Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FörstÃ¥r inte riktigt varmvattenproduktionen.  (läst 13423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2015, 17:37:30 »
drift pressarna  för VV bryter nÃ¥gon grad under HP pressen .
med en 300 mbh  brukar man hamna pÃ¥ 57 ° i toppen pÃ¥ VVB,

Ligger man inom kompressorns arbetsomrÃ¥de  är det ingen fara alls att köra dom i dessa temperaturer,
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #16 skrivet: 27 oktober 2015, 17:54:55 »
Det pÃ¥verkar allsÃ¥ inte vv produktionen om man kopplar om en Diplomat att ge 65 grader pÃ¥ framledningen jag har nog missat nÃ¥tt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #17 skrivet: 27 oktober 2015, 18:12:01 »
men smurfen
diplomaten lämnar 60 i kompressor drift. lägger vi sen på EP efter kondensorn påverkar inte det processen
så länge VS kretsen kyls av dom tillgängliga termiska avspeglingsytor som finns i huset, .
har du en 10 kw vp med möjlighet att spetsa med 9 kw  sÃ¥ fÃ¥r du ett sammanlagt lyft pÃ¥  16 grader
över vp
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #18 skrivet: 27 oktober 2015, 18:18:22 »
Jovisst påverkas både vv- och värmeproduktionen eftersom man byter driftpressostat.

Klipp ur installationshandledningen för Diplomat m.fl.:
Vid installationen kan värmepumpen vid behov kopplas om för att
kunna producera ett varmare vatten till värmesystem och varmvatten.
Flytta de grå kablarna som standard sitter monterade på
pressostat A till pressostat B.

Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #19 skrivet: 27 oktober 2015, 18:22:14 »
Jag hade för mig att diplomaten kom som max 55 grader och efter omkoppling fixade 65 grader och då menar jag med kompressorn men den ger alltså 60 grader med kompressor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #20 skrivet: 27 oktober 2015, 18:46:29 »
Min Diplomat 8 kör vv med kompressor upp till 61 - 62 grader framledning när pressostaten bryter. Däremot står det i specifikationerna max 55 grader. Verkligheten får väl gälla, med reservation för att det inte mäts med pt1000-givare.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #21 skrivet: 27 oktober 2015, 18:47:54 »
Men då är den kopplad för högre framledning antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #22 skrivet: 27 oktober 2015, 19:02:57 »
När Thermia gör varmvatten bryter den väl på pressostaten och inte på någon tempgivare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #23 skrivet: 27 oktober 2015, 19:10:11 »
Men då är den kopplad för högre framledning antar jag.

Nej, det är den inte. Trots att värmesystemet är dimensionerat av en totalt inkompetent vvs-konsult för 36 år sedan, som fick reda på att den beställda luft-vattenvärmepumpen klarade 55 grader framledning ner till -15 utetemp gjorde han som vanligt och räknade på 75 grader vid DUT -16. Lyckligtvis begrep han inte heller att huset hade 50% mer isolering än dåtidens standardhus, så Diplomaten klarar värmen utan omkoppling. Tyvärr var ärendet preskriberat (och firman borta) när jag kollade hur systemet var gjort.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #24 skrivet: 02 november 2015, 10:22:14 »
Tack för alla svar! Jag får be om ursäkt att jag inte återkommit i tråden förrän nu, men jag har varit lite krasslig...

Ni är alla så duktiga och det blir lätt ganska tekniskt, så jag måste erkänna att jag fortfarande inte förstår riktigt. Dock åligger det ju inte er att utbilda mig i precis allt, så jag ska läsa igenom era svar några gånger, googla lite och se om jag kan få lite bättre grepp om grejerna på egen hand.

En stor hjälp skulle dock vara ifall någon på ett så enkelt sätt som möjligt kan förklara vad ändring av de tre parametrarna jag har för vv-produktion har för effekt.

I ThermIQ har jag följande tre möjligheter till ändring (jag har också två för legionellakörning, men de har jag koll på.):

Varmvatten starttemp. 42C (Detta är alltså vid vilken temperatur pumpen ska växla från värme- till vv-produktion och är ett viktat värde mellan toppen och botten av vv-beredartanken?)

