna. På den andra typen spänningsmatas pumpens utedel och förser innedelen med spänning och styrinformation. Tvärtom allså. Vad gäller den typ som spänningsmatas utifrån står det klart och tydligt att spänningen skall kunna brytas med en godkänd arbetsbrytare. Vad gäller den första typen där spänning ansluts till värmepumpens innedel hävdar tillverkare, kylkillar och elektriker att de får anslutas via tvåpoligbrytare eller via jordad stickpropp från insidan. Förutsatt att de kopplas in av behörig elektriker. Pumpen skall anslutas till ett eget uttag som är separat avsäkrat i centralen. En del luft/luft värmepumpar (de som matas innefrån) kommer med förmonterad sladd med stickpropp. Jag har även läst mig till att vissa frånluftsvärmepumpar,ex Nibe Fighter 200 också levereras med stickproppsanslutning.
 
Finns det några föreskrifter som rör dessa inkopplingar. Skulle vara tacksam att en gång för alla få ett svar så att dessa diskussioner kan upphöra. Tacksam för svar.
 
Med Vänlig Hälsning
/ Niclas Dahlquist

 

Svar från elsäkerhetsverket !!

Hej Niclas!

Det är alltid tillverkaren som ställer vilka krav som gäller för deras produkt. Om spänningen matas från "insidan" eller från "utsidan" har egentligen inte någon betydelse, med hänvisning till tillverkarens krav. Om arbetsbrytare skall monteras styr även tillverkaren. Frånkoppling vid mekaniskt underhållsarbete för att förhindra att en elektrisk utrustningoavsiktligt inkopplas eller startas skall alltid finnas. Om man då har en låsbar arbetsbrytare i dess närhet eller frånskiljer i elcentral är två allternativ. Man skall alltid upprätta en rutin som berörda skall delges. Råd i föreskriften är låsning, uppsättning av varningsskylt, placering inom låsbart hölje.

Hälsn., Björn Andersson

Skrivet av: Raffen
« skrivet: 19 oktober 2008, 12:36:12 »

Hej Sebbe!  Ja det var väldigt mkt text det du, eller som bönderna sa ofta förr i tiden "det var mkt skrik det för lite ull när han rakade grisen" Allt det där har jag ju löst via ett jordat stickproppsuttag Sebbe. Kan det bli så mkt enklare egentligen. ;)

Mvh Raffen.
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 19 oktober 2008, 12:11:04 »

Saxat ur toshiba RAS-10- installationshandbok, årgång 2007:

Sid 2 SW:
*Försök adrig bygga om aggregatet genom att ta bort någonn av säkerhetsannordningarna.
*Utrustningen ska installeras i enlighet med nationella bestämmelser.
Sid 7 SW:
1. Den ingående spänningen måste vara samma som luftkonditioneringens märkspänning.
2. Förbered en strömförsörjning som enbart används av luftkonditioneringen.
Kabeltyp: HO7RN-F eller 60245IEC66 (1,0mm2)
Sid 8 SW:
En strömbrytare ssom bryter alla poler måste ingå i de fasta ledningarna. Var noga med att använda en godkänd strömbrytare.
*Kontrollera om det förekommer några lokala specifika anslutningsinstruktioner eller begränsningar.
Sid 15 SW:
*Felaktigt utförd elektrisk anslutning kan förstöra de elektriska delarna.
*Var noga med att följa alla lokala regler/föreskrifter när du leder kabeln från utomhusenheten till inomhusenheten (Ledares storlek, ledningsdragning mm.)
*Installationssäkring: 16A automatsäkring eller konventionell säkring (alla typer kan användas).
*Om den elektriska anslutningen utförs felaktigt eller ofullständigt kan det leda till brand eller rökutveckling.
*Den här produkten kan anslutas till en huvudströmbrytare.
Fast anslutning: En strömbrytare som bryter alla poler måste ingå i de fasta ledningarna. Var noga med att använda en godkänd strömbrytare.

Skrivet av: Raffen
« skrivet: 19 oktober 2008, 11:03:01 »

Tänkte inflika med en grej angående de bimetall-termostat som används för att styra värmeslingan. Har jobbat en del med Elwoods termostater som suttit i olika elektronik-konfigurationen, och vid 2 tillfällen så har de pajat så rejält inuti vid dessa haverier att någon av ledarna fått kontakt med chassie-skruvarna. Så monterade i en utedel finns alltså möjligheten att ett överslag medför fas mot chassieskruv med dito elektriska komplikationer beroende på om man monterat termostatet mot en del i pumpen som inte har 100% jord.

