Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepumpar med booster  (läst 4031 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frånluftsvärmepumpar med booster
« skrivet: 25 augusti 2020, 14:16:57 »

Jag undrar varför producenterna FLVP satsar inte för koncept med enkelt FLVP `+`booster VP t.ex luft-vatten split type i nyproduktion.
Man kunde använda  billigt, enkelt  och säkert  FLVP ca 2KW endast för varmvatten  +   l-v VP split. Storleken pÃ¥ l-v värmepumpen beror pÃ¥ husets storlek.
Med L-v VP kan man få också kyla. Att värma endast golvvärme borde vara mycket enkelt f dagens luft-vatten ned till -20C. Naturligtvis kommer en sådan enhet att ta lite mer utrymme men SCOP borde vara mycket bättre. Jag tror att FLVP idag är väldigt stressade.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9683
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2020, 14:43:23 »
Husfabrikanterna tycker förmodligen att en LVVP utedel skulle krångla till bygget och nutida FLVP är energisnåla i dagens hus som är väldigt välisolerade. Inte alla kunder som tycker en utedel passar vid huset heller. Fanns ju Mitsubishi FLVP booster men den blev aldrig någon storsäljare och samtidigt utvecklades FLVP och blev bättre. Comfortzone FLVP går att få med kyla nu.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2020, 15:12:03 »
Husfabrikanterna tycker förmodligen att en LVVP utedel skulle krångla till bygget och nutida FLVP är energisnåla i dagens hus som är väldigt välisolerade.
[/size]
Lexus skrev i en annat tråd;... FLVP, det är ju en bra produkt för hustillverkarna, då de får värme, ventilation och varmvatten i samma paket. Men om det är bra för villägarna är jag tveksam till. !!
Det just detta fÃ¥gan borde vara  viktigt för konsumenter.
Jag undrar hur energisnÃ¥la är nutida FLVP?.  Jag mistänker att FLVP idag är väldigt stressade.
Mitsubishi booster  kräver att vatten gÃ¥r ut pÃ¥ utsidan. Vem vill acceptera detta.
« Senast ändrad: 25 augusti 2020, 15:13:40 av tubaralo »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2020, 15:31:23 »
Det just detta fÃ¥gan borde vara  viktigt för konsumenter.

Problemet att en absolut majoritet av alla konsumenter antingen inte vet nånting eller så bryr dom sig inte om detaljerna. Kan man få alla funktioner i ett skåp inne låter det mycket bättre än att dessutom behöva en utedel med tillhörande rördragning som står och brummar året om.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9683
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2020, 15:38:18 »
Exempel pÃ¥ nytt hus: Hjältevadshus Spira 1,5-plan 152 kvm. LÃ¥ga 4560 kWh per Ã¥r för uppvärmningen med FLVP. https://hjaltevadshus.se/hus/spira-152/  Finns fler exempel pÃ¥ olika husmodellers energibehov pÃ¥ deras sajt. Det är väl snarare i nu nÃ¥got äldre hus med gamla sortens FLVP pÃ¥ 1,5-2 kW som man kanske behöver se över energiförbrukningen.

De flesta LVVP har vatten till utedelen. Lite enklare installation utan att det behövs kyltekniker och vakuumpumpning etc. Bor man där det förekommer långa strömavbrott och man ofta är bortrest kanske det är bra med en split-modell däremot.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2020, 17:40:15 »
Exempel på nytt hus: Hjältevadshus Spira 1,5-plan 152 kvm. Låga 4560 kWh per år för uppvärmningen med FLVP.

De flesta LVVP har vatten till utedelen.[/size]

De skriver: Avser teoretisk beräkning vid hus uppvärmt av en FVP. Verkligheten brukar ligga på 20-30% lägre. Det gäller Gbg. Det låter mycket bra! Är varmvatten inräknad? Jag undrar hur ser verkligheten.
2. Jag tycker inte alls om vatten pÃ¥ utsidan. Det finns mÃ¥nga split modeller pÃ¥ marknaden. 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9683
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #6 skrivet: 25 augusti 2020, 18:23:14 »
Varmvatten för en normal familj borde vara medräknat i energin, men jag är inte 100% säker. Handlar om ca 1500 kWh el för en värmepump att göra normala ca 4500 kWh varmvatten. En hel del av hushålls-elen blir till värme i huset så jag kan förstå att de skriver att det i verkligheten kan bli 20-30% mindre energiåtgång.

