Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Överlever värmepumpen om elpriset fortsätter att vara högt vintertid?  (läst 14249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej.
Har en årsförbrukning på c:a 23000 kwh med olja vintertid och elpatron till varmvatten övrig tid. Bergvärme är inget alternativ då jag har dåligt med utrymme att borra och stort djup till fast berg. Funderar därför på värmepump luft/vatten men känner viss tvekan efter att ha läst en del inlägg på denna sida. Enligt reklamen skall pumparna klara både värme och varmvatten till -15 eller, för vissa pumpar, -20 grader. Nu har flera beskrivit att elpatronerna börja gå in med spetsvärme redan vid -5 grader vilket skulle innebära att man, mer eller mindre, endast har en elpanna när det blir riktigt kallt. Säljarna talar om årsverkningsgrad men det är väl effekten på den del av året som man förbrukar mest energi och elen är som dyrast som borde vara intressant? Har hört att värmepumpar är ovanliga i övriga Europa p g av deras högre elpriser och vi verkar vara på väg åt samma håll.
Har även läst tips om hur man ändrar inställningar och manuellt kopplar ur elpatronerna för att få bästa effekt från värmepumpen. Detta borde väl installatören klara av att ställa in så det fungerar utan att köparen skall behöva experimentera vidare?
Hur stor risk är det att pumpen fryser sönder vid långvarigt elavbrott? Bör man välja en pump som inte har pannvatten ut till pumpen? Hörde även att CTC Eco Air är lämpligare i södra Sverige än Eco Polar som uppges klara -20 grader. Vet någon varför?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Att elpatronen går in och spetsar vid en viss temperatur, innebär inte att pumpen stannar. Den går hela tiden ner till exempelvis -15º och sparar ström.

Jag har aldrig hört att någon pump frusit sönder, den risken är nog ganska överdriven.

Att EcoAir är mer lämplig än EcoAir Polar i södra Sverige, beror helt enkelt på att det sällan blir -20º och knappast -15º heller i södra Sverige.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Jag bor i södra sverige men tog en Polar edition ändå, nu bor jag i inlandet och faktum är att vid 3 tillfällen har det gått ner under -20 så pumpen stannat. Rätt eller fel val? Vad vet jag, min anläggning har iallafall fungerat kanon, som erp skrev så går elpatronerna in och stöttar, pumpen jobbar oförtrutet vidare men med lägre effekt
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Så är det säkert, här har också varit strax under -20º vid 3 tillfällen under 2010. Det är dessa tre tillfällen som inträffat under de senaste 50 åren jag kan komma ihåg, och att temperaturen går under -15º här i Blekinge eller Skåne är väldigt sällsynt. Däremot händer det att vintrarna varken innehåller snö eller temperaturer under -10º. De första åren jag hade min pump, gick pumpen hela vintern utan en enda timme på elpatronen. De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

Men visst är det gott med snö istället för regn på tvären Thumbsup
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

Men visst är det gott med snö istället för regn på tvären Thumbsup

Jag tycker tex en dag som idag när snön o isen smälter o det rinner rännilar efter gatorna, gräsmattorna börjar bli gröna o solen skiner är helt j...a underbart studs studs studs

Vi har haft 3 nätter totalt senaste året med temp under -15. Vet inte hur mycket extra polarversonen kostar men jag hade säkert sparat 20-25kr om pumpen inte stannat.

Sedan vet jag inte om verkningsgraden i spannet -5->-15 är sämre eller lika mellan normal o polar.

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0

Att EcoAir är mer lämplig än EcoAir Polar i södra Sverige, beror helt enkelt på att det sällan blir -20º och knappast -15º heller i södra Sverige.


Om jag minns rätt så är EcoAir (ej Polar) lite mer effektiv än Polar vid en del temperaturer, och det gör att den kan funka bättre under vissa förhållanden.


Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Vet inte hur mycket extra polarversonen kostar..........

