Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med kylbaffelsystem  (läst 1096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slitvarg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med kylbaffelsystem
« skrivet: 07 juli 2018, 15:32:18 »
Jag har en uppgift där jag ska redogöra för termodynamiken med hjälp av Mollier och HlogP i ett kylsystem för en byggnad. Uppgiften är kopplade till utbildning och jag är novis vad gäller kylsystem så frågorna uppfattas nog som korkade av er som är experter inom området.

Förutsättningarna är ett kylbehov på 60W/m2. Byggnaden är 100 m2. DUT är 26 C Rf 65% och inomhus ska temperaturen ligga på 21 C 45% Rf. Tilluften ska torkas till en nivå där den inte kan kondensera mot köldbärarna etc.
Det går inte hålla en tillufttemperatur på 19 grader utan att det finns risk för kondensutfällning. Jag måste alltså kyla och torka luften för att sedan värma den igen och redogöra för ett kondensskydd.

Tilluften måste kylas ner till 7 grader där gränsen för daggpunkten ligger.
Jag undrar vad som är lämplig till- och returtemperatur till kylbatteriet respektive köldbärarens till- och returtemperatur?

Entalpidifferensen efter nedkylningen utgår jag från blir dimensionerande för effekten på kylbatteriet?


« Senast ändrad: 07 juli 2018, 15:36:19 av slitvarg »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med kylbaffelsystem
« Svar #1 skrivet: 09 juli 2018, 08:11:19 »
Jag är ju ingen expert på detta men om köldbäraren håller 7 C på returen så borde daggpunkten på luften som lämnar batteriet bli densamma.
Sen måste du stoppa in tilluftsflödet i beräkningen för att kunna räkna på det?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!