Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Väntar på offert från en av de större installatörer.. några frågor under tiden  (läst 10300 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Några frågor och funderingar.

Min D8 har gett upp efter ganska precis 15 år.

Värmepump 38917 tim.
Tillsats         322
Tillsats 2      179
Varmvatten  9643 tim.

Min tanke är att satsa på en ny likvärdig pump och jag tror att det skulle gå fortare med installationen om jag tar en thermia igen?

Det var en en förståsigpåare som sa att jag skulle kunna gå på en "mindre pump" pga. av att de är så mycket bättre idag? Stämmer det, eller det kanske inte är så enkelt.

Mycket tacksam för hjälp och råd.


Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Uteffekten på en 8 kW värmepump är densamma idag som för 15 år sen.
Men det som kanske menas är att eftersom COP är lite bättre så kommer en 15 år gammal borra vara för klen?
Vet du hur djupt det är borrat?
Hur kall blir köldbäraren på vintern när det är kallast ute?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Uteffekten på en 8 kW värmepump är densamma idag som för 15 år sen.
Men det som kanske menas är att eftersom COP är lite bättre så kommer en 15 år gammal borra vara för klen?
Vet du hur djupt det är borrat?
Hur kall blir köldbäraren på vintern när det är kallast ute?
Nej tyvärr inte, det är slang i en sjö, har inte en aning om hur lång den
är.  Det vet nog möjligtvis dom som jag väntar offert av för det var dom som installerade pumpen. Skulle väl kunna leta på han som hade huset när det installerades, om han kommer ihåg.
Det brukar gå ut när det är kallt ut 0 till -1 och in +3 till +4 grader. Om jag nu fattat rätt på vad kölbärare är!?
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tolkar ditt svar som att KB-in är +3 till +4 C när det är kallt ute.  tummenupp
I så fall kan du lugnt byta till en 8 kW värmepump igen.
Det finns ingen bra anledning till att välja en mindre storlek på kompressorn.

Däremot så gav din gamla upp lite för snabbt, och jag får det till ca 2600 h/år vilket tyder på att den är ganska väl dimensionerad.
Du bör kolla på integral A1 (eller motsvarande) för att få ner antal starter.
« Senast ändrad: 15 juni 2019, 12:21:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle absolut inte byta till en likadan storlek, jag skulle ta en mindre .  Att den gav upp så snabbt tyder på att flödet saknas.
Åtgärda flödet eller byt till en mindre .

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur kommer du fram till att det saknas flöde  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur kommer du fram till att det inte gör det när en kompressor som ska hålla 70000 -80000 timmar bara hållt ungefär hälften ?

Förklara hur du kan rekommendera att man skall installera samma effekt, fast man nu kör med hysters 10 istället för 7, utan att säkerställa flödet .

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Brukar du alltid svara med en fråga utan att besvara frågan du fick kanske satsa på en karriär som politiker  :) Jag kommer inte fram till nånting finns alldeles för lite fakta i tråden för att jag ska kunna rekommendera nånting alls så därför har jag inte gjort det heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det enda du gör är att ifrågasätta andra.  Berätta nu varför det är uppseendeväckande att rekommendera en storlek mindre maskin när den som satt innan kraschade efter 38000 timmar.
Särskilt som de nya maskinerna går med varmare hetgas och 3 K högre hysters vilket kommer ge ett ännu större slitage på kompressorn.

Säkerställande av flöde  tummenupp annars är det bättre med en storlek mindre maskin, skillnaden i kyleffekt är inte så stor. 

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Därför att jag har ingen aning om den gamla maskinen gått med lite flöde eller inte men den kan ha gått mot stängda termostater eller värmt ett toa golv på 2 m2 hela sommaren jag har helt enkelt för lite fakta för att rekommendera nånting alls men den kan lika gärna haft perfekta förutsättningar och gått sönder i förtid ändå sånt händer.  Om maskinen gått med för lågt flöde bör man se över om det går att säkerställa flödet det kan gå att öka eller installera en tank eller kanske tom gå på en mindre storlek av vp om man nu vet att det saknas flöde. Men nu är det väl dags att du svarar på min fråga hur du vet att maskinen gått med för lågt flöde finns ju inga fakta i tråden som pekar åt det hållet  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konstigt att du inte attackerar CarlN som anser att

" Jag tolkar ditt svar som att KB-in är +3 till +4 C när det är kallt ute.   tummenupp
I så fall kan du lugnt byta till en 8 kW värmepump igen.
Det finns ingen bra anledning till att välja en mindre storlek på kompressorn."

Men du attackerar mig som anser att om man läser uppgifterna i TS profil, du vet - 166 kvm hus byggt 1906 coh totaltrenoverat 1987 ;)
Om vi kör det i Thermias program för att TS gillar Thermia så ger det oss 5,8 kw i toppeffekt. En 8 kw Copeland ZHK3E kompressor som det satt i hans maskin ger med 4 plus in från sjön 9,37 kw när den kondenserar i 55K. Som du ser så ger den nästan dubbelt så mkt effekt som huset kräver vid dut. Nu menar sitter det nog R410A ZH kompressorer i, men den isentropiska verkningsgraden på kompressorerna är snarlik så den nya maskinen kommer ge ungefär samma effekt-
Har han sedan ett äldre radiator system så bör det gå cirka 0,15l per sunkd i det då det byggdes för en toppeffekt om dryga 9kw innan renoveringen.  Även om ingen isolering tillfördes huset i renveringen så är det ändå en fulleffekt maskin och om det tilläggsisolerades så är det drygt 150 % kompressoreffekt som sitter installerat. Och min gissning baserat på 29 års arbetslivserfarenhet inom VVS,Kyla är att detta mest troligt är en bidragande orsak till att kompressorn rasade för tidigt.

