Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Om effekt, hit Ã¥ dit...  (läst 2703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Om effekt, hit å dit...
« skrivet: 01 oktober 2006, 15:08:57 »
Hur skulle det vara om Vi fick se lite "riktig" info om effekten på pumpar. COP i all ära, men den ska ju ge en praktisk verkan på tempen i kåken åxå. Vad jag menar är, en hög COP behöver ju inte per automatik betyda att den pumpen värmer bättre, än en med lägre COP. Det gäller ju att få ut värmen i rummen åxå... Så jag efterlyser tester, av det slag som brukar finnas om bilarnas klimatanläggning, d.v.s hur fort går det att värma upp kupén från -20 till +20 grader. En provkåk, kan inte vara speciellt svårt att ordna fram. Det duger ju med vilket lagerutrymme som helst, då det bara ska jämföras mellan pumpar. En frystrailer t.ex skulle duga fint att testa i. Kyl ner den till en viss temp, å mät sen tiden som varje pump behöver för att värma till t.ex + 22. Då får Vi se hur varje pump, rent praktiskt, klarar att värma en viss kubikmeter luft, å det är faktiskt det enda som är riktigt intressant, när det talas om effektutbyte.

mvh humlan.

Utloggad Gåsapågen

  • Jag önskar att jag hade en värmepump!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Om effekt, hit å dit...
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2006, 19:38:07 »
Jag håller inte med. Det är uteffekten och cop som är intressant när det gäller själva pumpen. Hur snabbt man får ut den i huset beror på resten av systemet (rör, pumpar, regler, radiatorer, konvektorer etc).

Det jag däremot saknar är jämförbara värde. Jag har tex förstått att det finns många olika sätt att räkna fram verkningsgraden. Vissa räknar mellan två avfrostningar medan andra inkluderar avfrostningen. Vissa tar med strömmen som går till cp mm, andra inte (jag pratar luft/vatten). Dessutom skulle det finnas kurvor för flera olika utetemperaturer/framledningstemp, tex med 5 graders steg, och när det gäller inverterpumpar skulle det vara intressant med cop för olika belastning (cop ska ju vara högre vid dellast men hur mycket?)
Ja e en liten gåsapåg från Skåne ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Om effekt, hit å dit...
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2006, 19:52:22 »
Hmmm, är det inte samma sak Vi pratar om? D.v.s hur snabbt en viss effekt kan omvandlas till behaglig värme i ett rum.., nåt liknande iaf. COP anger ju bara tillförd kontra avgiven effekt, inte det praktiska slutresultatet. Å som jag ser det, är det vad jag som konsument vill veta, eller hur? Eller förenklat, fixar pumpen uppvärmningen, å hur lång tid tar det..., mer behöver jag ju inte veta.

mvh humlan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Om effekt, hit å dit...
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2006, 22:46:50 »
Jag antar att Humlan menar luft/luft värmepumpar...  studs
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Om effekt, hit å dit...
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2006, 12:16:00 »
Jag antar att Humlan menar luft/luft värmepumpar...  studs

Ja precis, klumpigt att inte skriva det  :-[ sorry.

mvh humlan.

Utloggad Gåsapågen

  • Jag önskar att jag hade en värmepump!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Om effekt, hit å dit...
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2006, 23:53:23 »
Jag hÃ¥ller ändÃ¥ inte helt med. Att värma en kubikmeter luft tar lika lÃ¥ng tid oavsett pump (förutsatt att avgiven effekt är samma). Sedan kan det skilja en del pÃ¥ hur bra pumpen kan transportera ut värmen i rummet/huset men det beror minst lika mycket pÃ¥ hur rummet ser ut och hur pumpen är placerad. Det viktigaste i sÃ¥ fall är hur DU upplever värmen och det är ju rätt svÃ¥rt att testa. En pump som är bra pÃ¥ att snabbt värma stora ytor kanske inte är den du skulle föredra om den samtidigt blÃ¥ser sÃ¥ pass att hämte-hÃ¥ret Ã¥ker pÃ¥ sniskan  ;)
Ja e en liten gåsapåg från Skåne ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!