Tror det skiljde 8 lök mot en 107a men så ger den lite högre effekt oxå
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Polarversionen använder köldmediet R404a medan den vanliga EcoAir använder R407c, som lär innebära något bättre COP än R404a.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hej.
Har en årsförbrukning på c:a 23000 kwh med olja vintertid och elpatron till varmvatten övrig tid. Bergvärme är inget alternativ då jag har dåligt med utrymme att borra och stort djup till fast berg. Funderar därför på värmepump luft/vatten men känner viss tvekan efter att ha läst en del inlägg på denna sida. Enligt reklamen skall pumparna klara både värme och varmvatten till -15 eller, för vissa pumpar, -20 grader. Nu har flera beskrivit att elpatronerna börja gå in med spetsvärme redan vid -5 grader vilket skulle innebära att man, mer eller mindre, endast har en elpanna när det blir riktigt kallt. Säljarna talar om årsverkningsgrad men det är väl effekten på den del av året som man förbrukar mest energi och elen är som dyrast som borde vara intressant? Har hört att värmepumpar är ovanliga i övriga Europa p g av deras högre elpriser och vi verkar vara på väg åt samma håll.
Har även läst tips om hur man ändrar inställningar och manuellt kopplar ur elpatronerna för att få bästa effekt från värmepumpen. Detta borde väl installatören klara av att ställa in så det fungerar utan att köparen skall behöva experimentera vidare?
Hur stor risk är det att pumpen fryser sönder vid långvarigt elavbrott? Bör man välja en pump som inte har pannvatten ut till pumpen? Hörde även att CTC Eco Air är lämpligare i södra Sverige än Eco Polar som uppges klara -20 grader. Vet någon varför?


Jag kör Luft/Vatten i mellersta Sverige. Visst går det en del el, men det hade jag räknat med...

Problemet med värmepumpar som hämtar energin från uteluften är att dom får lägre uteffekt ju kallare det blir. De uppgivna effektsiffrorna gäller vid +7 grader ute och en pump som enligt specifikationerna är på 10kW ger bara halva den effekten vid -15.
Behöver ditt hus 10kW när det är riktigt kallt så är det alltså inte en 10kW VP du behöver...

Men, om anläggningen är riktigt byggd och förutsättningarna dom rätta så skall pumpen gå så mycket som möjligt och göra så gott den kan ända ner till den temperatur då den slår av. Elpatronen skall bara spetsa med de sista nödvändiga Watten. Att spetsvärmen går in vid -5 betyder alltså inte att huset bara värms med elpatron då det blir -5 grader.
Ex: Min VP klarar själv att värma huset ner till ca -10 grader. Den 26/1 var lägsta temperatur -14,4 och medeltemperaturen -7,8. Under det dygnet gick VP'n 17,5 timmar totalt och elpatronen drog 12kWh.

Kopplar du ur elpatronen så sparar du givetvis en del el, men å andra sidan blir det ju kallt inne. Elpatronnen går ju in för att VP'n inte orkar hålla värmen i huset, så den är ju inte bara av ondo. Visst finns det folk som har manuell styrning av eltillskottet och låter det bli 16 grader inne när det är som kallast ute för att spara några kWh. Jag tycker dock att det är värt några kronor extra att det är jämn och behaglig temperatur inomhus.
Trimmar du in anläggningen optimalt så får du iallafall så lite elpatrondrift som möjligt. Att installatören skall klara av att justera in allt så att du inte behöver göra nånting är nog tyvärr en utopi - Det är ju det här forumet ett levande exempel på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Vet inte hur mycket extra polarversonen kostar..........

Tror det skiljde 8 lök mot en 107a men så ger den lite högre effekt oxå

payoff tid på typ.....400år ::)

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Eco Polar lär kosta c:a 3000 kr mer än Eco Air, kanske svårt att tjäna in under normala Hallandsvintrar. Finns det någon som känner till om det finns några oberoende tester av värmepumpar? Det fåtal jag själv hittat är några år gamla och knappast aktuella.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad pmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Kör en Nibe 2025-10. Den är igång till -20 utan några problem. Pumpen stod still i ca. 3 timmar i december när temperaturen dippade till -21, så det var helt odramatiskt.

