Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Eco air 125 motor skydd löser vid minus 10 eller mer  (läst 1318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans CTC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har problem med min Eco air 125 löser ut pÃ¥ motor skydd om det blir minus tio eller mer ,har bytt mjukstart kortet , nya kontacktorer , nu sist ny huvudbrytare  vi har kollat att alla faser finns men vid minus tio sÃ¥ börjar pumpen lÃ¥ta lite skorrar precis som en trefas motor som inte fÃ¥r vad den behöver och sedan löser den ut pÃ¥ motor skydd men vid temp under minus 10 gÃ¥r den perfekt sÃ¥ vad sker vid minus 10 eller mer finns det nÃ¥gon värme slinga i kompressorn eller var ska man börja leta har haft service kille hemma men dom hittar inget dÃ¥ den gÃ¥r som en klocka vid upp till 10 minus
systemet
Eco zenit I 550 plus Eco Air 125 bygg år värme pump 2008 i drift 2013

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du skriver att den går bra om det är under -10, alltså kallare än -10 men också tvärtom att det är då den stannar.
När är det den stannar?
Det vore lättare om du skrev kallare/varmare om du inte kan hålla isär över/under.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Känns som den kan få vätska ifrån förångaren, testa att strypa expventilen ett halvt varv.

Utloggad Hans CTC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej ledsen om jag otydlig pumpen löser ut pÃ¥ motorskydd om det är kallare en minus 10  innan den löser ut sÃ¥ hörs ett skorrande läte som ocksÃ¥ pÃ¥ minner om en trefas motor som inte fÃ¥r alla faser därav att kontaktorer  huvud brytare , mjukstart kort alla anslutningar  kollade mm är bytt.
om det är till ex minus 8 gÃ¥r den perfekt  utan nÃ¥gra missljud .
hur stryper man expventilen finns det en ljustering där ?

Utloggad Hans CTC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
en fråga till det finns ju 2st expansionsventiler i Eco air 125 vilken av dessa borde man strypa

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
... och vad händer om man stryper expansionsventilen och det inte är den som är felet?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!