Vad är din åsikt Smurfen  Sc:,h Förutom att du tycker tvärtemot vad jag tycker då  Sc:,h  Ser du vad otevlig den gubben som du alltid postar är  Sc:,h
 
« Senast ändrad: 16 juni 2019, 19:24:22 av Luka 3 »

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dessutom. Om TS kör golvvärme via VP så går det nog mindre än 0,1 lps i det. Och på hösten när det är lite kyligt och sjön fortfarande är 15plu så ger hans maskin 15 kw och hans GV drar 0,5 kw.    Ser du nu att det kanske inte är optimalt  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Konstigt att du inte attackerar CarlN som anser att

" Jag tolkar ditt svar som att KB-in är +3 till +4 C när det är kallt ute.   tummenupp
I så fall kan du lugnt byta till en 8 kW värmepump igen.
Det finns ingen bra anledning till att välja en mindre storlek på kompressorn."
 

Jag utgick från köldbärartemp när jag skrev detta.
Sen skrev jag också:

Däremot så gav din gamla upp lite för snabbt, och jag får det till ca 2600 h/år vilket tyder på att den är ganska väl dimensionerad.
Du bör kolla på integral A1 (eller motsvarande) för att få ner antal starter.

Min gissning är då att dimensioneringen har lett till att den startat/stoppat lite ofta, har ingen aning om flödet, men det kan ju vara OK?
Den nya installatören bör kolla upp att flödesinställningarna är OK.
Men ingen installatör pillar på integral A1, detta får man justera till själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur är det bra att ändra/ öka på  integral och hysteres som ni så ofta rekommenderar ? 
Bättre att åtgärda felet än än att sätta ett plåster på det  tummenupp

I detta fall skulle jag stoppat in en 10 kw maskin för köldbäraren tillåter det. Jag skulle löst flödet med en flödesutjämning och sedan haft en väldigt bra anläggning med säkerställda flöden och därmed det enklaste och bästa man kan ha . tummenupp

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om det är något jag kan kolla och komma med mer information säg till!
Så hoppas jag att man kan få lite hjälp och råd.
Ang. Om man ska gå på en thermia igen eller inte. Om den går snabbare att installera? Hur tänker ni där!
« Senast ändrad: 17 juni 2019, 06:51:54 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

youji

  • Gäst
Om det är något jag kan kolla och komma med mer information säg till!
Så hoppas jag att man kan få lite hjälp och råd.
Ang. Om man ska gå på en thermia igen eller inte. Om den går snabbare att installera? Hur tänker ni där!
HejTycker det verkar skumt med din pump med tanke på drifttimmarna och den verkar inte haft många start och stopp.38000 timmar är inte mycket och kolla ni så inte nollan hade kommit emot fasen på plintboxen L2?Jag skulle tittat på thermia optimum för då behöver ni inte dra om knappt något när det gäller installationen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hur är det bra att ändra/ öka på  integral och hysteres som ni så ofta rekommenderar ? 
Bättre att åtgärda felet än än att sätta ett plåster på det  tummenupp

I detta fall skulle jag stoppat in en 10 kw maskin för köldbäraren tillåter det. Jag skulle löst flödet med en flödesutjämning och sedan haft en väldigt bra anläggning med säkerställda flöden och därmed det enklaste och bästa man kan ha . tummenupp

Man måste ju göra den åtgärd som funkar.
När du skriver flödesutjämning, menar du en arbetstank då?
Kan ju hålla med om att det är en effektiv åtgärd, om det finns plats för en sån.
Men att justera integral och hysteres är inte fel enligt mig, sen kanske jag ska vara lite tydligare om att man bör följa upp åtgärden och kolla att grejerna funkar som det är tänkt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

youji

  • Gäst
Om det är något jag kan kolla och komma med mer information säg till!
Så hoppas jag att man kan få lite hjälp och råd.
Ang. Om man ska gå på en thermia igen eller inte. Om den går snabbare att installera? Hur tänker ni där!
Alla värden som syns i displayen är standard värden från fabrik så där är nog inget ändrat.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
HejTycker det verkar skumt med din pump med tanke på drifttimmarna och den verkar inte haft många start och stopp.38000 timmar är inte mycket och kolla ni så inte nollan hade kommit emot fasen på plintboxen L2?Jag skulle tittat på thermia optimum för då behöver ni inte dra om knappt något när det gäller installationen.

Plintbox L2.. är inte hemma just nu men inget jag kommer ihåg att jag sett...

Är det den som är på kompressorn?
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Konstigt att du inte attackerar CarlN som anser att

" Jag tolkar ditt svar som att KB-in är +3 till +4 C när det är kallt ute.   tummenupp
I så fall kan du lugnt byta till en 8 kW värmepump igen.
Det finns ingen bra anledning till att välja en mindre storlek på kompressorn."

