Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?  (läst 45792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #150 skrivet: 25 januari 2016, 12:52:54 »
Vart står det? I vilken meny?

Står i " kodad inst. Kompressordrift"

Utloggad Rillerull1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #151 skrivet: 25 januari 2016, 13:12:09 »
Står i " kodad inst. Kompressordrift"
Vad har du för pump/årsmodell?
Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut?

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #152 skrivet: 25 januari 2016, 22:31:53 »
Vad har du för pump/årsmodell?
Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut?

Det är en ctc ecoheat 408 installerad 2014. Har fått för mig att detta är något med skiktningen att göra. Men vilket värde är bra att ha?

Läste lite om det här :

I ackumulatortanken är det viktigt att vattnet är skiktat. Över skiktet ska vattnet vara markant mycket varmare än under det samma. Från ackumulatortankens topp går varmt vatten ut till husets radiatorer där det avkyls och slutligen rinner tillbaka och tillförs tanken under skiktet. När skiktet har nått toppen av tanken är det dags att elda igen. Skiktningen är viktig eftersom den innebär att radiatorerna kan hålla samma temperatur under tankens hela urladdningscykel, istället för att, som fallet skulle ha varit om varmt och kallt vatten hade blandats i tanken, gradvis bli kallare. Dessutom gör skiktningen det möjligt att använda det varma vattnet ovanför skiktet till att värma varmvatten till hushållet.

För att bevara skiktning används reglerutrustning, s.k. laddkoppel, som återcirkulerar vattnet i pannan tills den uppnått sin arbetstemperatur. När pannvattnet har uppnått en viss temperatur öppnas gradvis en ventil och varmvatten börjar strömma ut i botten av ackumulatortanken.
« Senast ändrad: 25 januari 2016, 22:45:44 av Malisan »

Utloggad Rillerull1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #153 skrivet: 26 januari 2016, 11:28:26 »
Någon som vet vad "min laddpump VV" Står för? Vad gör den? Ska man ha högt värde eller lägre? MIn står på 25 nu
Antingen är det ett temeperaturvärde som anger minimum innan den laddar varmvatten eller så är det ett procentvärde på laddpumpens minsta värde på VV-sidan.

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #154 skrivet: 26 januari 2016, 17:00:15 »
Någon som vet vad "min laddpump VV" Står för? Vad gör den? Ska man ha högt värde eller lägre? MIn står på 25 nu
Den betyder troligtvis att det är min värdet på laddpumpen, Den tillåts inte gå under 25%. Värdet sätts av tillverkaren och borde troligtvis inte ändras.
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #155 skrivet: 26 januari 2016, 17:05:31 »

Läste lite om det här :
I ackumulatortanken är det viktigt att vattnet är skiktat. Över skiktet ska vattnet vara markant mycket varmare än under det samma. Från ackumulatortankens topp går varmt vatten ut till husets radiatorer där det avkyls och slutligen rinner tillbaka och tillförs tanken under skiktet. När skiktet har nått toppen av tanken är det dags att elda igen. Skiktningen är viktig eftersom den innebär att radiatorerna kan hålla samma temperatur under tankens hela urladdningscykel, istället för att, som fallet skulle ha varit om varmt och kallt vatten hade blandats i tanken, gradvis bli kallare. Dessutom gör skiktningen det möjligt att använda det varma vattnet ovanför skiktet till att värma varmvatten till hushållet.

För att bevara skiktning används reglerutrustning, s.k. laddkoppel, som återcirkulerar vattnet i pannan tills den uppnått sin arbetstemperatur. När pannvattnet har uppnått en viss temperatur öppnas gradvis en ventil och varmvatten börjar strömma ut i botten av ackumulatortanken.
Hmm verkar vara för vedeldning så den stämmer nog inte riktigt in på din vp. :)
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #156 skrivet: 27 januari 2016, 11:04:55 »
Vet inte om min installatör ändrat något. Men kan ni kolla vad ni har för värde på ""min laddpump VV" Min står på 25. Tacksam för svar! Vill gärna veta vad standard värdet är.

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #157 skrivet: 27 januari 2016, 12:00:42 »
Vet inte om min installatör ändrat något. Men kan ni kolla vad ni har för värde på ""min laddpump VV" Min står på 25. Tacksam för svar! Vill gärna veta vad standard värdet är.

Varför skulle han vara inne och ändra där?
Värdet sätts troligtvis så lågt som möjligt utifrån viken kompressor du har i vp'n.
Jag har ett lägre värde men jag har en mindre vp.
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #158 skrivet: 27 januari 2016, 16:44:32 »
Varför skulle han vara inne och ändra där?
Värdet sätts troligtvis så lågt som möjligt utifrån viken kompressor du har i vp'n.
Jag har ett lägre värde men jag har en mindre vp.

