Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?  (läst 4946 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #15 skrivet: 16 mars 2019, 18:33:56 »
Ja de fasta värdena är inga problem, det handlar om 4 timmars gång, dessa nya 750 pumparna är ett rackel, mycket känsligare än de gamla utan elstavar, och larmar på elavfrostningar, om den inte nått en viss temp inom en viss tid, ingen möjlighet att extra avfrosta om man skulle vilja det, via ett enkelt menyläge, utan man måste i så fall tvångsstyra avfrostningen, och då är det lätt hänt att tempbegränsaren slår till. I mina ögon en riktig skitpump, som knappt nibe verkar förstå sig på själv, den äldre modellen utan elstavar hade mindre problem.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #16 skrivet: 16 mars 2019, 20:07:20 »
Det bör väl gå att blockera kompressorn då blir den ju avfrostad av vent luften som utan extra el slinga men tar säkert lite längre tid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #17 skrivet: 16 mars 2019, 21:37:29 »
Ja det går ju även på de utan slingor, men har du en ordentlig påisning, tar det länge med bara luft.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #18 skrivet: 17 mars 2019, 06:08:29 »
750'n var väl utan elavfrostning från början? Sen kom den funktionen i samband med att 730'n kom om jag inte minns fel. Har man tagit bort den funktionen igen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #19 skrivet: 17 mars 2019, 07:22:39 »
Nej man har lagt till den på f750 så båda har hjälp av elslinga vid avfrostning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #20 skrivet: 17 mars 2019, 08:16:16 »
Nej den finns där, och orsakar en hel del larm och strul

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #21 skrivet: 17 mars 2019, 14:55:30 »
@DonPablo
Vet inte om du minns men en gång för länge sedan påstod jag lite självsäkert att 750 (och nu även 730) hade en allvarlig konstruktionsmiss. När jag studerade hur den var uppbyggd jmfrt med vår Comfortzone såg jag en väsentlig skillnad. Det är kanske vid en första anblick inte helt uppenbart vilken konsekvens det får.

I vår CE50:a sitter fläkt och all annan styrelektronik på den "varma sidan", dvs all egenvärme som produceras, tex från fläkten, kommer att hjälpa till och påskynda avfrostningen när den sker. Fläkten i en CE50 trycker/blåser luften genom förångaren. I 750 och 730 sitter fläkt mm på den "kalla sidan" varför all egenvärme från dessa komponenter aldrig kommer att användas för att hjälpa till med avfrostningen, istället skickas den ut med avluften. Så dom fiffiga ingenjörerna slängde in eluppvärmning som kompensation (istället för att göra om, göra rätt). Det blev ju som plåster på en varböld. Som dessutom ökar pumpens totala energikonsumtion, möjligen marginellt, men ändå, känns som fel väg att gå

Det känns iofs onödigt, och inte hjälper det dom som har problem med sina nibe pumpar, att påpeka, att vi aldrig har haft några avfrostningsproblem med vår CE50:a. Vi har heller aldrig några långa sådana, dom är alltid ca 10-12 minuter en gång i timmen

Observera att jag bara är vanlig flvp-kund som råkade välja en pump, på rekommendation av nöjd granne, som visat sig fungera utmärkt, jag har inga intressen i något av dessa företag. Men det känns som man snart kan sluta läsa inläggen om 750/730, problemen verkar inte minska, snarare tillkommer det nya, tex förhöjda ljudnivåer, ökad energiförbrukning i dom senaste inläggen, suck säger jag. Så varför bryr jag mig, vår pump fungerar ju? Tja, det ligger väl i mitt ingenjörsblod, man tycker synd om dom som drabbats, man hoppas att ingenjörerna i Markaryd äntligen tar sig en ordentlig funderare. Och hustillverkare. Om dom nu skulle råka läsa detta

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #22 skrivet: 17 mars 2019, 15:15:50 »
Det lär väl vara en försumbar del av värmen till avfrostningen som kommer från själva fläkt driften. Styrelektroniken sitter väl alltid utanför själva vent systemet så ev värme därifrån tas säkert tillvara men gissar på att det är väldigt lite det med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #23 skrivet: 17 mars 2019, 17:25:05 »
i de senare fallen med 750 och elavfrostning, så tror jag nibe har något problem med styret, elstavarna drar 3,5 A vid driftså de ligger på ca 800w, de värmer på ganska bra. Dessutom tycker jag deras placering av avluftsgivaren bt21 suger röv, den ligger löst i smältvattentråget under förångaren, varför inte bara placera den i avluftskanalen någon cm till vänster?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #24 skrivet: 17 mars 2019, 17:29:28 »
Tror inte alls spillvärmen är försumbar, särkilt inte som den "riktas" mot objektet som skall avfrostas. Dessutom, som fläkten sitter i niben, så blir den "nedfryst" och "upptinad" i perioder vilket i sig kostar energi. Istället för att hålla en jämn temperatur i paritet med frånluften plus egenuppvärmningen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #25 skrivet: 17 mars 2019, 20:26:12 »
Jag har en frånluftsfläkt i mitt återvinningsaggregat och den drar ca 40 watt gissar att era ligger ungefär lika om då tex 10 % eller flera % då blir spillvärme anser i alla fall jag det som försumbart och kommer inte påverka avfrostningen gissar att det inte är mätbart hur mycket det höjer tempen på avluften. Nibes fläkt sitter bakom all återvinning om den blir kall och varm bör inte spela nån roll eftersom all återvinning redan skett och den luften som passerar fläkten ska till kråkorna. Min fläkt sitter också på kalla sidan och det är ett Stibel eltron aggregat och fläkten sitter nog på den sidan därför att filtret sitter på den andra och man vill troligtvis inte få in damm i fläkten men mitt agg det avfrostar aldrig så det är ganska konstant kallt där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #26 skrivet: 18 mars 2019, 06:40:01 »
10% spillvärme? All inmatad el i motorn blir värme.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: ”Skadligt” med ökad fläkthastighet?
« Svar #27 skrivet: 18 mars 2019, 11:06:54 »
Jo så är det men inte spillvärme i den här jämförelsen värmen som hamnar på rätt sida av återvinningen blir ju inte spillvärme om man jämför med att ha fläkten på samma sida.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!