Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 97765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #150 skrivet: 31 januari 2009, 16:22:41 »
Ok, jag har samma, d.v.s. Nibe 200l + 6 Kw tillskott.
Jag har en kontakt på väggen, den går både till vvb och till tillskottselen (finns i.o.f.s. en kontakt undertill på vvb:n,bakom frontplåten)...

Om vvb har nu en egen elpatron och jag slår på både vvb och tillskottsel med samma kontakt, blir inte det lite onödigt att båda jobbar samtidigt?

Asa, Hur/var ser du inställningarna för vid vilken ute temp vvb-elen slår till?


Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #151 skrivet: 31 januari 2009, 18:44:12 »
Jag är iofs inte Asa, men jag har en liten termostat med en utomhusgivare på den ställer jag vid vilken utetemp VVB skall få tillskottsel.
Jag har den ställd på -1 grad. Tycker att det blir tungt för VP annars... Jag har ju rätt stort effektbehov har det visat sig!

Mvh  Njitnjau
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #152 skrivet: 31 januari 2009, 23:34:07 »
Ok, jag har samma, d.v.s. Nibe 200l + 6 Kw tillskott.
Jag har en kontakt på väggen, den går både till vvb och till tillskottselen (finns i.o.f.s. en kontakt undertill på vvb:n,bakom frontplåten)...

Om vvb har nu en egen elpatron och jag slår på både vvb och tillskottsel med samma kontakt, blir inte det lite onödigt att båda jobbar samtidigt?

Asa, Hur/var ser du inställningarna för vid vilken ute temp vvb-elen slår till?

Jag har samma koppling som Njitnjau. Det sitter alltsÃ¥ en liten termostat graderad mellan +30 till -30 där jag ställer in önskat gradtal.  Detta är sedan kopplat till en liten Omron styrdator. Ev. leg.höjning och timer för elkasett styrs ocksÃ¥ härifrÃ¥n.
(Strömbrytaren bakom frontplåten på vvb kan då alltid stå i läge 1, då Acquan normalt värmer vv och elen till vvb är avslagen via styrdatorn.)
Du kanske har nÃ¥gon enklare koppling dÃ¥ vvb kopplas in samtidigt som tillskottet kopplas in. DÃ¥ kan man ha strömbrytaren till vvb avslagen om värmepumpen orkar med att värma den antar jag. Eller tvärt om...Om du bara villa ha vvb pÃ¥ fÃ¥r du ha strömbrytaren till vvb pÃ¥slagen men se till att termostaten till tillskottet är nervridet.  Men detta mÃ¥ste ju dÃ¥ styras manuellt.
/A

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #153 skrivet: 01 februari 2009, 16:19:47 »
Det är säkert så att datorn styr allt, precis så som du beskriver.

Allt fungerar ju som det ska och så, men man vill ju veta mer om hur allt funkar och inställningar m.m.

Har ni någon manual till styrdatorn?

Jag ser förresten ingen termostat vid vvb, vart sitter eran?

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #154 skrivet: 01 februari 2009, 21:32:46 »
Jag har heller ingen manual.. Vi kanske skulle tjata lite på Kaj så han skriver ihop nån manual till oss.. Min termostat sitter direkt på väggen.. en liten grå dosa med en svart ratt på.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #155 skrivet: 01 februari 2009, 23:09:36 »
Snook, har du nÃ¥gon utegivare? Sladden frÃ¥n denna gÃ¥r till termostaten (som antagligen sitter pÃ¥ insidan). DärifrÃ¥n gÃ¥r sedan en sladd till styrdatorn (en liten grÃ¥ burk/ Omron som sitter bredvid Acquan). Termostaten behöver alltsÃ¥ inte sitta vid vvb. PÃ¥ styrdatorn finns en liten display där man kan se om den kör pÃ¥ tillskott. NÃ¥gon slags manual följde med Omronburken men vad jag kan se stÃ¥r det inget som man kan ha nytta av som användare (tror det finns samma pÃ¥ nätet, där finns även mer info).  Det är ju din aktuella styrning/kopplingschema som du borde fÃ¥tt nÃ¥gon info om.

Värmeutveckling (Kaj) tror jag har försökt anpassat maskinerna till var och en, vilket har till följd att alla maskinerna är lite olika. Vi skulle nog alla behövt anpassade manualer till vÃ¥ra maskiner.  Jag tror det är risk att mÃ¥nga maskiner inte alltid gÃ¥r optimalt. Tyvärr har ju Kaj (som är den enda som kan maskinen ordentligt) blivit ännu svÃ¥rare att fÃ¥ tag i. Han borde ställa upp med lite bättre teknisk support kan man tycka... 
/A

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #156 skrivet: 03 februari 2009, 21:46:00 »
ja, det hänger en givare på utsidan, jag har inte följt den för att se vart den tar vägen, men ska göra det vid tillfälle.

