Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljepanna bytes mot värmepump?  (läst 19383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #30 skrivet: 05 januari 2006, 21:35:30 »
Nu blir det ju bättre för varje år som går men jag undrar om jag inte skall vänta och spara ihop mer pengar. Eller så väljer jag en luft/vatten istället.

Vad tror ni om detta? :-\

Hej

Ta in fler offerter från fler tillverkare gärna både vätska vatten och luft vatten och välj sedan den leverantör som ger dig ett bra pris och som du har förtroende för. Att installationen och råden blir bra är minst lika viktigt. 
Har inte detaljläst alla beräkningar ovan men generellt är det väl så att en högre investering kan ge en större besparing som lönar sig bättre på lång sikt. Det mest kortsiktiga alternativet, luft-luft, verkar du ha räknat bort och det tror jag du gör rätt i. Själv har jag luft vatten och är väldigt nöjd med det.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #31 skrivet: 06 januari 2006, 01:27:05 »
Hej.

Jag har en oljepanna från 1960 som idag drar ca 2,5 kbm olja per år. Jag vill byta till ett miljövänligare alternativ som är ekonomiskt.
Vi bor i ett hus från 1935 på 115kvm plus källare. Huset är tilläggsisolerat men inga fönster är bytta. Jag vill ha ett underhållsfritt system därför tror jag en värmepump är rätt för oss.
Vi har en öppen spis med kasset i så under vintern planerar jag att elda som komplement.

Jag tror inte bergvärme är ett alternativ då det tar många år att betala av investeringen. Vad kan ett luft/vatten system kosta i runda slängar? Jag har tittat på Sanya CO2 i och med massiv reklam i vi i vill mm. På Ahlsells hemsida står det att en sådan kostar 95000 till 115000 beroende på hur komplicerad installationen är. Kostar alla system så mycket. Kan man inte i så fall investera i bergvärme direkt då?


Någon som har ett förslag på bra pumpar?
Det skulle också vara roligt att veta om någon med liknande husegenskaper har fått för kostnadsförbättring.

MVH
Anders
 

Priserna verkar variera kraftigt beroende på var i landet man bor och på vilken pumplösning man väljer, men en gissning på omkring 80 000 - 95 000 kr bör kunna ligga i linje med vad man får betala för en normalinstallation av en Luft/Vatten anläggning (Nibe, Ctc, Ivt, etc.). Sedan finns det alltid lycksökare som drämmer till med fantasipriser uppåt 120 000 kr också för den delen >:(

Dina 2,5 m3 olja motsvarar ung. 20 500 kWh energi/år och då skulle du kunna klara ditt nuvarande uppvärmningsbehov med en pumpstorlek kring 5 - 6 kW men beaktat din framtida utbyggnad kanske en 7 kW vore att föredra.

Om du har intresse och tummen rätt placerad i nävarna kan du spara stora pengar pÃ¥ att installera sÃ¥ mycket som det är möjligt att utföra själv inom lagens ramar dvs. allt utom elen. -Jag själv gjorde sÃ¥ och stannade pÃ¥ en totalkostnad pÃ¥ ca 48 500 kr  :) Skulle du välja att endast byta din panna mot en ny kommer du troligtvis att spara mellan 500 och 1 000 liter olja/Ã¥r bara pÃ¥ det (kan vara nÃ¥got att tänka pÃ¥ kanske Sc:,h)
En luft/vatten lösning visar vid en snabb titt hos Rinkaby rör ett pris pÃ¥ 66 800 kr inkl. kring mtrl. (CTC EcoEl + CTC EcoAir 107) och för NIBEs motsvarande lösning betalar du 72 200 kr  inkl. kring mtrl. (NIBE Fighter 2010-8 + NIBE VVM 240). Det kan sedan tillkomma lite mer för elinstallatör, säg 2 000 - 3 000 kr högt räknat.

Mellanskillnaden, 70 800 kr, på ditt offererade pris från IVT (143 000 kr) för en bergpump kan du använda till att byta ut dina gamla fönster till nya energifönster ;)
Rimlig besparing för värme och tappvatten att tro om en enligt ovan hamnar nog omkrig 11 000 - 13 000 kWh/år.

Oavsett vilket alternativ du nu än väljer efter alla goda råd som har getts av forumets medlemar önskar jag dig lycka till.... *vinkar*

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #32 skrivet: 06 januari 2006, 21:08:13 »
Nu har jag haft IVT här. De föreslog som väntat bergvärme. De räknade hela tiden på att jag skulle bygga ut någon gång i framtiden och därav blev siffrorna väldigt "sköna".

De skulle för 143000 borra, ta bort pannan och cistern och installera pump och ett element i källaren som inte finns idag. Borrning 140 m. 7Kw pump skulle räcka för mitt framtida behov av ca 30000 kw.

LÃ¥ter som mycket pengar.

Jag vet att det är bättre än oljan men under första året så tjänar jag i princip inte mer än 2000 kronor per år. Inte mycket att hänga i julgranen.....¨

Nu blir det ju bättre för varje år som går men jag undrar om jag inte skall vänta och spara ihop mer pengar. Eller så väljer jag en luft/vatten istället.

