Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 16 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tegheim
« skrivet: 22 oktober 2022, 18:11:49 »

Jag har noterat att min Thermia Diplomat -11 går igång och drar mellan 2-4kW i ca 20-30min flera gånger om dagen.

Idag ställde jag ner tempen för huset till 17° för att undvika uppvärmningen, men den gick igång flera gånger ändå.

Jag misstänker att det är VV som värmer upp sig om och om igen?

Vi har kört i läge "värmepump" i alla år, för "auto" smällde säkringar hej vilt, så vill inte använda elpatronen. Har aldrig saknat värme i kåken.

Jag inbillade mig att "värmepump" höll legionella-körningarna borta, men det läser jag nu inte verkar påverkas av det?

Jag skulle gärna vilja skippa VV dagtid helt. Har aldrig saknat varmvatten de gånger jag stängt av pannan helt nåt dygn.

Går VV på ren el, 1:1, eller omfattas den av värmepumpens COP-värde?
Skrivet av: MattaP
« skrivet: 13 oktober 2022, 22:11:47 »

OK, tack, då är jag med :)

Enl manualen är varmvattentemperatur på ca 50-55 grader när pressostaten nått sitt maximala abetstryck och slår av.

Mao kan då konsekvensen av aktivt relä under legionellakörning alltså i värsta fall bli utebliven legionellakörning/ topphöjning till 60 grader och att pumpen istället slår av mha pressostaten någonstans vid 50/55 grader.

Knivigt....jag vill ju gärna inte missa leginellakörningen men jag vill inte heller ställa ner starttempen eftersom man då riskerar att vvb redan är i kallaste laget när relät slår till och blir aktivt på morgonen. Frågan är också om man måste manipulera bägge givarna med motsånd eller bara styra mha av en av dem.

Nån måste väl ha gjort detta och kan ge mig facit så jag slipper grubbla ihjäl mig?? :-)
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 13 oktober 2022, 21:32:36 »

Huuuva, tycker det är svårt att fullständigt greppa detta.

Jag trodde, precis som du säger att kompressorn bryter på pressostaten, MEN att el-tillsatsen bryter på uppmätt vv-temperatur? (normalt sett inställt på Toppv.stopp = 60 grader). Detta stämmer alltså inte?

Min tanke är att via ett parallellkopplat motstånd och Shelly relä lura pumpen att det är tex 10 grader varmare under dagen för att förhindra att produktionen startar. (vid typ 50 grader). Min oro med detta upplägg är att om då tempen råkat falla tex 20 grader i VVB och produktionen av VV ändå startar trots att motståndet är aktivt under dagen OCH legionellakörningen mha elpatron är schemalagd samma dag, kör då inte elpatronen (efter det att kompressorn slagit av via pressostaten) upp vattnet tills pumpen får en signal att det är 60 grader?? Vilket ju då inträffar när faktiskt temp på vattnet bara är 50 grader. Eller???
Jo kompressorn bryter på pressostaten och tillsatsen bryts då legionella temperaturen är uppnådd.

Jo jag tänkte lite fel där. Men den faktiska tempen på vattnet är inte 50 utan vad kompressorn kör till tills den löser (för mig 58 i toppen) men på displayen står det då 68 med relät aktivt.
Skrivet av: MattaP
« skrivet: 13 oktober 2022, 12:02:57 »

Huuuva, tycker det är svårt att fullständigt greppa detta.

Jag trodde, precis som du säger att kompressorn bryter på pressostaten, MEN att el-tillsatsen bryter på uppmätt vv-temperatur? (normalt sett inställt på Toppv.stopp = 60 grader). Detta stämmer alltså inte?

