Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderingar kring bergvärmeinstallation  (läst 26697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #15 skrivet: 21 oktober 2013, 12:29:15 »
Nu har jag även fÃ¥tt offert pÃ¥ en Viessmann 333-g pump, prismässigt ungefär som Nibe 1245 och firman som skall göra installationen känns bra. Men installatören gjorde mig uppmärksam pÃ¥ att pumpen är 68cm djup (dvs ett par cm mer än konkurrenterna) och att man dessutom ansluter köldbäraren pÃ¥ "ryggen" och inte i toppen eller botten som de svenska tillverkarna gör (vilket gör den ännu djupare). SÃ¥ denna pump kommer stÃ¥ ut en bra bit extra i rummet gentemot garderoberna bredvid. Alltid skall det vara nÃ¥got som gör att det inte är ett självklart val  :-\

Har försökt googlat på Nibe 1245 tillsammans med "buller", "ljud", "störande" etc och tycker att det inte är så många klagomål, så jag tror jag vågar göra en chansning här. Skall försöka få in en preliminär ansökan till miljöförvaltningen nu i vecka och hoppas kunna komplettera med vilken pump det blir senast nästa vecka.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #16 skrivet: 21 oktober 2013, 12:41:00 »
Har du ngn möjlighet att ta upp väggen bakom och bara växla av eventuell regel bakom (rekomenderar i en iaf liten kortling även om väggen inte är bärande)? DÃ¥ vinner du ju en hel del plats, om det nu inte är sÃ¥ att det är en yttervägg eller att ni har ett sovrum bakom som dÃ¥ markant riskerar att fÃ¥ komfortstörning.  dontknow

En VP är ju int jätte tyst men kan inte tycka att den bullrar, men det blir ju ett ljud med en frekvens man lär sig känna igen. Ett tyngre snyggt tygskynke framför tar nog en hel del ljud, om man nu kan få till det vettigt så det smälter in. dontknow

Nu behöver jag lite hjälp av hjältarna pÃ¥ forumet, visst finns det (Rickard har kanske ngt, inte tittat) hÃ¥rdgummi klossar att lägga under VP för att reducera vibrationsöverföring frÃ¥n VP till golvstomme/betongplatta?  dontknow

Vill även minnas att det finns ett par andra sätt att minimera vibrationstransfereringen frÃ¥n VP genom att bygga en lÃ¥da/platta under VP att stÃ¥ pÃ¥?  Sc:,h

Anledningen till att jag nämner det är att jag är tveksam till att VP-installatörer tänker pÃ¥/har erfarenhet av dylika vibrationshämmande installationer.  .,;-
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #17 skrivet: 21 oktober 2013, 12:54:54 »
Den kommer stå mot en yttervägg, så vill inte in där och plocka bort isolering.

Frun jobbar deltid med att sy barnkläder, sÃ¥ tyg för att sy skynken etc med finns det gott om här hemma ;)  Dessutom, om det skulle bli för illa sÃ¥ fÃ¥r jag smälla upp en vägg med en dörr i in till VPn. Dock sÃ¥ är varken jag eller frun sÃ¥ där jättekänsliga för oljud, sÃ¥ tror vi skulle vänja oss snabbt om det inte är för illa.

Underlaget är platta på mark (dvs 10cm betongsula)

Tar gärna emot alla tips på saker jag bör tänka på innan och under installation.
- Flexislangar verkar ju vara standard, men verkar som det är bra att ha koll på att dom sätts på rätt sätt.
- Dämpklossar (eller något annat) under VP för att reducera eventuella vibrationer.
- ????
- ????


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #18 skrivet: 21 oktober 2013, 12:58:35 »
Det går inte att ändra anslutningarna inuti Viessman till att komma ut på sidan eller toppen?
Har förstått att det är rätt enkelt på Nibe t.ex. att ändra till anslutningar från toppen till sidan om det skulle vara nödvändigt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #19 skrivet: 21 oktober 2013, 13:10:48 »
Jag vet inte vad rävarna pÃ¥ forat säger, men en spontan uppfattning är att möjligheter till att lufta KB brukar vara lite kinkigt. De är inte alltid placerade optimalt eller ens pÃ¥tänkta förens i efterhand varpÃ¥ de finns men pÃ¥ helt fel plats och det blir ändÃ¥ svÃ¥rt att lufta.  :::_) En avluftningsmöjlighet pÃ¥ min KB-ut hade varit guld men skall inte behövas "egentligen", men det börjar närma sig jul om man nu vill önska sig ngt.  tOOmten

Men ngt att ev skriva upp pÃ¥ listan (enl en novis likt mig) är avstängningsventiler pÃ¥ KB-in/ut mellan VP och borra. Mina har röris plockat bort handtagen pÃ¥ och sedan satt över med kondensisolering. De syns inte men finns vid behov i framtiden.  dontknow
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #20 skrivet: 21 oktober 2013, 13:22:57 »
Såg precis att Daikin pumpen är 73cm djup, detta förenklar mina val ytterligare ;)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #21 skrivet: 21 oktober 2013, 16:04:29 »
Såg precis att Daikin pumpen är 73cm djup, detta förenklar mina val ytterligare ;)

Inget regn, ingen regnbåge...
 ;) ;) ;)

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #22 skrivet: 21 oktober 2013, 23:15:26 »
I anmälan till kommunen skriver du bara "under upphandling" på entreprenör och borrare. De vill bara ha sina 1500:- och skiter i vilket. Beträffande vibrationer läs åtgärdsförslag på acad.se och skala ner till ett villaperspektiv. Ang. dämpklossar kan jag tipsa om Sylodyn. Troligen gjorda av kvicksilver med tanke på priset. Koppla alla rör med slang oavsett hur rör är draget invärtes i VP.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #23 skrivet: 22 oktober 2013, 21:33:29 »
I anmälan till kommunen skriver du bara "under upphandling" på entreprenör och borrare. De vill bara ha sina 1500:- och skiter i vilket. Beträffande vibrationer läs åtgärdsförslag på acad.se och skala ner till ett villaperspektiv. Ang. dämpklossar kan jag tipsa om Sylodyn. Troligen gjorda av kvicksilver med tanke på priset. Koppla alla rör med slang oavsett hur rör är draget invärtes i VP.

