Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Monterat tilluftsventiler men fortsatt dÃ¥lig luft pÃ¥ övervÃ¥ning  (läst 13150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EmilTinebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag bor i ett 1,5 planshus byggt 1972. Huset har (eller har haft) självdragsventilation.
Eftersom vi inte längre har oljepanna utan ett luft/vatten-system från CTC och i princip alla fönster (utom två på övervåningen) är bytta i modern tid (2007 typ) så har man förmodligen satt den ursprungliga självdragsventilationen ur spel. Detta har resulterat i att sovrummen på nedervåningen haft mycket instängd luft så vi har i princip behövt ha fönstren öppna dygnet runt. Efter påtryckningar från Anticimex så läste jag på lite på nätet samt kontaktade en ventilationsfirma för att bolla mina idéer om tilluftsventiler med någon som faktiskt visste.
Jag placerade Fresh-ventiler i sovrummen på nedervåningen samt ett i allrummet som är en del av en öppen planlösning. Ventilerna placerades ovanför fönstren där varje fönster har en radiator under sig. Helt enligt tillverkarens instruktioner. Luften i sovrummen på nedervåningen blev märkbart bättre ganska fort. Nu räcker det att vi vädrar en kort stund på morgonen och kvällen, i övrigt hålls luften fräsch. Min ventilationstekniker rekommenderade också att vi satte mekaniska fläktar i både badrummet på nedervåningen samt i tvättstugan. Detta ligger på att-göra-listan.
Jag märker ingen större skillnad i allrummet på nedervåningen. Om jag känner med handen intill ventilen så känner jag att det kommer in luft, men rummet är förmodligen för stort för en enda ventil.
Nåväl, det andra stora problemet är vår övervåning där vi har ytterligare ett sovrum och ett badrum. I badrummet här finns en paxfläkt med fuktsensor som kör på ett grundflöde dygnet runt samt kör fullt när man duschar.
Paxfläkten gör sitt jobb utmärkt i badrummet. Vi får nästan aldrig imma på spegeln efter dusch och i de få fall det händer så försvinner den på ett par minuter bara.
Tyvärr är resten av luften på ovanvåningen dålig. Den står i princip helt stilla och det känns instängt och unket.
Ventilationsteknikern som var hemma hos mig föreslog att jag skulle sätta en tilluftsventil i vardera övre hörn på ena gaveln där vi har ett allrum (den enda väggar som vätter ut mot fria luften, långsidorna har snedtak och kattvind) samt en tillufsventil i sovrummet som ligger på motstående gavel. Även om det förvisso fanns ett drag in i badrummet redan när han var här så misstänkte han att det nog inte var tillräckligt då glipan mellan dörr och tröskel inte var tillräckligt stor. Att kapa dörren skulle inte bli snyggt då golvet är högre i badrummet än utanför så det skulle se väldigt konstigt ut, och att riva i tröskeln var inget han rekommenderade på grund av risken att skada tätskiktet. Därför föreslog han att man satte ett överluftsdon ovanför badrumsdörren istället, alternativt lämnade dörren lite på glänt.

Jag gick och köpte ventilerna och monterade dem på de platser som jag diskuterat med ventilationsteknikern.
Nedervåningen känns OK, som sagt men övervåningen blev inte alls så som jag tänkte mig. Jag har ännu inte satt i något överluftsdon då det inte blev av direkt men sedan har jag börjat undra över om ventilationen fungerar över huvudtaget på vår övervåning.
Teorin säger ju att luften skall in i allrum och sovrum (vi har ett av vardera på ovanvåningen) och ut i badrum och tvätt. Om jag känner med handen intill ventilerna i allrummet och sovrummet på övervåningen så känner man i princip ingenting. Och luften känns fortfarande instängd.
Jag har testat att låta badrumsdörren stå vidöppen och dra upp paxfläkten på max (via en strömbrytare på väggen) men det gjorde ingen skillnad. Paxfläkten är förmodligen kraftfull nog för att vädra ur fuktig luft ur badrummet men för klen för att orka med hela övervåningen.
Enligt vad jag har läst på nätet så verkar det som att vi har ett undertryck på nedervåningen (vilket gör att ventilerna fungerar bra där) men ett övertryck på övervåningen, vilket i bästa fall annullerar tilluftflädet och i värsta fall omvandlar tilluftsventilerna till frånluftsventiler istället.

