Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elmätare i CTC 250L?  (läst 854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elmätare i CTC 250L?
« skrivet: 27 augusti 2018, 23:32:15 »
Hej på er!

Finns det möjlighet att se hur mycket Eco Zenith i250L och CTC EcoAir 510M förbrukar?
Gärna var för sig.

Jag har redan en elmätare som mäter aktuell och ackumulerad förbrukning.
Hade varit bra att kunna subbtrahera Ltft/vattensystemets förbrukning för att få fram lite intressanta värden.

MVH

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elmätare i CTC 250L?
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2018, 07:01:49 »
Hur noggrann siffra vill du ha?
Historisk driftinfo visar ju elpatron i kWh, jag antar att mätningen är en beräkning av tid x eleffekt i kW.
Detta ger ju en relativt bra uppskattning av hur mycket elpatron innerdelen drar.
Sen kan du uppskatta kompressorns förbrukning genom att dra ifrån detta från din befintliga elmätare.
Vill du ha högre noggrannhet så måste du ha en riktig elmätare till varje enhet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elmätare i CTC 250L?
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2018, 13:16:23 »
Nja, jag har IKEAs Sparsnäs, funkar skitbra! Diffar på 1-3 kWh/månad.

Kan jag bara ta bort luft/vatten förbrukningen, så är jag nöjd!
Kanske man ska köpa energimätare på utedelens säkringar? Sedan är man på det torra!
hmm.. :)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Elmätare i CTC 250L?
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2018, 23:36:31 »
I CTCs äldre system loggas elpatronens förbrukning (kWh) och gångtid på VPn (timmar och min) var för sig, och på de äldre on-off-pumparna kan man lätt räkna ut ungefärlig förbrukning i kWh från det. På en 510 går inte det eftersom den går med variabel effekt, men de nya styrsystemen kanske loggar förbrukningen även på VPn?
Kolla manualen, finns på CTCs webb.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 607
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!