Vad vet jag varför han skulle vara där o ändra. Jag är bara ute för att se standard inställning så inte jag har fel. Jämförde med Wolf och han hade 50 och jag 25 inställt

Utloggad Rillerull1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #159 skrivet: 27 januari 2016, 18:30:40 »
Vad vet jag varför han skulle vara där o ändra. Jag är bara ute för att se standard inställning så inte jag har fel. Jämförde med Wolf och han hade 50 och jag 25 inställt

Jag har en 406 från 2014 och den står på 15

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #160 skrivet: 27 januari 2016, 21:24:13 »
Där ser man alla har olika. Varför?

Utloggad Jimmylindgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #161 skrivet: 28 februari 2016, 00:02:16 »
Blir då inte klok på denna pump j***l.
Tror Ctc snubben varit hit 3-4 ggr men aldrig blir de bättre. Den spetsar vid-7. Och dusch vattnet håller typ 10min sen är de kallt :/ har varmvattnet inställt på högsta "komfort" tror jag de hette

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #162 skrivet: 28 februari 2016, 14:57:29 »
Blir då inte klok på denna pump j***l.
Tror Ctc snubben varit hit 3-4 ggr men aldrig blir de bättre. Den spetsar vid-7. Och dusch vattnet håller typ 10min sen är de kallt :/ har varmvattnet inställt på högsta "komfort" tror jag de hette
NR1 se till att vp’n är avluftad i toppen av tanken.. Byt dusch munstycket till ett snålspolande dito om det inte är gjort redan.. Montera en elberedare efter vp’n som sista alternativ om du inte klarar av att se att det går in lite el-spets ibland.. Sen att den spetsar vid -7’C är nog ett tecken på att huset läker mycket värme eller att du har hög temps element för nedstrypta element alternativt lite för klen vp för ditt hus..
Jag begriper inte hur vissa kan ha sÃ¥dana stora problem problem med sina vp anläggningar? Har inte  husägaren och installatörer datorer och miniräknare att räkna med dÃ¥ dom planerar och beställer sina värmeanläggningar?  Om jag var du skulle jag nog göra en liten egen energi kalkyl för huset bara för att. :)
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad Jimmylindgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #163 skrivet: 28 februari 2016, 15:54:15 »
NR1 se till att vp’n är avluftad i toppen av tanken.. Byt dusch munstycket till ett snålspolande dito om det inte är gjort redan.. Montera en elberedare efter vp’n som sista alternativ om du inte klarar av att se att det går in lite el-spets ibland.. Sen att den spetsar vid -7’C är nog ett tecken på att huset läker mycket värme eller att du har hög temps element för nedstrypta element alternativt lite för klen vp för ditt hus..
Jag begriper inte hur vissa kan ha sÃ¥dana stora problem problem med sina vp anläggningar? Har inte  husägaren och installatörer datorer och miniräknare att räkna med dÃ¥ dom planerar och beställer sina värmeanläggningar?  Om jag var du skulle jag nog göra en liten egen energi kalkyl för huset bara för att. :)

Har ett vanligt duschmunstycke, pumpen klara av en vanlig dusch pÃ¥ ca 10min. Har pumpen pÃ¥ Max pÃ¥ värme till duschen. Pumpen är helt avluftad.  Har högtemps element, har kurvan pÃ¥ 48. GÃ¥r in lite spets ibland? FrÃ¥n minus 7 och kallare, spetsar den konstant. Har gett all info sÃ¥ som tidigare förbrukning, antal element, storlek pÃ¥ hus, hur huset är uppbyggt osv till Ctc, sÃ¥ antar dom beräknat rätt när dom sÃ¥lde mig pumpen, men känns tyvärr inte sÃ¥ nu :/

Utloggad hansf

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljepanna, skal ut.
SV: Ctc ecoheat 408 funderingar, problem?
« Svar #164 skrivet: 09 februari 2019, 12:22:25 »
Hei ni som har strulat med Ecoheat 40x. Jag funderar på nytt bergvärme anlegg.

Är ni nöjda med eran pump nu? Malisan, wolf & Jimmylindgren. Har lest hele tråden, men tycker inte at det er nån konklusjon eller jubel...

/HansF
Två plan måttligt isolerade 210 m2. Oljepanna till rad och värmvann. Genomsnitt/år 20.000kWh el + 2.000 l olja.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!