Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solef??  (läst 16967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Solef??
« Svar #30 skrivet: 05 mars 2010, 09:14:42 »

Är man oseriös om man importerar från Kina,,, Så Greven, Sfinx och några till är oseriösa Sc:,h
Känner inte Solef men tycker det är bra att flera försöker få fram billiga värmeumpar.
Får själv hem några nästa vecka. *vinkar* Billiga.
Tycker inte det är seriösare att skinna folk på en massa pengar för dyra värmepumpar.

Jag hoppas innerligt & tror att både Greven & Sfinx har gjort research innan en försäljning har börjat, LITE SKILLNAD eller ?.
Sen är det självklart bra om fler aktörer får fram billigare pumpar, men ska "köparna/svensson" stå för den ekonomiska smällen det innebär att deras pumpar för 35-60.000 kr inte fungerar, för att oseriösa aktörer säljer en pump som i svenskt klimat inte fungerar ?.

Hur många människor ekonomi ska behöva krascha pga "golddiggers" i denna bransh ?.
Och att ha svar på frågor om pumpen som säljs m.m är väl det minsta man kan kräva.

MvH Jawen


[/quote]
LITE Skillnad på VAD????
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 09:16:14 av whynot »

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Solef??
« Svar #31 skrivet: 05 mars 2010, 13:17:05 »
Lite skillnad på Solef och Greven/Sfinx, Solef kan ju inte svara på 1 enda fråga vad gäller hans pumpar, medans Greven/Sfinx lägger massor av tid att besvara frågor på det dom säljer.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Solef??
« Svar #32 skrivet: 05 mars 2010, 14:38:58 »
Lite skillnad på Solef och Greven/Sfinx, Solef kan ju inte svara på 1 enda fråga vad gäller hans pumpar, medans Greven/Sfinx lägger massor av tid att besvara frågor på det dom säljer.

MvH Jawen

Nej, inte ens frågorna om lamelldelning och typ av expansionsventil har fått något svar. Det verkar som om Solef inte har sett prylarna han säljer alternativt inte kan hantera en linjal med mm-skala och se skillnad på olika typer av expansionsventiler.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Solef??
« Svar #33 skrivet: 05 mars 2010, 16:04:54 »
Solef har haft en annons inne på blocket sen den 26/1 med lite data.
Vad jag kan se är det en kopia på EC/Trend/Foma-pumpen, och data är väldigt likt. Om jag har rätt är det alltså en kapp-maskin med 2 mm förångare i 2 stråk, men istället för ett skåp med vvx på insidan av huset får man en 150-500L vb med styrpanelen på själva behållarn, bild på styret är dock grålagt, maskinen är väldigt likt Trendimports version, då talar vi om Amitime fabriken.

Lägger enbart upp bilderna frÃ¥n Solef:s annons här, dÃ¥ länk till blocket-annonsen strider  mot forumreglerna om reklam.
(klicka på bilderna så blir texten läsbar)
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 16:06:57 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solef??
« Svar #34 skrivet: 06 mars 2010, 13:25:15 »
Jag måste säga ....

att 20.000SEK inklusive tanken är ett bra pris. Även om pumpen är skräp (=mycket begränsad livslängd och dålig verkningsgrad) så kanske tanken kan vara något.

Hade jag inte haft den installation jag har, så skulle jag kunna tänka mig att experimentera med något liknande. Och koppla en Ecoair till solslingan. Dvs få en kombinerad R410 och R407 anläggning för 50.000SEK inklusive tank.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solef??
« Svar #35 skrivet: 06 mars 2010, 17:50:19 »
Mmm, det kan vara något att bygga på, men är det nåt som man kan LITA på för sin uppvärmning...
Tveksamt.

Det tråkiga med denna typ av försäljning är inte de som köper det som de VET att de köper, utan de som köper nåt som de TROR att de köper, alltså en luft/vattenvärmepump som de tror skall värma både tappvarmvatten och hus - allt i ett för 20 000 kr.

Det är en utopi, om man inte har ett hus på 50 m2, med golvvärme, låg tappvarmvattenförbrukning, och behov av en max framledningstemp på 35 grader.

De som är pålästa vet att de i bästa fall får en anläggning som värmer huset ned till typ 0 grader, och sen får de lösa värmen på nåt annat sätt.
Syns detta på något sätt i försäljningsannonsen?
« Senast ändrad: 06 mars 2010, 17:52:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SOLEF_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Solef??
« Svar #36 skrivet: 06 mars 2010, 19:09:33 »
Hej

Jag är ledsen att ni fått vänta på svaren. men det har jag åckså
fått göra. Detta för att jag vill ge er korrekta svar.

Det här blir ett långt inlägg.

Först vill jag säga att jag borde inte bry mig i denna "besserwissers"
lekstuga över huvud taget, men den som gett sig in i leken  fÃ¥r
leken tåla.

Detta blir mitt sista inlägg här och vänder mig i första hand till C-C
som ju verkar var den mest förstående och lugna typen, som inte vräker
ur sig synpunkter utan eftertanke.

Jag har tex kunnat förstå att vissa inlägg här är i det närmaste "rasistiska"
men jag vet inte, jag kan ju ha fel i denna tolkning.