Min tanke är att via ett parallellkopplat motstånd och Shelly relä lura pumpen att det är tex 10 grader varmare under dagen för att förhindra att produktionen startar. (vid typ 50 grader). Min oro med detta upplägg är att om då tempen råkat falla tex 20 grader i VVB och produktionen av VV ändå startar trots att motståndet är aktivt under dagen OCH legionellakörningen mha elpatron är schemalagd samma dag, kör då inte elpatronen (efter det att kompressorn slagit av via pressostaten) upp vattnet tills pumpen får en signal att det är 60 grader?? Vilket ju då inträffar när faktiskt temp på vattnet bara är 50 grader. Eller???
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 12 oktober 2022, 22:43:17 »

Punkt 1 ja.

Punkt 2 nej. Temperaturen i beredaren har inget att göra med när kompressorn stannar. Den bryter på pressostaten. Men däremot kommer den att gå på tillsats en lång tid, det kanske inte är bra. Om man har tempen sänkt med 10 grader så är ju tanken då ”egentligen” 60 (men 50 tror pumpen) och ska tanken upp till 63 före legionella är klart blir det ju 73 i tanken (63 på mätaren).

Jag styr relät så att då det drar minskar temperaturen i beredaren (40 grader utan relä - 30 grader med relä aktivt), och har istället vv start lågt ställt.
Skrivet av: MattaP
« skrivet: 12 oktober 2022, 20:33:50 »


Legionella kör som vanligt när det är tid för den. Den kör ju alltid vid en vv start på legionelladagen.

Så om man mha motstånd och ett WiFi relä manipulerat givarna att VV är varmare än det egentligen är på dagen och låter Wifi relät styra bort motståndet på natten så kommer legionellakörningen göras då i samband med den första VV körningen?? (givet att legionellakörnignen är inställd att köra den dagen)

Men det skulle kunna bli problem om man manipulerat givarna lite grann (tex att det är 10 grader varmare) och tempen i VVB faller så pass mkt under dagen att produktionen kör igång ändå. Då kommer Legionellakörningen avstanna 10 grader för tidigt. Right?   

Om detta stämmer så verkar trixet alltså vara att hitta lämpliga inställningar och lämpligt motstånd som verkligen förhindrar att produktionen av VV kör igång dagtid? Då kan man på ett säkert sätt styra produktionen till natten och bibehålla Legionellakörningen?
Skrivet av: ThermIQ
« skrivet: 13 september 2022, 23:26:42 »

Hej,
Det verkar som att det behövs en liten översyn av de registernamn jag har i ThermIQ.

Hur är det med bla  ”infl.startgiv.” Ändras något av registren som rapporteras av ThermIQ eller är dessa helt utanför registerkartan?


Med den nya ThermIQ-ROOM2 finns två till sätt att styra drift, dels genom emulerad inne-termostat och dels genom "EVU", blockering av körning.

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 06 september 2022, 12:14:52 »

Legionella körs nog normalt. Starttemperaturen har inget med det att göra, MEN då den gör legionella så drar den ju på med 6kW elpatron direkt. Man kan göra en liten inbesparing om man först låter pumpen värma vattnet enbart med kompressor. Väntar någon timme eller tar en dusch, och väljer legionella körning som 1D. Drar upp starttemperaturen så den kör en legionella just nu så ”sparar” man in tiden (6kW patronen) det tar att värma från ex 35-55 grader. Den börjar ju då från 55 grader med kompressor och 6kW.

Varmvatten stop temp har jag för mig är om man värmer vv enbart med elpatron, värmer man med kompressor är det alltid (inte med thermia hgw) tills pressostaten löser.
Skrivet av: DreamT80
« skrivet: 06 september 2022, 08:15:09 »

Du funderar alltså om legionella intervallet nollställs om vv är ”av”?. Det vet jag faktiskt inte, går ju att testa om man minskar intervallet till några dagar och ser om den kör nåt legionella fastän man haft vv ”av”. För övrigt har du legionella att gå var 31 dag, så det ska inte vara nåt problem.
Nej, jag funderar bara på, om jag schemalagt alternerar starttemperaturen mellan 32 grader och 42 grader, om det kommer påverka legionellakörningen. Det borde det ju inte göra eftersom "av" inträffar först vid 30 grader, men jag vill vara säker på att det verkligen körs. Men som du säger, det kanske är läge att sänka tiden för legionellakörningen och hålla koll på om den körs.