Jag håller helt med dig ang dessa termostater som är tänkta att styra värmeslingan, och att de är i högsta grad opålitliga, dessutom slår de ju till kablarna redan vid +3-5 ºC vilket ju är helt onödigt. Så det är därför som jag föredrar en brytare istället till värmeslingan, för då har man ju lite koll på läget och förbrukningen. ;)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 19 oktober 2008, 01:56:02 »

Tänkte inflika med en grej angående de bimetall-termostat som används för att styra värmeslingan. Har jobbat en del med Elwoods termostater som suttit i olika elektronik-konfigurationen, och vid 2 tillfällen så har de pajat så rejält inuti vid dessa haverier att någon av ledarna fått kontakt med chassie-skruvarna. Så monterade i en utedel finns alltså möjligheten att ett överslag medför fas mot chassieskruv med dito elektriska komplikationer beroende på om man monterat termostatet mot en del i pumpen som inte har 100% jord.
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 19 oktober 2008, 00:46:46 »

Det var ett väldigt förfasande över min lampkontakt som är avsedd för en 2 Amp lampsladd. Denna brytare som är avsedd för 2 Amp skulle väl då motsvara ca 460 watt i effektbelastning då om jag förstår det hela rätt, och mina 2 värmekablar motsvarar då en effektbelastning på max 60 watt totalt (40+20 watt). Så man kan väl i högsta grad säga att jag har använt don efter behov här tycker jag, och dessutom med en extra bred mariginal dessutom. :)

PS  Det händer absolut ingenting med vare sig lampkontakten eller med den som trycker på den, oavsett om det nu regnar eller inte. DS
Mvh Raffen.   
Fast, blir det kortslutning kanske det inte är 60 Watt längre, dvs om strömmen går förbi värmekabeln istället för genom den, beroende på hur det är kopplat, och då är det väl helt andra strömmar än 60 Watt vi pratar om?

Hej Kilo!  Ett ganska långsökt scenario tycker jag, men anläggningen är ju dessutom skyddsjordad givetsvis, så om detta mot all förmodan skulle kunna hända så löser ju säkringen omg isf ju, och det är ju just sådant här som skyddsjord är till för nämligen. :)

Mvh Raffen.

 jag har inte följt hela tråden
 men är det raffens högtalarkablar till
 värmekabeln som går via dörrfodret som
 det handlar om ??
 om ? det är det
 så har jag lite på pekande
 förmodligen är det 10 amp säkring = 2400 watt
 till maskinen .värmekabel brukar
 vara matad från samma in kommande kabel
  blir det (halvkortis) eller mer i värmekabeln
 så blir (högtalar kablarna ) minst lika varma
 2400 watt = glödande
 och har man tur så glöder de i hop så säkringen går
 innan det börjar brinna
 Jordfelsbrytaren har ingen aning om det
 den känner av bara mellan fas & jord
 nu kommer raffen bli arg på mig
 kjell
 
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 19 oktober 2008, 00:09:56 »

Vabra nu sover jag bättre... :)

Hej 7anne!  Skönt att veta att du kan sova gott nu kompis. ;D Jag sa ju lite tidigare att ingenting händer vare sig med brytaren eller den som ev trycker på den ju, och detta nu oavsett om det regnar eller är solsken. ;)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 oktober 2008, 23:50:27 »

Behöver inte alls säkringen lösa för, det enda som isf, hjälper är jordfelsbrytare.
Om du får fukt i den icke godkända brytaren så kan du få ett överslag till höljet som inte uppgår till den nivå som bryter säkringen, men den är många gånger dödlig ändå.
Kort och gott kan du få 230 volt i höljet utan att säkringen går. Låt inte dom andra i familjen pilla på din maskin...
Har du jordfelsbrytare så skyddar den, om inte så råder jag dej att skaffa en. Det är sådanahär "elfel" dom är avsedda att skydda emot.

Hej 7anne!  Självklart så har jag jordfelsbrytare 7anne. :) Uppmärksamt av dig att nämna detta tycker jag, tyder ju faktiskt på att du vet och kan en hel del om detta ju. ;)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 oktober 2008, 23:29:58 »

Det var ett väldigt förfasande över min lampkontakt som är avsedd för en 2 Amp lampsladd. Denna brytare som är avsedd för 2 Amp skulle väl då motsvara ca 460 watt i effektbelastning då om jag förstår det hela rätt, och mina 2 värmekablar motsvarar då en effektbelastning på max 60 watt totalt (40+20 watt). Så man kan väl i högsta grad säga att jag har använt don efter behov här tycker jag, och dessutom med en extra bred mariginal dessutom. :)

PS  Det händer absolut ingenting med vare sig lampkontakten eller med den som trycker på den, oavsett om det nu regnar eller inte. DS
Mvh Raffen.   
Fast, blir det kortslutning kanske det inte är 60 Watt längre, dvs om strömmen går förbi värmekabeln istället för genom den, beroende på hur det är kopplat, och då är det väl helt andra strömmar än 60 Watt vi pratar om?

Hej Kilo!  Ett ganska långsökt scenario tycker jag, men anläggningen är ju dessutom skyddsjordad givetsvis, så om detta mot all förmodan skulle kunna hända så löser ju säkringen omg isf ju, och det är ju just sådant här som skyddsjord är till för nämligen. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: kilo
« skrivet: 18 oktober 2008, 23:13:17 »

Först vill jag poängtera att varken är jurist eller behörig elektriker (jag har teorin för begränsad behörighet via gymnasiet dock).
Att bild 1 inte ser "lagligt" ut håller jag med om.
Bild 2 däremot tror jag däremot är svårare.
Vad menas med att ändra så att man tar över produktansvaret egentligen? Det är alltså inte ok att installera en värmekabel på en befintlig skruvplint i en VP? Hur blir det då för alla återförsäljare som installerar dessa värmekablar innan de installerar pumparna hos kunderna?Är närmare 100% av alla luft/luft-pumpar (de med eftermonterad värmekabel) i Sverige icke godkända? Hur ser försäkringsbolag, tillverkare, elsäkerhetsverket på detta?
Sen en nyfiken undran, vad är det som bestämmer brytaren måste vara IP54? Brytaren är inte ansluten till elnätet utan får matning från VP:n och borde därmed inte omfattas av elföreskrifterna, väl? Då är vi där med ändringar av konstruktionen igen antar jag?
Nu blir jag verkligen förvånad, ta och titta på tråden "stickkontakt?!", där jag förklarade farorna.
Kort sammanfattat: Den egna inbyggda kontakten i utedelen är en lampkontakt avsedd för 2A i lampsladd.
Bifogar bilderna igen, tänk efter vad som händer när det börja regna ute..

