Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt tappvatten i Ecodan  (läst 3100 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pontus123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2024, 08:08:15 »
Tack för svar. provade men det visar sig att är brytaren av till uteenheten sÃ¥ är det ingen ström till inneenheten (vad det verkar dÃ¥ inget händer pÃ¥ displayen och man kan inte sätta igÃ¥ng VP igen pÃ¥ nÃ¥got sätt) trots att brytaren till inneenheten är pÃ¥slagen. 

Någon som har något annat förslag vad jag kan ha ställt in fel som gör att inte elpatronen verkar kicka igång eller jag får ut något varmvatten åtminstone?

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #16 skrivet: 05 mars 2024, 08:27:24 »
Och du har dipswitch 4-4 och 4-5 på on för drift av bara innedel?
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad Pontus123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #17 skrivet: 05 mars 2024, 08:36:14 »
Tack igen för svar. Som jag skrev i början sÃ¥ har jag pÃ¥ min pump inget pÃ¥ dipswitch SW4-4 och sedan dipswitch SW4-5 som är emergency heat sÃ¥ har jag den pÃ¥ off dÃ¥ oklart vad den gör för skillnad och vilka risker det medför att köra pÃ¥ den och vad det verkar sÃ¥ skall man kunna köra pÃ¥ bara elpatron med felkod frÃ¥n uteenhet utan att behöva köra den i emergency mode.  Har ju letat pÃ¥ halva nätet för att förstÃ¥ vad denna mode egentligen innebär men oklart ändÃ¥ sÃ¥ lite rädd för att laborera med den med risk för att förstöra nÃ¥got.

Vet du eller nÃ¥gon annan med säkerhet vad det innebär att sätta SW4-5 i ON och köra i emergency mode och skall det behövas för att kunna köra pÃ¥ bara elpatron? 

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #18 skrivet: 05 mars 2024, 08:44:22 »
I instruktionsboken står att för drift av bara innedel ska dipswitch 4-4 och 4-5 vara på on så har du inte provat det så skulle jag göra det. infon är tagen direkt ur installationsmanualen
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad Pontus123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #19 skrivet: 05 mars 2024, 14:57:59 »
Sigge, tack för ditt svar och jag har nu provat att köra den i emergency mode med SW4-5 i on men tyvärr utan något bättre resultat. Det ser ut som den arbetar på samma sätt som innan och det finns elblixt på displayen som indikerar det skall funka men det är inget alls runt elpatronen som blir varmt typ rör eller något och förstås inget varmt vatten kommer ut. Jag kollade även för säkerhets skull ECB1 som är inbyggda jordfelsbrytaren som går till elpatronen men den står i onläget så den verkar inte ha löst ut.

Så måste vara något reelt fel eller något annat som inte är rätt inställt. Men kommer ingen annan med något bra tips så får jag nog ge upp och ha hit någon som kan försöka reda ut det. Utöver att stökigt att inte ha varmvatten så skall det skall bli minusgrader nu närmsta dagarna så rädd för att få frysskador på uteenheten då jag inte vet om det cirkulerar vatten dit eller inte då jag inte vet hur man kollar det eller vilken mode den skall stå i nu när det inte funkar som det skall.

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #20 skrivet: 05 mars 2024, 15:04:27 »
Jordfelsbrytaren till doppvärmaren är inte Ecb1 utan ecb2
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad Pontus123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #21 skrivet: 05 mars 2024, 16:20:50 »
Hmm, vet inte om jag kallat något fel när jag skrivit elpatron eller kanske bara varit otydlig. Men du har rätt att doppvärmaren går till ECB2 om man nu har en sådan.

Jag har bara i min modell en Booster heater (som jag trodde var det man kallade elpatron, men som i intruktionsmanualen kallas tillskottsvärmare i primärkrets) och den är kopplad till ECB1. I vissa modeller eller kanske som extra tillbehör) kan man få det som heter Immersionheater (som jag trodde var det man kallade doppvärmare och som i manualen kallas just doppvärmare i varmvattentanken) och någon sådan har jag inte och inte heller brytaren till den som i så fall skulle hetat ECB2.

Det är min Booster heater jag försöker få att ge någon värme vilket den inte gör nu.

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #22 skrivet: 05 mars 2024, 17:46:24 »
Om jag fattar rätt ska det finnas ett överhettningskydd på elpatronen det kan inte vara det som löst ur?
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad Pontus123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #23 skrivet: 05 mars 2024, 19:08:43 »
Uppskattar ditt tÃ¥lamod att försöka hjälpa mig :)   Stämmer där är ett överhettningsskydd och det har jag redan innan varit pÃ¥ och sett om det löst ut och även om det inte ser ut sÃ¥ provat som det stÃ¥r pÃ¥ mÃ¥nga ställen att trycka hÃ¥rt med hjälp av en skruvmejsel men inget klick och  nu vÃ¥gar jag inte ta i mer utan risk jag bara förstör det. dessutom bör det bli en felkod L3 tror jag det är pÃ¥ displayen om det skulle löst ut vilket det inte stÃ¥tt varken tidigare eller nu sÃ¥ tror tyvärr inte det är det vilket annars varit logiskt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #24 skrivet: 05 mars 2024, 21:43:02 »
Du får lossa på fronten och kanske bakom en plåt så sitter det 2 kontaktorer för el-patronen. Ta foto på dom lite i närbild. Har du något instrument för att mäta spänning

Utloggad Pontus123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #25 skrivet: 06 mars 2024, 08:35:13 »
Äntligen, värmen funkar pÃ¥ elpatronen!!   :)

Fortsatte till midnatt igår för att försöka hitta felet och det var ett idiotfel som dock inte var lätt att gissa. Tyckte ju allt verkade stämma med allt jag kollat och ställt och och försökte mig istället på att mäta i tanke att kontakterna och ECB1 där elpatronen är kopplad till var sönder och till min stora förvåning så visade det sig inte vara ström alls in till ECB1. Fäljde vidare och mätte i den separata påslagna säkerhetsbrytaren på väggen när jag plockade av fronten att där inte heller var ström. Fäljde vidare och det gamla proppskåpet som tydligen hade inga proppar som den brytaren gick till var kopplat till dem men propparna urtagna. När jag mätte fram till den så var där ström så bara att sätta i proppar och allt plötsligt spelade och elpatronen fick ström och allt funkade som det skulle. varför fanns där inga proppar då?? När vi flyttade in i huset för 7 årsedan (tidigare ägare satte in VP) så kan jag bara gissa att sista året innan försäljning så stod huset mer på underhållsvärme och då har de kanske tänkt att de drar propparna till den brytaren som går till elpatronen för att den inte ska dra ström i onödan. Resten av VP innedel drevs av utedelens ström som gick på säkerhetsbrytaren utomhus.

Nu kör jag utan problem tills fläktmotorn är bytt pÃ¥ bara SW2-5 pÃ¥ on men inte med SW4-5 on som är emergency mode vilket inte behövs sÃ¥ vet andra som kanske hamnar i samma läge att det är möjligt.   

jag tog som sagt fram mätdonet och såg nu i efterhand att det var också ditt nästa tips var 25focus så tack för det och även stort tack Sigge för du försökte hjälpa.

 


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!