Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 november 2014, 22:18:12 »

Så länge VPn går är min temp på nedre tanken lika med antingen framledningen eller den förinställda VPmin i fabriksinställningarna. Det är övre tanken min temp man ställer in i menyn.
Skrivet av: noone70
« skrivet: 05 november 2014, 11:51:52 »

lite OT
Vad ska bör man ha för inställning på min temp för nedre tanken?
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 29 januari 2011, 22:11:28 »

Ok, jag förstår. Jag ska jobba på det.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 29 januari 2011, 22:01:39 »

Carl-Otto! Din graf för framledningen verkar vara en logger 2020 graf.. loggar du fler roliga saker ? :D

Det stämmer! Se systembild: http://e-logger.se/e-logger_p.jpg?nHWZ1AykCM

Har inte kopplat in Elmätarna för Vp resp Zenith ännu (måste flytta Loggern till pannrummet först) och jag har inte någon givare för tappvarmvattnet, men det borde ju vara samma temp som i övre tanken.


hej carl-otto. du har inte lust att lägga ut loggningen pub? så man kan se hur värmesytemet jobbar.
inte bara systembild


Jag har försökt lägga ut kanalerna om det är det du menar, men lyckas inte. Alla loggningsvärden finns dock med i systembilden ovan.
hade önskat att det var ungefär så här.   http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

så man får en meny med olika grafer m.m
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 29 januari 2011, 21:58:42 »

Carl-Otto! Din graf för framledningen verkar vara en logger 2020 graf.. loggar du fler roliga saker ? :D

Det stämmer! Se systembild: http://e-logger.se/e-logger_p.jpg?nHWZ1AykCM

Har inte kopplat in Elmätarna för Vp resp Zenith ännu (måste flytta Loggern till pannrummet först) och jag har inte någon givare för tappvarmvattnet, men det borde ju vara samma temp som i övre tanken.


hej carl-otto. du har inte lust att lägga ut loggningen pub? så man kan se hur värmesytemet jobbar.
inte bara systembild


Jag har försökt lägga ut kanalerna om det är det du menar, men lyckas inte. Alla loggningsvärden finns dock med i systembilden ovan.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 29 januari 2011, 20:47:00 »

Carl-Otto! Din graf för framledningen verkar vara en logger 2020 graf.. loggar du fler roliga saker ? :D

Det stämmer! Se systembild: http://e-logger.se/e-logger_p.jpg?nHWZ1AykCM

Har inte kopplat in Elmätarna för Vp resp Zenith ännu (måste flytta Loggern till pannrummet först) och jag har inte någon givare för tappvarmvattnet, men det borde ju vara samma temp som i övre tanken.


hej carl-otto. du har inte lust att lägga ut loggningen pub? så man kan se hur värmesytemet jobbar.
inte bara systembild
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 28 januari 2011, 09:32:01 »

Tack för råden! Jag ska pröva med att sänka cirkpumpen mellan tank och VP till 1.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 januari 2011, 09:13:37 »

Bra tempdiff på radiatorerna. Thumbsup
Prova att sänka cirkpumpen mellan VP:n och tank till läge 1.
Jag tror att VP:n stoppar då returen går upp till 48 ºC.
Du borde kunna få lägre temp på VP-in eftersom radiatorreturen är lägre.
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 27 januari 2011, 23:20:07 »

Jag tror att detta är "elpannesyndromet".
När framledningstemp blir för hög så kommer elpatron höja tempen i pannan så mycket att VP:n stoppar på hög returtemp.
Men eftersom elpatron inte orkar hålla uppe temperaturen själv i pannan så sjunker panntemp och kompressorn går igång igen ett tag tills panntemp blir för hög igen osv.

Lösningen är att främst trimma in radiatorsystemet så att du kan ha så låg framledningskurva som möjligt.
Jag såg i ett tidigare inlägg att du har ca 40 ºC framledning vid ca 0 ºC ute, det är lite för högt om utetemp kan gå ner mot -15 ºC normalt.
Sen bör du ha låg fart på både cirkpumpen till radiatorerna och till VP:n så att skiktningen i pannan blir optimal.

Tempvärden vid utetemp -16 ºC: Framledning 54 ºC, Retur 41 ºC, Från VP till tank 52 ºC, Retur från tank till VP 46 ºC.

