Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GV retur efter GT1 vid shunt?  (läst 8387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
GV retur efter GT1 vid shunt?
« skrivet: 31 maj 2017, 22:30:26 »
Halloj,

Satt och spekulerade i hur jag skall styra min golvvärmefördelare med tillhörande shunt och tänkte att en kurvstyrning baserat på utetemp måste vara det bästa.
Sagt och gjort började jag forska lite i det och hittade ventilställdon från LK som passar för shunten. Men sen började jag kolla i manualen för min IVT, med Rego 637 och upptäcker på kretsschemat att GT1, dvs returgivaren skall mäta returen innan GV kommer in. I min enfald trodde jag att jag kan jacka på min shuntgrupp mitt på en radiatorslinga med radiatorer både föra och efter på samma stam, att jag endast behövde slänga in en GT4 på framledningen till shunten. Hur blir det om jag INTE mäter innan returen utan mäter samtliga returer, radiatorer som golvvärme?

- Blir det riktigt dåligt ihop med separat shuntkurva att lägga shunten mitt på en stam?
- Om jag skippar separat shuntkurva och kör fast injustering, blir det fortfarande lika dåligt?

Eller måste jag har en egen "stam" till GV?

Regon verkar styra på returtemp och inte framledning på vanliga kurvan.
« Senast ändrad: 31 maj 2017, 22:37:57 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2017, 22:52:16 »
Det är inga problem att jacka pÃ¥ GV pÃ¥ en raddstam bara att GV regleras till den nivÃ¥ som dom behöver , normalt kallare framledning , raddarna ska ha lite högre temp , men det kan bli lite konstigt , i en del fall sÃ¥ mäter VP ett deltaT mellan fram och retur och dÃ¥ fÃ¥r du en kallare retur eftersom GV snor en del , deltaT blir lite mer än vad VP förväntar sig och kanske gasar pÃ¥ för att hÃ¥lla vad den tycker är rätt , det bästa är om det gÃ¥r att helt ställa en framledning för raddarna gentemot utetemp  och justera in GV sÃ¥ dom inte fÃ¥r för mycket  ( vad behöver du för att hÃ¥lla huset i temp till raddarna )
Om du behöver ganska hög temp till raddarna funkar inte det här , utan mÃ¥ste till en shuntgrupp  , sÃ¥g att det finns möjlighet pÃ¥ VP till detta
« Senast ändrad: 31 maj 2017, 22:56:36 av 25fOCUS »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2017, 09:04:47 »
GT1 skall mäta den blandade returen från både golvvärme och radiatorer enligt manualen.
Du behöver bara en extra GT4 för golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2017, 13:22:42 »
Glömde frÃ¥ga , har du tankar pÃ¥ att jacka in mitt pÃ¥ raddkretsen p.g.a. slippa dra lÃ¥nga rör ,  dÃ¥ stämmer inte returtempen riktigt blir fel
värde på givaren , då går det att koppla på annat sätt , men du får utveckla dina tankar mera

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2017, 18:28:42 »
Hej,

Carl: På ditt schema finns en till T1, frågan är om det är den som är gällande och inte den som är gulmarkerad, vid just shuntstyrning.
Just för att IVT styr kurvan på returtempen från radiatorer, och då vill man inte mäta det "kalla" vattnet från GV returen?

25Focus:
Mitt hus generellt behöver rätt hög framledning till radiatorerna, det är en kombination av oisolerat lättbetonghus och 10cm kutterspån på vinden.
Jag har som sagt redan köpt och monterat en "shuntgrupp" från LK systems: http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.93_lk-fordelarshunt-vs-2-25.pdf
Shunten + värmekretsfördelaren är monterade 13 meter bort (26 meter rör T+R), eftersom huset är gammalt så tänkte jag i samband med att jag drar ny stam mot GV-fördelaren, förbereda avstick från stammen, både före och efter GV-fördelaren till den dagen jag byter ut dom gamla stammarna som matar våningen ovanför.