Det var ett väldigt förfasande över min lampkontakt som är avsedd för en 2 Amp lampsladd. Denna brytare som är avsedd för 2 Amp skulle väl då motsvara ca 460 watt i effektbelastning då om jag förstår det hela rätt, och mina 2 värmekablar motsvarar då en effektbelastning på max 60 watt totalt (40+20 watt). Så man kan väl i högsta grad säga att jag har använt don efter behov här tycker jag, och dessutom med en extra bred mariginal dessutom. :)

PS  Det händer absolut ingenting med vare sig lampkontakten eller med den som trycker på den, oavsett om det nu regnar eller inte. DS

Mvh Raffen.   
Fast, blir det kortslutning kanske det inte är 60 Watt längre, dvs om strömmen går förbi värmekabeln istället för genom den, beroende på hur det är kopplat, och då är det väl helt andra strömmar än 60 Watt vi pratar om?
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 18 oktober 2008, 19:27:53 »

Ang bilderna !

bild 1 : Jag har svårt att se det rent olagliga i detta.. i och med stickproppen och den klamrade kabeln är det definitivt ingen fast installation utan en temporär = status som en vanlig förlängningskabel.  och det är upp till var och en om man klämmer "förlängningskabeln" i dörren eller vad som helst.
En enda TC-klämma, genomföring i vägg eller dragning i skyddsrör så är det en fast installation - oberoende om det sitter en stickkontakt i änden på kabeln eller inte. Fasta installationer får bara elektriker göra.

Detta för att det annars skulle vara möjligt att göra elinstallationer som lekman. Tänk er själva en byggcentral i städskrubben, stickkontakter i byggcentralen som går ut med gummikabel i eller på väggarna till alla rum.  Vidrigt.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 oktober 2008, 18:01:17 »

Först vill jag poängtera att varken är jurist eller behörig elektriker (jag har teorin för begränsad behörighet via gymnasiet dock).
Att bild 1 inte ser "lagligt" ut håller jag med om.
Bild 2 däremot tror jag däremot är svårare.
Vad menas med att ändra så att man tar över produktansvaret egentligen? Det är alltså inte ok att installera en värmekabel på en befintlig skruvplint i en VP? Hur blir det då för alla återförsäljare som installerar dessa värmekablar innan de installerar pumparna hos kunderna?Är närmare 100% av alla luft/luft-pumpar (de med eftermonterad värmekabel) i Sverige icke godkända? Hur ser försäkringsbolag, tillverkare, elsäkerhetsverket på detta?
Sen en nyfiken undran, vad är det som bestämmer brytaren måste vara IP54? Brytaren är inte ansluten till elnätet utan får matning från VP:n och borde därmed inte omfattas av elföreskrifterna, väl? Då är vi där med ändringar av konstruktionen igen antar jag?
Nu blir jag verkligen förvånad, ta och titta på tråden "stickkontakt?!", där jag förklarade farorna.
Kort sammanfattat: Den egna inbyggda kontakten i utedelen är en lampkontakt avsedd för 2A i lampsladd.
Bifogar bilderna igen, tänk efter vad som händer när det börja regna ute..

Det var ett väldigt förfasande över min lampkontakt som är avsedd för en 2 Amp lampsladd. Denna brytare som är avsedd för 2 Amp skulle väl då motsvara ca 460 watt i effektbelastning då om jag förstår det hela rätt, och mina 2 värmekablar motsvarar då en effektbelastning på max 60 watt totalt (40+20 watt). Så man kan väl i högsta grad säga att jag har använt don efter behov här tycker jag, och dessutom med en extra bred mariginal dessutom. :)

PS  Det händer absolut ingenting med vare sig lampkontakten eller med den som trycker på den, oavsett om det nu regnar eller inte. DS

Mvh Raffen.   
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 15 oktober 2008, 18:54:56 »

hej på er

El killen var här ikväll kollade på grejorna och sa att vi går på samma jordfelsbrytare som redan är installerad

i det ena elskåpet då slipper jag en kostnad på 1000 kr ;D

med installation av kabel och dubbla uttag i krypgrunden samt en separat kontakt skulle det kosta c:a 2000 kr,
taget sa jag

//kjulakalle
Skrivet av: ace
« skrivet: 15 oktober 2008, 17:33:41 »

Ang bilderna !

bild 1 : Jag har svårt att se det rent olagliga i detta.. i och med stickproppen och den klamrade kabeln är det definitivt ingen fast installation utan en temporär = status som en vanlig förlängningskabel.  och det är upp till var och en om man klämer "förlängningskabeln" i dörren eller vad som helst.