Så min undran är egentligen vad jag behöver göra för att få till ett ordentligt undertryck på övervåningen så att tilluft sugs in via de ventiler jag monterat? Det ända som hjälper är att fortsätta vädra ordentligt, vilket sänker temperaturen avsevärt på ovanvåningen...
« Senast ändrad: 16 februari 2017, 22:23:49 av EmilTinebo »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Kanske montera en "riktig" frånluftsfläkt på taket?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Strypa ventilerna nere en del. Öppna för fullt uppe.
« Senast ändrad: 17 februari 2017, 08:46:45 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad EmilTinebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Paxfläkten i badrummet uppe är inte kopplat till skorstenen utan har ett eget rör på taket. En frånluftsfläkt i skorstenen på taket skulle bara påverka frånluftskanalerna på nedervåningen (vilket förvisso kan vara en idé ändå).

Det där med att strypa ventilerna nere... de måste vara öppna i sovrummen nere annars blir det dålig luft.
Jag testade att stänga ventilen i allrummet på nedervåningen lite men det hade ingen som helst effekt för luftdraget på övervåningen...

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Vad händer om du öppnar ventilerna HELT där uppe? Typ tar bort delen på insidan så att ren rör 90 mm finns bara? Blir det stor skillnad?

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du får dra ner en kanal till övervåningen från en "riktig" fläkt. Paxfläktar är bra men räcker inte till för riktig ventilation i ett bostadshus.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad EmilTinebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad händer om du öppnar ventilerna HELT där uppe? Typ tar bort delen på insidan så att ren rör 90 mm finns bara? Blir det stor skillnad?
Om jag öppnar locket på en av ventilerna uppe (men låter filter sitta kvar) så känner man ett litet svagt drag.

Utloggad EmilTinebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du får dra ner en kanal till övervåningen från en "riktig" fläkt. Paxfläktar är bra men räcker inte till för riktig ventilation i ett bostadshus.

Okej, så det är frånluften det hänger på menar du?
Paxfläkten sitter ju inne i duschhörnan... så om jag alltså låter koppla den till samma frånluftskanal som finns på nedervåningen (som leder in i skorstenen) och sedan montrar en frånluftsfläkt i skorstenens skulle det vara tillräckligt?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vad som räcker kan jag inte säga men en förutsättning för att få in frisk luft är ju att man först får ut den "unkna" inomhusluften.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Även om det förvisso fanns ett drag in i badrummet redan när han var här så misstänkte han att det nog inte var tillräckligt då glipan mellan dörr och tröskel inte var tillräckligt stor. Att kapa dörren skulle inte bli snyggt då golvet är högre i badrummet än utanför så det skulle se väldigt konstigt ut, och att riva i tröskeln var inget han rekommenderade på grund av risken att skada tätskiktet. Därför föreslog han att man satte ett överluftsdon ovanför badrumsdörren istället, alternativt lämnade dörren lite på glänt.


Vilka råd man kan få, hm.. Sc:,h
I ditt fall, fräser man ur i överstycket pÃ¥ karmen.  ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Det som oftast händer när det kommer in för mycket luft pÃ¥ nedervÃ¥ningen i självdrags- eller frÃ¥nluftsventilerade hus, är att bottenvÃ¥ningens luft vandrar uppÃ¥t ( likt röken i en skorsten)  och försöker hitta nÃ¥n väg ut. När utsuget pÃ¥ övervÃ¥ningens toa har fÃ¥tt sin mängd luft Ã¥terstÃ¥r för luften att leta sig ut genom "friskluftsventilerna". Ju högre dessa sitter ju lättare tar sig luften ut. För att en liknande ventilation ska ha en chans att fungera fÃ¥r friskluftsventilerna pÃ¥ övervÃ¥ningen sitta sÃ¥ lÃ¥gt som möjligt, vilket i praktiken innebär bakom radiatorerna. NedervÃ¥ningens ventiler sätts däremot högt och stryps rejält. Har man källare blir det hela ändÃ¥ värre att fÃ¥ bukt med.

