Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktelement IVT  (läst 5399 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad järnet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Fläktelement IVT
« skrivet: 04 februari 2007, 23:17:55 »
Hjälp mig !!
Jag har precis borrat och väntar på vp. nu har jag dock önskemål om att få installerat ett fläktelement i vardagsrummet. I vardagsrummet är det kallt på vintern (krypgrund, annars källare) och väldigt varmt på sommaren (väst med 6m2 fönster). Jag har fått för mig att man kan installera ett fläktelement med värme och naturkyla (change-over) från IVT.
Nu hävdar rörkrökaren att man kan inte få båda delarna i samma fläktelement....Antingen får man värme eller kyla. Jag hävdar bestämt att man kan få bägge med samma fläktelement.
Vem har rätt ??? Finns det information om detta någonstans??
I ett tidigare (idag) inlägg så undrar jag över IVT Greenline Plus. Samma rörkrökare skall inom några dagar installera en vp. i mitt hus. Blir jag besviken om det inte är en HT plus utan en plus? Fick en offert i feb-06 !! som jag lät honom "köra" på nu i jan-07. Nu finner jag inte vp´n i IVT´s sortiment på deras hemsida. Får jag en gammal grej installerad?
Tacksam för alla svar jag kan få. Väldigt mycket nybörjare !!!!!! ??? ???
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktelement IVT
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2007, 07:32:55 »
Jag har en FST34+1, det är en fläktkonvektor med dubbla element och 4 röranslutningar, 2 till värmebärare och 2 till köldbärare. Det sitter även en anslutning till kondensvattenavrinning under. Den finns som både golv och takmodell och i flera olika fabrikat, här är den jag har:

http://www.kinnan.se/dok2000kopia/indirekta/fk_golv_tak.htm

Grundmodellen är med bara ett element, men samtliga finns som kombination värme-kyla.
« Senast ändrad: 05 februari 2007, 07:34:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Fläktelement IVT
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2007, 16:50:43 »
IVT´s eller Carrier´s fläktelement kan man bara köra värme eller kyla, röris har rätt.
Men det finns andra där man har 2 element så att man kan både köra värme och kyla i samma. 4 rör
Finns på ahlsell m.m så det borde röris veta om. troligtvis så är det lite leveranstid för att få det x-tra elementet pga storlek kw
Man kan ju inte ha 2 fläktelement i samma rum för detta önskemål.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Fläktelement IVT
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2007, 17:14:48 »
Jo, Carriers 42n finns som 4rörs om man beställer.
Dock är ju värmebatteriet mindre i en 4rörs modell så det kanske man ska ha med i beräkningarna.

Det är rätt mycket jobb att installera en fläktkonvektor med både kyla och värme.
Kan vara svårt att lösa snyggt med rördragningar plus att kondensvattnet ska ta vägen nånstans också.
Mycket rör blir det :D
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!