Men du attackerar mig som anser att om man läser uppgifterna i TS profil, du vet - 166 kvm hus byggt 1906 coh totaltrenoverat 1987 ;)
Om vi kör det i Thermias program för att TS gillar Thermia så ger det oss 5,8 kw i toppeffekt. En 8 kw Copeland ZHK3E kompressor som det satt i hans maskin ger med 4 plus in från sjön 9,37 kw när den kondenserar i 55K. Som du ser så ger den nästan dubbelt så mkt effekt som huset kräver vid dut. Nu menar sitter det nog R410A ZH kompressorer i, men den isentropiska verkningsgraden på kompressorerna är snarlik så den nya maskinen kommer ge ungefär samma effekt-
Har han sedan ett äldre radiator system så bör det gå cirka 0,15l per sunkd i det då det byggdes för en toppeffekt om dryga 9kw innan renoveringen.  Även om ingen isolering tillfördes huset i renveringen så är det ändå en fulleffekt maskin och om det tilläggsisolerades så är det drygt 150 % kompressoreffekt som sitter installerat. Och min gissning baserat på 29 års arbetslivserfarenhet inom VVS,Kyla är att detta mest troligt är en bidragande orsak till att kompressorn rasade för tidigt.

Vad är din åsikt Smurfen  Sc:,h Förutom att du tycker tvärtemot vad jag tycker då  Sc:,h  Ser du vad otevlig den gubben som du alltid postar är  Sc:,h
Ber om ursäkt om du tycker att jag attackerar när jag ber om en förklaring på en rekommendation.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Dessutom. Om TS kör golvvärme via VP så går det nog mindre än 0,1 lps i det. Och på hösten när det är lite kyligt och sjön fortfarande är 15plu så ger hans maskin 15 kw och hans GV drar 0,5 kw.    Ser du nu att det kanske inte är optimalt  :)
Men blir det optimalt av att montera in 1 storlek mindre maskin  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är inte säkert att det blir optimalt, men det blir mest troligt mindre Ooptimalt  ;)  Skillnaden i besparing är cirka 500 kwh om året och maskinerna köper spets från -29 och -33 grader enligt programmet förutsatt att huset är tilläggsisolerat.   

Mindre maskin klarar sig med mindre flöde än en större  :)

De flesta gånger ni rekommenderar 10 kw med 200 m hål så skule det bli bättre med en 6a och 130 m.   För radiatorsystemet klarar inte att tillgodogöra sig effekten pga flödesbrist.

Justjoking   jag skulle lätt köpa en Thermia Diplomat optimum, enkelt montage som du trodde  ;)    men jag skulle inte köpa ngn inverter för dessa får ännu mer problem med flöde än on off. En del kör sina maskiner mellan 0,85 och 9,4 kw men de säger inget om hur mkt flöde som krävs  dontknow  mest troligt kommer bara 1 eller 2 element bli varma när den går med lägsta flödet och när du vill ha de 9 kw som maskinen kan ge, ja då finns inte flödet till att kunna få effekten för ditt system är inte byggt för det. :)
« Senast ändrad: 17 juni 2019, 11:36:50 av Luka 3 »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag skulle i allra fall valt en annan lösning om jag skulle värma ett 2 m2 toagolv hela året dvs även sommartid än att gå ner 1 nummer i storlek på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skulle något kunna ändra era tankar om jag beskriver/mäter ev. tar en bild på och hur många element jag har.(dom har alla samma konstruktion) Golvvärme finns det med, men det styrs med en vanlig element termostat!?
När ni pratar om flödet är det då hur mycket vatten som cirkulerar i elementen/systemet eller?
« Senast ändrad: 17 juni 2019, 14:27:31 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och som jag sa så skulle jag välja en 10kw maskin med en tank. Då kan man göra vad man vill sen

Här man inte plats för tank.  Gå ned 1 storlek .

Justjoking

Ja flödet är det som är i rören och elementen. 

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Och som jag sa så skulle jag välja en 10kw maskin med en tank. Då kan man göra vad man vill sen

Här man inte plats för tank.  Gå ned 1 storlek .

Justjoking

Ja flödet är det som är i rören och elementen.
Hur stor är en tank....  jag förstår att det har med hur mycket flöde och hur stora elementen är. Tänkte mer på om man har plats för en.

Det där lät konstigt som jag skrev, men det blir så när man är inne på saker som man inte begriper...
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tankar finns i flera olika storlekar och förenklat,  ju större desto bättre.
Man kan få dem med VV slingor så varmvattnet blir förvärmt.  Man kan få dem så att man kan få aktiv VV laddning, alltså att tanken både säkerställer flöde i värmesystemet samt att den blir en förstoring av varmvattenberedaren.

Tanken gör i första hand att kompressorn alltid får det flöde den vill ha, och att värmesystemet får det flöde det är byggt för, den separerar flödena och du har nu 2 olika flöden.

Du frågar om storlek. I ditt fall med 8 kw sjö, minst 200l  helst 300.

Men det finns mindre tankar om man saknar plats.  Om du har dåligt med plats,, så skulle jag om jag var du, ta en 6kw Diplomat Optimum, eller en 8Kw G3, för den nyttjar hetgas till VV.  Fast jag skulle aldrig betala extra för det personligen. ( det kostar runt 10000 mer )


Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fått offert !?
Inverter
Pris före ROT- avdrag:
ROT- avdrag:
Pris :
Mini 1,5-7kw
100.891 Kr inkl.moms
4.391 Kr inkl.moms
96.500 Kr inkl.moms

I offerten ingår följande:
• 1 st. Värmepump Thermia, inklusive varmvattenberedare av rostfritt stål
• 1 st. Expansionskärl
• Rör och rördelar på värmesidan för inkoppling mot bef. Värmesystem.
• 1 st. Magnetitfilter.
• Rör och rördelar på tappvattensidan för inkoppling mot bef. tappvattensystem.
• Rör och rördelar på Brine-sidan.
• Demontering befintlig Värmepump.
• EL-installation av värmepump.
• Isolering ledningar.
• Isoleringsarbetena utförs av Auktoriserad VVS-Isolerare.

