Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning av Högtryck löst och hög kurva under vÃ¥ren.  (läst 1921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad J.Asplund

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Är ny medlem på forumet, så tänkte lite snabbt presentera mig. Heter Jonathan och bor i Piteå, i ett villa byggd 2004 där det sitter en Thermia Villa 75 med jordvärmeslinga installerad. Det är golvvärme i betongsula i hela huset. Samtliga rum har väggtermostater kopplade till ställdon på fördelaren för att kunna ställa in rumsspecifik värme. På köldbärarslingan sitter även en frånluftsvärmeväxlare, Nibe FLM30.

Jag har ett litet problem, och en "observation". Oklart om dessa hör ihop. Värmepumpen har ett par gånger stannat för "Högtryck utlöst" på våren(3 ggr nu i vår), framförallt när det varit kalla nätter(-10) och varma soliga dagar("varma dagar"= ca +5 grader. Vi har många och stora fönster, vilket gör att temperaturen inne kan stiga ganska mycket om solen ligger på, upp mot 24 grader inomhus).

Jag har förstått att alla dessa innetempsgivare kopplade mot ställdon kan vara ett gissel att få till eftersom att dom helt stänger slingan när dom tycker att det är nog varmt. Går då VP och inte blir av med värmen antar jag att högtryck kan lösa?

För att säkerställa att jag alltid har cirkulation så har jag plockat bort ställdonen till golvvärmen i mina två toaletter, så att det är alltid helt öppen slinga till dessa. Att det blir något varmare på dass kan jag acceptera.
 
Angående värmepumpen så rengör jag regelbundet silkorgarna på varmvattenslinga och köldbärarslinga, men det brukar inte vara något skräp där. Ibland har det varit nån liten flaga men inget som indikerar att det skulle vara skitigt i systemet. Jag har öppnat samtliga returflödesventiler(en och en) för att eventuellt skräp eller förstrypningar ska lossa, och sedan återställt till installationsvärden. Även motionerat nålventilerna under ställdonen.
Trevägs-ventil och mjukstart till kompressorn blev bytt under fjolåret.

Rätta mig om jag har fel, men jag upplever att jag måste köra förhållandevis hög kurva för att hålla värmen i huset. För tillfället är den ställd på 34 grader med ett rum-värde på 20. Med tanke på att det är ett relativt nybyggt, välisolerat hus med golvvärme, borde jag inte kunna ha en lägre kurva? Delta-T på framledningen kontra returledning ligger på ca 9 grader, vilket jag också fått höra är något mycket med tanke på att det golvvärme i betongsula.
Kan det vara cirkpumpen till golvvärmeslingorna som börjar bli trött? När den växlar från varmvattentillverkning till golvvärme så blir utgående ledning direkt varm, så flöde har jag, men kan det vara för lite?

Värmeregleringen fungerar bra vintertid, dock fortfarande rätt hög kurva(?) och delta-T. Den löser inte ut vintertid. Jag har även reglerat in kurvan med samtliga ställdon öppna så att jag fick bra värme i huset, sen kopplat in ställdonen igen. Vi har lite kallare i sovrum och oanvända gästrum(19grader), och värmen har varit bra i övriga utrymmen. Går jag under 33-34 grader på kurvan så tappar jag temp inne.

Värden:
Innetemperatur på väggtermostater: Totalt 10 termostater, 7st på 22 grader, 3st på 19 grader.
Brine in(2 grader, aldrig under 1 även under smällkalla vintern, har slingan på väldigt blöt mark).
Brine ut: -1. (I regel 3 grader under brine in).
Kurva: 34
Rumsbör: 20
Värmestopp +17
Kurva min: 20
Jag har stabilt tryck på både köldbärarslinga(~0,8) och golvvärmeslingan(~0,9). Inga indikationer på läckage.

Varför löser högtryck? Samt hur kan jag optimera pumpen ytterligare?