Älvsbyhus skriver ut förbrukningen för Malmö, Stockholm och Luleå och att det ingår varmvatten i siffrorna: https://www.alvsbyhus.se/vara-hus/1.5-planshus/astrid/
« Senast ändrad: 25 augusti 2020, 18:37:56 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2020, 07:19:54 »
Älvsbyhus skriver ut förbrukningen för Malmö, Stockholm och Luleå och att det ingår varmvatten i siffrorna: https://www.alvsbyhus.se/vara-hus/1.5-planshus/astrid/
[/quote]

Lexus skrev i en annat tråd: FLVP, det är ju en bra produkt för hustillverkarna, då de får värme, ventilation och varmvatten i samma paket. Men om det är bra för villägarna är jag tveksam till. Det var det som var orsaken att jag startade tråden. Nu ser jag strålande beräkningar. Det nästan för bra att det skulle vara sant.
« Senast ändrad: 26 augusti 2020, 07:39:10 av tubaralo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2020, 07:26:58 »
Det man inte får se i dessa beräkningar är värme och varmvatten till garaget som de flesta bygger efter att huset har slutbesiktats.
Detta för att energiförbrukningen enligt BBR skall bli godkänd, i vissa fall byggs garage som är nästan lika stora som huset, och då blir nog det praktiska utfallet inte lika bra.
I och för sig är det väl mÃ¥nga som kör med luftvärmepump + liten elberedare i garaget, sÃ¥ det kan väl bli bra ändÃ¥, och kanske t.o.m billigare än att bygga ihop det med husets värmesystem.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2020, 09:51:28 »
'På forumet hittade jag följande F750-driftdata.
utetemperatur (BT1): 5,9 ° C
frånluft (BT20): 22,3 ° C

framledningstemp. 1 rad (BT61): 34,0 ° C
returledningstemp. 1 rad (BT62): 29,7 ° C
beräknad framledning 1: 36,3 ° C

aktuell kompressorfrekvens: 120Hz
värde, lufthastighetsgivare (BS1): 188.5
minskning från referensvärde: 5,4%

förångare (BT16): -16,6 ° C
avluft (BT21): -10,3 ° C
hetgas (BT14): 97,7 ° C

  Jag antar att det bara var ett test. Ingen behöver vid  5,9 ° C  köra med full effekt (120Hz). Men ändÃ¥ känns det fel.

SÃ¥ att vid 5,9 ° C utetemperatur behöva ha kondenseringstemperatur -16,6 ° C.  Det kan inte vara bra för COP.  För att inte prata  om avfrostningsproblem.

Att gömföra  t.ex. IVT495 + booster VP.

IVT490 skulle ladda  tanken vid kondenseringstemperatur ca 14 ° C
Booster VP till golvvärme skulle ha  kondenseringstemperatur ca 0 ° C .  Med COP 4.5
vid  framledningstemp. 1 rad (BT61): 34,0 ° C och returledningstemp. 1 rad (BT62): 29,7 ° C

Det är kolosal skillnad. Man antar att  temp ändring med 1° C ändrar COP med 0,1

Det där är syfte med min trÃ¥d.  Stämmer de fntastiska beräkningar som hustillverkarna presenterar.
« Senast ändrad: 30 augusti 2020, 09:54:15 av tubaralo »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3601
  • Karma +2/-0
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #10 skrivet: 30 augusti 2020, 12:21:47 »
SÃ¥ att vid 5,9 ° C utetemperatur behöva ha kondenseringstemperatur -16,6 ° C.  Det kan inte vara bra för COP.  För att inte prata  om avfrostningsproblem.

F750 suger bara luft från i huset, så kika på frånluftstemperaturen på 22.3 grader och se om beräkningarna känns rimligare. Så utomhustemperaturen är inte relevant i just den delen av observationerna.

Jag tror det bästa är att samla in normala ointresserade användares faktiska förbrukningar för att bedöma om FLVP är bra eller inte om man tvivlar på teorin.

IVT495 twin har ju blivit en kostsam historia nu är haverierna och ersättningstiderna har blivit verklighet. Det verkar som utbyte av hela systemet kommer i funderingarna tidigt, lite för tidigt. Antagligen för att det inte går reparera kostnadseffektivt. Vet inte riktigt varför folk kastar ut de före 20 år gått, minns inte. Sedan har du två system som ska underhållas av kyltekniker, två kompressorer som ska rasa.

Det jag menar är att även om COP ser bra ut så gäller det att reparationerna inte äter upp det i slutändan. Lite sämre cop och enkla reparationer är inte så dumt i alla lägen.

En stor frånluftsvärmepump kommer gå köpa om 20 år också, som är lite bättre än idag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2020, 06:47:56 »
Jag är inte motstÃ¥ndare för dagens FLVP. Mera beundrare. Kan man värma upp 150m2  hus och producera varmvatten för 4 000KWh om Ã¥ret dÃ¥ är det ingenting att diskutera.

A)   Jag tycker att FLVP jobbar i väldigt hÃ¥rd miljö. Man mÃ¥ste vara världsmästare att fÃ¥ det att fungera i mÃ¥nga Ã¥r.
B)   Man jobbar med väldig lite luftflöde. 200-300m3/h.  Luft- vatten split har man luftflöde pÃ¥ ca 2-5000m3/h.
C)   FörÃ¥ngningstemp blir nästan alltid minus. Det kan lätt frysa . Man jobbar med avfrosting och ser inte förÃ¥ngare.
D)   Ljud och vibrationer. Det har lite större kompressorer idag.
E)   DC Inverter kompressorer är snÃ¥lare men livslängden  är inte säkert. Smörjning vid lÃ¥g varvtal.