 
 
« Senast ändrad: 08 juli 2019, 11:46:09 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Personligen skulle jag undvika Thermias inverters,  jag vet inte om deras villamaskiner är annorlunda men deras Mega fastighetsmaskin har stora problem med varm KB, och du har en sjökollektor där du säkert får 15-20 grader in på sommar höst. 

Jag skulle ta en vanlig Diplomat

Lycka till

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Med tanke på den korta livslängden på gamla värmepumpen, och att det finns golvvärme (som kanske man vill värma på sommarn?) så skulle bristen på en tank kunna vara orsaken till kort livslängd.
Framgår någonstans antalet start och stopp?

Vad gäller husets effektbehov så kan det variera med typ 30% beroende på om det är enplans eller 1.5-planshus, så att dra några tvärsäkra slutsatser baserat på 166 m2 som varmhålls skulle i vart fall jag inte göra.
Det har ju bevisligen gått en del elpatron, så några 100% överdimensionering verkar det i vart fall inte vara.
Om jag som lekman får gissa så kan orsaken till den korta livslängden (drifttimmar på kompressorn) bero på många olika saker, om jag får gissa så tror jag på väldigt många start och stopp p.g.a. en dålig eller obefintlig injustering av värmepumpen, möjligen en för hög kurvinställning i kombination med termostater som stryper bort flöde.

Kombinera detta så får man höga börvärden, lågt flöde, och många start och stopp.

Sätter du in en erbetstank så ger du anläggningen förutsättningar att KUNNA gå bättre och leva längre, men det finns ingen automatik i detta, installationen, flödesjusteringen och injustering av kurvan måste göras på ett seriöst sätt för att det skall bli bra.

Är huset 1.5-plans och med delvis golvvärme + termostater som styr rumstemperaturen så skulle mitt råd bli en 8 kW värmepump med en arbetstank på 200-300 liter.

Är villan enplans och ni inte kör golvvärmen under sommarhalvåret så borde en 8 kW värmepump som justeras in på ett korrekt sätt (helt öppna termostater och justering av grundflöde, kurva, integral och sommarstopp) borda fungera bra också.
Efter injusteringen skall i så fall bara ett fåtal termostater tillåtas vara "aktiva", i de rum där ni är mest kinkiga med eventuella temperaturvariationer.

Låt inte installatören komma undan med att strunta i att montera rumsgivaren, i en anläggning utan tank och med inga eller ett fåtal termostater i drift är det rumsgivaren som primärt ser till att hålla rumstemperaturen på en bra nivå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Får hit en annan installatör i morgon, han ska titta och så får jag höra vad han anser vad/hur man ska göra.
Han är inte knuten till något märkesspecifikt, men har installerat Thermia tidigare och jag har fått tipset av grannar att han är riktigt bra.
Jag får väl försöka ställa bra frågor eller om han kommer med bra svar själv...
Tyvärr så kan jag inte se antalet start /stopp, inte vad jag vet i alla fall.
« Senast ändrad: 08 juli 2019, 21:51:23 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har nu haft besök av installatör, han kommer att lämna offert på två olika pumpar.
Men om han hade varit jag så hade han installerat en Inverter.
Han tyckte att det inte behövs någon tank, och dåligt med plats är det med.
Men en inomhusgivare kunde vara till hjälp, problemet är var vi skulle placera den.
Mina termostater går det inte att justera flödet på.

Vi har 14 st element. Varav endast 5 st står öppna för fullt, övriga strypta till typ hälften. Och så har det varit sedan vi köpte huset för 6 år sedan. Vi har endast justerat en termostat.
Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag ändrat....

Har mätt elementen vet inte om det har någon betydelse, hoppas jag tänker rätt.
E: enkelmantlade (heter det så?)då det är ”halva” elementet mot bilden jag bifogade.
« Senast ändrad: 09 juli 2019, 20:47:29 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De flesta radiatorerna kan grovjusteras på en justering antingen under termostaten (om du plockar bort den) eller på kopplet nere vid golvet (sexkantskruv under lock).
De flesta verkar inte ha några flödesproblem med sina invertrar, så trots att flödet varierar rätt kraftigt så fungerar det bevisligen helt OK.
Med tanke på det stora antalet (Relativt stora i storlek) radiatorer så borde du inte behöva ha några större problem att få ett helt OK flöde förutsatt att vi talar om tvårörs system.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
De flesta radiatorerna kan grovjusteras på en justering antingen under termostaten (om du plockar bort den) eller på kopplet nere vid golvet (sexkantskruv under lock).
De flesta verkar inte ha några flödesproblem med sina invertrar, så trots att flödet varierar rätt kraftigt så fungerar det bevisligen helt OK.
Med tanke på det stora antalet (Relativt stora i storlek) radiatorer så borde du inte behöva ha några större problem att få ett helt OK flöde förutsatt att vi talar om tvårörs system.
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De flesta har haft sina inverters i några år. Så snabbt kraschar de kanske inte.  TS maskin funkade nog också bra i hans tycke innan den kraschade 40000 timmar för tidigt.

Den gick givetvis dåligt med för hög hysteres, men den gick.