Mvh Jonathan



Thermia Villa 75 - 2004, Nibe FLM30 värmeåtervinning, 500m jordvärmeslinga. Enplansvilla 150+25m2 byggd 2004, golvvärme i betongsula.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ingen innegivare till vp'n?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad J.Asplund

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej, tack för svaret. Nej, endast utegivare. Hur fungerar det med termostater i alla rum och innegivare? Måste jag ersätta termostaten i t.ex. vardagsrum och montera innegivaren där i så fall, så att den blir styrande för hela anläggningen? Rätta mig om jag har fel, men innegivaren justerar kurvan?
Thermia Villa 75 - 2004, Nibe FLM30 värmeåtervinning, 500m jordvärmeslinga. Enplansvilla 150+25m2 byggd 2004, golvvärme i betongsula.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, innegivaren sätter man på ett strategiskt ställe och den justerar värmekurvan så att vp'n bromsar istället för att alla termostater behöver stänga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Högtryck löser för att kompressorn inte blir av med värmen, hög framledning/kurva och strypta termostater, sprätta termostaterna och sänk kurvan

Utloggad J.Asplund

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ett litet framsteg: Jag skulle kolla beteckningen på cirkpumpen utifall jag skulle behöva byta den när såg att avstängningsventilen på pumpens trycksida var öppen endast ca 40-50%(hur länge har den varit strypt???). Den kärvade lite grann, men jag motionerade den ett par gånger och lyckades då öppna den fullt. Detta borde iaf hjälpa mig att få ner delta-T över golvvärmen. Sänkte ikväll kurvan, och imorgon får vi se ifall det gjorde någon skillnad.

Sen skall jag även se över möjligheten att koppla in en innegivare. Isf lyfter jag bort ställdonen till kök/vardagrum/hall som är samma utrymme och kör det mot innegivaren, men behåller termostaterna i sovrummen.
Thermia Villa 75 - 2004, Nibe FLM30 värmeåtervinning, 500m jordvärmeslinga. Enplansvilla 150+25m2 byggd 2004, golvvärme i betongsula.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det låter som en bra plan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
Hei,
Prøv og øka hastigeten på CP på den varme siden.
Varmestopp +17, kan settes til 10 celcius.

Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Att pumpen larmar när det blir för kallt ute tror jag beror pÃ¥ en kombination av tvÃ¥ saker. Lägre utetemperatur betyder högre framledningstemperatur, alltsÃ¥ mindre marginal till stopp. Sen är det ocksÃ¥ sÃ¥ att reglerkurvan är rak men borde vara böjd. Det gör att det blir varmare inne när det blir kallt ute. Det gör i sin tur att termostaterna stryper flödet. Vet inte om det gÃ¥r att knäcka reglerkurvan pÃ¥ en Thermiapump men det skulle bota problemet med stopp vid lÃ¥g utetemperatur.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad J.Asplund

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Per O, CP är redan på max. Dock sänktes delta-T till ca 6 grader efter att jag öppnade ventilen fullt(vilket i praktiken är samma sak). Kunde sänka kurvan något och det har funkat bra sen dess. Sen, värmestopp redan vid 10C? Är det inte risk att det blir kallt om pumpen inte går när det är 10 grader ute? (Utegivaren sitter på skuggsidan, påverkas inte av solljus).

Roland, Det går att knäcka kurvan vid -5, 0 och +5. Hur tycker du jag ska knäcka den? Är det inte individuellt beroende på hus och läge?

Är för övrigt fortfarande inne pÃ¥ att komplettera med innegivare, men det är lite annat före i kön, om det inte blir  akut.

Tack för era svar.
Thermia Villa 75 - 2004, Nibe FLM30 värmeåtervinning, 500m jordvärmeslinga. Enplansvilla 150+25m2 byggd 2004, golvvärme i betongsula.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Knäckningen av reglerkurvan beror på huset så det kommer att bli lite pyssel innan det blir rätt. Prova med att höja 2 grader vid +5, 0 och -5. Värmekurvan behöver sänkas för att det inte ska bli för varmt inne när det är runt noll ute. Sänkningen av värmekurvan kommer att göra att det inte blir för varmt inne när det blir riktigt kallt ute. Men då det är stora och många fönster lär innegivare krävas för att det ska fungera bra nu när solen börjar värma men det ändå är kallt ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!