Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Väntar pÃ¥ offert frÃ¥n en av de större installatörer.. nÃ¥gra frÃ¥gor under tiden  (läst 10240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Nej han kanske fattar bättre jag hänger inte med hur flödet över kondensorn kan vara för lågt när det var därför att han kört för högt flöde med sin gamla maskin som gjorde att den pajat enligt dig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det gör ingenting att du inte förstÃ¥r Smurfen.  Alla kan inte göra det  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En 8 kW värmepump i ett system med 14 rejäla radiatorer + 28 m2 golvvärme  borde ge ett korrekt flöde över bÃ¥de värmepump och radiatorsystem med en OK deltaT pÃ¥ värmebäraren om kurvan varit rätt injusterad.

Bara om kurvan varit för hög, termostater strypt, och värmepumpen gått on/off med täta intervall av den anledningen så kan flödet vara orsaken till en för tidig död.

Om jag får gissa så tror jag mer på termostater i kombination med obefintlig eller felaktiv injustering av kurvan som orsak till den korta livslängden.

När det gäller huruvida du kan justera grundflödet eller ej så vet jag inte om det är möjligt på de koppel du har, Luka påstår att det inte går, men tyvärr litar jag inte på det han skriver.
Någon annan som känner igen de där kopplen och kan verifiera eller dementera Lukas påstående?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant att du inte litar pÃ¥ mig, men du litar pÃ¥ de som säger - passar perfekt i alla hus utan dimensionering o krÃ¥nglig rördragning  tummenupp

En 8kw med sjökollektor,   bortemot 20 grader in ibland  :)

Man kan justera radiatorventilerna sÃ¥klart.   Men inte mellan 0,04 och 0,24   eller 0,1 och 0,2.

Borde inte Daikin säga hur hans maskin klarar detta magiska   dontknow

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du säger att det borde vara korrekt flöde över bÃ¥de VP och Radiatorer.   Det systemet borde ha 0,13 lps och värmepumpen 0,28.  Hur menar du att det blir korrekt över bÃ¥de kondensorn och radiatorer ?

När det varit som varmast in frÃ¥n sjön har maskin givit bortÃ¥t 11 kw och dÃ¥ har vi haft 20 i  DT och ja, du vet start stopp hysteres   sÃ¥nt som tar kÃ¥l pÃ¥ en VP.

Om vi tar en inverter nu och lÃ¥ter den ändra flödet sÃ¥,  hur varmt blir det i de 14 raddarna som skall dela pÃ¥ 0 13l när vi kör 0,04 i systemet?    Jo det blir varmt i 4 st och just det..  inget i de andra .

Om vi sedan lÃ¥ter VP höja flödet till 0,28l sÃ¥ dÃ¥nar det i rören och kommer oavkylt tillbaka och VP är nöjd ( om vi stÃ¥r ut med dÃ¥net vill säga) och VP börjar ta bort effekt, fast vi fryser ju sÃ¥ vi höjer kurvan , maskinen ökar pÃ¥ flödet mer ändÃ¥ och snart poppar lite elspets in.   

Sjökollektor?   Bor TS pÃ¥ landet vid en sjö ?  Hoppas inte det är lite si och sÃ¥ med strömleveransen , nÃ¥gra volt för lite sÃ¥ stÃ¥r maskinen still  help

Det vore oerhört intressant att höra hur tillverkare resonerar runt detta . Vill inte ni andra höra hur dem tänker ? De kanske har löst detta pÃ¥ ett sätt som iaf jag missat  :) 
« Senast ändrad: 11 juli 2019, 20:59:27 av Luka 3 »

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ser nu att de största enkel elementen ser ut så här är kanske detta möjlighet till flödesjustering.?
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du vill ha mer flöde genom de där raddarna med 12 rör in,  ja dÃ¥ fÃ¥r du göra som han med 40 kw LVVP och stoppa dit en Magna 3 50-120 och köra den pÃ¥ max  ::)

Jag har monterat 1200 maskiner och felsökt 100 tals samt innehaft kat 1 kylcert  och bytt ett 50 tal kompressorer
Varit ÅF för 3 fabrikat varav Thermia är ett

För mig är det solklart varför din maskin rasade,  jag skulle utan tvekan sätta dit en on off med tank.