Samma med invertern, den tar bort effekten och stryper flödet,   vilket hus fungerar med så lågt flöde som 0,04lps ?  Som Daikin drar ned sitt flöde i , hur mkt flöde de vill ha är det ingen som vet. Men vad händer när vi dubblar flödet,, jo det stannar inte i radiatorerna i de cirka 5 min vi räknat fram och kommer tillbaka oavkylt och maskinen blir nöjd, vi får höja  kurvan lite så vi får värme, eller så dånar det i raddarna.

Hur är detta acceptabelt av maskiner som anpassar sig perfekt efter alla hus ? dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Var du fått 0.04 l/s vet jag inte, men de flesta tillverkarna accepterar ju avsevärt mycket lägre DeltaT på värmebäraren vid låga effekter än vid höga just för att flödet inte skall variera så mycket.
I Daikins manual framgår att larm för lågt flöde på värmebäraren kommer vid 0.1 l/s, så det ter sig omöjligt mör mig att de skulle dra ned flödet till 0.04 l/s så det samtidigt innebär att maskinen skulle larma och stanna.
Citat från manual:
Citera
"Nedan finner ni det minsta flödet som krävs för att värmepumpen skall fungera.
Om flödet är lägre än i tabellen nedan så visas felkod 7H
i kontrollpanelen och systemet stannar.
Minsta flöde (l/min)
värmebärarkrets
Kompressordrift: 6 l/min eller 0.1 l/s

Kan ditt påstående helt enkelt bottna i rent förtal?

Att flödet sedan ökar "och maskinen blir nöjd" innebär ju inte att den stannar, bara att den inte fortsätter att öka effekten.
Det finns inget självändamål att låta vattnet stanna i radiatorn i en viss tid, så länge flödet inte blir för högt så ter det sig för mig som att systemverkningsgraden blir högre ju högre flöde och kortare "stilleståndstider" vi har i radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
0,04 har jag fått från Daikin .  Jag ringde dem och frågade om flödet för jag har 2 kund som är intresserad av den maskinen.

Dem kunde inte svara på vilka flöden maskinen ville ha, men teknikern sa att han hade uppgifter om att MIN flöde var 0,04 lps.  Detta har jag redan skrivit, synd att du inte tror på uppgifter man vidarebefordrar  dontknow

Om de sedan ändrat eller teknikern haft fel  det vet jag inte.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag kan ju ha hittat en gammal manual på nätet också, så var det troligen.  dontknow
Men hörsägen är alltid hörsägen, jag har sökt i senaste manualen, och där framgår i samma stycke som tidigare numera att det inte finns något lägsta flöde.
Jag drar slutsatsen att de inte längre har någon flödesvakt installerad.
Enda kravet idag verkar vara en minsta vattenvolym som garanteras kunna flöda oavsett om alla automatventiler/termostater stängt. (20 liter)

Jag undrar om det ens går komma ned till så låga flöden som 0.04 l/s med en cirkpump ens på lägsta hastighet, det är ju bara 2.4 liter/minut!

Tyvärr hittar jag inga uppgifter om cirkpumpens kapacitet och minflöde.
Lite märkligt, man jag kanske inte hittat rätt manual.   Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag är helt för att inte ha flödesvakt.   Viessmann har det och den larmar ibland trots att maskinen bara pumpar in i en 500l tank via 1m  32 rör och tillbaka  help

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan jag justera flödet på mina element! Eller inte?
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej det kan du inte,  du kan höja det lite grand men inte 3 dubbla som värmepumpar oftast gör för att få ut effekten.  Du har säkert kört för mkt flöde med din gamla maskin och därför kraschade den  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur troligt är det att värmepumpen gått sönder på grund av för högt flöde  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Troligt   det kommer tillbaka varmt,   men är ändå för lite flöde för var VP vill ha.   TS stod nog inte ut med 3ggr så mkt flöde utan sänkte så han blev nöjd,  VP var inte nöjd utan det blir  högre kurvor o hysteres o ja   du vet.   Allt sånt som vi förklarat för sig under en 7 års period  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nej hänger inte med menar du att han hade för lågt flöde trots att du tror den gick sönder på grund av för högt flöde  Sc:,h Nu är det egentligen inte mig du behöver förklara för men skriver man ett sånt påstående som att den gått sönder på grund av för högt flöde tycker jag man kan förklara tydligt för TS så han har en möjlighet att hänga med hur du tänker sen är även jag nyfiken hur vp kan gått sönder på grund av för högt flöde jag tror dom oftare går med lite för lågt flöde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om en maskin vill ha ett givet flöde och i de flesta fall så är systemen byggde för 1/3 av det flödet så händer detta .

Returen blir varmare än den borde och maskinen tycker den är nöjd, då blir det kallt och man får höja kurvan onödigt högt.  Dessutom tillverkar man allt som oftast runt 10 grader för varmt pga att flödet över kondensorn fortfarande är för lågt vilket sliter på kompressorn och starterna blir onödigt många.

Bara för att man kör för högt flöde över raddarna betyder det inte att det är för högt över kondensorn. 

Vilken teori har du ?  Bara för att du inte förstår så betyder inte det att TS inte gör det  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nej han kanske fattar bättre jag hänger inte med hur flödet över kondensorn kan vara för lågt när det var därför att han kört för högt flöde med sin gamla maskin som gjorde att den pajat enligt dig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det gör ingenting att du inte förstår Smurfen.  Alla kan inte göra det  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En 8 kW värmepump i ett system med 14 rejäla radiatorer + 28 m2 golvvärme  borde ge ett korrekt flöde över både värmepump och radiatorsystem med en OK deltaT på värmebäraren om kurvan varit rätt injusterad.

