Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med vedutrustning  (läst 17057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #30 skrivet: 13 januari 2018, 14:27:48 »
Det gäller ju att cirk kommer igång före kompressorn eller i alla fall samtidigt och sen ska du nog ha en rejäl växlare dels för att bli av med värmen men också så att om vp jobbar med 45 grader ut så vill man ha rätt nära 45 grader in till tanken också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #31 skrivet: 15 januari 2018, 09:56:25 »
Jag har fått tag i en tank istället för den med havererad beredare som ska in när värmesäsongen är slut. Men jag har sett att man brukar lägga in ledningen från värmepumpen på mitten o returen i botten, men min "nya" tank har bar anslutningar uppe och nere. Spelar det någon större roll? Kan jag koppla in ledningen från vedpannan, och värmepumpen och utgången till elementen på samma anslutning? Vad kan anses vara en stor växlare? Eftersom det blir fyra tankar i serie så undrar jag om jag ska koppla in returen till värmepumpen efter tank 1,2,3 eller 4? Spontant så känns det som om efter tank 1 känns tillräckligt. Många frågor blir det men det finns så mycket kunnigt folk på forumet så det finns säkert nån som kan svara.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #32 skrivet: 15 januari 2018, 10:43:53 »
Tänker du hålla hög temp uppe i tanken med elpatron måste vp gå in under och även shunten måste ta värme från undre delen men håller du samma temp i hela tanken går det bra att gå in uppe men med beredare bör tanken hålla hög temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #33 skrivet: 15 januari 2018, 12:02:31 »
Tankegångarna är så här.
Prio 1: Elda i vedpannan =hög temp i tanktopp och hela vägen.
Prio 2: Ladda med värmepump så varm tanktopp som det går att få.
Prio 3: Elpatron går in när inget annat levererar värme och ger bara så mycket som behövs för att hålla värmen någorlunda i huset
Elpatrondriften är bara för att säkerställa huset när ingen är hemma, innetemp kan få sjunka till ca 18 grader.
Vid drift enl Prio 1 sÃ¥ levererar tankens vv-beredare tillräckligt med varmvatten för att klara behovet, Men vid prio 2 körning kanske inte varmvattnet blir tillräckligt varmt och dÃ¥ kan en elberedare gÃ¥ in och toppa. Finns det nÃ¥got smidigt sätt att styra sÃ¥ att varmvattnet vid prio 1 körning gÃ¥r förbi beredaren och när/om  tempen sjunker under ett visst värde tex 50grader sÃ¥ gÃ¥r det genom elberedaren?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #34 skrivet: 15 januari 2018, 13:01:20 »
Varför inte låta varmvatnet gå genom beredaren hela tiden, är det "nog" varmt när det kommer in i beredaren så kommer ju beredarens termostat att se till att värmen i beredaren inte slår till.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #35 skrivet: 17 januari 2018, 08:19:31 »
Ja "svenske kocken" det kanske är den bästa och smartaste lösningen. Då återstår frågan, vad är en tillräckligt stor vvx och kan den bli för stor?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #36 skrivet: 17 januari 2018, 09:50:03 »
För stor växlare tror jag det inte kan bli men har ingen koll på hur stor den ska vara. Tror inte du kommer få tillräckligt hög temp i beredaren om man med det avser 60 grader som brukar vara gränsen för legionella nu är det ju väldigt få vp som fixar det så risken för legionalla bör vara låg även vid tex 50 grader men lägre än så skulle inte jag vilja ha i beredaren långa perioder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #37 skrivet: 17 januari 2018, 11:07:07 »
Jag har Ved slinga i tank  +VVB 200L  i serie , eldar max tank och med liten pump laddar upp VVB till 90C
HÃ¥ller i 3 dygn VV  , dusch ,kök och vardag ,

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #38 skrivet: 23 mars 2018, 10:06:49 »
Tjena
Nu har jag funderat lite över svaren och bestämt mig för seriekoppling. så långt allt väl men det finns mer frågor och funderingar.
Min skorsten är ca 6-7m och det är ett bra drag i den så funderingen ligger på en dragbegränsare, men hur montera? det är en pipa som börjar ända vid golvnivå i källaren med en asklucka, ca 1m upp så ansluts pannan, kan jag sätta dragbegränsaren i askluckan vid golvet eller måste den sitta mellan panna och skorstenspipan?
Fler frågor lär komma efterhand som ombyggnationen planeras

Pontiac
Vilken bra tråd! Jag är själv i samma situation nu när jag ska bygga min värmeanläggning, så jag tänkte fråga hur det har gått med ditt bygge? Blev du nöjd med seriekoppling?

Jag bifogar ett kopplingsschema över min tänkta anläggning (ursprungligen skapad av "tomtend" på byggahus.se på https://www.byggahus.se/forum/threads/goera-om-pannrum.229751/).

Är det så du har kopplat dina acktankar?

/Aron

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #39 skrivet: 23 mars 2018, 13:29:57 »
Hej. Jag är mycket nöjd med seriekopplingen, på bifogade skissen så har du tank 1-2 i serie och tank 2-3 parallell. Jag tycker att det borde bli bättre med alla tre i serie.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #40 skrivet: 28 mars 2018, 16:38:33 »
Hej. Jag är mycket nöjd med seriekopplingen, på bifogade skissen så har du tank 1-2 i serie och tank 2-3 parallell. Jag tycker att det borde bli bättre med alla tre i serie.
Tror du att man bör montera avstängningsventiler mellan tankarna?

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #41 skrivet: 29 mars 2018, 06:41:27 »
Hej. Jag är mycket nöjd med seriekopplingen, på bifogade skissen så har du tank 1-2 i serie och tank 2-3 parallell. Jag tycker att det borde bli bättre med alla tre i serie.
Lägger upp en bild på utförande "B" på min anläggning, nu med fullt seriekopplade tankar. Vad tror ni om detta?

P.S. Det som återstår efter att ha fått ordning på tankarrangemanget är inkoppling av VVB (i serie med VV-TVA?), samt att kombinera anläggningen med VVC.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #42 skrivet: 18 april 2018, 16:48:11 »
Okej. Jag har nu skrotat VVX-en mellan solkretsen och ackumulatortank #1. Vad säger ni då om att koppla såhär då (jag tänkte återanvända nedre VV-slingan för solladdning)?

Tre faktorer:
1. Eftersom solladdningen inte sker via VVX, försvinner "poängen" med seriekoppling av tankarna.
2. Vad tror ni om att ändra returen mellan acktankarna, så att den går mot pannan direkt från tank 1, sedan 2 och sedan 3 (i stället för tvärtom, som det är på bilden)? (läste någonstans att man måste alltid koppla den bortersta tanken mot pannan först, men vet ej om det stämmer)
3. Hur tror ni att skiktningen i tankarna påverkas om jag laddar via kamflänsslingan i stället för via en 3-vägs shunt (som i förra ritningen)?

Tackar för alla svar och tips på förhand!

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #43 skrivet: 18 april 2018, 18:00:39 »
Åt vilket håll har du tänk att backen ska fungera med stopp

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #44 skrivet: 23 april 2018, 12:26:44 »
Åt vilket håll har du tänk att backen ska fungera med stopp
Hur menar du?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!