CTC EcoZenith I550 är ju i princip två acktankar ovanpå varandra med en skiljande plåt emellan. Dock finns två rör med hål i som tillåter en viss kommunikation emellan de två delarna, se bif bild. Hur det fungerar i detalj med dessa rör vet jag inte.

Elpatronen, som sitter i den övre tanken, kan gå in när den bivalenta shunten skickar ut framvatten till radiatorerna och värmen från VP:n inte räcker till (efter shuntfördröjningen 180 min). Returen från radiatorerna ligger alltså på 41 ºC och går in i den nedre tanken. VP:n laddar i princip bara den nedre tanken (men det händer att växelventilen skickar upp värme till övre tanken från VP:n när nedre tanken inte behöver mer, men övre tanken har underskott). Vid -16 ºC laddar VP:n alltså nedre tanken med 52 ºC.

Den elpatron som sitter i den nedre tanken är inte aktiverad (= satt till 0 W) och skulle annars bara kunna gå in om VP:n inte fungerar. Det innebär såvitt jag förstår att elpatronen i övre tanken inte kan påverka VP:n annat än genom att returen från radiatorerna skulle bli för hög. Jag har dock ett rätt högt DeltaT (faktiskt har jag noterat upp till 16-17 ºC, när det är riktigt kallt). Med tanke på värdet på returen vid -16, på ca 41 ºC jämfört med vad VP:n skickar till tanken, 52 ºC så borde väl inte VP:n stoppas pga för hög returtemp?

Betr intrimning av radiatorsystemet så har jag nu alla ventiler helt öppna. Vid 0 ºC ligger framtempen mycket riktigt på drygt 40 ºC. Hur kan jag justera ner kurvan och ändå få hygglig innetemp? Kurvan står i dag på 55 ºC

Cirkpumpen till radiatorerna är ställd till ca 25% (går mycket bra tack vare grova rör i systemet). Cirkpumpen från VP till tank är ställd på läge 2 av 3. Detsamma gäller cirkpumpen mellan VP:n pch hålen.

Tacksam för synpunkter!

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 januari 2011, 04:19:23 »

Jag tror att detta är "elpannesyndromet".
När framledningstemp blir för hög så kommer elpatron höja tempen i pannan så mycket att VP:n stoppar på hög returtemp.
Men eftersom elpatron inte orkar hålla uppe temperaturen själv i pannan så sjunker panntemp och kompressorn går igång igen ett tag tills panntemp blir för hög igen osv.

Lösningen är att främst trimma in radiatorsystemet så att du kan ha så låg framledningskurva som möjligt.
Jag såg i ett tidigare inlägg att du har ca 40 ºC framledning vid ca 0 ºC ute, det är lite för högt om utetemp kan gå ner mot -15 ºC normalt.
Sen bör du ha låg fart på både cirkpumpen till radiatorerna och till VP:n så att skiktningen i pannan blir optimal.
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 27 januari 2011, 00:03:25 »

Hur många starter per dygn är det nu vid lite kallare väder??

Under f m idag 7 starter på 6 tim. Dessförinnan gick den 11 tim i sträck! Utetemp då -10 till -16. Sen gick den 6 tim i sträck igen. Sedan 3 st 1-timmes körningar. Nu verkar den vara inne på en längre körning.

I natt (onsdag) vid 3-tiden gick elpatronen in och höjde värmen från ca 52 ºC till ca 62 ºC i övre tanken. Framvattnet spetsas från övre tanken då och då. Framledning 53 ºC och Vp lämnar 53 ºC till tanken. Övre tanken ligger på 62 ºC och nedre på 52 ºC. Jag kan inte säga att jag helt förstår vad som händer.

Du kan se hur det ser ut av bif bilder. Den nedersta bilden visar returen till ett av mina två hål, men av den kan man också se när Vp stoppat = spikarna upp till drygt +2 ºC

Skrivet av: bjoiv
« skrivet: 26 januari 2011, 21:05:32 »

Hur många starter per dygn är det nu vid lite kallare väder??
Skrivet av: bjoiv
« skrivet: 25 januari 2011, 22:05:39 »

 Thumbsup Thumbsup Thumbsup
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 25 januari 2011, 21:43:55 »

Carl-Otto! Din graf för framledningen verkar vara en logger 2020 graf.. loggar du fler roliga saker ? :D