Bara om kurvan varit för hög, termostater strypt, och värmepumpen gått on/off med täta intervall av den anledningen så kan flödet vara orsaken till en för tidig död.

Om jag får gissa så tror jag mer på termostater i kombination med obefintlig eller felaktiv injustering av kurvan som orsak till den korta livslängden.

När det gäller huruvida du kan justera grundflödet eller ej så vet jag inte om det är möjligt på de koppel du har, Luka påstår att det inte går, men tyvärr litar jag inte på det han skriver.
Någon annan som känner igen de där kopplen och kan verifiera eller dementera Lukas påstående?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant att du inte litar på mig, men du litar på de som säger - passar perfekt i alla hus utan dimensionering o krånglig rördragning  tummenupp

En 8kw med sjökollektor,   bortemot 20 grader in ibland  :)

Man kan justera radiatorventilerna såklart.   Men inte mellan 0,04 och 0,24   eller 0,1 och 0,2.

Borde inte Daikin säga hur hans maskin klarar detta magiska   dontknow

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du säger att det borde vara korrekt flöde över både VP och Radiatorer.   Det systemet borde ha 0,13 lps och värmepumpen 0,28.  Hur menar du att det blir korrekt över både kondensorn och radiatorer ?

När det varit som varmast in från sjön har maskin givit bortåt 11 kw och då har vi haft 20 i  DT och ja, du vet start stopp hysteres   sånt som tar kål på en VP.

Om vi tar en inverter nu och låter den ändra flödet så,  hur varmt blir det i de 14 raddarna som skall dela på 0 13l när vi kör 0,04 i systemet?    Jo det blir varmt i 4 st och just det..  inget i de andra .

Om vi sedan låter VP höja flödet till 0,28l så dånar det i rören och kommer oavkylt tillbaka och VP är nöjd ( om vi står ut med dånet vill säga) och VP börjar ta bort effekt, fast vi fryser ju så vi höjer kurvan , maskinen ökar på flödet mer ändå och snart poppar lite elspets in.   

Sjökollektor?   Bor TS på landet vid en sjö ?  Hoppas inte det är lite si och så med strömleveransen , några volt för lite så står maskinen still  help

Det vore oerhört intressant att höra hur tillverkare resonerar runt detta . Vill inte ni andra höra hur dem tänker ? De kanske har löst detta på ett sätt som iaf jag missat  :) 
« Senast ändrad: 11 juli 2019, 20:59:27 av Luka 3 »

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ser nu att de största enkel elementen ser ut så här är kanske detta möjlighet till flödesjustering.?
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du vill ha mer flöde genom de där raddarna med 12 rör in,  ja då får du göra som han med 40 kw LVVP och stoppa dit en Magna 3 50-120 och köra den på max  ::)

Jag har monterat 1200 maskiner och felsökt 100 tals samt innehaft kat 1 kylcert  och bytt ett 50 tal kompressorer
Varit ÅF för 3 fabrikat varav Thermia är ett

För mig är det solklart varför din maskin rasade,  jag skulle utan tvekan sätta dit en on off med tank.

Lycka till med ditt val  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du säger att det borde vara korrekt flöde över både VP och Radiatorer.   Det systemet borde ha 0,13 lps och värmepumpen 0,28.  Hur menar du att det blir korrekt över både kondensorn och radiatorer ?

När det varit som varmast in från sjön har maskin givit bortåt 11 kw och då har vi haft 20 i  DT och ja, du vet start stopp hysteres   sånt som tar kål på en VP.

Om vi tar en inverter nu och låter den ändra flödet så,  hur varmt blir det i de 14 raddarna som skall dela på 0 13l när vi kör 0,04 i systemet?    Jo det blir varmt i 4 st och just det..  inget i de andra .

Om vi sedan låter VP höja flödet till 0,28l så dånar det i rören och kommer oavkylt tillbaka och VP är nöjd ( om vi står ut med dånet vill säga) och VP börjar ta bort effekt, fast vi fryser ju så vi höjer kurvan , maskinen ökar på flödet mer ändå och snart poppar lite elspets in.   

Sjökollektor?   Bor TS på landet vid en sjö ?  Hoppas inte det är lite si och så med strömleveransen , några volt för lite så står maskinen still  help

Det vore oerhört intressant att höra hur tillverkare resonerar runt detta . Vill inte ni andra höra hur dem tänker ? De kanske har löst detta på ett sätt som iaf jag missat  :)

Som jag ser det  (Varken du eller jag vet dimensionen på stammarna i systemet) så finns inget som hindrar att man kör 10 graders (eller lägre) DeltaT utan att det ger upphov till för höga tryckfall (Jag utgår från att du räknat med DT20 på radiatorerna), 12 mm matning till varje radiator är inget problem, men det hade varit bättre med 15 mm (om det nu är 12 mm på bilderna).
10 graders DeltaT ger 0,26 l/s och ligger nära det optimala för värmepumpen.

Jag har för övrigt hittat data på Daikins nya värmepump (även om det är off-topic) och minflöde ligger på 0.13 l/s, så den som gav dig uppgifter om 0.04 l/s måste ha chansat.

Det finns otaliga ägare av invertrar som intygar att radiatorsystemen funderar bra (värmer alla rum korrekt) även med flöden som är avsevärt lägre än vad deras radiatorsystem en gång designats för.
Samma sak gäller de som har ett lite högre flöde, ytterst få är de som klagat på så höga flöden att det blir störande sus och brus t.ex.