Bild 2: eftersom ombyggnationen troligen inte kan bli klassad som ombyggnation av CE-märkt utrustning..eller ?????
De flesta maskinerna lev ju klassade utan ext kablage,värmekabel som kopplas in på den externa sidan för nordisk drift mm..mm
den externa kopplingen ska ju utföras enl användarlandets normer.
internt fabriks-kopplad värmekabel= ingår i CE-märkning
extern eftermonterad värmekabel på plint= enligt användarlandets normer och förordningar.

då detta är en hemmakonstruerad extern inkoppling som avviker från den avsedda, som troligen går under elsäk/extern så torde
den knappast vara godkänd.

mvh. ACE
Skrivet av: kilo
« skrivet: 15 oktober 2008, 15:24:56 »

Först vill jag poängtera att varken är jurist eller behörig elektriker (jag har teorin för begränsad behörighet via gymnasiet dock).

Att bild 1 inte ser "lagligt" ut håller jag med om.

Bild 2 däremot tror jag däremot är svårare.
Vad menas med att ändra så att man tar över produktansvaret egentligen? Det är alltså inte ok att installera en värmekabel på en befintlig skruvplint i en VP? Hur blir det då för alla återförsäljare som installerar dessa värmekablar innan de installerar pumparna hos kunderna?Är närmare 100% av alla luft/luft-pumpar (de med eftermonterad värmekabel) i Sverige icke godkända? Hur ser försäkringsbolag, tillverkare, elsäkerhetsverket på detta?

Sen en nyfiken undran, vad är det som bestämmer brytaren måste vara IP54? Brytaren är inte ansluten till elnätet utan får matning från VP:n och borde därmed inte omfattas av elföreskrifterna, väl? Då är vi där med ändringar av konstruktionen igen antar jag?

Nu blir jag verkligen förvånad, ta och titta på tråden "stickkontakt?!", där jag förklarade farorna.
Kort sammanfattat: Den egna inbyggda kontakten i utedelen är en lampkontakt avsedd för 2A i lampsladd.
Bifogar bilderna igen, tänk efter vad som händer när det börja regna ute.....

Du behöver inte bli förvånad.
Jag hyser ingen tvekan om att installationen är en potentiell livsfara med den information vi har för närvarande om VP:n som visas på bilderna, det kanske jag borde skrivit i mitt förra inlägg.

Det jag var ute efter var lagligheten i installationen. Det är lagligt att klättra upp på taket utan säkerhetslina även om det är potentiellt livsfarligt. Jag funderade på detsamma angående brytaren och värmekabeln. Den kanske inte täcks in i elföreskrifterna eftersom den gjorts i VP:n och inte är direktanslutentill VP:n
Skrivet av: larryd
« skrivet: 15 oktober 2008, 15:17:24 »

hej larryd
tack för svar
det har varit min tanke från början 1 sep brytare.

Jag fick ett annat förslag från en kompis, dra ner strömkabel samt montera strömuttag där jordfelsbrytare ingår
om du förstår vad jag menar.
Är detta möjligt?
//kjulakalle Sc:,h

Om avfuktaren har stickkontakt är det nog den enklaste och billigaste lösningen.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 15 oktober 2008, 14:50:48 »

Först vill jag poängtera att varken är jurist eller behörig elektriker (jag har teorin för begränsad behörighet via gymnasiet dock).

Att bild 1 inte ser "lagligt" ut håller jag med om.

Bild 2 däremot tror jag däremot är svårare.
Vad menas med att ändra så att man tar över produktansvaret egentligen? Det är alltså inte ok att installera en värmekabel på en befintlig skruvplint i en VP? Hur blir det då för alla återförsäljare som installerar dessa värmekablar innan de installerar pumparna hos kunderna?Är närmare 100% av alla luft/luft-pumpar (de med eftermonterad värmekabel) i Sverige icke godkända? Hur ser försäkringsbolag, tillverkare, elsäkerhetsverket på detta?

Sen en nyfiken undran, vad är det som bestämmer brytaren måste vara IP54? Brytaren är inte ansluten till elnätet utan får matning från VP:n och borde därmed inte omfattas av elföreskrifterna, väl? Då är vi där med ändringar av konstruktionen igen antar jag?

Nu blir jag verkligen förvånad, ta och titta på tråden "stickkontakt?!", där jag förklarade farorna.
Kort sammanfattat: Den egna inbyggda kontakten i utedelen är en lampkontakt avsedd för 2A i lampsladd.
Bifogar bilderna igen, tänk efter vad som händer när det börja regna ute.....

Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 15 oktober 2008, 14:35:40 »

hej larryd
tack för svar
det har varit min tanke från början 1 sep brytare.