Det stämmer! Se systembild: http://e-logger.se/e-logger_p.jpg?nHWZ1AykCM

Har inte kopplat in Elmätarna för Vp resp Zenith ännu (måste flytta Loggern till pannrummet först) och jag har inte någon givare för tappvarmvattnet, men det borde ju vara samma temp som i övre tanken.
Skrivet av: bjoiv
« skrivet: 25 januari 2011, 21:13:07 »

Carl-Otto! Din graf för framledningen verkar vara en logger 2020 graf.. loggar du fler roliga saker ? :D
Skrivet av: bjoiv
« skrivet: 25 januari 2011, 09:33:33 »

Spännande! Skall bli kul att se vad ni får för erfarenheter av att köra vattenmantlat mot EcoZenith
Skrivet av: DKT
« skrivet: 24 januari 2011, 20:52:50 »

Laddpumpen kan definitivt sitta vid tanken, det spelar ingen roll. Däremot är det ett litet problem att ha tanken under pannan som man får lösa med någon sorts backventil då det annars blir varmhållning av pannan pga termik. Jag håller också på att fundera på detta.
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 24 januari 2011, 20:30:53 »

Jag ska testa med att sätta övre elpatronen till 0 w när det blir kallare ute. De senaste 10 dagarna har inget eltillskott gått in så det betyder i a f att när temp ligger kring -10 ºC så klarar vp:n hela behovet.

Ang den vattenmantlade kaminen Caron Aqua, var sitter laddpumpen, sätter man den vid Zenithen eller måste den sitta vid kaminen? Jag funderar som sagt på en sådan kamin som då skulle ställas en våning upp från pannrummet, men med en hyfsat kort rördragning max 6 m bedömer jag det.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 24 januari 2011, 20:07:36 »

Ditt hus behöver ju 262/24=10,9kW när det är som kallast ute. Jag skulle definitivt säga att din pump räcker. Det måste vara mycket få dagar på året som elspets måste gå in.
Att din övre panna är 52 ºC beror inte på att det är 0 ºC utomhus utan på att börvärdet är satt till det för att klara tappVV behovet. (ju lägre ju bättre ur energihänseende). Vill du prova vad din vp klarar av kan du ju prova ställa Max eleffekt till 0w i övre pannan för att se hur det funkar. Då kommer vp få göra allt jobb så länge den orkar.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 24 januari 2011, 20:02:48 »

När CTC räknade på det, kom de fram till att 10 kw skulle räcka och 240 m hål. Jag valde dock att höja till 12 kw och som det nu blev ca 276 m aktivt hål . Det ska naturligtvis bli intressant att se hur det fungerar under - 15 ºC under flera dagar.

Med utgångspunkt från en årsförbrukning på 4 175 liter olja i genomsnitt för 4 år (2003, 2004, 2006 och 2008) med max 4,8 och min 3,5 kbm tycker du då att 12 kw vp är för snålt tilltaget? Hur ska man räkna eg? Ska man räkna med 1 kbm olja = 10 000 kwh eller = 7.500 kwh?

Nu är det ett tag sen, men vi förbrukade 3.5 m3 och utifrån det fick vi en 10 kW pump. Det var bara det att vi hade haft 17-19 grader inne för att spara på oljan och hade en del eltillskott på tariff.
Dessutom har vi delar av huset på sparlåga under vintern. På den tiden ansågs det viktigt att inte överdimensionera för undvika för många starter.
Efter några år insåg vi att vi kunde få 21 grader utan större kostnad och dessutom stänga av eltillskottet, men då blev det uppenbart att det var underdimensionerat.
Vi värmer egentligen 400 m2 om man räknar biutrymmen. Funderar på att bygga garage med golvvärme.....synd att CTC inte har större än 12 kW, borde finnas nån på 15-16 också.
Du verkar i alla fall ha bra borrhål.
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 24 januari 2011, 17:08:44 »

När CTC räknade på det, kom de fram till att 10 kw skulle räcka och 240 m hål. Jag valde dock att höja till 12 kw och som det nu blev ca 276 m aktivt hål . Det ska naturligtvis bli intressant att se hur det fungerar under - 15 ºC under flera dagar.