Flödet i radiatorkretsen är sällan avgörande för COP, utan där finns bara de kyltekniska fakta som styr.
Att ett varierande flöde menligt skulle försämra COP ser jag därför inte som troligt, i vart fall tror jag inte att det påverkar mer än vad kostnaden för en tank, en extra cirkpump, ökade värmeförluster och ökade driftskostnader på cirkpumpen ger vid hand.

Det hade dock varit väldigt intressant att se en oberoende test på en eller några invertermaskiner som visar på hur maskinerna levererar vid olika uteffekter.
« Senast ändrad: 12 juli 2019, 07:48:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ser nu att de största enkel elementen ser ut så här är kanske detta möjlighet till flödesjustering.?

Som sagt, jag kan för lite om de där äldre kopplen för att kunna ge dig ett svar, och Luka3 har som princip att inte bidra när det kommer till denna typ av frågor, tyvärr.
Huruvida han vet svaret eller ej kan jag dock inte säkert säga, men hans helt värdelösa svar "Man kan justera radiatorventilerna såklart" säger ju inget alls i detta specifika fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Flödet i radiatorkretsen är sällan avgörande för COP, utan där finns bara de kyltekniska fakta som styr.
Att ett varierande flöde menligt skulle försämra COP ser jag därför inte som troligt, i vart fall tror jag inte att det påverkar mer än vad kostnaden för en tank, en extra cirkpump, ökade värmeförluster och ökade driftskostnader på cirkpumpen ger vid hand.

De försök men olika deltaT på värmebärarkretsen jag har gjort visade att COP ändrades mycket lite med flödet. Det skall till extrema värden på deltaT för att COP ska ändras så att det märks i plånboken.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det finns radiatorventier med fast inställningar, det borde du veta Rikard eftersom du rekommenderar folk att lyssna på dig och inte på VVS tekniker .

Det kvittar om stammen är 4 tum , radiatorn skall inte ha mer än beräknat flöde ändå  ;)

De som monterade TS äldre VP han tänkte som dig Rikard. -Ähh det funkar, cop blir så pass bra att det inte märks i plånboken.

Justjoking, märker det nu 40000 timmar för tidigt.  Jag skulle säkerställa flödet via en liten tank på 45 cm och sova skönt med vetskapen att oavsett om sjön kokar, eller jag stänger alla ventiler eller kör enbart golvvärme på sommarn när COP blir 7  så funkar min VP perfekt, exakt så som jag ställde in den  tummenupp

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det behöver inte ta mer plats än detta
Och nu kan TS även gå upp 2 storlekar utan problem  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det finns radiatorventier med fast inställningar, det borde du veta Rikard eftersom du rekommenderar folk att lyssna på dig och inte på VVS tekniker .

Det kvittar om stammen är 4 tum , radiatorn skall inte ha mer än beräknat flöde ändå  ;)

De som monterade TS äldre VP han tänkte som dig Rikard. -Ähh det funkar, cop blir så pass bra att det inte märks i plånboken.

Justjoking, märker det nu 40000 timmar för tidigt.  Jag skulle säkerställa flödet via en liten tank på 45 cm och sova skönt med vetskapen att oavsett om sjön kokar, eller jag stänger alla ventiler eller kör enbart golvvärme på sommarn när COP blir 7  så funkar min VP perfekt, exakt så som jag ställde in den  tummenupp

Jag vet att det finns radiatorventiler med fasta instrypningar, men jag vet inte om just den modellen har det. (Jag är rätt säker på att det inte går justera de där kopplen)
Men bilderna är för dåliga för att det skall gå se om det finns någon justeringsring på dem.
Du som är erfaren borde veta om det går. Antingen vet du och låter bli att informera om hur, eller så vet du inte och försöker förtala mig som mindre vetande.

Att lita på installatörer...
Det är ju troligen det som orsakat det tidiga haveriet, att installatören ställde in värmepumpen  med för hög kurva, den har sedan fått gå i 30 000 timmar mot strypande termostatventiler, låga flöden - med en massa start och stopp som följd.
Just att lita på installatörer har troligen orsakat de flesta för tidiga haverierna i Sverige de senaste 20 åren.

En tank säkerställer inget utom flödet över värmepumpens värmeväxlare, den kan fortfarande gå med för höga temperaturer med (onödigt) frekventa start och stopp.

Det VIKTIGASTE för en långlivad värmepump är att man justerar in grundflödet, optimerar kurvlutningen och säkerställer en viss mängd vattenvolym/kw uteffekt i systemet.
Sen kan på marginalen en tank och en extern cirkpump göra det hela ännu lite bättre, men potentialen för en ökad besparing eller längre livslängd är i de fallen så pass små att det är osäkert om man någonsin tjänar in mellanskillnaden i pris.

I större anläggningar är en tank ofta en bra lösning, så även i minsre hus med fler än en våning, och där anläggningsägaren absolut vill låta termostater styra rumstemperaturen.
« Senast ändrad: 12 juli 2019, 09:23:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur många timmar höll din maskin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Drygt 50 000 timmar
Ca 8 timmar /dygn i snitt i 17 år.
Ca 50% för poolvärme med ca 40 graders framledning och 33 grader retur.
Resten med som mest 42 grader fram och ca 36 grader retur.
Majoriteten av värmedriften har skett med framledning under 40 grader.
Förutom vid tappvarmvattenvärmning då.
Drifttid/start i snitt 1 timme.
« Senast ändrad: 12 juli 2019, 09:47:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du ser , även fast du har bra förutsättningar så höll maskinen bara halva tiden.