Tack för tipset angående Sylodyn-kuddar, detta hade jag missat tidigare.

1500kr för bygglovet hade varit rena lyxen, här i Göteborg vill dom ha 3600kr  >:(


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #24 skrivet: 23 oktober 2013, 08:38:41 »
Beträffande vibrationer läs åtgärdsförslag på acad.se och skala ner till ett villaperspektiv. Ang. dämpklossar kan jag tipsa om Sylodyn. Troligen gjorda av kvicksilver med tanke på priset.

Jag säljer ju dessa i webbshoppen http://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/64-sylodyn-extra-mjuka-vibrationsdampare-for-varmepumpar.html

Vet inte om det var mitt pris du kommenterade, men som en förklaring till priset:
Dessa små kuddar tillverkas för hand i fabriken av arbetare som troligen kostar 350 kr/timme, en platta limmas på och klossarna sågas upp i av mig beställd storlek, anpassad för vikten på en normal panna/värmepump med inbyggd beredare.
Det tar tid, att beställa lägga ordern, tillverka, leverera (fraktkostnader) och lagerhålla.
Dessutom så tar varje enstaka order runt 20 minuter för mig att expidiera.
Säg att min vinst på varje sålt kit skulle vara 200 kr så går 40 kr bort i moms, runt 65 kr går bort i verksamhetens omkostnader, som t.ex. hyra, telefon, bokföring, kundförluster, mm, mm.

Kvar blir ca 95 kr som kan plockas ut som lön, vilket innebär att ca 22 kr går bort i arbetsgivaravgifter, och (på toppen av inkomsten) 37,50 går bort i inkomstskatt (52%)
Kvar till mig, för det arbete jag utfört är i runda slängar 35 kr.
Om man anser att mina omkostnader är höga kan man dubblera uttaget till 70 kr, jag tycker ändÃ¥ inte att det är mycket att orda om.  dontknow

Hade jag sålt kunden en värmepump hade jag nog skickat med dämparna på köpet, men om man vill tjäna en slant på bara dessa så måste man ha marginaler, så är det bara.

SÃ¥ blir en plastbit till kvicksilver i dagens Sverige.
« Senast ändrad: 23 oktober 2013, 08:50:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #25 skrivet: 23 oktober 2013, 11:40:19 »
Nej Rickard, det var inte ditt pris jag syftade på. Jag köpte från Berner men fick den då "designad" mht till egenfrekvens och vikt. Dock kan jag ta kostnaden nu om jag därmed vet att jag har gjort vad jag kunnat för att minimera vibrationerna så långt som möjligt. Senare lär det bli svårare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #26 skrivet: 23 oktober 2013, 14:32:53 »
OK, men samma resonemang gäller när de säljer enstaka omgångar till privatpersoner, du har kontakt med en person, som räknar ut vilken typ och hur stora kuddar du skall ha, han skickar jobbet vidare till någon som faktiskt tar fram dina kuddar enligt den process jag beskriver, och ytterligare någon annan packar, adresserar och fakturerar.
Sånt kostar, och troligen kanske det blev en backaffär för dem ändå, om man skall vara riktigt ärlig.

Läste någonstans att ett lite större företag räknar med ca 230 kr/faktura bara i administrativa kostnader.

I skruttfirmor som min är den gratis eftersom jag ofta sitter med sånt på kvällar och helger utan att ta ut någon extra lön, men så kan ett större företag inte räkna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #27 skrivet: 23 oktober 2013, 22:17:52 »
Har idag lämnat in ansökan till miljöförvaltningen i Göteborg och nu behöver jag snart bestämma mig för vilken installatör och pump det skall bli...

Var tills nyss helt inne på Nibe 1245-6 då den verkar vara en riktigt bra pump, speciellt nu när den har fått en liten face-lift med CP som automatiskt ställer in sig för optimalt delta samt att den numer har uplink-modul (kommer åt den från internet) med från fabrik.

Konstaterade dock nyss att pumpen inte måste står rakt ut i rummet, kan vända den 90 grader så den står längs med rummet (kommer ändå att komma åt manöverpanel etc). Detta gör att Viessmann är ett alternativ igen, är dock en aning skeptisk till denna pump då den av någon anledning inte verkar sälja i stora volymer i Sverige (iallafall inte så många inlägg om deras pumpar här). Är det någon som har haft en 333-G eller 343-G i drift nu under en tid som har några reflektioner hur den går?





Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #28 skrivet: 24 oktober 2013, 06:45:50 »
Wiessmann har historiskt haft lägre COP än de Svenska pumparna, nu har de gjort ett lyft och blivit väl i nivå med di Svenske, och går dessutom tystare.
Dessa nyheter är bara typ 1 år gamla, så det finns inte mycket erfarenhet samlat i detta forum, även jag hoppas dock på svar från de som äger dessa pumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #29 skrivet: 24 oktober 2013, 09:59:02 »
Hej
Cougar har väl Viessmann på sin reportuar ?
Han kanske vill bidra med några synpunkter på om Viessmann skulle kunna vara ett gott val för dig ?
God Helg
SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!