Väljer du en större pump så kan du eventuellt klara dig utan el-tillskott. Mitt hus behöver inget tillskott av elpatron.

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
Skall vi diskutera pay off tider så finns även frågan om livslängd, kostnader för underhåll med mera att räkna in och ställa mot den möjliga besparingen. Eftersom det inte tycks finnas några oberoende testresultat kvarstår en viss osäkerhet.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
Skall vi diskutera pay off tider så finns även frågan om livslängd, kostnader för underhåll med mera att räkna in och ställa mot den möjliga besparingen. Eftersom det inte tycks finnas några oberoende testresultat kvarstår en viss osäkerhet.

Men kom igen nu, det är väl totalt ointressant i ett fall som detta, eller tror du på allvar att pumpen ska stå o gå i flera hundra år?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Men jag tycker jag har fått en uppfattning av att ju större pump man väljer desto sämre cop. Vet inte om det gäller alla. Men när jag tittade för ett år sen på luft luft till mina föräldrars sommarstuga så verka det som att ju mer effekt man ville ha desto sämre cop. Gäller kanske inte luft vatten? Vår luft vatten på 10 kW är för liten tycker jag. Den behöver el tillskott redan runt noll grader. Men under dom delarna av året det är på plussidan så går den riktigt billigt. Det är nog svårt att avväga hur stor pump som betalar sig.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
Skall vi diskutera pay off tider så finns även frågan om livslängd, kostnader för underhåll med mera att räkna in och ställa mot den möjliga besparingen. Eftersom det inte tycks finnas några oberoende testresultat kvarstår en viss osäkerhet.

Men kom igen nu, det är väl totalt ointressant i ett fall som detta, eller tror du på allvar att pumpen ska stå o gå i flera hundra år?

Nä 150 år räcker ju, sen kan jag köpa en ny ::)
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad pmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Angående COP. Enligt specen så har t.ex. 2025 10 kw bättre COP än 6 och 8 kw.

Däremot har 14 kw sämre COP än 10 kw. Vet inte varför det är så men det kändes inte direkt som någon nackdel att välja just 10:an.

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

Men visst är det gott med snö istället för regn på tvären Thumbsup

Underskatta inte inverkan av att maskinen stannar vid kyla eftersom det är perioder dÃ¥ man mÃ¥ste värma med 100% el. Jag delar inte riktigt Ã¥sikten om att det skulle vara sÃ¥ extrema vintrar, däremot var det mycket milt under bla 2007.  Men jag minns att det i slutet pÃ¥-80 och början pÃ¥ 90 ofta var -30 eller kallare.

Jag bor i Värmland ungefär i höjd med Stockhom och har en ecoair 107. Uppskattningsvis står den stilla ca 20% av tiden när det är kallt.
I December 2010 stod maskinen stilla 17% av tiden pga utetemp, i November 25%. Jag hade i December ett medeleffektbehov  av 7,3 kW.

Jag har också problem med att starta maskinen efter stopp vid kyla, motorskyddet löser ut. Speciellt när den stått stilla flera dagar eller om temperaturen stigit fort. Antar att den går tungt när den blivit djupfryst?
Just nu står maskinen pga lågtryck. Tror att det kan vara fläkten som frusit, ska strax gå ut och kolla.

I övrigt, besparingen med maskinen som installerades 2007 verkar blivit ca 20% men då värmer jag mindre yta än tidigare.
Bifogar ett diagram på energiförbrukningen
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nja....

Med en Ecoair 107 sparar du cirka 4-5kr/tim på elräkningen under den tid som kompressorn går och det är plusgrader ute. Är det kallare än -10 ºC ute så sparar du kanske bara 2-3kr/tim. Även om huset behöver tre gånger så mycket värme.

Min lilla Ecoair 105 går 24tim/dygn när det är kallare än -5 ºC. Men jag sparar mindre och mindre på elräkningen ju kallare det är ute.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Lägger mig platt...

Sveriges Radio lyckas med konststycket att med hjälp av värmepump fixa 4 tWh värme från 1kWh elenergi . Vad har vi detta forum till egentligen?