..SÃ¥ att vid 5,9 ° C utetemperatur behöva ha förÃ¥ngningstemp -16,6 ° C.  Det kan inte vara bra för COP...

Jag tar det att det var endast för test. Man tvingade manuellt FLVP att gå med 120Hz. Annars skulle det vara katastrof for COP.

IVT495 är mer bergvärmepump med FL-modull. Varför havererar dem?

I det tidigare inlägget naturligtvis  gjorde jag ett grovt misstag när jag skrev kondenseringstemp. Det borde  vara förÃ¥ngningstemp.
« Senast ändrad: 31 augusti 2020, 06:58:45 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2020, 20:00:08 »
De flesta LVVP har vatten till utedelen. Lite enklare installation utan att det behövs kyltekniker och vakuumpumpning etc. Bor man där det förekommer långa strömavbrott och man ofta är bortrest kanske det är bra med en split-modell däremot.
[/quote]

Jag har alltid tyckt att det är idiotiskt att bygga och sälja l-v värmepumpar typ enhetsaggregat (monoblock) (packade). Att tilåta i ett land där -20C kan vara normallt att varmvatten går ut på utsidan.
 Jag förstÃ¥r att rörmokare har bästa kontakt med kunder .......... Och om nÃ¥got händer ordnar de försäkringar. Min kompis Ã¥kte pÃ¥ Majorka och när de kom hem var hela värmesystem frusen med spruckna rör mm. Jag skulle aldrig installera monoblock och sova gott om nätten. Det finns ingen behov för detta när det finns split system. Aha! det där med rörmokare..?! Att han mÃ¥ste ocksÃ¥ tjänna pengar och tillverkare med. Att vi evriga mÃ¥ste betala högre försäkringspremie?

Det borde vara förbjudet med monoblock (enhetaggregat).
Fast det finns undantag. Det är propan, R290. Det går inte att bygga split LLVP med effekt ca 10KW.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3601
  • Karma +2/-0
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2020, 20:10:35 »
Tycker det borde vara genomtänka backupsystem som tillval i alla fall. Jag har förberett för det hos mig, men har hittills inte orkat släpa in invertern.

Lite spännande att fundera på varför det inte är mer splitsystem. Betydligt trevligare rör. Är pumparna en installationsavgift billigare så spelar det ju ingen roll att en kyltekniker får komma hem och pilla. Borde vara mindre vibrationsrisk in i huset från split.
Utbudet på såna pumpar är väl rätt dåligt idag.

Jag kom på en nackdel, man kan inte ha valfri tank med split.
« Senast ändrad: 31 oktober 2020, 23:02:00 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepumpar med booster
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2020, 21:43:33 »
Tycker det borde vara genomtänka backupsystem som tillval i alla fall. Jag har förberedd för det på min, men har hittills inte orkat släpa in invertern.

Lite spännande att fundera på varför det inte är mer splitsystem. Betydligt trevligare rör. Är pumparna en installationsavgift billigare så spelar det ju ingen roll att en kyltekniker får komma hem och pilla. Borde vara mindre vibrationsrisk in i huset från split.
Utbudet på såna pumpar dåligt idag.

Kom på en nackdel, du kan inte ha vilken tank du vill med split.

Jag har sett några IVT490. Det finns utrymme för att sätta in plattvärmeväxlaren i den nedre delen. Plattvärmeväxlaren från Mitsubishi booster är så liten att den kan passa i10 gånger om.
Anslut en korrekt utomhusenhet 5-6KW så får du en död maskin. Man skulle slå ut alla dagens FLVP när det gäller COP. Har man mer plats kan man installera hydrobox som jag ritade i början.
Kanske kan något börja med utbytessystem. Renovera och uppgradera IVT490.
Ny kompressor(kanske gÃ¥ över till propan), cirkulationspumpar och installera plattvärmeväxlare. Undrar om Böre tank kan hÃ¥lla ytterligare 15 Ã¥r. Själv är jag för gammal för detta. Kanske göra en sÃ¥dan maskin för skojs skull. Fasten först projekt med propan R290. Accepterar folk monoblock dÃ¥ borde de gilla monoblock med propan.   

Tyvärr blir mer vibrationer buller inomhus med split typ. Ljudet och vibrationer sprids längs kopparrör och kylmedel. Å andra sidan är vatten som en galvanisk barriär. Så detta är stor fördel för monoblock.

Det finns stor utbjud på split LVVP. Alla stora A/C tillverkare men även Nibe och andra har split LVVP.

Mitsubishi-boostern var ingen stor framgång eftersom husägare med lite mer erfarenhet inte är så dumma att dra ut vatten på utsidan och samtidigt betala mycket pengar.
« Senast ändrad: 01 november 2020, 08:12:13 av tubaralo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!