Jag fick ett annat förslag från en kompis, dra ner strömkabel samt montera strömuttag där jordfelsbrytare ingår
om du förstår vad jag menar.
Är detta möjligt?
//kjulakalle Sc:,h
Skrivet av: larryd
« skrivet: 15 oktober 2008, 14:27:00 »

Kjulakalle:
det ser ut som du har två sep enfas-jordfelsbrytare.
vilket tyder på att du har endast två enskilda objekt jordskyddade.
vill du ha fler objekt över jordskyddsbrytare får du montera fler brytare, .eller allra helst jordskydda hela centralen..vilket kan vara knepigt om den inte ligger "sist" i slingan.
det bästa alternativet vore ju att lägga hela huset över jordskyddsbrytare ( jordskydda "första" centralen och sen bygga om de andra till femledarsystem ).

mvh. ACE


hej ACE
Tack för svaret

Det sista du nämner låter väldigt dyrt?

mvh kjulakalle Sc:,h

Det beror helt på hur krångligt det är att byta matarkabeln mellan centralerna (denna måste bytas ut till femledare).
och kabeln är dyr  :'(

 när man sen gjort det så är jobbet inne i centralerna en baggis...en jordfelsbrytare i den första, och bort med PEN-blecket i de andra.................under förutsättning att den befintliga installationen inte är gjord av en sjörövare  ;D   då kan det ta tid  knUp

mvh. ACE

Kanske kan du få problem...

med en enda gemensam 4pol/30mA jordfelsbrytare. Det ser ut som om du har en ganska omfattande elinstallation och du har minst en L/L inverter. Det finns risk att din totala jordfelsström kommer att överstiga 30mA. Och då löser den "nya gemensamma" brytaren ut vid tex start av avfuktaren.

Föreslår att du sätter in en separat brytare för avfuktaren. Även om det kan tyckas vara litet plottrigt.
Skrivet av: kilo
« skrivet: 15 oktober 2008, 13:46:59 »

Först vill jag poängtera att varken är jurist eller behörig elektriker (jag har teorin för begränsad behörighet via gymnasiet dock).

Att bild 1 inte ser "lagligt" ut håller jag med om.

Bild 2 däremot tror jag däremot är svårare.
Vad menas med att ändra så att man tar över produktansvaret egentligen? Det är alltså inte ok att installera en värmekabel på en befintlig skruvplint i en VP? Hur blir det då för alla återförsäljare som installerar dessa värmekablar innan de installerar pumparna hos kunderna?Är närmare 100% av alla luft/luft-pumpar (de med eftermonterad värmekabel) i Sverige icke godkända? Hur ser försäkringsbolag, tillverkare, elsäkerhetsverket på detta?

Sen en nyfiken undran, vad är det som bestämmer brytaren måste vara IP54? Brytaren är inte ansluten till elnätet utan får matning från VP:n och borde därmed inte omfattas av elföreskrifterna, väl? Då är vi där med ändringar av konstruktionen igen antar jag?

/Kilo

Skrivet av: sebbe
« skrivet: 15 oktober 2008, 13:23:10 »

Här är länkar till bilderna...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=21342.0;attach=13348;image
Oberoende vart den här går så är det här inte ok.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=19702.0;attach=12162;image
Här är pumpens konstruktion ändrad. Brytaren är inte IP54.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 15 oktober 2008, 09:48:29 »

Nejdå, missförstå inte. Regelverket förbjuder inte att man ansluter tex. toshiba med stickpropp. Men som torbjörn_forsman säger:
Citera
Den som gör en modifiering i detta avseende (alltså klipper av stickproppen och ansluter värmepumpen fast trots att den var tänkt för stickproppsanslutning, eller vice versa) tar i så fall över en stor del av produktansvaret från tillverkaren.
Sen är det upp till var och en hur man vill ha det.
Det som jag däremot kritiserat är ditt hempuleri med extern matning till värmekabeln med sladd från stickpropp ut genom dörrfodret.
Mvh Sebbe

Hej Sebbe!  Det verkar som du ändå inte har förstått mitt hempuleri Sebbe trots tidigare förklaringar Sc:,h Så jag tar det ytterligare en gång då.
Jag har nämligen ingen extern matning till mina värmekablar innifrån huset Sebbe, eftersom mina värmekablar är kopplade till plinten i utedelen precis i vanlig ordning, och matas givetsvis då elektriskt från min utedel precis som på alla andra pumpar/utedelar, inkl din egen Sebbe. ;)
Det är bara det att jag via mitt hempuleri har skaffat mig en möjlighet att bryta värmekablarna från sin elektriska matning från utedelen via en strömbrytare innifrån huset. Så jag har då alltså en strömbrytare inne i huset, och ingen extern elektrisk matning innifrån. :)

Givetsvis så är det inte förbjudet att ansluta en Toshiba med stickpropp, detta eftersom deras installatörer tillhandahåller ju regelrätt kabel från innerdelen och vidare om man nu har för avsikt att ansluta pumpen med jordad stickpropp, så man behöver ju inte oroa sig för att behöva överta något producentansvar heller i det fallet.  Däremot så skickar de inte med stickproppen, för den skruvar de nogsamt av efter provkörningen och tar med sig till nästa ställe, för jordade stickproppar verkar vara en bristvara i deras utrustning.