Med utgångspunkt från en årsförbrukning på 4 175 liter olja i genomsnitt för 4 år (2003, 2004, 2006 och 2008) med max 4,8 och min 3,5 kbm tycker du då att 12 kw vp är för snålt tilltaget? Hur ska man räkna eg? Ska man räkna med 1 kbm olja = 10 000 kwh eller = 7.500 kwh? Det är väl så här man brukar räkna: 1 kWh olja (ca 0,1 liter) i en oljepanna ger ca 0,75 kWh värme. Alltså fick jag ut 31 300 kwh värme med snittförbrukningen 4 175 l olja per år. Noteringar från oljetiden visar på toppnoteringar kring 35 l/dygn i januari vilket ger 262 kwh/dygn. Räcker då 12 kw vp? Är verkningsgraden kring 100%?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 24 januari 2011, 16:11:28 »

Min tanke är att CTC verkligen tagit fram en produkt som kan tilltala nördarna ;)
detta efter att gamla ecoxxx inte hade så mycket att erbjuda på den fronten.

Carl-Otto, ingen risk för legionella om vv värms i en slingberedare.
Undrar om du inte också har underdimensionerat med 12 kW på 315 m2.
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 24 januari 2011, 15:07:54 »

Hej!

Lite bakgrund till min anläggning. Huset, byggt på 1910-talet i timmer, är i tre plan med 100 kvm i varje plan varav källaren är souterräng och uppvärmd, alltså ca 315 kv uppvärmd yta. Huset fick vattenburen värme 1966 och har tills i höstas värmts med oljepanna.

Oljepannan hade i våras gjort sitt och jag började titta runt på olika alternativ. Eftersom radiatorerna har relativt stor yta och oljeförbrukningen (med innetemp 21 - 22 ºC) har genom åren legat mellan 4,2 och 5,5 kbm per år beroende på hur kalla vintrarna var så borde en värmepumpsanläggning klara uppvärmningen och varmvattnet. Trodde inte att en Luft-vatten pump skulle klara det under kalla vintrar utan satsade på bergvärme; 2 hål à 160 m varav 2 x 128 m i granitberg med 111 mm håldiameter. Grundvattennivån på 11 m alltså aktivt hål ca 2 x 138 m. Kollektorslang i borrhålen är en spiralskuren Muovitech-slang. Kollektorslangen i marken ligger på ca 70 cm och är isolerad både fram och tillbaka.

Anläggningen jag fastnade är en CTC EcoZenith I550 eftersom jag såg den som hjärtat i en anläggning där jag föutom VP kunde ansluta, vedpanna (var ett tag inne på en CTC V40) och solpaneler o a. VP:n blev en CTC EcoPart på 12 kw, tyckte det var bäst att lägga mig på den nivån med tanke på husets storlek och att den skulle gå mot en acktank. Att det inte var en vanlig acktank hade jag inte riktigt klart för mig och inte heller detta med den flytande kondenseringen i förhållande till EcoParten!

Har nu tittat närmare på den vattenmantlade kaminen Caron Aqua. Den skulle fylla två behov, dels som mysfaktor i vardagsrummet, dels skulle den ju tillföra 7 kw till Zenithen. Mycket intressant att gå vidare med.

Så till svar på frågorna:

Vad har du för temp i övre pannan? Svar: nu vid 0 ºC utetemp är det 52 ºC (och i undre 43 ºC)

Effekt på vp? Svar: 12 kw

Räcker varmvattnet till? Svar: Ja, med barn utflugna är vi bara två, så det räcker bra! Är dock lite fundersam över den relativt låga temp på varmvattnet (jag tänker på legionellan). Jag kan inte se att vp:n gör några 55 ºC-körningar. Har man slutat med det?

Svar till bjoiv: den bivalenta shunten på Zenithen kan mycket riktigt shunta in varmvatten från flera ställen i tanken. Vid nuv temp kring 0 ºC ligger den i princip och kör mot övre delen i nedre tanken. Se bif sprängskiss på Zenithen! Som det ser ut blandar den även in från returen, när ratten står kring kl 1 vilket den gör för det mesta vid temp kring 0 ºC. I det läge den står på bif bild, dvs rakt upp = kl 12 tror jag den tar allt från nedre tankens övre del. När det står på kl 10 tar den väl allt från övre tanken antar jag.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 23 januari 2011, 23:33:16 »