Vilken stopptemperatur syftar du på? Då pumpen börjar köra vv kör den till max temp.
I Thermiq finns en parameter som heter "Varmvatten stopptemp.". Den har ett värde på 60 grader, men är inte samma sak som "Topp. Stopp", alltså legionellatemperaturen. Jag kan inte välja den i värmepumpen, så frågan är om den ens funkar på min pump.

Min tanke var att, om vv-produktionen skulle triggas under dagen, att man då kunde ställa ner denna så att det knappt skapas någon varmvatten. Ett sätt att "avbryta" körningen dagtid så att säga.

Låter märkligt att pumpen kör vv så ofta, är det långa duschar? Min går som sagt 1 gång per dag, nästan alltid, men har kanske ganska korta dushar (snittar på 158l vatten per dygn men då vet jag inte skillnad på varmt och kallt).Spartips är att lägga in en strypning på duschslangen, köpte en från biltema, tror den strypte till 7l istället för 15l. Stor skillnad där
Man kan säga att den kör 2 gånger per dygn. En gång på natten/morgonen, och en gång under eftermiddagen/kvällen. Det är inga långa duschar, men vi är några stycken som duschar. Tittar man på gårdagen (se bifogad kurva) så duschades det runt 7-tiden. Detta har i sig inte triggat någon vv-produktion, men det har förstås gjort så temperaturen sjunker snabbare.

Temperaturen går ju ner successivt under dagen, och till kvällen har den gått ner såpass så den triggar igång vv-produktionen, även om jag sänkt starttempen till 32 grader. Det är detta som sker runt 20-tiden. (det är ju då den viktade temperaturen som triggar det, den var då på 42 grader.)

Tack för spartipset, ska ta en kik.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 05 september 2022, 21:19:50 »

Du funderar alltså om legionella intervallet nollställs om vv är ”av”?. Det vet jag faktiskt inte, går ju att testa om man minskar intervallet till några dagar och ser om den kör nåt legionella fastän man haft vv ”av”. För övrigt har du legionella att gå var 31 dag, så det ska inte vara nåt problem.

Vilken stopptemperatur syftar du på? Då pumpen börjar köra vv kör den till max temp.

Låter märkligt att pumpen kör vv så ofta, är det långa duschar? Min går som sagt 1 gång per dag, nästan alltid, men har kanske ganska korta dushar (snittar på 158l vatten per dygn men då vet jag inte skillnad på varmt och kallt).Spartips är att lägga in en strypning på duschslangen, köpte en från biltema, tror den strypte till 7l istället för 15l. Stor skillnad där
Skrivet av: DreamT80
« skrivet: 05 september 2022, 21:02:11 »

Är värdet mindre än 30 så är vv ju avstängt och då är också legionella av.

Toppv tid är hur länge ”tid i timmar” som legionellakravet ska vara uppfyllt för att legionella ska vara anses klart. Borde inte vara en på/av funktion, men möjligen om det är ”på” så måste man ändra hur många timmar. Eller gissar det är minuter då intervallet är ”AV, 1M/10M. Aldrig nåt jag använt.

Vill man stänga av legionella görs det i ”toppv.intervall”, fabriksinställt på 7D och finns i intervallen ”AV, 1D/90D. Antalet dagar säger ju hur ofta.

Jag klippte av bottengivartemperaturmätaren och lade in ett motstånd. Normalt så går pumpen med normal temperatur, men om jag vill så kan jag styra relät (wifirelä) så då relät drar sjunker bottengivartemperaturen och därmed också det viktade värdet så startar kompressorn för en vv körning. Valde ett motstånd som inte skulle trigga en start om pumpen nyligen gjort vv.

Sedan måste man laborera lite med ”infl.startgiv.” Så man får pumpen att göra som man vill, hur det viktade värdet ska beräknas mellan topp och bottengivaren. Samt även startvärdet.