Mvh Raffen.
Skrivet av: ace
« skrivet: 15 oktober 2008, 09:38:42 »

Kjulakalle:
det ser ut som du har två sep enfas-jordfelsbrytare.
vilket tyder på att du har endast två enskilda objekt jordskyddade.
vill du ha fler objekt över jordskyddsbrytare får du montera fler brytare, .eller allra helst jordskydda hela centralen..vilket kan vara knepigt om den inte ligger "sist" i slingan.
det bästa alternativet vore ju att lägga hela huset över jordskyddsbrytare ( jordskydda "första" centralen och sen bygga om de andra till femledarsystem ).

mvh. ACE


hej ACE
Tack för svaret

Det sista du nämner låter väldigt dyrt?

mvh kjulakalle Sc:,h

Det beror helt på hur krångligt det är att byta matarkabeln mellan centralerna (denna måste bytas ut till femledare).
och kabeln är dyr  :'(

 när man sen gjort det så är jobbet inne i centralerna en baggis...en jordfelsbrytare i den första, och bort med PEN-blecket i de andra.................under förutsättning att den befintliga installationen inte är gjord av en sjörövare  ;D   då kan det ta tid  knUp

mvh. ACE
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 15 oktober 2008, 09:28:51 »

Kjulakalle:
det ser ut som du har två sep enfas-jordfelsbrytare.
vilket tyder på att du har endast två enskilda objekt jordskyddade.
vill du ha fler objekt över jordskyddsbrytare får du montera fler brytare, .eller allra helst jordskydda hela centralen..vilket kan vara knepigt om den inte ligger "sist" i slingan.
det bästa alternativet vore ju att lägga hela huset över jordskyddsbrytare ( jordskydda "första" centralen och sen bygga om de andra till femledarsystem ).

mvh. ACE


hej ACE
Tack för svaret

Det sista du nämner låter väldigt dyrt?

mvh kjulakalle Sc:,h
Skrivet av: ace
« skrivet: 15 oktober 2008, 09:15:51 »

Kjulakalle:
det ser ut som du har två sep enfas-jordfelsbrytare.
vilket tyder på att du har endast två enskilda objekt jordskyddade.
vill du ha fler objekt över jordskyddsbrytare får du montera fler brytare, .eller allra helst jordskydda hela centralen..vilket kan vara knepigt om den inte ligger "sist" i slingan.
det bästa alternativet vore ju att lägga hela huset över jordskyddsbrytare ( jordskydda "första" centralen och sen bygga om de andra till femledarsystem ).

Raffen/Sebbe :
Om det inte har ändrat sig sen jag fick min behörighet ,så får du inte använda gummikabel eller annan kabel avsedd för "stickpropps-installation" till fast installation.  och vise versa !!!
så klipper du enbart stickproppen på en kabel avsedd för "stickproppsinstallation"och ansluter den fast, så är det inte godkänt !!!
likaså om du sätter stickpropp på en kabel avsedd för fast installation .

På de flesta maskiner med stickpropp jag har sett så är kabeln ansluten på plint inne i innedelen/utedelen...
Det vore väl då helt horibelt om man övertog delar av tillverkaransvaret genom att byta hela kabeln...vilket krävs för att få den godkänd enligt svensk norm ....    :,v(

mvh. ACE
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 15 oktober 2008, 06:21:59 »

Nejdå, missförstå inte. Regelverket förbjuder inte att man ansluter tex. toshiba med stickpropp. Men som torbjörn_forsman säger:
Citera
Den som gör en modifiering i detta avseende (alltså klipper av stickproppen och ansluter värmepumpen fast trots att den var tänkt för stickproppsanslutning, eller vice versa) tar i så fall över en stor del av produktansvaret från tillverkaren.
Sen är det upp till var och en hur man vill ha det.
Det som jag däremot kritiserat är ditt hempuleri med extern matning till värmekabeln med sladd från stickpropp ut genom dörrfodret.
Mvh
Sebbe
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 14 oktober 2008, 21:32:25 »

Jag skäms inte heller att visa mina apparater. Att det skulle behövas stickpropp för att mäta förbrukningen stämmer inte. Vi har en förbrukningsmätare bredvid automatsäkringen till värmepumpen. Den har en LED som blinkar 1000ggr/kWh, så med enkel matematik kan man räkna ut den momentära effektbehovet.
Vid pumpen sitter dessutom en säkerhetsbrytare, så pumpen vid behov kan stängas av utan att behöva gå in i huset. De är också praktisk för den som eventuellt ska serva pumpen nångång i framtiden.
Toshiba RAS10 levereras ju inte med stickpropp, och ska således inte kopplas in med stickpropp heller. (torbjörn_forsman är en klok man).
Ultimatemarket Basic 9 är däremot inkopplad med stickpropp inomhus. Den levereraades med stickpropp.

