Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljebrännare Bentone 10 V -död  (läst 1289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hanz

  • Gäst
Hanz
Oljebrännare Bentone 10 V -död
« skrivet: 31 oktober 2022, 12:38:36 »

Hej, jag är ny och undrar om någon kan tipsa mig om en oljebrännare som inte fungerar efter att olja fyllts på.
Den gick innan påfyllningen när jag provstartade den.
Pannan är Albin och det är elpatroner som värmer huset som köptes i våras.
(Det finns också en bra luft-luft pump Mitsubishi)
Fyllde olja med tanke på den osäkra el-situationen, fast det var osäkrare när jag fyllde.
Tänkte att med elverk kan man väl köra på olja och olja blir knappast dyrare än el numera.
Jag har en enkel brux bara och jag har lyft ned brännaren på golvet.
När man försöker starta så blir det en liten gnista eller låga i övre delen av röret.
Det surrar (transformatorn?) ca 10 sekunder, sen knäpper det till, surrar lite mer och så stoppar det.
Fläkten verkar inte röra sig alls.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljebrännare Bentone 10 V -död
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2022, 14:01:45 »
https://intra.enertech.se/api/v1/uploads/a10377c8cd92f9a41451317f52aaed54.pdf

Om fläkten inte startar så kolla både relä-återställning och maxtermostat?
« Senast ändrad: 31 oktober 2022, 14:06:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Hanz

  • Gäst
Hanz
SV: Oljebrännare Bentone 10 V -död
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2022, 14:19:21 »

Jag hittar bara termostaterna för panntemperatur elpatron resp olja de står på 55 grader för elpatron och jag ställde upp till 65 grader för olja.
Det slog mig, kan det bero på att pannan är varm pga elpatronerna att det är problem?
Reläåterställning har jag ingen aning om men får försöka hitta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljebrännare Bentone 10 V -död
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2022, 15:42:47 »
Manualen är ju inte en V10 (hittar ingen sån) men du kan nog ändå felsöka med denna.
Kolla att det är spänning in på L1 och att T1-T2 är sluten, annars går den inte.
A2 är ju pannans termostat för oljebrännaren, vet inte vilken sort det är på en Albin.
Annars kan man ju få problem med luft i bränslepumpen men då borde ju ändå fläkten gå igång?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Hanz

  • Gäst
Hanz
SV: Oljebrännare Bentone 10 V -död
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2022, 16:04:49 »
 tummenupp  Länken i förra svaret gick mig förbi... 
Jag har fått en manual, tack!
Inte helt samma men det mesta är väldigt likt.
DÃ¥ kan jag kolla vidare :)

Hanz

  • Gäst
Hanz
SV: Oljebrännare Bentone 10 V -död
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2022, 17:40:07 »

Jag har hittat återställningsknappen, brännaren startade, fläkten gick, men bara några sekunder så stannade det fast pannans temp var klart lägre än inställd max (50 resp 65 grader)
Jag fick för mig att öka oljemängden, vred lite på kugghjulet, återställning igen och sen har den gått bra!
Om det brinner rätt vet jag inte men sotarn ska komma om två veckor..
Vågar nog inte köra den på natten innan sotaren kollat igenom allt. detta är mitt livs första oljepanna, eller nej, men den jag haft en gång körde jag aldrig.
Gluggen man ska titta i är igensotad fast jag ser en skymt av en gul eld.
Det blev varmare i huset pÃ¥ nolltid  (90 kvm)
Det var toppen med den där manualen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljebrännare Bentone 10 V -död
« Svar #6 skrivet: 01 november 2022, 08:44:29 »
Att tänka på med oljebrännare är att inte köra för låg temp, det finns risk att rökgasen kondenserar i skorsten och detta fräter på insidan.
När jag flyttade in i mitt hus satt en oljebrännare på en gammal CTC och den var ställd på 50 C, skorsten såg inte kul ut invändigt (och VV-växlaren i pannan gav dessutom klent med varmvatten).
Körde på 65 C i ett par år innan jag bytte till bergvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Oljebrännare Bentone 10 V -död
« Svar #7 skrivet: 02 november 2022, 09:03:12 »
Frätrisken är dock mindre än förr i och med att svavelhalten är så låg i dagens eldningsolja.

Men man bör ändå se till att hålla hög panntemperatur, gärna 80-85 celcius , om man ska elda med olja. Även om det inte längre bildas några nämnvärda mängder svavelföreningar som ger svavelsyra i kombination med vatten, så är det inte bra att låta sotet vara fuktigt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!