Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Billig lösning pÃ¥ kondens-is under pump.  (läst 17891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Billig lösning på kondens-is under pump.
« Svar #45 skrivet: 18 november 2013, 21:39:09 »
Något som jag stör mig på är att alla (?) luftvärmepumpar verkar vara felkonstruerade? Varför värmekabel i tråget och lutande pumpar, bara för att hålla ett avrinningshål öppet som allt vatten sen ska ut genom? Bättre om hela tråget under lamellpaketet var öppet, så att vattnet kunde droppa/rinna direkt från lamellerna och rätt ner på backen utan mellanlandning i tråget.
Då slipper man även en konformad isklump som i värsta fall nåt ända upp till pumpen. Isen kommer spridas ut över en större yta istället.

Sen hänger man förslagsvis pumpen såpass högt att isbildning under aldrig blir ett problem. Är man rädd om fasad och grund så lär det väl gå att hänga upp presenning på väggen och en bit ut på backen? Inte så snyggt kanske, men som lösning över vintern kanske det går att stå ut med.

Öppen botten?, då lär väl inte verkningsgraden bli så bra då luften hellre tar vägen genom den öppna botten än genom kondensorn, eller?

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Billig lösning på kondens-is under pump.
« Svar #46 skrivet: 19 november 2013, 05:07:46 »
Helt utan tråg går inte, men det tror jag inte Volvo245GLT menade heller?
Man skulle kunna använda en plåt helt utan hål som enbart går fram till nederkant av förångaren, så det är öppet nedåt precis under densamma. Sen behöver man hänga upp förångaren på nåt lämpligt sätt oxo...

Var nära att göra det när jag sÃ¥g hur trÃ¥get pÃ¥ LVEn sÃ¥g ut förra Ã¥ret. Bucklig Schweizerost, vinkelslip, kapa, tänkte jag.  >:(

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Billig lösning på kondens-is under pump.
« Svar #47 skrivet: 19 november 2013, 07:54:51 »
Bättre om hela tråget under lamellpaketet var öppet, så att vattnet kunde droppa/rinna direkt från lamellerna och rätt ner på backen utan mellanlandning i tråget.

Min Mecaterm Arctic EVI ser ut just så här. Förångaren är helt öppen nedåt så vattnet rinner rakt ner på marken istället för in i pumpen. Vet dock inte hur den nya versionen, ArctiQ, ser ut.

Jag samlar upp det i en blomlåda med slang ut i en sjunkbrunn. I lådan och slangen ligger en värmekabel. Släppa allt detta kondensvatten vid husgrunden skulle aldrig falla mig in.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Billig lösning på kondens-is under pump.
« Svar #48 skrivet: 19 november 2013, 09:31:50 »
Kan det vara så att vi har mycket torrare luft här uppe i norr? Jag har läst i manualen om 20-30 liter vatten per dygn, men det har aldrig varit ens i närheten av sådana mängder, såvitt jag har kunnat bedöma. Mängden is vintertid är högst måttlig. Det rör sig om mindre än 10 liter vatten per dygn, snarare hälften om jag ska gissa.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Billig lösning på kondens-is under pump.
« Svar #49 skrivet: 19 november 2013, 09:48:51 »
Den absoluta luftfuktigheten sjunker med temperaturen. Men strax över nollan fyller min Nocria utan vidare en 12 liters hink (så det runnit över) på ett halvt dygn med 99% RH.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Billig lösning på kondens-is under pump.
« Svar #50 skrivet: 19 november 2013, 13:04:05 »
Okej... Vid plusgrader ser jag inte hur mycket det blir, förutom att jag kollat lite vad som händer. Det strilar lite en kort stund medan "rimfrosten" försvinner på VPn, men det blir ju aldrig ens så det ser ut som en pöl.

När det slutat regna skulle jag ju kunna rigga nån behållare och göra en skattning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Billig lösning på kondens-is under pump.
« Svar #51 skrivet: 19 november 2013, 14:46:22 »
Sjunkande temperatur med samma Rf innebär mindre mängd vatten per måttenhet. Sen har den Rf med geografisk placering och från vilket håll det blåser från och därför är det som lunk skriver skillnad på var i landet man bor.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Billig lösning på kondens-is under pump.
« Svar #52 skrivet: 19 november 2013, 18:37:08 »
Jag ser samma sak som Bjebb, 20-30 liter dygnet är inga problem att nÃ¥ upp till under vissa förutsättningar. NÃ¥gon enstaka plusgrad och rejält fuktigt i luften  - skÃ¥nsk kustnära vinter! När det är 10-15 minusgrader blir det självklart mycket mindre kondensvatten, luften avfrostar sig själv.

Innan jag monterade kondenstråget körde jag med en låg lastback under. Den var jag tvungen att tömma morgon och kväll när det låg precis över nollan.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Billig lösning på kondens-is under pump.
« Svar #53 skrivet: 19 november 2013, 18:57:04 »
Precis.
Absolut luftfuktighet anger mängd, RH anges i förhållande till den maximala mängden vatten luften kan innehålla vid en viss temperatur.

99% RH strax över nollan är lika mycket i Umeå. Drygt fem gram vatten per m³ luft. Vid -20° ett gram.
Det är givetvis oftare kallare i Umeå än i Södra Sverige. Jag har dessutom vattendrag på tomten som ofta ger högt RH i kombination med högre temperaturer som ger högre absolut luftfuktighet och därmed mer vatten under pumpen.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Billig lösning på kondens-is under pump.
« Svar #54 skrivet: 19 november 2013, 19:51:20 »
Gräv ner  75 mm rör i stort fall nära grunden och gÃ¥ pÃ¥ närmsta rör frÃ¥n ett stuprör.
Isolera röret tills du nÃ¥r grunden eller frostfritt djup.  Osäker pÃ¥ om det är lämpligt att ha värmekabel i pvc rör men annars kan man ha det en bit tills man är säker pÃ¥ att det är frostfritt. Har själv gjort sÃ¥ och hade ingen tendens till isbildning i röret trots avsaknad av värmekabel och en onormalt lÃ¥ng vinter.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Billig lösning på kondens-is under pump.
« Svar #55 skrivet: 20 november 2013, 04:49:08 »
Bra Bigfoot.
Att den där lösningen skulle hÃ¥lla sig frostfri utan värmekabel trodde jag nog. Därav mitt tidigare förslag i trÃ¥den om jordrör. Att jag skulle ta i med 20-30 meter och grövre rör är för att kunna fÃ¥ lite förvärmd luft till förÃ¥ngaren samtidigt. Men det kan ju vara rena fantasier oxo.  :)

Ska man börja gräva sÃ¥ mycket kan man väl nästan lägga ut kollektor istället.  :P

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!