Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 97779 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #105 skrivet: 01 februari 2008, 21:27:44 »
Hej Bonjo!

Som sagt, jag tycker annars Acquan är en mycket effektiv och bra pump. Jag har skickat ett mail direkt till dig...

Mvh
Asa (ej Ã…sa)

Utloggad teklov

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #106 skrivet: 14 februari 2008, 11:02:02 »
Sitter här och följer inläggen. Ska ganska snart investera i en L/V värmepump.

Men..
Jag har en vattenmantlad kakelugn som jag behöver tänka på.
Hur får jag in den i systemet?

Idag är den kopplad mot en 500L ackumulatortank. En el-patron håller värmen i tanken när jag inte eldar.
Från tanken får jag vatten till radiatorer och en slinga värmer tappvatten.

Tacksam för tips
IVT Optima 900. Rego800. 9kW elpanna. VVB 200L. Arbetstank 500L (även kopplad mot mantlad kakelugn)

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #107 skrivet: 21 februari 2008, 08:38:24 »
Hej,
Kaj och hans grabbar har nog ganska mycket att göra (för mycket?), min installation är inte klar ännu...

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #108 skrivet: 03 mars 2008, 12:51:24 »
Hur går det för dig? Är de klara nu? Vad var det som de inte hade gjort klart?

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #109 skrivet: 05 mars 2008, 13:33:49 »
Pumpen är på plats men inte rumstermostaten eller givaren på utsidan (jag ska båda). Elpatronen är inte heller inkopplad. Samt slangar och kablar som hänger lite provisoriskt behöver fästas upp riktigt.

De skulle faktiskt kommit i förra veckan, men det saknades visst lite prylar så det sköts fram till denna veckan.

Vi får se...

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #110 skrivet: 05 mars 2008, 15:47:29 »
Hmm, installation ej klar efter 3 månader.
Inget bra. huvuddunk
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #111 skrivet: 06 mars 2008, 07:23:50 »
SÃ¥ gjorde de hos mig med men dÃ¥ tog det bara 14-dagar innan de kom. Blev bra iaf och jag är nöjd...fast elpatronen känns ganska onödig, aldrig behövt använda den.  Thumbsup
Den här vintern har det ju absolut inte varit aktuellt och förra vintern funkade det bra ner till -17 utan den(kallaste natten här den vintern).
Nu har vi dessutom byggt ut och renoverat(bla isolerat och bytt fönster) så nu lär den väl förhoppningsvis aldrig behövas...:)

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #112 skrivet: 10 mars 2008, 12:03:25 »
Nu har jag haft pumpen i ett Ã¥r.  (Aqua 6,4 kw)  Och tycker att det har funkat bra.  Jag skall väl erkänna att det har varit  lite meckande med temperaturen pÃ¥ pannan för att fÃ¥ en jämn värme i huset. Men jag planerar att byta ut en del radiatorer + lite andra förbättringar i samband med att vi renoverar huset. Och dÃ¥ tänkte jag även be Kaj att komplettera med en rumsgivare.

Men, vi har sparat rätt bra med el!!!  studs

När vi flyttade in hade vi en beräknad årsförbrukning på 34 500Kwh (inkl hh-el) Denna förbrukning var baserat på den tidigare ägaren, en ensam äldre man som aldrig lagade mat, tvättade väldigt lite, använde väldigt lite varmvatten ovs

Nu efter ett Ã¥r med pumpen har vi  gjort av med 16.713kwh (inkl hh-el) Vi är en familj pÃ¥ fem pers. tvÃ¥ tonÃ¥ringar som har sina datorer pÃ¥ dygnet runt (nästan) Tvättmaskinen är nästan alltid igÃ¥ng, Diskmaskiner gÃ¥r tvÃ¥ gÃ¥nger om dan,Vi lagar massor med mat, har platt TV, alla i familjen dushar eller badar varje dag...

Man kan därför anta att vår hushålls-elförbrukning är bra mycket större än Gam-gubben som bodde där tidigare...
Nu har det ju inte varit mycket till vinter i år så det är svårt att avgöra hur stor besparingen är egentligen. Men det ser ganska bra ut tycker jag!!

Tänkte ta och sätta en elmätare på pumpen så man kan göra en bättre beräkning.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #113 skrivet: 10 mars 2008, 22:11:50 »
Vill bara tillägga att vi inte snålar med värmen. Vi har 22 - 23 grader i huset. Ungefär samma temp som den tidigare ägaren värmde till med sin elpanna.