Hej!
Nu är jag ingen Guru men i ditt fall tror jag allt är sin ordning. Tempen i nedre tanken styrs i ditt fall helt och hållet av vald värmekurva och utetemp. Då du endast har en bergvärmepump kopplad till Zenithen väljer den att hålla tempen så låg som möjligt i nedre tanken för att klara husets värmebehov. Detta för att verkningsgraden på din BV pump är högre ju lägre temperaturer den får jobba med. Dessutom har du ju inget att tjäna på att mellanlagra energi som du ändå skapat med hjälp av el.
Däremot kan du ju sätta en hög temp i övre pannan manuellt om du skulle behöva mycket varmvatten men även där ska du ligga så lågt som möjligt om du vill spara energi. Om du däremot laddar Zenith med vedpanna eller sol kommer det att värma nedre pannan så högt du vill och sen schunta ut lagom varmt vatten som du tänker dig. Detta för att denna värme av pannan betraktas som gratis. ::)
Vad har du för temp i övre pannan? Effekt på vp? Räcker varmvattnet till?
Mvh Linus
Skrivet av: bjoiv
« skrivet: 23 januari 2011, 23:21:47 »

Hej! Har inte nån EcoZenith än, men har bläddrat en del i manualen...

EcoZenith I550 består i princip av två tankar. En övre tank och undre tank. Emellan dem sitter ett isolerat skikt med "genomströmningsrör" som gör att hela tanken kan värmas effektivt om du skulle köra en vedpanna eller nåt vattenmantlat mot den.

Värmepump kopplas mot tanken med växelventilpaket och skall alltså växla emellan att värma övre och nedre tank. I den nedre kör den fram temperatur för radiatorsystemet enligt inställd kurva (dvs flytande kond.) I övre tank kör den mot fast stopptemp, dvs fast kondensering. När du tappar vatten så värms tappvattnet genom slinga i hela tanken, förvärms i nedre och toppvärms i övre.

Den har en bivalent shunt, och som jag fattat det så består det "bivalenta" i att den kan shunta fram vatten från både övre och nedre tank i lagom blandning om den skulle behöva toppa med varmare vatten från övre tank till radiatorsystemet (lite osäker där...)

Det går säkert att skruva på några inställningar så att pumpen får färre starter när den kör flytande mot nedre tank, men där räcker inte mina kunskaper till, hoppas nån annan kan hjälpa dig.
Skrivet av: Carl-Otto
« skrivet: 23 januari 2011, 22:14:46 »

Hej Linus och bjoiv!

Jag har sedan en månad en CTC EcoPart kopplad till en Zenith I500. Den drogs igång några dagar före jul, den dagen hade vi - 28 ºC så det var ju inte så lyckat med tanke på att EcoParten de första 72 drifttimmarna var "strypt" effektmässigt.

Jag är väl inte ännu fullt ut klar med injusteringen (bl a har jag inte ännu använt innetempgivaren i justeringen), men det fungerar i stort sett bra nu. Elpatronerna i Zenithen har inte utnyttjats sedan den första tiden med låg utetemp och 72-tim begränsningen. Det som förbryllar mig är dock de många starterna som kompressorn gör per dygn, f n ca 34 st vid temp kring +/-0 ºC. De senaste 5 körningarna har kompressorn gått i ca 20 min och stått stilla i 20 min. Jag har på annan plats i detta forum fått uppgiften: "I manualen kollade jag snabbt och där läste jag att den jobbar med helt flytande kondensering mot framledningen, dvs den laddar inte en övertemp i tanken som kan shuntas ut." Om detta stämmer är det inte vad jag räknade med när jag skaffade kombinationen EcoPart-Zenith. Jag utgick från att det skulle vara fast kondensering alltså att vp:n skulle jobba mot en given temp i tanken och att radiatorvattnet sedan skulle shuntas ut som det gjorde i min gamla oljepanna (i salig åminnelse). Jag känner nu att Zenithen med sina 500 l inte utnyttjas, som den borde och i a f inte som jag tänkt. Jag bifogar en graf över hur framtempen åker upp och ner (de små dipparna sammanfaller med att vp:n stoppar, t ex 18:20 startar kompressorn och 18:40 stoppar den etc).

Om detta är normalt för kombinationen EcoPart och Zenith vet jag inte, men det hoppas jag få svar på.
Skrivet av: Tompa74
« skrivet: 18 januari 2011, 19:15:16 »

Hur länge måste man elda med 7kW kamin för att värma 1000 liter vatten, hur länge räcker det osv...