Hej Sebbe!  Jaså är det så enkelt alltså ifh till påstådda regelverk och ev beslutsvånda huruvida man nu vill ha en jordad stickproppsanslutning eller en fast anslutning på en luftvärmepump. Att det helt enkelt beror helt på om pumpen levereras med eller utan jordad stickpropp. :) Man vet ju snart inte om man skall skratta eller gråta när man hör er elbyråkraters uttalande ang detta ämne alltså. 
Så du kan alltså med att tala om att du har 1 st värmepump som är fast ansluten och 1 st som är ansluten med jordad stickpropp på insidan av huset och tycker att detta är helt ok bara för att B-pumpen du anskaffade hade en jordad stickpropp medskickad. Sc:,h
Sen gnäller du som en hundvalp på mig för att jag har mina värmepumpar anslutna med jordad stickpropp, helt obegripligt alltså. Sc:,h
Förresten varifrån har du fått att Toshiba RAS 10 inte skall anslutas med stickpropp bara för att den inte levereras med en sådan??
Du kan ju fråga några av installatörerna här på forumet (t.ex Nettovärmepumpar) hur stor % av Toshibapumparna som ansluts via jordad stickpropp resp fast anslutning.
Allt detta är ju egentligen ingenting annat än rent kvalificerat struntprat alltihop ju, och med sådana argument som att det skulle vara beroende av huruvida det skickas med en stickpropp med pumpen eller inte är ju inte ens trovärdiga ju, faktiskt rent av löjligt enligt min uppfattning.
Givetsvis är det ju på det sättet att var och en väljer själv om man nu vill ha pumpen ansluten via jordad stickpropp eller en fast anslutning, och inget av dessa båda alternativ är vare sig mer rätt eller fel, utan båda anslutningssätten är ju helt regelrätta och godkända för en luftvärmepump.
Sen är väl då fördelen med jordad stickpropp att man kan ha en stickproppsmätare ansluten och få en hyfsat bra information om elförbrukningen när man så än önskar (även om den nu ev inte visar helt rätt), och man slipper dessutom att sitta och räkna ut LED-blinkningar, momentära effektbehov mm. :-\
Sen är ju faktiskt en jordad stickproppsanslutning där kontakten är urdragen klart mkt säkrare för pumpen vid t.ex häftigt åskväder i närheten ifh till en fast anslutning, eftersom det ganska lätt kan bli ett överslag i en strömbrytare trots att den är frånslagen. ;)

Mvh Raffen.
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 14 oktober 2008, 17:28:04 »

Jag skäms inte heller att visa mina apparater. Att det skulle behövas stickpropp för att mäta förbrukningen stämmer inte. Vi har en förbrukningsmätare bredvid automatsäkringen till värmepumpen. Den har en LED som blinkar 1000ggr/kWh, så med enkel matematik kan man räkna ut det momentära effektbehovet.
Vid pumpen sitter dessutom en säkerhetsbrytare, så pumpen vid behov kan stängas av utan att behöva gå in i huset. Den är också praktisk för den som eventuellt ska serva pumpen nångång i framtiden.
Toshiba RAS10 levereras ju inte med stickpropp, och ska således inte kopplas in med stickpropp heller. (torbjörn_forsman är en klok man).
Ultimatemarket Basic 9 är däremot inkopplad med stickpropp inomhus. Den levereraades med stickpropp.
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 14 oktober 2008, 17:05:58 »

hej torbjörn_forsman
Kan du svara på jag har 1 tror jag jordfelsbrytare monterad i mitt hus
behöver man ytterligare 1 om jag skall sätta in en asorptionsavfuktare i krypgrunden
bifogar bilder på elcentraler.
bild 1 i grovköket, den borde man gå in på kortaste vägen
bild 2 övrig el
bild 3 jordfelsbrytare, är det 2 eller?
hoppas någon kan svara
mvh kjulakalle :)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 14 oktober 2008, 15:39:00 »

Å andra sidan: när nu värmepumpen är CE-märkt (antingen det nu är frågan om en självdeklaration från tillverkaren eller om någon provningsmyndighet har testat den), så har man ju förutsett antingen att den ska monteras fast ELLER anslutas med stickpropp. Om den levereras med stickpropp på sladden så är det helt klart att meningen är att den ska användas.
Den som gör en modifiering i detta avseende (alltså klipper av stickproppen och ansluter värmepumpen fast trots att den var tänkt för stickproppsanslutning, eller vice versa) tar i så fall över en stor del av produktansvaret från tillverkaren.

Vanliga stickproppar och vägguttag var förr i tiden typprovade och godkända för 10 A , men numera är det 16 A som gäller som märkström för dem. Det förutsätter naturligtvis att kabelarean är tillräcklig också. Om strömförbrukningen hos en enfasmatad värmepump ställer till varmgång i ett vägguttag så ska det definitivt reklameras, helst bör också Elsäkerhetsverket informeras om att den där modellen av vägguttag verkar vara tvivelaktig...

Min värmepump är stickproppsansluten till ett fritt hängande skarvuttag, en bit RKK-kabel till ett motorskydd som ligger på golvet och därifrån en likadan kabel med stickpropp till ett vägguttag. Anledningen till den märkliga installationen är att bimetallöverhettningsskyddet på kompressorn har gått sönder och kopplats förbi, och det fristående motorskyddet får ta över dess uppgift. Vilket år som helst, när jag byter till en större gruppcentral, kommer motorskyddet att hamna på DIN-skena i centralen och då har man chans att få en snyggare installation.

På tal om att mäta effekt- och energiförbrukning på värmepumpar med de här billiga "mellanpropps"-energimätarna så vill jag bestämt varna för att lita på deras mätvärden.
De tar nämligen som regel ingen hänsyn till effektfaktorn (fasvridning, övertoner och sådant) hos lasten, och visar därför ett för högt värde på förbrukningen hos en sådan last som t ex en värmepump. Man kan säga att de visar skenbar effekt (VA) fast presenterar den som aktiv effekt (W).