Vad tror ni om detta? :-\

Jepp 143' är för mycket, kontakta några fler försäljare och hör vad de har att erbjuda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #33 skrivet: 06 januari 2006, 21:28:10 »
I ditt fall skulle jag tippa på med en anläggnig med fast kondensering mot en 500 liters ack.tank med vv-slinga och intern shunt,
eftervärmning av vvmed en 50 liters vv-beredare ,shuntautomatik som styr värmen i huset och som sköter inkoppling av tillskottsvärmen automatiskt samt en Aermec luft-vatten värmepump på 10kw allt installerat och klart inkl el inkl moms på ca 70000 sek
Väljer du IVT 900 med elpanna 290 så landar det nog kring 85000 installerat inkl moms
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #34 skrivet: 06 januari 2006, 21:49:38 »
I ditt fall skulle jag tippa på med en anläggnig med fast kondensering mot en 500 liters ack.tank med vv-slinga och intern shunt,
eftervärmning av vvmed en 50 liters vv-beredare ,shuntautomatik som styr värmen i huset och som sköter inkoppling av tillskottsvärmen automatiskt samt en Aermec luft-vatten värmepump på 10kw allt installerat och klart inkl el inkl moms på ca 70000 sek
Väljer du IVT 900 med elpanna 290 så landar det nog kring 85000 installerat inkl moms

Nej, nej, nej, inte en föresprÃ¥kare för fast kondensering i vÃ¥rat forum, vik hädan.   ;)

Allvarligt skrivet sÃ¥ har de flesta leverantörer övergett den förÃ¥ldrade fasta kondenseringen pÃ¥ grund av att flytande är mer effektivt.  b00k
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #35 skrivet: 06 januari 2006, 22:23:09 »
Ok .jag fixar en luft-vatten flytande kondensering dockas på bef. panna skippar ack.tanken för 60000
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #36 skrivet: 09 januari 2006, 03:00:41 »
Ok .jag fixar en luft-vatten flytande kondensering dockas på bef. panna skippar ack.tanken för 60000

Om pannan är från 1960 så rekommenderar jag att byta den med.

Men ta in priser på bergvärme från fler leverantörer innan du bestämmer dig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #37 skrivet: 09 januari 2006, 08:54:41 »
Hej.

Vi har funderat på att byta pannan. Den är ju väldigt gammal och jag är inte förvånad om verkningsgraden är 50% istället för de "vanliga" 80%.
För att hålla kostnaderna nere kortsiktigt kan jag ju köra med olja ett tag till då.
Vad skulle jag tjäna om jag installerade en Luft/luft? Kan jag då driva endast tappvattnet med olja under större delen av året?

Vi bytte brännaren till en bentone från 1997 så den bränner nog mer ekonomiskt än den gamla. Tyvärr har vi inte bott i huset ett år än så jag kan inte jämföra med den gamla.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #38 skrivet: 09 januari 2006, 08:55:32 »

Om pannan är från 1960 så rekommenderar jag att byta den med.


Håller med, en gammal oljepanna har enorma värmeförluster, skulle tro att 400 - 500 L olja/år går åt bara för att hålla den varm. I och för sig kommer den inte att vara lika varm om den dockas till en värmepump men stora förluster blir det i alla fall.

Radiatorn i källaren: tänk på att radiatorn inte kommer att fungera under sommaren i och med att pumpen då inte levererar värme till boendedelen. Det är ju ofta så att man vill värma källaren lite sommartid för att hålla nere relativa fukthalten.

Spara ihop mer pengar: Ger kalkylen bättre lönsamhet pÃ¥ pumpen än räntan pÃ¥ lÃ¥nade pengar är det ingen mening med att vänta. Ger kalkylen inte det är det ingen större mening med att installera värmepump. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #39 skrivet: 09 januari 2006, 09:32:09 »

Om pannan är från 1960 så rekommenderar jag att byta den med.



Radiatorn i källaren: tänk på att radiatorn inte kommer att fungera under sommaren i och med att pumpen då inte levererar värme till boendedelen. Det är ju ofta så att man vill värma källaren lite sommartid för att hålla nere relativa fukthalten.

 

Det är då man skapar fler shuntgrupper, Exempel. låter källarradiatorn kopplas på hetvattenuttaget på pannan via egen shunt och CP.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #40 skrivet: 09 januari 2006, 09:59:21 »

Citera
Kan jag då driva endast tappvattnet med olja under större delen av året
?
Enormt oekonomiskt som Roland säger! På sommaren får di INTE köra varmvatten med olja, det har du iinte råd med!!!

En liten elberedare isåfall...

Men kolla alternativet bergvärme har du lämpliga raddar så funkar det perfekt oavsett utettamp och även varmvattnet produceras billigt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #41 skrivet: 09 januari 2006, 10:11:00 »
Under månaderna april till december gick det åt 1200 liter och det kostade alltså 11000 ca. Jag beräknar att resterande tid, december till mars ut, så går det ytterligare 1200 liter.

Jag skulle gärna stänga shunten till radiatorerna om det går för då kommer jag säkert klara ett helt år på 1200 liter (hoppas jag). Fast det är ju dyrt att driva varmvatten för 11000 kronor om året.
Sen kostar det i så fall pengarna att värma huset med luft/luft, Hur mycket kostar det att driva en sådan på ett år?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #42 skrivet: 09 januari 2006, 10:21:34 »
Påstår att det där kostar max 4.000:- med en elberader med en "riktig" värmepump mindre hälften!

Starkt förenklet förstÃ¥s det beror ju helt pÃ¥ antalet tonÃ¥ringer i huset  ;)

Så svårt att säga med luft luft en del sparar nästan ingenting.. det är viktigt med en öppen planlösning för att få bra besparing..

Men har du vattenburet tycker jag du ska satsa på nåt bättre!

Långt söderut ev luft vatten men annars berg ellr ytjordvärme.
Du kan ju ta in pris på flera lösningar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljepanna bytes mot värmepump?
« Svar #43 skrivet: 09 januari 2006, 11:40:35 »
Jag bor i Skövde men jag vi har ju ibland riktigt kalla vintrar fast då skall jag ju använda kassetten i spisen att kompletera med.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!