Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige  (läst 32003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #30 skrivet: 19 mars 2013, 09:08:59 »
Om något är anpassat för tyska marknaden brukar det inte vara dålig kvalitet.
Inläggen från MR Energi och hawkeye99 visar på hur olika uppfattning två olika personer kan ha om samma värmepumpar, huruvida man skall lyssna på den ena eller andra lämnar jag upp till övriga läsare att bedöma.
Fyllnadsmängder på mer än 3 kg är naturligtvis ingen fördel för de som köper värmepumparna, men i övrigt är det nog svårt att säga något tvärsäkert om kvalitet hos olika tillverkare då det har en förmåga att variera över tid.
Att supporten är sämre på ett fabrikat som inte har officiell representation i landet stämmer säkert bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #31 skrivet: 19 mars 2013, 15:52:32 »
Ja man skulle kunna ta för givet att stiebel står för bra kvalitet. Men jag anser att så inte är fallet.
Om en styrenhet sitter  inbyggd i en pump och den inte tÃ¥ler nÃ¥gra fÃ¥ droppar vatten vilket inte kunde undvikas vid luftning av beredare, var jordvärmepump med kompressor upptill, sÃ¥ anser jag att det är dÃ¥lig konstruktion.   Klenspänningsanslutningar i styren som var fullt  kontaktbara. Inte för att det  är fara för nÃ¥gons liv, men luckan var öppnad och det stängte 2 droppar vatten pÃ¥ det.
Styren fick bytas
Elpatronens isolation av anslutningar är skrattretande. . Nu handlarju detta om pumpar från 2006 och 2007, samt 2008.
Supporten urusel en enda person kunde pumparna pÃ¥ kontoret i katrineholm. Va rinte han där fick man ingen hjälp. Jag har stÃ¥tt i pannrum Ã¥tskilliga  timmar. Anpassade för tyska marknaden med rundstyrning av elpatron, med medskickade kabelbitar för bygling för att anpassas tlil SVerige.....
 3 larm och sedan smög elpatronen igÃ¥ng, ingen indikation om att det hänt nÃ¥got, mer än en blinkande symbol pÃ¥ displayen. Gissa om kunden som  hade svÃ¥rt att gÃ¥ nerförtrappan i källaren blev glad när hon fick sin elräkning.....
Manualer på tyska inget annat. Översatta "efterhand av teknikern, dvs han som stod för supporten "när tid gavs".
VD säljare och lite annat fick sparken 2007 därifrån.
Sedan gjordes ny satsning och plötsligt la dem ner.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #32 skrivet: 19 mars 2013, 16:36:16 »
Min WPF-10 installerades 2004, och den har fungerat bra tycker jag.

Jag har bytt styret en gång, men det var ett försök att lösa en bugg med bortglömd legionellakörning, inte att den inte funkade.

För några veckor sedan byttes växelventilen, men det är ju inget konstigt, med Honeywell-ventilen som alla verkade använda (bytte till en LK).

Jag har egentligen ingen åsikt om den svenska supporten, mest för att jag inte behövt anlita dem annat än för att försöka fixa legionellakörningarma.

Manualen var på svenska, och den kunde laddas ner från deras hemsida, vilket ju är bättre än vad en del svenska tillverkare har, där man inte kan hämta annat än intetsägande broschyrer.

De hade flera bra lösningar långt tidigare än svenskarna. Slingberedare t ex, som Thermia senare kom med under stort buller och bång, och som min F1245:a också har. Inbyggd solstyrning använder jag, och två klimatkretsar med tidstyrning, utan extra hårdvara än en motorshunt och cirkpump.

Kvalitetsmässigt tror jag de är väl lika bra som de svenska, fast de brast i den svenska organisationen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #33 skrivet: 19 mars 2013, 16:44:50 »
Sökte en svensk manual till en Lwm250 men hittade igen försökte få en via mejl men inget svar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

chipsa

  • Gäst
chipsa
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #34 skrivet: 19 mars 2013, 20:19:05 »
Stiebel - dÃ¥lig service och support. dÃ¥ligkvalitet pÃ¥ sina produkter. Anpassade för tyska markanden och elnätet. Manualer sÃ¥ man kan grÃ¥ta.    Att sälja stiebel ger en grÃ¥a hÃ¥r som heter duga.  Jag sÃ¥lde stiebel för nÃ¥gra Ã¥r sedan,  innan nibe kom med sina stora luftpumpar.
De svenska tillverkarna är de bästa i världen pÃ¥ värmepumpar. Nibes nya 2300 är mycket bättre än stiebels  burkar. 
Dessutom har de store pumparna mängder med köldmedia, så de överstiger 3 kg. Nibe håller sig under den gränsen och därmed slipper man ifrån årliga kontroller a 5000 kr per aggregat och år.
Men huvudsakliga  orsaken att undvika allt av SE heter är dÃ¥lig kvalitet, dÃ¥lig support.

En fråga?
om dom nu va så dåliga ,,, Hur kunde du då stå och prata dig varm för dom i samband med din roll som säljare.
är inte det att lura folk
chipsa

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #35 skrivet: 26 mars 2013, 06:37:36 »
De tkan man tycka. Men det här att de var så dåliga, det har vi ju kommit på efter några år. Tro inte det visade sig direkt.
Jag har vägrat sälja dem  under ett antal Ã¥r.
När jag började sälja stiebel var jag  inte sÃ¥ garvad som säljare som jag är idag. Jaghade inte lika mycket skinnn pÃ¥ näsan.
Dessutom fick jag order frÃ¥n företaget jag jobbade pÃ¥ att sälja dem. Detta b erodde pÃ¥ att chefen   blev lovad en gratispump till sitt hus och ett till utställningen.
Sälj stiebel i första hand hette det. Alltså till villor. Större luft/vatten fanns det inte så många alternativ på den tiden.
Idag hade jag vägrat och hellre gÃ¥tt gÃ¥ frÃ¥n jobbet än att sälja nÃ¥got skit som inte funkar.  Det är mÃ¥nga säljare som ena dagen stÃ¥r och lovordar tex Nibe, för att nästa dag anse att ctc är bästa som finns................ Eller nibe ena Ã¥ret, daikin nästa som distriktssäljare, sedan nibe igen.
Eva
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: stiebel lägger ner försäljningen i Sverige
« Svar #36 skrivet: 26 mars 2013, 06:46:52 »
Mmm, och det är just därför det finns regler i detta forum när det gäller vad säljare och företagsägare får skriva.
Du må tycka att du är objektiv när du nu rekommenderar andra fabrikat, och dissar Stiebel, men i min värld finns det inget sådant som en objektiv säljare.
Jag kan se mellan fingrarna när det gäller att du i ett fåtal inlägg sågar eller rekommenderar olika fabrikat, men det får absolut inte bli en vana.

Reglerna finns dock inte primärt för att jag misstror t.ex. dig, utan för att jag måste låta alla företagsägare/säljare/anställda skriva vad de vill, om jag låter dig skriva vad du vill om olika fabrikat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!