Mitt relä har 4 utgångar där jag har vv på en utgång och utomhustemperaturen på två utgångar, en där jag lurar pumpen det är kallt ute och pumpen startar och den andra att det är varmare ute så pumpen inte går.

Ok.Återigen, tack för info.

Jag vet inte riktigt om jag vågar ge mig på hårdvaran med reläer och motstånd och grejer, åtminstone inte än så länge :). Så vi får se om jag kan lösa det jag är ute efter i mjukvaran till att börja med...

Jag har iaf labbat med starttemperaturen lite. Jag sätter den till 32 grader kl. 6. på morgonen, strax innan folk i huset börjar duscha. Det har tagit bort att vv-produktionen drar igång på morgonen. Vilket är bra. Sen så höjer jag den till 42 grader kl. 4 på morgonen, just för att det ska göras ny varmvatten _inför_ att duscheriet drar igång.

Alltså: 42 grader kl. 4, och 32 grader kl. 6. För att försöka styra så att vv-produktionen går igång däremellan.

Då kommer min första fråga: Du nämnde ju att legionella-körningen ses som "av" om man går ner till 30 grader - Kan jag vara säker på att jag _inte_ avbryter legionella-körningen om jag har ställt in det så?

Sen så är problemet med ovanstående att jag inte vet hur det utvecklar sig under dagen. Eftersom temperaturen sjunker allteftersom så är risken ganska stor att den når gränsvärdet, även om starttempen är 32 grader. Det hände t.ex. idag, då drog den igång vv-produktionen vid 8-tiden, när det var dyrt.

Då hade jag en tanke att det kanske även går att ställa ner stopptemperaturen? Åtminstone när jag ser att temperaturen börjar närma sig gränsvärdet. Några tankar om det? Kanske är det bättre att skruva ner Infl. Startgiv. och därmed tillåta ännu lägre starttemperatur (om inte det i sin tur också ger legionellarisk?).

Ja, du ser vad jag är ute efter. Jag vill styra all vv-produktion till nattetid, utan att riskera legionellaproblem.

Slutligen en fundering: Du skrev lite om "Toppv.Intervall" och "Toppv.tid". Jag blir ändå lite fundersam på om min legionellakörning är avstängd? Se bifogad bild.
EDIT: Jag hittade det nog nu: "TOPPV.TID - Tid i timmar som legionellakravet ska vara uppfyllt för att legionellakörning ska anses klar." Låter rimligt. Men då kan man fundera på vad "Tillåt legionellakörning" i Thermiq innebär...

Tack för hjälpen såhär långt, och ursäkta dumma frågor. Jag försöker lära mig :)








Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 31 augusti 2022, 19:39:56 »

Är värdet mindre än 30 så är vv ju avstängt och då är också legionella av.

Toppv tid är hur länge ”tid i timmar” som legionellakravet ska vara uppfyllt för att legionella ska vara anses klart. Borde inte vara en på/av funktion, men möjligen om det är ”på” så måste man ändra hur många timmar. Eller gissar det är minuter då intervallet är ”AV, 1M/10M. Aldrig nåt jag använt.

Vill man stänga av legionella görs det i ”toppv.intervall”, fabriksinställt på 7D och finns i intervallen ”AV, 1D/90D. Antalet dagar säger ju hur ofta.

Jag klippte av bottengivartemperaturmätaren och lade in ett motstånd. Normalt så går pumpen med normal temperatur, men om jag vill så kan jag styra relät (wifirelä) så då relät drar sjunker bottengivartemperaturen och därmed också det viktade värdet så startar kompressorn för en vv körning. Valde ett motstånd som inte skulle trigga en start om pumpen nyligen gjort vv.

Sedan måste man laborera lite med ”infl.startgiv.” Så man får pumpen att göra som man vill, hur det viktade värdet ska beräknas mellan topp och bottengivaren. Samt även startvärdet.

