0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66736.0
Börjar brumma ? , kolla om pumpen startar och stoppar är du ställer om termostaten
Japp du har fått koll på det.Golvvärme systemet är on/off med termisk tidsfördröjning i själva donet. Bivax som expanderar av värmen och gör sedan regleringen så det inte blir så hastiga utslag. Termostaterna sitter för att reglera ner alla för varma rum. Pga sol instrålning eller bara mindre uppvärmningsbehov eller att man t ex vill skruva ner och sova svalare. När alla termostater är vidöppna och allt golvvärmeutrymme är för kallt så får golvvärmefördelaren för låg framledning till sig.Varför man inte kör fullt ös hela tiden med framledningstemperaturen är för att det sänker verkningsgraden för varje grad onödigt varm framledning. Därför är all denna stökiga reglerteknik uppfunnen.Element och elpatron i F750 har samma verkningsgrad.Installera vattenburen värme även i nybygget. All årstid som inte kräver stöd från elpatron blir mycket billigare i uppvärmning om det kan köras från kompressorn. T ex byt ut själva fördelarrören till golvvärmen mot ett par med fler anslutningar och koppla på nybygget där. Kringutrustningen behöver inte bytas.Inget med golvvärmefördelaren borde låta nämnvärt. Luft eller ingen fungerande bypass är min gissning. Testa lufta fördelaren. Är det ingen bypass så kanske pumpen kaviderar, vilket är skadligt i längden. Hörs ljudet med även med en slinga öppen så är det något annat fel.
Tack för fint svar!När jag läst på Roths golvvärmefördelare finns både flödesmätare och möjlighet att reglera flödet i varje slinga. I vårt skåp märk "golvvärmefördelare" sitter dock något som säljs som "Roth shunt unit" utan synlig möjlighet att reglera enskilda slingor (förutom en "hatt" som styrs av termostaterna). Förstår jag det rätt att det bara är öppen tid som påverkar hur mycket värme en enskild slinga? Eller kan shunten även reglera flödeshastighet och vattentemperaturen i de olika slingorna?Om jag låter tillbyggnaden vara utan rumstermostat, kommer den då ge ett konstant flöde med framledningstemperaturen från värmepannan?Jag har en ledig slinga på shunten som jag (med hjälp av rörmokare) tänker koppla nybygget till. Mitt problem är att det blir ett väldigt trögt system för det aktuella rummet och jag har läst många åsikter om att det är olämpligt att styra golvvärme i ett sånt rum med rumstermostat. Helst skulle jag ha ett konstant flöde med en temperatur som bestäms bara av utetemperaturen. Den tanken faller dock om andra rum som regleras med termostater har precis samma flöde och temperatur när de är påslagna, i så fall blir ju nybygget varmare eftersom det alltid är påslaget. Har jag fattat rätt eller finns det möjlighet att ge slinga ett konstant men lite lägre värmeflöde (genom sänkt flödeshastighet eller temperatur)?
Elektrisk ställdon är lite av ett tillval, men nödvändigt i vissa fall. Hatt = Ställdon (om det finns sladd). Den är öppen tills rumstermostaten uppnått inställd värde i rummet.Det som man kanske kan bli förvånad över, om man ställer experimentellt 25 grader på rumstermostaten så får man bara 25 grader om framledningen till fördelaren är felinställd.I praktiken ska du inte få över mer än 1 grad över vad du egentligen vill ha året om i huset. Eftersom det ska begränsas av värmekurvan. Blir det bara 1 grad över vad du vill ha inomhus, så är optimeringen av anläggningen god. Men det gäller bara när solen inte ligger på.Flödet bör vara ganska konstant. Ibland har man en automatiskt reglerad cirkulationspump som kompenserar för hur många slingor som är öppna så flödet alltid blir konstant över varje slinga.Vattentemperaturen ställs med shunten. Hur mycket förbrukat vatten som späds med det nya inkommande framledningsvattnet.Sedan sitter det även "elementtermostat" En termostat med kapillärrör (troligt) som mäter på ett annat ställe än termostaten utför regleringen. Men enda den gör är stoppar högsta tillåtna temperatur.Golvvärmesystemet jobbar på lägre temperaturer än vanliga element. Därför kan det bli problematiskt om framledningen blir för hög, och kanske till och med skadlig i längden om allt är heltokigt inställt.Om du letar upp manualen för F750, kika värmekurva 10 och se hur den beter sig. Det är för element. Sedan kika på värmekurva 5. Ungefär så stor skillnad är vad golvvärme och element vill ha för att ge samma rumstemperatur. Men rätt kurva varierar över var huset är i landet och individuella krav.Så, om man har blandat element och radiatorer så måste framledningen från pannan vara efter elementen, med sedan spädas ner i temperaturen med golvvärmeshunten så det matchar behovet. När man har blandat element och golvvärme så är det svårt att få den spädda kurvan exakt som man vill. Det sista kan golvvärmetermostaterna fixa.Så jag tycker det är en bra idé att koppla in sig på den lediga utgången på fördelaren. Men installera termostat, det är värt det. Har man bara golvvärme så är det större sannolikhet att det funkar bra utan termostater efter finjustering av strypskruvarna.Juste, strypskruvarna på fördelaren är för att uppnå rätt beräknat flöde som ingenjörerna har räknat fram på varje hus. Då blir det bra balans på värmen i huset.Det fungerar att köra slingorna strypta lagom utan ställdon. Men det beror lite på vad man har för typ av hus; hur slingorna är lagda och om rörmockaren följt riktlinjerna om hur det ska vara.Man kan lägga de som en spiral som låter varma och kalla sidan alltid ligga bredvid varandra. Då sprids värmen jämt med strypt flöde. Men så som de gjorde mitt badrum, zigzag i träbjälklag. Då fungerar det inte. Det blir för varmt på ena sidan och iskallt på andra. Rumstermostat finns inte heller. Så fick göra specialare som fungerar.
Kan den blanda olika temperaturer till olika slingor beroende på rumstermostaternas inställning?
Varför blir det bara bli 1 grad varmare om man ställer rumstermostaten på max? Är det för att framledningstemperaturen inte räcker för att ge högre värme? Dvs om en slinga är konstant öppen och får vatten med framledningstemperaturen räcker det inte till mer än någon grad extra?
Hur blir det om man ställer rumstermostaten på något lågt,säg 15 grader? Jobbar systemet främst med att shunta ner temperaturen i slingan men behålla flödet eller stängs flödet av tills rumstemperaturen understigen 15?