Jag vill åckså tacka de som har förståelse för att det är kunden som väljer
forts. följer

Utloggad SOLEF_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Solef??
« Svar #37 skrivet: 06 mars 2010, 19:23:22 »
Fortsättningen....

Svaren kommer här MEN VILKEN KUND frågar om detta ???

Vissa svar är på engelska, beklagar men teknik engelska är inte lätt

1. Lammellfördelning
svar: 3KW - 26KW 1,8 mm. större än 26KW 2,0 mm
2. Hur är kondensorn inkopplad ?
svar: Based on different capacity/function, it’s connected to different places with brazing.
3. termiskt eller elektroniskt  capilar valve
svar: Inverter heat pumps: Thermal expansion valve
        Air to water heat pump and chiller: electric expansion valve
        Pool heat pump/split heat pump with cabinet or tank/monobloc heat pump: Capillary valve
4. If it is electronic. How to program it?
    If it’s electronic, it’s not manually programmable, it calculates with the program in the IC based on the condenser coil temperature 
    and compressor air-returning temperature.
5. What temperatures give 3,5 i COP
svar: återkommer med COP tabel från test körning.
6.Vad är den nominella effekten ?
svar: det som står på Rating Label
forts. följer

Utloggad SOLEF_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Solef??
« Svar #38 skrivet: 06 mars 2010, 19:31:13 »
forts.
7. hur länge går den på max varv innan den går ner i nominellt läge.
svar:ledsen men inget bra svar. Ej mätbart var svaret ??
8.  Buller nivÃ¥
svar: 35 - 65 db. Anm. enligt min uppfattning och mina kunders, mycket tysta.
9. hur mycket luft omsätter den.
svar: Air volume for heat pump is provided by the fan motor factory, they have reports. But for heat pump outdoor unit, nobody cares
      about the air volume coz it’s installed outdoor, even if it’s installed indoor, it would only be in the garage or basement.
      For Air Conditioner, only air volume from the indoor unit is measured based on the air speed and must be calculated with         professional software, not outdoor unit neither.
10. vad styr pumpen.
svar: En digital styrenhet där man kan kontrollera bla omgivn.temp. utg temp från kompressor osv.
Man kan ställa in defrost start temp, defrost tid , max water temp mm.
forts. följer

Utloggad SOLEF_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Solef??
« Svar #39 skrivet: 06 mars 2010, 19:47:35 »
Avslutningsvis vill jag gärna att du C-C kontaktar mig via mail
adressen finns på min hemsida.
Du kan säkert hjälpa mig med råd och tips hur jag kan fortsätta
mitt arbete med att ta fram BRA BILLIGA värmepumpar som gör
alla kunder glada.

Ca 30 sålda värmepumpar nu och endast 1 reklamation och detta
pga att kunden valde en för liten Värmepump för sitt behov.
Jag gjorde genast ett återköp.

Nu ansluter jag mig till de "seriösa" och slutar kommentera dessa
inlägg som nog är ett klokt val.

Jag svarar gärna på frågor via min mail-adress
SOLEF

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solef??
« Svar #40 skrivet: 07 mars 2010, 12:49:35 »
Den "Rasism" du hänvisar till bygger på lång erfarenhet av lågprisförsäljare av värmepumpar, de poppar upp då och då och blir som regel inte långlivade, så du får nog lov att ha liiite förståelse för att många som hängt med i branschen ett antal år är skeptiska.

Vem eller vilka som är seriösa visar sig efter ett antal år, men en av de mer grundläggande förutsättningarna för att kunna uppträda seriöst är att ta så pass mycket betalt att man har råd att sköta reparationer/reklamationer/support mm på ett bra sätt, annars håller det som regel inte i längden.

Mitt bästa grundtips är att inte köpa av den som är absolut billigast på en vara, om det inte är en stor kedja/aktör som erbjuder det låga priset, garagefirmor med låga priser har som sagt en förmåga att försvinna om/när det börjar hetta till med avseende på reklamationer/reparationer på de prylar de vräkt ut på marknaden utan ha den kompetens som krävs för support och ansvarstagande i efterhand.

Då och då kommer det dock fram de som säljer billigt, men ändå lyckas med eftervården, och dessa är bara att gratulera.

Till de som har problem med att skriva långa inlägg, aktivera "kompabilitetsläge" i er webläsare genom att klicka på knappen enligt bilden nedan.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solef??
« Svar #41 skrivet: 07 mars 2010, 13:07:46 »
Citera
Till de som har problem med att skriva långa inlägg, aktivera "kompabilitetsläge" i er webläsare genom att klicka på knappen enligt bilden nedan.

/Rickard

Om man ej har den knappen i webbläsaren, vad göra då?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Solef??
« Svar #42 skrivet: 07 mars 2010, 13:14:06 »
Byta We ;Dbläsare

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solef??
« Svar #43 skrivet: 07 mars 2010, 13:16:04 »
Byta We ;Dbläsare

Ja jag grunnar på det, internet explorer 8 kanske eller finns det nyare och bättre, inte firefox iaf...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solef??
« Svar #44 skrivet: 08 mars 2010, 07:25:32 »
Vilken webläsare kör du med?
Det är först med IE8 detta problem kommit så vitt jag vet i alla fall...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!