Mitt relä har 4 utgångar där jag har vv på en utgång och utomhustemperaturen på två utgångar, en där jag lurar pumpen det är kallt ute och pumpen startar och den andra att det är varmare ute så pumpen inte går.
Skrivet av: DreamT80
« skrivet: 31 augusti 2022, 17:48:38 »

Ja det fungerar om du kan ändra starttemperaturen via thermiq. Jag styr med temperaturerna. Starttemperatur är minst 30, sedan blir den i läget "av".

Legionella kör som vanligt när det är tid för den. Den kör ju alltid vid en vv start på legionelladagen.

Tack för svar. Här kommer ett batteri med följdfrågor :).

- Du skriver att legionellakörningen inte påverkas, vilket är bra. Gäller det även om starttemperaturen är satt till lägre än 30 (=Av)?
- I Thermiq finns en parameter som heter "Tillåt legionellakörning" som verkar kunna vara på/av (1 eller 0). Jag tror att motsvarigheten på värmepumpen är en parameter som heter "Toppv. tid". Vet du vad den används till? Jag trodde först att den kunde användas för att stänga av legionellakörningen helt, men den är 0 hos mig...Och jag vet att körningen brukar gå på utsatt tid.
- Du skriver att du styr med temperaturerna, vilka fler temperaturer styr du med? Vill du så får du gärna delge hur din styrning ser ut.


Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 28 augusti 2022, 15:30:14 »

Exempel:
- Startemperaturen är satt till 39 grader. Den viktade temperaturen är 46,5 grader (baserat på en bottengivare med värde 54 och en INF STARTGIV på 65%)

- Elpriset går upp till ett gränsvärde => Starttemperaturen skruvas ner jättelågt, t.ex. 10 grader.
- Elpriset går ner under gränsvärdet => Starttemperaturen skruvas upp till 39 grader igen.

Det borde innebära att det viktade värdet under perioden blir 32 grader, d.v.s. varmvattnet hinner bli mycket kallare innan det börjar värmas upp igen.

Skulle det funka? Kan det här påverka andra saker i systemet negativt, t.ex. legionellakörningen?

Gissningsvis måste man kanske då också höja "varmvatten tid", eftersom vv kommer vara mycket kallare när det börjar värmas upp, och kommer därför ta längre tid att värma upp.
Ja det fungerar om du kan ändra starttemperaturen via thermiq. Jag styr med temperaturerna. Starttemperatur är minst 30, sedan blir den i läget "av".

Legionella kör som vanligt när det är tid för den. Den kör ju alltid vid en vv start på legionelladagen.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 28 augusti 2022, 14:41:55 »

Intressant fråga DreamT80!

Jag grämer mig att vi valde Thermia och deras Diplomat 8, då den är så "korkad". Den lever sitt egna liv och det är inte mycket man som användare kan styra på ett intelligent sätt. Just VV-produktion och legionellakörningar är något vi saknar att kunna schemalägga. T ex om vi vet att vi ska basta fredag kväll runt 19-tiden, så skulle vi vilja kunna schemalägga en VV-körning strax innan.

Grannen har något annat märke på pump (kanske Nibe?) och han kan välja exakt vilka tider på dygnet pumpen ska köra just VV. Han har en tonårsdotter varannan vecka, och då har han lagt in att varmvattenkörningen är klar precis när alla tre går upp på morgonen så alla har varmvatten till sina respektive duschar.

Du skriver att du kopplat ThermIQ till HA DreamT80. Har du beskrivit hur detta går till någonstans, eller vet du var det går att hitta den informationen?
Skrivet av: DreamT80
« skrivet: 28 augusti 2022, 14:00:37 »

Hej,

Jag öppnar det här gamla ärendet igen då det är relaterat till det jag försöker lösa.

Vi vet ju när varmvattenproduktionen drar igång baserat på den viktade temperaturen (som beräknas baserat på bottengivaren, den satta starttemperaturen, och den procentuella beräkningen). Vi vet också att det enda värde vi kan påverka via Thermiq är starttemperaturen.

