Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsöka motor för växelventil  (läst 3380 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erksson

  • Gäst
erksson
Felsöka motor för växelventil
« skrivet: 06 juni 2012, 23:11:33 »
Är inte så hemma på värmepumpar men har en IVT Greenline Compact 8 från 1997 som nu har börjat krångla. Den producerar inget varmvatten men värmer radiatorerna. Den går en kort stund och stänger sedan av för att sedan starta igen efter 15 min.

Efter en del googlande så misstänkte jag att det var växelventilen som kärvade och motionerade därför den en del, dock utan resultat. Det jag funderar på nu är om det kan vara motorn som styr växelventilen som strular, hur kan man göra för att testa om den fungerar? Det är en Honeywell som sitter där.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Felsöka motor för växelventil
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2012, 16:04:59 »
vrid ratten för styrkurvan till minsta värmeläget. Kolla läget för potentiometern för varmvattnet, ställ sedan upp den till max vv. När vp startar för att göra vv kolla då att den lilla spak som sitter på motorn har gått till bottenläge och att det varmvatten som produceras går till det rör som går till varmvattenberedaren. Nu kanske växelventilen sitter på returen men det är samma procedur. Om vattenflödet är åt rätt håll och vp stannar för tidigt så kanske det är vv-givaren som är felaktig. Om det fungerar kör så det blir önskad temperatur på vv, vrid tillbaka potentiometern mot den inställning den hade före ändringen. Om vp stannar innan potentiometern kommit till det läget så har tempsensorn i vv-tanken ändrat värde och behöver kanske bytas.

erksson

  • Gäst
erksson
SV: Felsöka motor för växelventil
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2012, 17:52:47 »
Tack för svar.
Nu har jag testat lite mer. Pumpen producerar som sagt värme till radiatorerna som den ska men lyckas inte producera varmvatten alls. Lampan för varmvatten lyser men spaken på motorn rör sig inte alls när den byter från radiatorvärme till varmvatten. Det innebär att pumpen går och indikerar att den producerar varmvatten men så sker inte, istället slår den ifrån med larmet "Retur hög" och detta upprepas sedan med jämna mellanrum.
Jag har provat att koppla bort motorn och trycka in ventilen så att den värmer varmvatten, det fungerar då som det ska, dvs de n producerar varmvatten tills den nått 45 grader och slår då ifrån.
Jag tror därför att det är motorn som har lagt av. Jag har motionerat och smörjt växelventilen och den går hyfsat lätt nu. Den tar ca 7 sek att gå tillbaka, men det har jag förstått som att det är normalt.

Angående motorn, är det någon som har samma motor, Honeywell VC4013? Är det några dioder som ska lysa när den fungerar eller går det på något annat sätt att se att den funkar?

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Felsöka motor för växelventil
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2012, 10:06:44 »
när du har tryckt in ventilkäglan och sedan släpper den så skall ventilen omedelbart hoppa ut till värmeläge. det skall smälla i rören, 7 sec. innebär att ventilen går trögt. När du provar med motorn lös måste du hålla mot spaken,ex med tummen, mot värmeläge annars hänger den lös i vv läge och du ser inte omdet händer något.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!