Är det nÃ¥n som har koll pÃ¥ vad en normal förbrukning av hushÃ¥llsel ligger pÃ¥  om man, som vi, är en barnfamilj med duschglada tonÃ¥ringar?
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #114 skrivet: 11 mars 2008, 07:05:58 »
Är det nÃ¥n som har koll pÃ¥ vad en normal förbrukning av hushÃ¥llsel ligger pÃ¥  om man, som vi, är en barnfamilj med duschglada tonÃ¥ringar?

Duschandet ingår i värmeförbrukningen.

Vi är en familj på fem pers. två tonåringar som har sina datorer på dygnet runt (nästan) Tvättmaskinen är nästan alltid igång, Diskmaskiner går två gånger om dan,Vi lagar massor med mat, har platt TV,

Du har säkert uppÃ¥t 8-10 MWh/Ã¥r i HH-el.  :o
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #115 skrivet: 11 mars 2008, 09:07:31 »
Är det nÃ¥n som har koll pÃ¥ vad en normal förbrukning av hushÃ¥llsel ligger pÃ¥  om man, som vi, är en barnfamilj med duschglada tonÃ¥ringar?

Duschandet ingår i värmeförbrukningen.

Vi är en familj på fem pers. två tonåringar som har sina datorer på dygnet runt (nästan) Tvättmaskinen är nästan alltid igång, Diskmaskiner går två gånger om dan,Vi lagar massor med mat, har platt TV,


Du har säkert uppÃ¥t 8-10 MWh/Ã¥r i HH-el.  :o

Ja sÃ¥klart ingÃ¥r varmvatten i värmeförbrukningen! huvuddunk huvuddunk  Ibland är jag fan helt dum..

Med 8 till 10 MWh HH-el, blir det inte mycket över till pumpen...  LÃ¥ter nästan osannolikt bra. Men, som sagt, vi har inte haft nÃ¥n vinter värd namnet i Ã¥r.

Vad kan man då anta att den ensamme mannen i mitt exempel har i HH-el förbrukning?
(ensam äldre man som inte lagar mat, har ingen dator, tvättar en maskin tvätt i veckan)
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #116 skrivet: 11 mars 2008, 13:56:34 »
Vad kan man då anta att den ensamme mannen i mitt exempel har i HH-el förbrukning?
(ensam äldre man som inte lagar mat, har ingen dator, tvättar en maskin tvätt i veckan)

ca 3-4 MWh/år, sen så kommer en stor del av din HH-el att värma kåken så det påverkar även värmebehovet + att varje person i hushållet tillför värme till huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #117 skrivet: 11 mars 2008, 19:47:06 »
Om Carls antagande stämmer, så gör jag i bästa fall en värmekostnads besparing på 78% och i sämsta fall 71%... Sen kan man diskutera hur mycket den milda vintern spelar in.
Jag tror nog att det mer liknar en 60% besparing om det blir en kall vinter. Men det är inte fyskam det heller!!!

Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #118 skrivet: 17 mars 2008, 15:46:18 »
Hej på er,
nu är allt på plats!
Det gick ju smidigt när de väl kom.
Jag har ju inte haft några problem direkt men man vill ju att det ska bli klart någon gång.

Ni som kör utan eltillskott, hur funkar det med legionella? Är det inte risk för det?

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #119 skrivet: 17 mars 2008, 23:21:39 »
Hej på er,
nu är allt på plats!
Det gick ju smidigt när de väl kom.
Jag har ju inte haft några problem direkt men man vill ju att det ska bli klart någon gång.

Ni som kör utan eltillskott, hur funkar det med legionella? Är det inte risk för det?
Hej!

Jag har också funderat lite på legionellarisken. Vv-beredaren "laddas" ju av Acqua inverten. Vid laddningen cirkulerar vattnet från beredaren via en värmeväxlare till 50 grader. Vad jag har hört ska det inte finnas någon legionella risk i denna typ av system, hoppas det är riktigt...?

Jag har möjlighet att köra legionellahöjning en gång i veckan, men frågan är om det verkligen behövs. Vattnet värms till 50 grader (och cirkulerar), dessutom byts ju vattnet i beredaren ut efter ett par dagar pga. varmvattenförbrukningen...Jag tror att det bara är slöseri att köra legionellahöjningen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!