Säg då att man vill styra vv-produktionen så att den inte körs när elpriset är som dyrast, via Thermiq (i mitt fall, i kombination med Home Assistant). Skulle man då just under denna period skruva ner startttemperaturen jättelågt?

Exempel:
- Startemperaturen är satt till 39 grader. Den viktade temperaturen är 46,5 grader (baserat på en bottengivare med värde 54 och en INF STARTGIV på 65%)

- Elpriset går upp till ett gränsvärde => Starttemperaturen skruvas ner jättelågt, t.ex. 10 grader.
- Elpriset går ner under gränsvärdet => Starttemperaturen skruvas upp till 39 grader igen.

Det borde innebära att det viktade värdet under perioden blir 32 grader, d.v.s. varmvattnet hinner bli mycket kallare innan det börjar värmas upp igen.

Skulle det funka? Kan det här påverka andra saker i systemet negativt, t.ex. legionellakörningen?

Gissningsvis måste man kanske då också höja "varmvatten tid", eftersom vv kommer vara mycket kallare när det börjar värmas upp, och kommer därför ta längre tid att värma upp.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 04 november 2015, 14:58:14 »

Så här har jag uppfattat att det fungerar, men jag har haft fel förr och kan såklart ha det nu också.
(Alla siffror är fiktiva)
På bilden ser du en vattentank (bild lånad från ThermIQ).
Den håller just i det här fallet en topptemp på 55C och det är den siffra som ThermIQ (och Thermia Online?) visar.
I botten finns en Startgivare, i botten har jag just nu en temp på 30C (den här finns inte i ThermIQ/ Thermia Online?).
Som du ser så blir vattnet kallare och kallare ju längre ner i tanken du tittar. INF STARTGIV (inflytande startgivare) bestämmer hur långt ner i tanken du vill titta. Det är den tempen som sedan tillsammans med varmvatten startemp = XX bestämmer när en varmvattenkörning startar.
Om du sätter INF STARTGIV = 25% så kommer du att titta ganska högt i tanken och i det här fallet få en vattentemp på 49C
Om du sätter INF STARTGIV = 50% så tittar du nästan mitt i tanken och där är tempen 42,5C
Och med 75% så blir tempen 36C
(jag vet inte hur den egentligen räknar detta, så jag räknade egna siffror om dom stämmer eller ej, är inte så noga).
ThermIQ visar i hela tiden 55C

Problemet med att försöka lista ut när en körningen ska börja genom att titta i ThermIQ är att du inte har någon koll på vad du har för temp i botten på tanken, så du kan inte räkna ut det viktade värdet. Bara som ett exempel.
Om vi säger att du har:
INF STARTGIV 50%
55C topp givare

Med 20C start givare får du en viktad temp på 37,5C = körning startad
Om du istället har 30C vid start givaren så får du en viktad temp på 42,5C = ingen körning.
(om jag nu räknar rätt). För dig så startar den ibland på 55C och ibland inte.

När en körning sen väl startar så kommer den att värma tanken till toppgivaren är cirka 60C, då löser en pressostat ut och körningen är klar. Hur lång tid detta tar borde vara beroende av tankens faktiska medeltemp när körningen började, så ju högre upp du tittar på starttempen ju kallare är tankens hela medeltemp och körningen blir längre.

Hoppas att jag inte har helt fel
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 03 november 2015, 19:44:12 »

Aha...jag ska läsa igenom dessa förklaringar när jag känner mig lite bättre, men bara genom att skumma igenom dem så tror jag ändå att jag börjar förstå. Tack så länge!
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 03 november 2015, 13:11:02 »

Lite förenklat.
Om du ökar INF STARTGIV. så kommer varmvattenproduktionen att starta tidigare.
 - Du "mäter" tempen längre ner i tanken.
Om du sänker INF STARTGIV. så kommer varmvattenproduktionen att starta senare.
 - Du "mäter" tempen högre upp i tanken.