Lycka till med ditt val  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du säger att det borde vara korrekt flöde över bÃ¥de VP och Radiatorer.   Det systemet borde ha 0,13 lps och värmepumpen 0,28.  Hur menar du att det blir korrekt över bÃ¥de kondensorn och radiatorer ?

När det varit som varmast in frÃ¥n sjön har maskin givit bortÃ¥t 11 kw och dÃ¥ har vi haft 20 i  DT och ja, du vet start stopp hysteres   sÃ¥nt som tar kÃ¥l pÃ¥ en VP.

Om vi tar en inverter nu och lÃ¥ter den ändra flödet sÃ¥,  hur varmt blir det i de 14 raddarna som skall dela pÃ¥ 0 13l när vi kör 0,04 i systemet?    Jo det blir varmt i 4 st och just det..  inget i de andra .

Om vi sedan lÃ¥ter VP höja flödet till 0,28l sÃ¥ dÃ¥nar det i rören och kommer oavkylt tillbaka och VP är nöjd ( om vi stÃ¥r ut med dÃ¥net vill säga) och VP börjar ta bort effekt, fast vi fryser ju sÃ¥ vi höjer kurvan , maskinen ökar pÃ¥ flödet mer ändÃ¥ och snart poppar lite elspets in.   

Sjökollektor?   Bor TS pÃ¥ landet vid en sjö ?  Hoppas inte det är lite si och sÃ¥ med strömleveransen , nÃ¥gra volt för lite sÃ¥ stÃ¥r maskinen still  help

Det vore oerhört intressant att höra hur tillverkare resonerar runt detta . Vill inte ni andra höra hur dem tänker ? De kanske har löst detta pÃ¥ ett sätt som iaf jag missat  :)

Som jag ser det  (Varken du eller jag vet dimensionen pÃ¥ stammarna i systemet) sÃ¥ finns inget som hindrar att man kör 10 graders (eller lägre) DeltaT utan att det ger upphov till för höga tryckfall (Jag utgÃ¥r frÃ¥n att du räknat med DT20 pÃ¥ radiatorerna), 12 mm matning till varje radiator är inget problem, men det hade varit bättre med 15 mm (om det nu är 12 mm pÃ¥ bilderna).
10 graders DeltaT ger 0,26 l/s och ligger nära det optimala för värmepumpen.

Jag har för övrigt hittat data på Daikins nya värmepump (även om det är off-topic) och minflöde ligger på 0.13 l/s, så den som gav dig uppgifter om 0.04 l/s måste ha chansat.

Det finns otaliga ägare av invertrar som intygar att radiatorsystemen funderar bra (värmer alla rum korrekt) även med flöden som är avsevärt lägre än vad deras radiatorsystem en gång designats för.
Samma sak gäller de som har ett lite högre flöde, ytterst få är de som klagat på så höga flöden att det blir störande sus och brus t.ex.

Flödet i radiatorkretsen är sällan avgörande för COP, utan där finns bara de kyltekniska fakta som styr.
Att ett varierande flöde menligt skulle försämra COP ser jag därför inte som troligt, i vart fall tror jag inte att det påverkar mer än vad kostnaden för en tank, en extra cirkpump, ökade värmeförluster och ökade driftskostnader på cirkpumpen ger vid hand.

Det hade dock varit väldigt intressant att se en oberoende test på en eller några invertermaskiner som visar på hur maskinerna levererar vid olika uteffekter.
« Senast ändrad: 12 juli 2019, 07:48:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ser nu att de största enkel elementen ser ut så här är kanske detta möjlighet till flödesjustering.?

Som sagt, jag kan för lite om de där äldre kopplen för att kunna ge dig ett svar, och Luka3 har som princip att inte bidra när det kommer till denna typ av frågor, tyvärr.
Huruvida han vet svaret eller ej kan jag dock inte säkert säga, men hans helt värdelösa svar "Man kan justera radiatorventilerna såklart" säger ju inget alls i detta specifika fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Flödet i radiatorkretsen är sällan avgörande för COP, utan där finns bara de kyltekniska fakta som styr.
Att ett varierande flöde menligt skulle försämra COP ser jag därför inte som troligt, i vart fall tror jag inte att det påverkar mer än vad kostnaden för en tank, en extra cirkpump, ökade värmeförluster och ökade driftskostnader på cirkpumpen ger vid hand.

