Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av utedel pÃ¥ sovrumsvägg  (läst 7602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torbjorn00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Placering av utedel på sovrumsvägg
« skrivet: 15 september 2012, 11:13:32 »
Jag har till slut bestämt mig och beställt en Mitsubishi FD35. Idealplaceringen av utedelen för mig vore på gaveln av huset nära husknuten. Innanför är ett av barnens sovrum. Vad tror ni som vet, finns det risk för att det blir störande ljud i det sovrummet om utedelen monteras på väggen? Det är träfasad och trästomme. Helt klart är ju det smidigaste att slippa markstativ. Tacksam för råd.
Nibe 410P från 2003. 1.5 plans hus 160 Kvm + garage. Årsförbrukning 18 200 Kwh med stödeldning. Vattenburna radiatorer. Södra Sverige.

Utloggad energi nisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #1 skrivet: 15 september 2012, 11:35:28 »
hej jag rekomenderar att du monterar den på ett mark stativ för att slippa oljud från värmepumpen som sprider sig i väggen till sovrum. pumpen kommer att arbeta hådare ju kallare det är ute för att prudusera värme inne där av mer oljud på väggen på innsidan.
energi nisse.

Utloggad Torbjorn00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #2 skrivet: 15 september 2012, 13:12:13 »
På säljaren låter det som om det inte finns anledning till oro för att maskinen är så tyst och vibrationsfri. Men jag är ändå tveksam....
Nibe 410P från 2003. 1.5 plans hus 160 Kvm + garage. Årsförbrukning 18 200 Kwh med stödeldning. Vattenburna radiatorer. Södra Sverige.

Utloggad energi nisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #3 skrivet: 15 september 2012, 13:41:25 »
kan inte bli helt ljud eller vibrations fri tänk på att pumpen ska sitta där i tio år oxå. upp till dig av egen erfarenhet skulle jag tagit ett mark stativ för att slippa ljudet i sovrumms väggen. och köpt ett defroster paket så slipper du is knölen under värmepumpen.
energi nisse.

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #4 skrivet: 15 september 2012, 15:33:27 »
TS Comfort AB säljer stålfjäderfästen som används till väggstativet, och dessa ska i det närmaste få bort alla vibrationsljud.
Vi monterade vår FD35 (QHeat 660) på sovrumsväggen med väggstativ och dessa stålfjädrar, men än har det inte varit så kallt att vi startat upp värmepumpen.

Utloggad Torbjorn00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #5 skrivet: 15 september 2012, 16:18:50 »
Tack för tipset Manor!
Finns det ingen som har monterat den på sovrumsväggen och har kört den vintertid som kan dela med sig av hur det funkar?
Nibe 410P från 2003. 1.5 plans hus 160 Kvm + garage. Årsförbrukning 18 200 Kwh med stödeldning. Vattenburna radiatorer. Södra Sverige.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #6 skrivet: 15 september 2012, 16:54:02 »
Ingen montering på sovrumsväggar är rekomendationen med vanliga gummitassar då dessa hårdnar/stumnar med kylan , stålfjäderdämpare reducerar risken för stomljud markant men inget 100% säkert system då mycket beror på hur väggen i sig är konstruerad.
Vill man vara 100% säker på stomljud från utedelen så är det markstativ som gäller.

Många sover med lite öppet fönster även vintertid och då vill man inte höra en utedel 1m från huvudkudden och då menar jag inte stomljudet !

Manor får dra igång den ordentligt när det blir lite kallare ute och ge kommentar, vet inte säkert vem Manor är men jag tror utedelen sitter på ett gästrum eller är jag helt ute och cyklar ???
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Torbjorn00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #7 skrivet: 15 september 2012, 18:07:40 »
Ok. Kan man byta till stålfjäderdämpare senare om det visar sig att det behövs?
Nibe 410P från 2003. 1.5 plans hus 160 Kvm + garage. Årsförbrukning 18 200 Kwh med stödeldning. Vattenburna radiatorer. Södra Sverige.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #8 skrivet: 15 september 2012, 19:08:35 »
Om rördragningen tillåter detta så går det bra.
Säg till montören så han anpassar rördragningen och höjden på konsollen så att ni även kan välja att flytta den till markstativ om ni märker att det är förmodligen det enda som fungerar på eran yttervägg.