Leve Public Service!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag kör med en nibe 2020-10 kw
Den klarar behovet till ca-12 men tappar man inte varmvatten sÃ¥ gÃ¥r den till ca-15 för enbart värmebehov till huset.  I december som var den kallaste mÃ¥naden gick den dygnet runt i stort sett en mÃ¥nad. Hade pÃ¥ elpatronen kanske 30 timmar hamnade pÃ¥ 3200kw inkl hushÃ¥lsel, Blev 1000 kw mer än normalt.
Ska du luftvatten så dim. så att den klarar minst -10 ºC utan spets, då klarar den sig med bra ekonomi om du inte bor i norr
stirra dig inte blind pÃ¥ att den skall klara -20, tycker min blir totallt orkeslös under -15. 
Vid -20 klarar nibes pumpar bara att lämna 50 ºC pÃ¥ framledningen  sÃ¥ man mÃ¥ste dÃ¥ ha lÃ¥gtempssystem som klarar dessa lÃ¥ga temperaturer annars stannar vp och gÃ¥r över pÃ¥ elpatron.
Jag har två rum hemma som har lite små element så de blir bara 18 ºC på 50 ºC framledningstemp vid -15 till -20 så det får bli att byta dessa till nästa vinter
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Nu har ju vi bergvärme, men ju dyrare elen blir desto mer sparar jag....snart miljonär...inte.

Men sparar väl runt 25000 kWh om året. Det är pengar det!
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej igen.

Jag har nu fått förslag från två olika installatörer, varav en föreslår CTC EcoAir 107 och den andre menar att jag tjänar på att välja 105:an då den drar mindre effekt och samtidigt får färre start och stopp. Min nuvarande energiförbrukning, olja + el, är c:a 23000 Kwh per år. Enligt CTC:s tabell i gränslandet mellan de på nämnda pumparna. Borde inte den större pumpen, 107:an, klara kalla vintrar bättre?

Vilken installatör skall jag tro på? Finns någon som vet?

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
Effektbehovet föruppvärmning är i det närmaste ett linjärt samband med utetemperaturen (ventilation påverkar) vilket innebär att det är ganska enkelt att se hur stor effekt som behövs vid en given utetemperatur. Det roliga med luft/vatten värmepumpar är att avgiven effekt minskar med fallande utetemperatur, detta innebär i praktiken att du inte kan dimensionera en L/V-värmepump på ett bra sätt.

En del av besparingen du kommer att göra med ny värmepump är i förbättrad styrning av värmesystemet och inte bara en effektivare värmekälla.  Jag kör en EcoAir107 vilken är lite överdim. Jag har även noterat att styrningen av UTEdelen är lite märklig pÃ¥ CTC vilket ger mÃ¥nga start stopp, kolla loggning pÃ¥ min hemsida.

SKa du installera värmepump oavsett typ rekomenderar jag att du lägger några tior på att komplettera installationen med mätare för elanvändning, värmemängdsmätare för avgiven värme och vattenmätare för VV. Ställ krav på årsverkningsgrad! Allt under 2 är värdelöst
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Hej igen.

Jag har nu fått förslag från två olika installatörer, varav en föreslår CTC EcoAir 107 och den andre menar att jag tjänar på att välja 105:an då den drar mindre effekt och samtidigt får färre start och stopp. Min nuvarande energiförbrukning, olja + el, är c:a 23000 Kwh per år. Enligt CTC:s tabell i gränslandet mellan de på nämnda pumparna. Borde inte den större pumpen, 107:an, klara kalla vintrar bättre?

Vilken installatör skall jag tro på? Finns någon som vet?

