Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av luft-luft  (läst 771 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad herman84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stänga av luft-luft
« skrivet: 13 december 2022, 13:08:20 »
Hej,

Jag har en luft-luft Qlima SCJA2516 för att hålla underhållsvärme i mitt garage. Styr denna via timer med Sensibo Air och den behöver endast gå ca 3h per dygn vid minusgrader ute för att hålla acceptabel temperatur inne.

Nu till min fråga: När värmepumpen är avstängd med fjärrkontrollen drar den ca 40 W i standby. Kanske inte så mycket men det blir ändå 25-30 kWh per månad bara i standby. Varför behöver den så mycket i standby? Kan jag skada pumpen om jag installerar en timerstyrd fjärrbrytare som helt enkelt bryter strömmen till den 21h per dygn och bara låter strömmen vara på när pumpen ska gå och leverera värme?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av luft-luft
« Svar #1 skrivet: 13 december 2022, 13:19:46 »
Hej! Det kan vara så att den har inbyggd kompressorvärmare för att skydda kompressorn. Då ska man inte styra den genom att bryta strömmen om man är rädd om kompressorn. Låter konstigt att värmepumpen endast behöver gå tre timmar per dygn! Den modellen har ganska låg effekt och den sjunker vid minusgrader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad herman84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga av luft-luft
« Svar #2 skrivet: 13 december 2022, 13:50:31 »
Hej!

Tack för svar! Det beror såklart på hur kallt det är ute, men jag tillåter temperaturen inne att variera 3-8 grader C och om det bara är någon enstaka minusgrad så har det hittills fungerat ok.

Men oavsett, misstänkte att de 40 W hade någon sådan funktion. Försökte hitta något om detta i manualen, men hittade inget. Det är alltså för att kompressorn inte ska starta kallt vid varje tillfälle?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av luft-luft
« Svar #3 skrivet: 13 december 2022, 13:53:01 »
Precis, kallstarter sliter pÃ¥ kompressorn och i värsta fall riskerar man vätskeslag dÃ¥ icke förÃ¥ngad köldmedia kommer in i kompressorn och förstör den. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Stänga av luft-luft
« Svar #4 skrivet: 13 december 2022, 16:00:22 »
Hej!
Min nya Panasonic NZ-25 drar 58watt på fläktläget. Hatar den här pumpen. Kör jag underhållsvärme men har den så lågt inställd så den inte värmer blir det ännu mer. Kör jag en hel dag värme 20grader på Hero så drar Panasonicen ca 70% av det om den är inställd på att inte värma. Och det gissar jag är upptining och skydd av kompressorn. Så för 70% av energin får jag noll värme. Helt värdelöst!

Min andra pump, en Hero ln25, drar bara 12,5watt på värme då den inte jobbar. Så det verkar diffa en hel del mellan märken.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga av luft-luft
« Svar #5 skrivet: 14 december 2022, 10:06:34 »
Hej!
Min nya Panasonic NZ-25 drar 58watt på fläktläget. Hatar den här pumpen. Kör jag underhållsvärme men har den så lågt inställd så den inte värmer blir det ännu mer. Kör jag en hel dag värme 20grader på Hero så drar Panasonicen ca 70% av det om den är inställd på att inte värma. Och det gissar jag är upptining och skydd av kompressorn. Så för 70% av energin får jag noll värme. Helt värdelöst!

Min andra pump, en Hero ln25, drar bara 12,5watt på värme då den inte jobbar. Så det verkar diffa en hel del mellan märken.
Kan ju vara dina mätningar som har en del i övrigt att önska...

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Stänga av luft-luft
« Svar #6 skrivet: 14 december 2022, 10:12:47 »
Jag vill uppmana både trådstartaren och Frippe att kolla om deras effektmätare verkligen mäter aktiv effekt. Många billiga konsumentprylar mäter skenbar effekt (I x U utan hänsyn till övertoner, effektfaktor mm) men presenterar den som aktiv effekt ändå.

Ett sätt att prova effektmätaren:
Leta på en lysrörsarmatur (gammaldags sådan med drossel, glimtändare och en stor faskompenseringskondensator, alltså inte en modern armatur med elektronisk ballast). Koppla in effektmätaren och kolla att den visar ett rimligt värde (typiskt 20-30 % över lysrörens märkeffekt). Koppla bort faskompenseringskondensatorn ur armaturen, då ska effektvärdet inte ändras. En dålig effektmätare som inte tar hänsyn till fasförskjutningen, kommer att visa ett mycket högre värde utan faskompenseringskondensator. Blir det ett orimligt högt värde även med kondensatorn inkopplad så kan man misstänka fel på denna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!