Mitt problem är att IVT verkar vilja mäta returtempen från enbart radiatorer (ej GV returen) för att reglera framledningen enligt kurva 1. Det gör ju att mina idé med att förbereda för avtappningar blir ogörbart, eftersom då kommer T1 mäta både GV och RAD returen och som du säger, försöka trycka på framledningen, fast det egentligen inte behövs.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2017, 18:36:32 »
DÃ¥ är frÃ¥gan , är returen frÃ¥n raddarna  hel utan pÃ¥stick frÃ¥n den plats som där LK sitter eller finns det fler raddar pÃ¥ vägen hem

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2017, 18:51:34 »
Hej,

Carl: På ditt schema finns en till T1, frågan är om det är den som är gällande och inte den som är gulmarkerad, vid just shuntstyrning.
Just för att IVT styr kurvan på returtempen från radiatorer, och då vill man inte mäta det "kalla" vattnet från GV returen?

Jag tror inte detta spelar så jättestor roll, i teorin så skulle golvvärmen kunna störa regleringen av värmen till huset när shunten öppnar och stänger.
I praktiken så tror jag att detta jämnar ut sig, du får övertiden en viss inblandning av golvvärmeretur vilket gör att du troligen får sänka kurvan lite, men variationerna kommer knappt märkas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2017, 19:01:27 »
Såhär hade jag väl tänkte mig den dagen alla värmestammar är bytta.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2017, 19:05:22 »
Du får koppla in GV på samma sätt som i gamla tiderna som man kopplade in VP , sattes in på returen ( kallaste sidan )
har inte full koll på sketchUp , har inte autocad i den här datorn , men hoppas att du förstår ändå , då får du returen från raddarna
och givaren ska dÃ¥ sitta pÃ¥ returen före GV:s uttag ,är det nÃ¥got du undrar över  frÃ¥ga , den här lösningen gÃ¥r att använda i olika
fall med raddar och GV , givarkabeln kan du skarva ,  du sa meterantal där , om det är möjligt att göra det , vet bara du

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2017, 19:37:40 »
Tackar, jag förstår skissen! :)

Jag har en annan fundering. I samband med att jag driftsätter dom nya avsticken så är nog tanken att byta alla radiatorerna i samma veva och om jag då dimensionerar radiatorerna att lämna erforderlig effekt vid DT30, borde jag då inte den dagen kunna skita i att shunta till GV? och bara koppla in värmekretsfördelaren som om det vore en radiator och låta VP'n circ-pump ta hand om flödet i slingorna också?

Alternativet är ju att montera en Ack-tank på 100-300 liter, då fungerar Carl's schema och även detta som jag bifogar här, dvs att GT1 mäter hela all retur in i acktanken.
Vad finns det fördelar, eller kanske tom nackdelar med ack-tank?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2017, 19:52:11 »
Det är nog ingen bra ide när raddarna med styrning av VP  ute vill höja tempen pÃ¥ dom , när kylan kommer , har du klinker pÃ¥ GV
sÃ¥ kommer du att ha max ca 25 - 30C till GV  , och kanske 35 retur frÃ¥n raddarna  , dÃ¥ blir det varmt pÃ¥ GV , och tror inte du vill ha det sÃ¥
sen om VP kan styra dessa temperaturer via returen pÃ¥ raddarna kan jag inte säga , men är lite tveksam dÃ¥ returen under alla förhÃ¥llanden kommer att höjas och det blir en konflikt mellan systemen om dom har samma retur , har inte kopplat sÃ¥ nÃ¥gon gÃ¥ng , sÃ¥ jag är inte säker pÃ¥ vad det blir , jag tänker  flödesmässigt vad som kan hända , inget trevligt att göra om
Att jag märkte upp CP;arnas  driftvärden är för att om CP: GV  drar för hÃ¥rt sÃ¥ kommer du att fÃ¥ en kortslutning i kopplingen  , vattnet
går baklänges i returen , mycket viktigt att det är ett sådant förhållande , du kan öka inkopplingsavståndet ytterligare om möjligt , ju längre ifrån varandra dom kommer desto bättre