För att värma 1000 liter vatten från 40 till 90 grader går det åt ca 58kWh, dvs du måste elda i dryga 8 timmar utan att ta ut någon värme till huset. För att värma från 50-90 går det åt drygt 46kWh, dvs elda i ca 6,5 timmar.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 18 januari 2011, 12:37:14 »

Hej! Vi har ganska liknande förutsättningar du och jag. Intressant med en till som kikar på EcoZenith.
Var ligger du i tiden med din installation?

Som purjo säger så har ju EcoZenith en rätt dryg prislapp men hur man än vänder och vrider på det så går det inte komma ifrån att  den kan göra en väldig massa saker... Vad man än får för infall i framtiden så känns det som att man har täckning för det. Bara att jacka på lixom... och utan att hacka PLC loopar själv (även om det kan va skoj iofs). Tror även att EcoZenith och andra "färdiga" koncept från större tillverkare kommer ha hög igenkänningsfaktor och stå sig bra på "andrahandsmarknaden" jämfört med egenhändiga byggen även om de senare fungerar aldrig så bra.

I mitt fall ställer jag EcoPart 8.5/EcoZenith  (ca 75.000) mot Nibe 1245 (ca 60.000) vilket nog vore det andra alternativet för mig, och då kan jag inte låta bli att tycka att EcoZenith i jämförelse är väldigt spännande med all sin flexibilitet, och att det är värt 15.000 att "framtidssäkra". Systemet skall ju förhoppningsvis ändå sitta i kåken i en förfärlig massa år.

My 2 cent.. kan inte komma med nån bättre input än eftersom jag fortfarande är på planeringsstadiet, men så tänker jag iaf. Det som jag ser som svagheten med EcoZenithen är att den är så ny, det går ju knappt att hitta nåt att läsa om hur den fungerar i verkliga hus...
Precis så tänker jag också. Får jag för mig att borra eller sätta dit solvärme i framtiden är det bara att jacka på.
Jag stör mig också på att det inte fins något facit på produkten i dagens läge men har samtidigt svårt att se några riktiga problemkällor med den så länge styren fungerar som den ska.
Jag kommer montera Zenithen inom några veckor och sen Ecoairen så fort snön försvinner. Kaminen kommer jag att byta i sommar. Mitt dilemma i dagens läge är huruvida extratanken kommer att tillföra något eller inte, vinter respektive sommar. Hur länge måste man elda med 7kW kamin för att värma 1000 liter vatten, hur länge räcker det osv... Är acctank bara en nackdel på sommaren när Ecoairen skall värma bara för tappvatten? Är lite dåligt insatt i hur styren fungerar i verkligheten för detta.
Skrivet av: bjoiv
« skrivet: 17 januari 2011, 20:31:58 »

Hej! Vi har ganska liknande förutsättningar du och jag. Intressant med en till som kikar på EcoZenith.
Var ligger du i tiden med din installation?

Som purjo säger så har ju EcoZenith en rätt dryg prislapp men hur man än vänder och vrider på det så går det inte komma ifrån att  den kan göra en väldig massa saker... Vad man än får för infall i framtiden så känns det som att man har täckning för det. Bara att jacka på lixom... och utan att hacka PLC loopar själv (även om det kan va skoj iofs). Tror även att EcoZenith och andra "färdiga" koncept från större tillverkare kommer ha hög igenkänningsfaktor och stå sig bra på "andrahandsmarknaden" jämfört med egenhändiga byggen även om de senare fungerar aldrig så bra.

I mitt fall ställer jag EcoPart 8.5/EcoZenith  (ca 75.000) mot Nibe 1245 (ca 60.000) vilket nog vore det andra alternativet för mig, och då kan jag inte låta bli att tycka att EcoZenith i jämförelse är väldigt spännande med all sin flexibilitet, och att det är värt 15.000 att "framtidssäkra". Systemet skall ju förhoppningsvis ändå sitta i kåken i en förfärlig massa år.