De försök men olika deltaT på värmebärarkretsen jag har gjort visade att COP ändrades mycket lite med flödet. Det skall till extrema värden på deltaT för att COP ska ändras så att det märks i plånboken.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det finns radiatorventier med fast inställningar, det borde du veta Rikard eftersom du rekommenderar folk att lyssna på dig och inte på VVS tekniker .

Det kvittar om stammen är 4 tum , radiatorn skall inte ha mer än beräknat flöde ändÃ¥  ;)

De som monterade TS äldre VP han tänkte som dig Rikard. -Ähh det funkar, cop blir så pass bra att det inte märks i plånboken.

Justjoking, märker det nu 40000 timmar för tidigt.  Jag skulle säkerställa flödet via en liten tank pÃ¥ 45 cm och sova skönt med vetskapen att oavsett om sjön kokar, eller jag stänger alla ventiler eller kör enbart golvvärme pÃ¥ sommarn när COP blir 7  sÃ¥ funkar min VP perfekt, exakt sÃ¥ som jag ställde in den  tummenupp

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det behöver inte ta mer plats än detta
Och nu kan TS även gÃ¥ upp 2 storlekar utan problem  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det finns radiatorventier med fast inställningar, det borde du veta Rikard eftersom du rekommenderar folk att lyssna på dig och inte på VVS tekniker .

Det kvittar om stammen är 4 tum , radiatorn skall inte ha mer än beräknat flöde ändÃ¥  ;)

De som monterade TS äldre VP han tänkte som dig Rikard. -Ähh det funkar, cop blir så pass bra att det inte märks i plånboken.

Justjoking, märker det nu 40000 timmar för tidigt.  Jag skulle säkerställa flödet via en liten tank pÃ¥ 45 cm och sova skönt med vetskapen att oavsett om sjön kokar, eller jag stänger alla ventiler eller kör enbart golvvärme pÃ¥ sommarn när COP blir 7  sÃ¥ funkar min VP perfekt, exakt sÃ¥ som jag ställde in den  tummenupp

Jag vet att det finns radiatorventiler med fasta instrypningar, men jag vet inte om just den modellen har det. (Jag är rätt säker på att det inte går justera de där kopplen)
Men bilderna är för dåliga för att det skall gå se om det finns någon justeringsring på dem.
Du som är erfaren borde veta om det går. Antingen vet du och låter bli att informera om hur, eller så vet du inte och försöker förtala mig som mindre vetande.

Att lita på installatörer...
Det är ju troligen det som orsakat det tidiga haveriet, att installatören ställde in värmepumpen  med för hög kurva, den har sedan fÃ¥tt gÃ¥ i 30 000 timmar mot strypande termostatventiler, lÃ¥ga flöden - med en massa start och stopp som följd.
Just att lita på installatörer har troligen orsakat de flesta för tidiga haverierna i Sverige de senaste 20 åren.

En tank säkerställer inget utom flödet över värmepumpens värmeväxlare, den kan fortfarande gå med för höga temperaturer med (onödigt) frekventa start och stopp.

Det VIKTIGASTE för en långlivad värmepump är att man justerar in grundflödet, optimerar kurvlutningen och säkerställer en viss mängd vattenvolym/kw uteffekt i systemet.
Sen kan på marginalen en tank och en extern cirkpump göra det hela ännu lite bättre, men potentialen för en ökad besparing eller längre livslängd är i de fallen så pass små att det är osäkert om man någonsin tjänar in mellanskillnaden i pris.

I större anläggningar är en tank ofta en bra lösning, så även i minsre hus med fler än en våning, och där anläggningsägaren absolut vill låta termostater styra rumstemperaturen.
« Senast ändrad: 12 juli 2019, 09:23:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur många timmar höll din maskin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Drygt 50 000 timmar
Ca 8 timmar /dygn i snitt i 17 år.
Ca 50% för poolvärme med ca 40 graders framledning och 33 grader retur.
Resten med som mest 42 grader fram och ca 36 grader retur.
Majoriteten av värmedriften har skett med framledning under 40 grader.
Förutom vid tappvarmvattenvärmning då.
Drifttid/start i snitt 1 timme.
« Senast ändrad: 12 juli 2019, 09:47:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!