Ja,vi har nog lite olika maskiner, jag har t.ex. 4-stegs börvärde som reglerar aquan efter utetemp, samt en givare inomhus, vet inte om någon av er andra har det också?

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #157 skrivet: 08 februari 2009, 23:33:48 »
Ja,vi har nog lite olika maskiner, jag har t.ex. 4-stegs börvärde som reglerar aquan efter utetemp, samt en givare inomhus, vet inte om någon av er andra har det också?
Är du nöjd med regleringen av börvärdet efter utetemperaturen? Jag kan tänka mig att man kanske inte har så stor nytta av regleringen om det är för kallt/fuktigt (då inte Acquan orkar få upp framledningstemperaturen).
/A     

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #158 skrivet: 15 februari 2009, 16:57:58 »
jo, nu när jag slagit på på eltillskott så är det ju bra att kunna styra precis hur mycket som krävs.
Men innan det så gjorde den inte någon större nytta...

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #159 skrivet: 20 januari 2010, 20:30:10 »
Ha33
 vd kostar dessa och hur fÃ¥ man en offert i Sthlm?
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #160 skrivet: 21 januari 2010, 21:37:38 »
Ha33
 vd kostar dessa och hur fÃ¥ man en offert i Sthlm?
Maspelösa värmeutveckling installerar väl fortfarande både Acqua Invertern och Pluotempen även i Stockholm...svarar de inte??

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #161 skrivet: 16 november 2010, 21:04:46 »
Hej!

Igår försattes Maspelösa värmeutveckling i konkurs. Tyvärr har jag en icke fungerande anläggning som inte går att reparera då väsentliga delar av maskinen tidigare tagits för kontroll till verkstaden i Maspelösa...

Mitt försäkringsbolag vill inte ersätta mig för anläggningen utan bara betala en "reparation" av maskinen.

Finns det några andra med havererade maskiner som fått några besked från sina försäkringsbolag?

/A

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #162 skrivet: 17 november 2010, 20:53:24 »
hej...be då försäkringsbolaget laga pumpen åt dig...kan dom inte det får dom ersätta dig för en ny....

Utloggad PelleR

  • Trött pÃ¥ pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Valla
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #163 skrivet: 07 december 2010, 10:06:50 »
Fick reda på idag att Maspelösa värmeutveckling konkat. Satan vad man ångrar att man valde dem. Har inte fått tag på Kaj på två år. Vägrar svara i telefonen, SMS och mail. Nu får man väl bara hoppas att den fortsätter att gå skapligt.

Frågor. Någon som har en instruktion till styrenheten, en liten grå låda ca 2*2 dm uppe på pumpen? Låter era pumpar som tröskverk? Hör pumparna i nästan hela huset. Skitkul när man ska sova.

Pelle
Trähus från 1918 på 240kvm. Pelletseldning i kombipanna från -74. Är på G att köpa L/V pump.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #164 skrivet: 07 december 2010, 22:12:18 »
Fick reda på idag att Maspelösa värmeutveckling konkat. Satan vad man ångrar att man valde dem. Har inte fått tag på Kaj på två år. Vägrar svara i telefonen, SMS och mail. Nu får man väl bara hoppas att den fortsätter att gå skapligt.

Frågor. Någon som har en instruktion till styrenheten, en liten grå låda ca 2*2 dm uppe på pumpen? Låter era pumpar som tröskverk? Hör pumparna i nästan hela huset. Skitkul när man ska sova.

Pelle
Hej!
Ja, vad ska man säga...allt verkar tyvärr gÃ¥tt överstyr nu. Kaj ville ju inte lura nÃ¥gon men tyvärr klarade han inte av sina Ã¥ttaganden efter en rad olyckliga omständigheter. Du fÃ¥r nog vara glad att din pump fungerar...själv har jag varit utan värmepump i över 8 mÃ¥nader nu (se ovan). 

Den grÃ¥ lÃ¥dan antar jag är Omron styrdatorn med tidsstyrning (timer elpatron), legionellahöjning och utegivaren är kopplad dit.  Den är väl lite olika programmerad beroende pÃ¥ anläggning. Jag har tidigare sett nÃ¥gon slags manual pÃ¥ denna burk pÃ¥ nätet. Vad vill du göra med den?

När min pump fungerade var den relativt tyst. Vilken typ av ljud har du? Är PLC:erna i maskinen bytta? (De ursprungliga hade ett fel som gjorde att utedelen rusade ibland.) Har du kollat så att det inte är någon plåt eller dylikt som är lös och skramlar i utedelen?
/A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!