My 2 cent.. kan inte komma med nån bättre input än eftersom jag fortfarande är på planeringsstadiet, men så tänker jag iaf. Det som jag ser som svagheten med EcoZenithen är att den är så ny, det går ju knappt att hitta nåt att läsa om hur den fungerar i verkliga hus...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 januari 2011, 15:18:55 »

Borrningen och kollektorn köper du av borraren. Inkoppling och påfyllning gör du själv tillsammans med din rörmokare.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 17 januari 2011, 15:07:37 »

Men är det verkligen så mycket bättre med bergvärme?
Den stora nackdelen som jag ser det är att en BV-anläggning sätter mig i händerna på både bergborrare och rörmokare eftersom jag vare sig kan borra eller montera kollektorrör själv, och måste därmed glatt köpa deras offerter utan att ha någon aning om hur mycket jag borde betalat.
Kan någon rekommendera en seriös, kunnig installatör i Södertäljeområdet i så fall?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 17 januari 2011, 14:59:55 »

Om du är rädd att din nya uppfart ska sätta sig när dom ev ska köra in och borra så är det bara att be dom ta med stora tjocka plåtar att lägga under hjulen. Det brukar fungera bra.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 januari 2011, 14:55:11 »

Då är det bergvärme som gäller.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 17 januari 2011, 14:50:29 »

Får du inte borra där du bor?
Ditt paket kostar nog mer än en standard bergvärmeinstallation, så pengar verkar inte vara problemet?

Jag får borra men la marksten på hela infarten (enda vägen in till tomten) i somras och har ingen lust att köra sönder den. Dessutom har jag fri tillgång till ved. Är bergvärme så himla mycket bättre kanske man får tänka om, är det det?
Nej, jag kan ärligt säga att investeringskostnaden bryr jag mig inte så mycket om, jag vill ha bästa möjliga installation för mindre elrälkningar varje månad i resten av mitt liv.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 17 januari 2011, 14:46:28 »

Ecozenit känns som lite overkill om du bara skall ha en tank att ladda med kaminen. Kolla på en 'standardtank' och EcoLogic till VP'n istället.
Jo, jag vet. Men grejen är att befintlig panna är slut, otillförlitlig, lägger av ibland så ett pannbyte är ett måste. Och jag tycker helt enkelt att merkostnaden för EcoZenith inte är så stor jämfört med Ecoel för de möjligheter för framtiden man får. Att välja EcoZenith 510 som acctank är en ren utseendefråga då grejerna står i tvättstugan. Dumt kanske?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 januari 2011, 14:46:10 »

Får du inte borra där du bor?
Ditt paket kostar nog mer än en standard bergvärmeinstallation, så pengar verkar inte vara problemet?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 januari 2011, 13:13:59 »

Ecozenit känns som lite overkill om du bara skall ha en tank att ladda med kaminen. Kolla på en 'standardtank' och EcoLogic till VP'n istället.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 17 januari 2011, 12:32:39 »

Hej, har hittat ert forum och kan inte låta bli att imponeras av den kunskap som besitts ute i stugorna. Var finns den kunskapen när man vill köpa något?
Jag tänker byta ut min gamla elpanna, CTC Elecronic, för att göra vad jag kan för att inte stödja elbolagens miljardvinster.

Min uppfattning när man kontaktar återförsäljare/installatörer är att dom är ointresserade av en genomgång av en helhetslösning som verkligen kommer att fungera utan de vill bara lämna standardoffert på standardgrejer som dom sen hoppas ska fungera.
Därför kommer jag att projektera systemet själv och ta hjälp av duktiga rörmokare för själva rörböjeriet. El och styr klarar jag själv inkopplingsmässigt och injusteringsmässigt.

Jag vänder mig till er för att höra om synpunkter på min tänkta anläggning-Fördelar/nackdelar- och är tacksam för alla sorts synpunkter.

Idag: Soutteränghus Stockholm byggår 1993 100+100m2 CTC electronic enrörssystem med en slinga nere och två uppe. Total el 25.000kWh.

Tänkt anläggning: CTC EcoZenith i550
Extra acctank Ecozenith 510.
Ecoair 107.
Rekommenderade växelventilpaket till LV pump och acctank.
Vattenmantlad kamin Caron Aqua med deras vattentempstyrda laddpump.

Framförallt funderar jag på LV-pumpsstorlek och acctankar. Kan det bli energislöseri med acctankar på sommaren när inget radiatorvatten behövs? Bör man välja större LV-pump för snabbare laddning? Tillför 500l ackkapacitet så mycket att det kan vara värt ca 25.000 extra?

Tack på förhand!
Mvh /Linus

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!