När jag skulle bestämma mig för pump fick jag rekomendationen av CTC att ta en ecoAir105 och av IVT/Autoterm en 6kw pump
min förbrukning då var 25500kwh/år

Monterade en Bosch (Autoterm) på 8kW i 1 november och klarar mig till ca -7 eller -8°C utan elspets
hade jag vetat detta hade jag gått upp en dimention till eftersom jag har stora tankar att ladda i om det skulle behövs

Mitt råd är att köpa en minst en EcoAir107 om du är inne på CTC.
Nu finns väl inte ecoAir 109 längre men annars hade jag nog rekomenderat en sådan
(om du vill ha en 109a kan du kanske ta en Polar som ger 8,5kW vid +7°C ute och 4,6kw vid -7°c ute)

en annan sak som talar för en 107a är att framtida elpriset på vintern troligtvis inte kommer vara lägre än idag
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
Problemet med stor effekt är att du har som mest effekt när du har ett litet värmebehov, för att få skapliga gångtider krävs en volym att ackumulera energi i. EcoEl har bara en pytteliten skätt vatten som värmepumpen kan arbeta mot vilket ger korta gångtider.
Ska du överdimensionera värmepumpen för att klara kalla vintrar rekomenderar jag att öka volymen som kan ackumulera energi.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Jag har nu fått förslag från två olika installatörer, varav en föreslår CTC EcoAir 107 och den andre menar att jag tjänar på att välja 105:an då den drar mindre effekt och samtidigt får färre start och stopp. Min nuvarande energiförbrukning, olja + el, är c:a 23000 Kwh per år. Enligt CTC:s tabell i gränslandet mellan de på nämnda pumparna. Borde inte den större pumpen, 107:an, klara kalla vintrar bättre


Ta 107an. Mitt hus drog ca 25000 kWh och med en 107a så går elen in och spetsar redan vid -1 grad. Jag skulle själv ha valt i 109a så här i efterhand. För att få lite längre gångtider vår/höst kan du sen öka diffen mellan start/stopp.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En luft/vatten-värmepump borde rent logiskt vara av tvåstegstyp, eller inverter, just p.g.a den lägre uteffekten som finns tillgänglig på en enstegs on/off-värmepump när effekten som mest behövs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Bra råd du fått tycker jag....

om du kommer att köra "halvflytande kondensering" dvs mot en Ecoelpanna så sparar du 3-4kr per kompressortimme med en 105. Och med en 107:a cirka 1kr till. (På 3 år kör jag 11.000 kompressortimmar med en 105).

Antalet timmar beror ju på husets värmebehov, behov av VV och hur ofta det är varmare än cirka - 3ºC. (När det är varmare än cirka -3 ºC så klarar en 105:a ofta "normalhuset". Under -5 ºC så går min 105:a 24h/dygn. En 107 går motsvarande mindre antal timmar/dygn, men kan ha kapacitet att klara huset ner till kanske -6 till -8 ºC innan den går 24h/dygn). Vid -15 ºC ute så stannar Ecoair om det inte är Polarversionen.

Det har viss betydelse att inte välja en alldeles för stor pump om man har Ecoel. (Eller kör flytande kondensring mot en liten befintlig panna.) Antalet starter kan bli högt och det lär förkorta livslängden på kompressorn. Kör man fast kondensering mot tank så så blir antalet starter lågt.

Om man väljer en stor pump, gÃ¥r mot liten vattenvolym och/eller har hög framledningstemp, kan man dessutom fÃ¥ problem med det sk 48 ºC stoppet. Ecoair stannar när den fÃ¥r tillbaka returvatten pÃ¥ 46-48 ºC. Om  det är tex -7 ºC ute och pumpen tex startar vid 43 ºC returtemp sÃ¥ hinner den kanske inte gÃ¥ mÃ¥nga minuter förrän returtempen är 46 ºC. Den stannar och stÃ¥r stilla i minst 10 minuter. Tjugo sÃ¥dana stopp/dygn minskar drifttiden med drygt tre timmar och man har tappat kanske 16kwh värmeproduktion under ett dygn, som mÃ¥ste kompenseras med elpatron.

En liten Ecoair 105 kanske hade gått 24h/dygn och producerat lika mycket värme som en 107:a totalt.
« Senast ändrad: 21 februari 2011, 12:59:02 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
Kan man på något enkelt sätt ändra så att man går med fast kondensering mot EcoEl utan att köra "Sommardrift"?