En lite tank på 45cm  och vi har gjort allt vi kan för att säkerställa flöden samt fått all frihet vi vill ha att designa systemet hur vi vill  :)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Du ser , även fast du har bra förutsättningar så höll maskinen bara halva tiden.

En lite tank på 45cm  och vi har gjort allt vi kan för att säkerställa flöden samt fått all frihet vi vill ha att designa systemet hur vi vill  :)
halva tiden för den niben med den kompressorn? 😂

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Japp.

De flesta som monterat dem är ju spna installtörer som du och hemma pulare som Rikard vars största bedrift i VVS världen är 20000 poster på ett forum  ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är väl just det som är lite skrämmande att så många montera en värmepump med lika bra eller dåligt resultat som en som jobbar med den typen av jobb och bör kunna det bra finns nog fler trådar med dåliga installationer av hantverkare än av hemma pulare gissar jag och det finns ju inget som tyder på att Thermia eller Ivt som har egna installatörer skulle vara nått bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är ju få som monterar maskinen bra.  Jag bytte ut 2 30 kw Nibe som hade rasat 6 kompressorer ihop...Jag satte in Viessmann istället.

Det var inte Nibes fel att de rasat, det var sturyeknikern som monterat VV start givaren i botten på första burken  help

99%  så är det fel i systemet som är anledningen att maskinen rasar.  Varför skulle man då vilja ha fler felkällor som current , envelope, oljesmörjning mm mm

On off tank     så enkelt o bra  tummenupp

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är det här bättre bild
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som jag ser det  (Varken du eller jag vet dimensionen på stammarna i systemet) så finns inget som hindrar att man kör 10 graders (eller lägre) DeltaT utan att det ger upphov till för höga tryckfall (Jag utgår från att du räknat med DT20 på radiatorerna), 12 mm matning till varje radiator är inget problem, men det hade varit bättre med 15 mm (om det nu är 12 mm på bilderna).
10 graders DeltaT ger 0,26 l/s och ligger nära det optimala för värmepumpen.

Jag har för övrigt hittat data på Daikins nya värmepump (även om det är off-topic) och minflöde ligger på 0.13 l/s, så den som gav dig uppgifter om 0.04 l/s måste ha chansat.

Det finns otaliga ägare av invertrar som intygar att radiatorsystemen funderar bra (värmer alla rum korrekt) även med flöden som är avsevärt lägre än vad deras radiatorsystem en gång designats för.
Samma sak gäller de som har ett lite högre flöde, ytterst få är de som klagat på så höga flöden att det blir störande sus och brus t.ex.

Flödet i radiatorkretsen är sällan avgörande för COP, utan där finns bara de kyltekniska fakta som styr.
Att ett varierande flöde menligt skulle försämra COP ser jag därför inte som troligt, i vart fall tror jag inte att det påverkar mer än vad kostnaden för en tank, en extra cirkpump, ökade värmeförluster och ökade driftskostnader på cirkpumpen ger vid hand.

Det hade dock varit väldigt intressant att se en oberoende test på en eller några invertermaskiner som visar på hur maskinerna levererar vid olika uteffekter.

0,13 l/s alltså.  Thermia har runt 0,1 l/s i sin maskin som lämnar 3 kw som minst.  Daikin har alltså 30% mer flöde trots att Thermian lämnar mer än 300 % mer effekt  :o

Daikin lämnar ju 0,85 kw.  Och har dem då 0,13 l/s som du med bestämdhet hävdar så kör Daikin ett delta på 1,565 alltså  ???   Hur mkt underkylning får dem ut då ? Hinner de ens kondensera allt eller flashar det lite  dontknow



Utloggad Luka 3

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
TS 

Lyssna inte på Rikard.  Det går nog att justera dina element, fast i kopplet.  Men du kan ALDRIG  få in så mkt flöde som krävs för att säkerställa processen. 

Vill du ha en inverter,  ta inte en för stor, och koppla in någon form av bypass.

Men det bästa är  Om Off och tank.   Tex kan du ta en IVT on off,  den kostar mindre MED tank och CP än Thermias inverter  tummenupp  Nibe har säkert billig on off oxå

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
0,13 l/s alltså.  Thermia har runt 0,1 l/s i sin maskin som lämnar 3 kw som minst.  Daikin har alltså 30% mer flöde trots att Thermian lämnar mer än 300 % mer effekt  :o

Daikin lämnar ju 0,85 kw.  Och har dem då 0,13 l/s som du med bestämdhet hävdar så kör Daikin ett delta på 1,565 alltså  ???   Hur mkt underkylning får dem ut då ? Hinner de ens kondensera allt eller flashar det lite  dontknow

Jag tror nog att Daikin som är en av Världens största producenter har bättre koll på kylprocessen än du har.
Förfasas man över den låga deltaT som blir så kan man ju blockera lägsta effekt så man slipper det problemet.
Personligen tror jag att tillverkarna löst det där så att de säkerställer processerna.
Men det kanske är bättre att lita på dina spekulationer än på mina?

On/off med tank är säkert inget dåligt förslag i detta fall, med oklar möjlighet att justera grundflödet, termpstater i drift, ett husi flera plan och golvvärme i delar av huset.
Det blir inte billigare, men finns det plats så varför inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!