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2017, 19:58:37 »
Gick lite snabbt det här , du har ju en LK shunt pÃ¥ GV sÃ¥ där kan du ställa Ex 20C om du vill  , men inkopplingen pÃ¥ returen bör  du göra som jag visade förut , ett problem som kan komma senare är om du har den inkopplad pÃ¥ returen frÃ¥n raddarna sÃ¥ kan du inte fÃ¥ värme pÃ¥ GV
sommartid om du vill ha det , VP stänger ju värmen på sommaren

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2017, 20:35:24 »
Ju mer jag kollar på flödesschemat ju mer funderar jag på att slänga in en 200L volymtank/acktank/arbetstank (Är det ens någon skillnad på dessa, eller är kärt barn har många namn??)
Dels har jag redan nu plockat bort 5 st radiatorer, iom golvvärmen, det är DN15 rör, 4 sektionsradiatorer varav två är mindre, samt 1 panelradiator, sen kommer även radiatorer i tvättstuga och garage försvinna, dessa är kopplade på gamla hetvattenkretsen med 1" rör, så en hel del volym försvinner där med.
Och sen har jag även problem med knäppningar i systemet.

Sååå, den absolut bästa lösningen borde väl vara att sätta en 200L volymförstorare, typ Nibe UKV eller likvärdigt, montera GT1 för att mäta ALL retur, och sätte GT4 på framledningen till GV, efter shuntventilen och styra GV med kurva 2.

Är detta den bästa lösningen? Jag har ju för ambition att underhålla alla värmestammar i huset närmsta tiden och vill inte göra nödlösningar när jag ändå lägger ner massa tid/pengar.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #13 skrivet: 01 juni 2017, 20:48:13 »
Fast nu vart jag kluven igen, på BÅDA schemor så har dom tagit ut framledning till GV INNAN den externa cirkpumpen P1, då fallerar ju mitt koncept med att "hänga på" shuntgruppen mitt på en stam, som är EFTER P1?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #14 skrivet: 01 juni 2017, 21:03:56 »
Det är rätt tänkt av dig att inte snurra runt med en del tillfälligt , Angående tank , som du säger kärt barn har många namn ,
det är väl sÃ¥ att i princip är det samma tank men olika inkopplingar pÃ¥ den som gör att den arbetar pÃ¥ olika sätt , om du ändÃ¥ har funderingar pÃ¥ tank , ( kanske med förvärmning av VV i den inte helt fel ) , hur det är med styret för Rad+GV  i VP vet jag inte sÃ¥ mycket
har ingen erfarenhet om det , jag ser bara ev. flödesproblemet som kan inträffa , inte nog sÃ¥ oviktigt , GV kan aldrig ta det flöde som Rad fodrar , sÃ¥ gÃ¥ igenom den är nog ingen bra ide ,kommer säkert nÃ¥gon som säger , använd GV som b-pass  ,men du har ändock en tempdifferans att ta hänsyn till och om du ska värma GV sommartid , men som sagt det är upp till var och en , men flödet är det viktigaste

Såg ditt inlägg precis :: det är ju så att , för att få rätt fram på raddarna så måste givaren sitta på fram innan raddarna och retur före
avstick till GV , annars kommer ju VP att gasa på , när den känner av deltaT på gemensam retur från Rad + GV och den är ju kallare än vad VP förväntar sig , nu vet jag inte om din VP är konstruerad för att den måste känna av båda , men i normalfallet så har man en givare fram och bryr sig inte så mycket vad som kommer tillbaka , menkanske har att göra med vad det kallas gradminuter , där VP väntar in en diff på tempen och startar därefter , med lite svaj i temp på framledningen som i de flesta fall inte märks

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!