Går det att ändra så att man använder EcoAir styrningen som kör på dT på T och R till värmepumpen?
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
Kan man på något enkelt sätt ändra så att man går med fast kondensering mot EcoEl utan att köra "Sommardrift"?

Går det att ändra så att man använder EcoAir styrningen som kör på dT på T och R till värmepumpen?


varför vill du det?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
För att med befintlig styrning blir det lite knasigt.

Värmepumpen avger värmen i tanken precis pÃ¥ givare för tank nere, detta innebär i praktiken att dT pÃ¥ 5 grader uppnÃ¥s direkt utan att man egentiligen tillfört energi till värmesystemet. när värmepumpen stannar och utetemperaturen är under 2 grader (laddpump i  drift) sÃ¥ faller temperaturen direkt vilket innebär att kompressorn vill starta (fÃ¥r vänta 10 in pga startfördröjning).

Det är en skitkorkad styrning, det märkliga är att det verkar vara lite individellt på vilka system som har denna styrning, min styr uppdaterades med ny mjukvara så vips 80 Start/stopp per dygn mot tidigare 20-25st.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
För att med befintlig styrning blir det lite knasigt.

Värmepumpen avger värmen i tanken precis pÃ¥ givare för tank nere, detta innebär i praktiken att dT pÃ¥ 5 grader uppnÃ¥s direkt utan att man egentiligen tillfört energi till värmesystemet. när värmepumpen stannar och utetemperaturen är under 2 grader (laddpump i  drift) sÃ¥ faller temperaturen direkt vilket innebär att kompressorn vill starta (fÃ¥r vänta 10 in pga startfördröjning).

Det är en skitkorkad styrning, det märkliga är att det verkar vara lite individellt på vilka system som har denna styrning, min styr uppdaterades med ny mjukvara så vips 80 Start/stopp per dygn mot tidigare 20-25st.
om du inte vill använda sommardrift, så kan du ju öka diff start/stop. du kan ju öka den till 20°
om man kör eco airs styr, så styr den ju på returen.
Den önskade returtemperaturen ställs in på meny 1 som värmepumpen ska stanna på, inställningsintervall 20-48 °C
Anger hur många grader returtemperaturen skall tillåtas sjunka innan värmepumpen startar. Inställningsintervall 5 - 10 °C
är det en bättre lösning tycker du?

kör du vv-höjning? ser inte så ut på din logg
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
Jag har provat att ändra start diff start/stopp till 10 grader vilket har funkat skapligt (återgått till 5 för jämförelse)

Enligt manualen kan man docka EcoAir till vanlig panna med den styr som finns i utedelen, jag har dock lite funderingar kring hur laddpumpen fungerar med aktuell installation.

Ingen aning om det är en bättre lösning, man får prova sig fram och se hur det blir i verkligheten.

Jag har ställt in att varmvattenhöjning ska vara aktiverat, det har fungerat snyggt och prydligt tidigare, får kolla inställningarna igen verkar det som.

Varmvattenhöjning är aktiverat, märkligt att den inte går upp och fullkondenserar var 4:e start....?
« Senast ändrad: 21 februari 2011, 11:19:25 av Joelk »
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
Jag har provat att ändra start diff start/stopp till 10 grader vilket har funkat skapligt (återgått till 5 för jämförelse)

Enligt manualen kan man docka EcoAir till vanlig panna med den styr som finns i utedelen, jag har dock lite funderingar kring hur laddpumpen fungerar med aktuell installation.

Ingen aning om det är en bättre lösning, man får prova sig fram och se hur det blir i verkligheten.

Jag har ställt in att varmvattenhöjning ska vara aktiverat, det har fungerat snyggt och prydligt tidigare, får kolla inställningarna igen verkar det som.

acoair fungera ju lite annorlunda i jämförelse med ecoheat... tittar man noga på loggen så har du nog vv-höjning. men den är väldigt minnemal.
har du testa att flytta vp-givaren? kanske går att hitta en bättre placering för den.

och hur kan tank mitt ha en högre temp än vad VP-ut har? när kompressorn går
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
Har det någon betydelse för VV-höjningen vad bör-värdet på panna nedre är?