Utloggad EmilTinebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det som oftast händer när det kommer in för mycket luft pÃ¥ nedervÃ¥ningen i självdrags- eller frÃ¥nluftsventilerade hus, är att bottenvÃ¥ningens luft vandrar uppÃ¥t ( likt röken i en skorsten)  och försöker hitta nÃ¥n väg ut. När utsuget pÃ¥ övervÃ¥ningens toa har fÃ¥tt sin mängd luft Ã¥terstÃ¥r för luften att leta sig ut genom "friskluftsventilerna". Ju högre dessa sitter ju lättare tar sig luften ut. För att en liknande ventilation ska ha en chans att fungera fÃ¥r friskluftsventilerna pÃ¥ övervÃ¥ningen sitta sÃ¥ lÃ¥gt som möjligt, vilket i praktiken innebär bakom radiatorerna. NedervÃ¥ningens ventiler sätts däremot högt och stryps rejält. Har man källare blir det hela ändÃ¥ värre att fÃ¥ bukt med.

Jag har sett detta nämnas på ett annat ställe också. Jag tycker det är lite konstigt att jag inte får detta tips från varesig Fresh som tillverkat ventilerna, eller ventilationsteknikern som var här och tittade.
Jag har inte en chans att trycka in ventiler under radiatorerna här. Det finns helt enkelt inte plats...
Att strypa ventilerna på nedervåningen känns ju lite kontraproduktivt. Jag satte ju in dem för att luften var totalt kass i sovrummen på nedervåningen också. Stryper jag dem är vi ju tillbaka på ruta ett igen...

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Då får du öka undertrycket tills det fungerar. Starta köksfläkten så får du ett hum om hur mycket luft det handlar om.

Utloggad EmilTinebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då får du öka undertrycket tills det fungerar. Starta köksfläkten så får du ett hum om hur mycket luft det handlar om.
Jag testade att starta köksfläkten på fullt varvtal men tyckte ändå inte att tilluftsventilerna sög in bågon luft på ovanvåningen. Jag förmodar att jag behöver förbättra frånluften på övervåningen. En paxfläkt räcker nog inte, bevisligen. Kanske borde ta och ringa ventilationsfirman som var här och tittade förut igen...

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Jag testade att starta köksfläkten på fullt varvtal men tyckte ändå inte att tilluftsventilerna sög in bågon luft på ovanvåningen. Jag förmodar att jag behöver förbättra frånluften på övervåningen. En paxfläkt räcker nog inte, bevisligen. Kanske borde ta och ringa ventilationsfirman som var här och tittade förut igen...

Be inte om hjälp någon som inte hjälpte dig redan...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
För nÃ¥gra  Ã¥r sen hade vi liknande problem. den dÃ¥liga luften berodde pÃ¥ impregnerade syllar.
Vi har installerat större fläkt opå vinden som sugit från undergolvet. Med varvtalsstyrning. Det löste ALLA problem.
 
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag testade att starta köksfläkten på fullt varvtal men tyckte ändå inte att tilluftsventilerna sög in bågon luft på ovanvåningen. Jag förmodar att jag behöver förbättra frånluften på övervåningen. En paxfläkt räcker nog inte, bevisligen. Kanske borde ta och ringa ventilationsfirman som var här och tittade förut igen...
En köksfläkt pÃ¥ full fart drar ut ca 400m3/tim hade samma problem i mitt första hus , självdrag , vent ut bad  öppen spis startade fläkten vid matlagning , blev till is i bad  drog  baklänges , sÃ¥ stäng allt du har pÃ¥ bv , täta till allt , starta fläkten kolla om det drar i ventilerna pÃ¥ öv , om det drar  sÃ¥ är det nog sÃ¥ att tilluft bv är sÃ¥ mycket att det inte drar in pÃ¥ öv, inget undertryck
« Senast ändrad: 21 februari 2017, 13:44:17 av 25fOCUS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!