Varmvattentid   40min (Är detta hur lÃ¥ng tid pumpen prioriterar vv-produktion framför värmeproduktion när en vv-körning är igÃ¥ng? Oberoende av vilken vv-temp som uppnÃ¥s?)

Värmetid   20min (Denna förstÃ¥r jag inte...)

Jag kan alltså ändra siffrorna för dessa värden men jag förstår inte vad höjning respektive sänkning har för reell effekt.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #25 skrivet: 02 november 2015, 11:29:03 »
starttempen, ja
går du längst ned i varmvatten menyn kan du se vad det viktade värdet är just nu.

varmvattentid 40min = pumpen kör vv i 40 minuter och växlar sedan om till värme OM det finns ett värmebehov oavsett om vv körningen är klar eller inte.

Värmetid 20min. Samma funktion som ovan, om både vv och värme skall produceras kör pumpen värme 20min, växlar om till vv i 40 min, sedan värme igen 20min. Jag gissar att dessa två bara skall vara "rätt" inställda då pumpen går mycket eller oavbrutet. (Tänker främst på om integralen hinner rusa iväg långt så att elstavarna behöver gå mycket då värme behov finns).
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #26 skrivet: 02 november 2015, 12:49:06 »
Tack Zyber, nu klarnade det lite. För att säkerställa att jag uppfattat rätt tar jag en grej i taget, så blir det enklare för mig att hålla isär sakerna.

Det verkar som att kurvan som ritas ut i ThermIQ ( med namnet "Varmvattentemp.") är det viktade värdet. När jag nu kollade i pumpens meny var temperaturen den samma som jag ser på kurvan i ThermIQ. Det jag tycker är lite märkligt är dock att vv-körningarna går ändå upp till 59 °C innan det stoppar. Om detta är ett viktat värde måste ju vattnet i övre delen av beredaren vara en bra bit högre än 59 °C. Vid legionellakörning (pumpen kör 6 kW-tillsatsen) säger ThermIQ att samma temperatur är 63 °C och enligt inställning ska legionellakörningen stoppa vid 60 °C.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #27 skrivet: 02 november 2015, 14:34:05 »
Kurvan för varmvattentemp i ThermIQ är toppgivaren, alltså den temperatur man får ut från beredaren när man öppnar en varmvattenkran. Varken startgivarens aktuella temperatur eller dess inflytande (INFL. STARTGIVARE %) eller den viktade temperaturen går att läsa ut i ThermIQ. Bortglömt eller tekniskt problem?

Orsaken till att varmvattnet blir över 60 grader i toppen vid legionellakörningen hänger ihop med att det är en avsevärd fördröjning mellan elpatronen och givaren, framledningen ut från elvärmaren under uppvärmningen är ungefär 10 grader över vad toppgivaren visar, så när värmaren stängs av finns det ett par liter hetvatten i framledningen som värmer upp beredaren lite till under någon minut. Jag får också 63 grader i toppen efter en legionellakörning.
« Senast ändrad: 02 november 2015, 14:43:12 av claesc »
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #28 skrivet: 02 november 2015, 15:55:58 »
Om inte jag är fel informerad (igen), så är det så att pumpen inte exporterar något annat varmvatten värde än topp-givaren, därför går det inte heller att visa något annat.
Inte heller Thermia Online visar något annat värde än topp-givaren.

Så du kan helt enkelt inte använda ThermIQ för att få ut någon vettig orsak till att pumpen startar/stoppar. Det måste du göra vid pumpen.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #29 skrivet: 03 november 2015, 10:56:27 »
Om jag vill att pumpen ska vänta till en lägre vv-temp innan den gör en vv-körning, vilken parameter ska jag ändra då? Just nu startar den oftast vid 55 °C och kör upp till 59 °C.

Jag blir inte klok på hur start och stopp triggas. Möjligen blir jag lurad av att någon duschar och pumpen gör vv-körning så att säga i förtid, men jag får inte ihop logiken. Just nu känns det dock som att pumpen startar vv-körning vid för hög temperatur och därigenom kör vv för ofta.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!