Jag har flyttat givare för panna nedre, problemet är att det inte finns så många olika ställen man kan placera den på. En annan placering tex i botten på tanken ger att tempen i tanken faller fort pga retur från RAD vilket gör att kompressorn startar igen. (VP-givaren antar jag att du menar är Panna nere, dvs mitt i tanken)

Det beror sannolikt på en betydligt bättre placering (dykgivare i tank) på tank-mitt än med VP-UT (anliggning samt isolerad), mätfel således. Jag har försökt kompensera förmätfel men inte blivit helt nöjd och därför tagit bort 0-punktsförskjutningen.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
lättas är om, vi använder samma namn.
titta i manualen.
panna  ºC= överedelen av tanken (elpanna)
värmepump  ºC =nedere delan av tanken (vp-givare start/stop kompressor)

vp-givaren  sitter normalt i ett dykrör. du har testat att flytta den till botten av tanken. och det tror jag inte är en bra placering.
men att flytta givaren kanske 10cm under dykröret?? skär bort en bit issolering och stoppa in givaren innanför issoleringen.(på samma vis som pann givaren sitter)
eller som jag har placerat min vp-givare. ca 13cm över dykröret och lite åt höger. men med den placeringen så fungerar det inge bra med el-patronen aktiv i pannan.

vid vv-höjning sÃ¥ sätts börvärdet i värmepumpsdelen till vp-max tex55 ºC. med nyare program version  sÃ¥ stänger shunten efter 1tim för att vp ska klara av att nÃ¥ börvärdet.

Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
Att flytta givaren fungerar inte som styrningen är nu, det ger samma fenomen men på olika sätt. Eventuellt kan en placering på motsatt sida av tanken i samma höjd fungera bättre, VP-UT stör troligen mindre då.

Föratt det ska fungera optimalt bör reglering ske med start på Panna nedre givare, exempelvis när den har samma temp som rad till. Stopp bör ske när VP-In = RAD-Till +5 grader. Då får man gångtider och kan ackumulera energi i tanken.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
på ecoheat fungera det mycket bra att flytta givaren. men där har man inte laddpumpen går hela tiden heller.
jag hade 60-80 starter med givaren i dykröret. nu max 20starter, med vp-givaren flyttad.
hur det fungerar med ecoair ecoel kan jag inte svara på.

men det bästa hade varit om det vart 2st givare, en för start och en för stop.

att du har fått mycket fler starter med den nya program versionen låter helt sjukt. det ända jag vet som är annorlunda som kan påverkar start/stop är att shunten stänger efter 1tim. annars borde detinte vara någon skillnad
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
Jag är helt enig med dig om att det skulle behövas en givare för start och en för stopp, detta finns när man kör EcoAir dockad mot exempelvis annan värmekälla.  DÃ¥ reglerar den pÃ¥ VP-In och VP-UT vilket troligen fungerar bättre. Laddpumpen ställer till det lite med skiktningen i tanken vilket är synd. Hade troligen varit bättre att köra nÃ¥gon form av brine till en utedel, tror termia har det.

Jepp, det är helt sinnes att man går från 20-25start/stopp till omkring 80st, förändringen kom samma dag som mjukvaran uppdaterades,inga andra ändringar gjorda. CTC har dock svårt att se sambandet, har tjatat med dem sedan november.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
senast läste jag i tidningen att  det kommit värmepumpar pÃ¥ 100pack hos ikea för  29kr.
tydligen är det cop 1 pÃ¥ den värmepumpen inte sÃ¥ imponerade kanske men man slipper skatten och priset inkl moms blir endast 62öre/kwh  det är ju faktiskt mindre än hälften av elpriset har legat pÃ¥ dom senaste mÃ¥naderna :)

så ja elpriset gör ju att det hela tiden svänger vad som är billigare :)
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vi har kört med det konceptet när det varit så kallt att vi haft behov av tillskott på vår pump.
Funkar bra, men ger lite tungandad luft i huset...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!