Gissar att dom flesta nu använder 60cm höga markstativ efter den mängd snö som vi verkar få titt som tätt.
Finns säkert nÃ¥gra snÃ¥la Ã¥terförsäljare som kör med 40cm höga markstativ fortfarande  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #9 skrivet: 15 september 2012, 19:11:41 »
Ingen montering på sovrumsväggar är rekomendationen med vanliga gummitassar då dessa hårdnar/stumnar med kylan , stålfjäderdämpare reducerar risken för stomljud markant men inget 100% säkert system då mycket beror på hur väggen i sig är konstruerad.
Vill man vara 100% säker på stomljud från utedelen så är det markstativ som gäller.

Många sover med lite öppet fönster även vintertid och då vill man inte höra en utedel 1m från huvudkudden och då menar jag inte stomljudet !

Manor får dra igång den ordentligt när det blir lite kallare ute och ge kommentar, vet inte säkert vem Manor är men jag tror utedelen sitter på ett gästrum eller är jag helt ute och cyklar ???

Nämen Thomas...och jag som trodde att vi var bästa kompisar vid det här laget ;).

Värmepumpen sitter på kortväggen (lättbetong/puts) på sonens rum...samma kortvägg är också vägg till vårt sovrum som ligger en våning upp.
Till saken hör att vi tidigare hade en Panasonic värmepump på samma vägg...och den var i princip stumt monterad (endast gummipluggar i väggen)...visst lät den men vi är/var väl kanske inte så lättstörda kanske. Jag tror QHeat 660 (FD35) kommer att bli rejält mycket tystare i vinter :).

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #10 skrivet: 15 september 2012, 19:14:23 »
Ok. Kan man byta till stålfjäderdämpare senare om det visar sig att det behövs?

Köp hem stålfjädrarna redan nu.
Jag tror att de går på cirka 500:-, och används istället för de gummifästen som de flesta andra firmor använder sig av.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #11 skrivet: 15 september 2012, 19:26:17 »
Nu vet jag vilken installation det handlar om Manor  tummenupp
Vet att jag var villrådig med en installation på sovrumsvägg men då ni hade en Panasonic som inte direkt hade dom bästa vibrationsdämparna monterade utan att bli störd så kändes det väldigt lungt att montera på stålfjäderdämpare då ni ska få ännu mindre stomljud än vad ni haft :)

Kan bara hålla med dig om att Torbjörn00 ska be montören sätta den direkt på stålfjäderdämpare och inte köpa till detta senare.
Vid temperaturerna som vi har nu så får nästan ingen stomljud utan dom kommer senare när det blir kallt på dom flesta märken och modeller, om man sen blir störd av dom eller inte är en annan fråga.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Torbjorn00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #12 skrivet: 16 september 2012, 17:13:04 »
Tack för tipsen!
Jag får väl krypa till korset och montera på markstativ... Det vore ju jobbigt som fasen om det visar sig att det lik förbaskat, trots andra dämpare, visar sig att vi tycker att det låter för mycket.
Nibe 410P från 2003. 1.5 plans hus 160 Kvm + garage. Årsförbrukning 18 200 Kwh med stödeldning. Vattenburna radiatorer. Södra Sverige.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering av utedel på sovrumsvägg
« Svar #13 skrivet: 16 september 2012, 17:24:49 »
Bättre att köra den säkra varianten än att hÃ¥lla pÃ¥ och eventuellt gjuta ett fundament när det blÃ¥ser och är ruggigt kallt  tummenupp
EngÃ¥ngskostnad sÃ¥ det svider bara lite när fakturan kommer  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!