Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markvärme  (läst 2220 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wesslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: AC-län
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Markvärme
« skrivet: 08 maj 2006, 13:08:03 »
Hej på er!

Håller som bäst på med att försöka planera hur vi ska lösa uppvärmingen av huset.
Är det någon ide att man tittar på mark värme när man max kan få ut ca 200 meter slang på tomten?
Huset är ca 120 m2 stort och finns i Skellefteå trakten. Har idag en frånlufts värmepump för varmvattnet och el radiatorer för värmen.

/W
1 plans villa. Halva vinden inredd. 130m2 + 25m2 varmgarage. Finns i Skellefteå trakten. Direktverkande el + en Panasonic HE12. CTC master 102R till- och frånlufts värmepump för varmvattnet.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Markvärme
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2006, 17:07:38 »
När det är sÃ¥ trÃ¥ngt används med fördel direktförÃ¥ngning,förtennade kopparrör i backen med gas i.DÃ¥ behöver du 2x70m el 3x70m beroende pÃ¥ pumpstorlek  du kan gÃ¥ in o titta pÃ¥ sirius.se

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Markvärme
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2006, 18:39:31 »
Det finns också IVT 495 TWIN med kompaktkollektor, kombinerar FLVP med jordvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markvärme
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2006, 08:18:10 »
Eller ComfortZone CE 50, 4-5 kW enbart ur frånluften.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wesslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: AC-län
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Markvärme
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2006, 08:56:21 »
Tack för svaren!

Jag ska kolla upp detta med kompaktkollektorer! Skriv gärna lite mer om för och nackdelar. Att kombinera frånlufts pumpen med jordvärme låter ju inte så tokigt. Någonting behöver jag ju för ventilationen.
1 plans villa. Halva vinden inredd. 130m2 + 25m2 varmgarage. Finns i Skellefteå trakten. Direktverkande el + en Panasonic HE12. CTC master 102R till- och frånlufts värmepump för varmvattnet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Markvärme
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2006, 09:42:42 »
Tack för svaren!

Jag ska kolla upp detta med kompaktkollektorer! Skriv gärna lite mer om för och nackdelar. Att kombinera frånlufts pumpen med jordvärme låter ju inte så tokigt. Någonting behöver jag ju för ventilationen.

Jag vet inte så mycket om kompaktkollektorn. Nackdelen är ju att det kostar lite att gräva i trädgården.
Comfortzones frånluftsvärmepump är inte så dum idé, ta in en offert på en sån också.

Men hur har du tänkt dig att värma huset? Ska du dra in vattenburen värme eller värma tilluften?

Ett alternativ till detta är faktiskt luft/luft värmepump som ju kostar betydligt mindre i investering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wesslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: AC-län
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Markvärme
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2006, 10:04:24 »
Jag har inte tänkt sÃ¥ mycket ännu  ::) därför frÃ¥gorna. Jag väger just nu "alla" alternativen mot varandra. Det billigaste är väl som du säger en L/L värmepump. Men jag är väl inte främmande till att byta till vatten buret. Till en början kanske byta till vatten buret i garage (Fläkt konvektor?) , tvättstugan och hall och köra elradiatorena i resten av huset och pÃ¥ sikt byta ut allt. Jag har ute nÃ¥gra till (dumma) frÃ¥gor under andra ämnen i forumet.
Finns det något bra alternativ som kan värma tilluften om man har en värmepump?
1 plans villa. Halva vinden inredd. 130m2 + 25m2 varmgarage. Finns i Skellefteå trakten. Direktverkande el + en Panasonic HE12. CTC master 102R till- och frånlufts värmepump för varmvattnet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!