En mycket vanlig, billig energimätare som bl a Clas Ohlson har sålt, på framsidan står det UPM PM300 och på typskylten står det W.H.Mandolyn International Ltd. Model No. PM-300, visar definitivt helt uppåt väggarna vid induktiv last.
Jag provade den med en 2 x 18 W lysrörsarmatur utan faskompensering, den borde ju rimligtvis dra 36 W + kanske 8-10 W reaktorförluster, men energimätaren visar 85 W!
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 14 oktober 2008, 11:16:03 »

hej
Har installerat en fast elmätare som jag köpte av Rickard på min VP,  även om jag har fast anslutning.
Inga problem //kjulakalle :)
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 14 oktober 2008, 10:33:33 »

Hej

Jag har numera stickpropp på båda maskinerna.  :-[ Förr hade jag Hitachin fast ansluten, men då kan man inte använda en elenergimätare av stickproppsmodell. Mitsubishin har alltid varit ansluten med stickpropp.

Regeln säger ju annars att maskiner som man inte flyttar på ska vara fast anslutna för att minimera risk för brand p g a lokal uppvärmning i väggutttaget. Det är ingen stor kontaktyta mellan stickpropp och fjäderbleck. Jag har någon gång registrerat 4 Ampere (900W), men oftast ligger maskinerna på 2-3 Ampere.

MVH/Gano

Jag har mätt upp toppar på 9A i stickpropp, och den mätare som då användes för att läsa av effektförbrukningen var duktigt varm, så jag instämmer med Gano om att det finns brandrisk med stickpropp om honkontakten är av sämre kvalitét.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 14 oktober 2008, 10:23:23 »

Jag röstar för min svärfar, han ville ha en stickpropp men VP-installatören sa ifrån.

Hej Carl N!  Mkt märklig VP-installatör han hade du, för han hade tydligen inte fått lära sig att kunden ju alltid har rätt. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 oktober 2008, 10:15:01 »

Jag röstar för min svärfar, han ville ha en stickpropp men VP-installatören sa ifrån.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 14 oktober 2008, 09:58:00 »

Hej
Jag har numera stickpropp på båda maskinerna.  :-[ Förr hade jag Hitachin fast ansluten, men då kan man inte använda en elenergimätare av stickproppsmodell. Mitsubishin har alltid varit ansluten med stickpropp.
Regeln säger ju annars att maskiner som man inte flyttar på ska vara fast anslutna för att minimera risk för brand p g a lokal uppvärmning i väggutttaget. Det är ingen stor kontaktyta mellan stickpropp och fjäderbleck. Jag har någon gång registrerat 4 Ampere (900W), men oftast ligger maskinerna på 2-3 Ampere.
MVH/Gano

Hej Gano!  Håller med dig helt att med en fast anslutning så kan man ju inte kolla upp vad pumpen drar för energi för tillfället som man ju kan göra med en stickproppsmätare, och att man då på det sättet lätt kan ta del av den ypperliga informationen om elförbrukningen via energimätare.
Det är ju nästan halva nöjet med en luftvärmepump att kunna förvånas över den låga elförbrukningen när man så än önskar.
Jag använder och ser dessutom mina elmätare som en del i min manövrering av pumparna, för att på så sätt kunna optimera tempinställning mm för bästa möjliga ekonomiska drift.
Så för min egen del så skulle en fast anslutning från utsidan vara helt utesluten det kan jag försäkra er. :)

Mvh Raffen.

 
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 14 oktober 2008, 09:32:28 »

hej
jag har fast installation på min Sanyo hade tidgare 2 st i Spanien båda var installerade med stickpropp av kraftigare typ.
Vad är det för skillnad egentligen annat än förmodligen säkrare med Fast.
Har det med säkringskravet att göra
mvh kjulakalle Sc:,h
Skrivet av: Gano
« skrivet: 14 oktober 2008, 09:22:39 »

Hej

Jag har numera stickpropp på båda maskinerna.  :-[ Förr hade jag Hitachin fast ansluten, men då kan man inte använda en elenergimätare av stickproppsmodell. Mitsubishin har alltid varit ansluten med stickpropp.

Regeln säger ju annars att maskiner som man inte flyttar på ska vara fast anslutna för att minimera risk för brand p g a lokal uppvärmning i väggutttaget. Det är ingen stor kontaktyta mellan stickpropp och fjäderbleck. Jag har någon gång registrerat 4 Ampere (900W), men oftast ligger maskinerna på 2-3 Ampere.

MVH/Gano
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 10 oktober 2008, 17:36:30 »

22 röster på 7 dagar, skärp er !!

Kan ni läsa o skriva kan ni rösta.... >:(

Skrivet av: Raffen
« skrivet: 10 oktober 2008, 15:39:29 »

Hej Rickard!  Mkt bra och intressant undersökning som du startade här med denna omröstning i hur pumparna är elektriskt anslutna tycker jag. Thumbsup Synd bara att intresset verkar så svagt för att deltaga i omröstningen. Man kan ju verkligen fråga sig vad det är för folk som har ett så litet/dåligt engagemang när det bara hittills under 1 veckas tid är 20 st som har röstat av bortåt ca 167 st som har kikat. Sc:,h
Så sätt nu igång omg och rösta allihop som ännu inte har gjort det än, så att man får veta lite hur det ser ut på elanslutningsfronten av edra resp värmepumpar. >:(

Mvh Raffen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 oktober 2008, 05:23:12 »

På förekommen anledning vill jag veta hur det ser ut runt om i Sverige när det gäller hur er luft/luft-värmepump är ansluten.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!