Citat runt "mäter" för det är ett beräknat värde

Så du vill sänka värdet för INF STARTGIV.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 03 november 2015, 12:33:52 »

Den övre tempgivaren finns under temperatur-varmvatten och det är den temperaturen som syns i thermiq (i mitt fall nu är den 50)

Under serviceinställningar och varmvatten finns
START XX (YY)    (Nu är det för mig    START 47 (39))

Där XX är bottengivartemperatur (för mig är det nu 47 grader)
Där YY är starttemperaturen (Jag har valt 39, men kommer att sänka till 32 då pumpen börjar gå oftare så att hgw funktionen startar och används)

Längre ned i varmvatten menyn finns
INF STARTGIV. ?? % (Jag har nu 25%)
VIKT VV  "ZZ"

Då vikt vv är samma som vald starttemperatur startar vattenproduktion (dvs då ZZ = YY)

För att krångla till det lite nu då blandar vi in INF STARTG.. Den berättar hur det viktade vv värdet skall beräknas.
Om INF STARTG. är 100 % kommer vattenkörningen att enbart bestämmas av den nedre givaren (dvs i mitt fall skulle vikt vv bli 47 grader)
Om INF STARTG. är 0 % kommer vattenkörningen att enbart bestämmas av den övre givaren (dvs i mitt fall skulle vikt vv bli 50 grader)
Om INF STARTG är 50 % borde det bli typ hälften från varje givare

Så man kan säga att ju mera bottengivaren bestämmer när vv skall startas, ju fortare kommer pumpen att börja tillverka vv då temperaturen i bottnen på tanken sjunker ganska hastigt då nytt kallt vatten kommer in i beredaren.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 03 november 2015, 10:56:27 »

Om jag vill att pumpen ska vänta till en lägre vv-temp innan den gör en vv-körning, vilken parameter ska jag ändra då? Just nu startar den oftast vid 55 °C och kör upp till 59 °C.

Jag blir inte klok på hur start och stopp triggas. Möjligen blir jag lurad av att någon duschar och pumpen gör vv-körning så att säga i förtid, men jag får inte ihop logiken. Just nu känns det dock som att pumpen startar vv-körning vid för hög temperatur och därigenom kör vv för ofta.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 02 november 2015, 15:55:58 »

Om inte jag är fel informerad (igen), så är det så att pumpen inte exporterar något annat varmvatten värde än topp-givaren, därför går det inte heller att visa något annat.
Inte heller Thermia Online visar något annat värde än topp-givaren.

Så du kan helt enkelt inte använda ThermIQ för att få ut någon vettig orsak till att pumpen startar/stoppar. Det måste du göra vid pumpen.
Skrivet av: claesc
« skrivet: 02 november 2015, 14:34:05 »

Kurvan för varmvattentemp i ThermIQ är toppgivaren, alltså den temperatur man får ut från beredaren när man öppnar en varmvattenkran. Varken startgivarens aktuella temperatur eller dess inflytande (INFL. STARTGIVARE %) eller den viktade temperaturen går att läsa ut i ThermIQ. Bortglömt eller tekniskt problem?

Orsaken till att varmvattnet blir över 60 grader i toppen vid legionellakörningen hänger ihop med att det är en avsevärd fördröjning mellan elpatronen och givaren, framledningen ut från elvärmaren under uppvärmningen är ungefär 10 grader över vad toppgivaren visar, så när värmaren stängs av finns det ett par liter hetvatten i framledningen som värmer upp beredaren lite till under någon minut. Jag får också 63 grader i toppen efter en legionellakörning.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 02 november 2015, 12:49:06 »

Tack Zyber, nu klarnade det lite. För att säkerställa att jag uppfattat rätt tar jag en grej i taget, så blir det enklare för mig att hålla isär sakerna.

Det verkar som att kurvan som ritas ut i ThermIQ ( med namnet "Varmvattentemp.") är det viktade värdet. När jag nu kollade i pumpens meny var temperaturen den samma som jag ser på kurvan i ThermIQ. Det jag tycker är lite märkligt är dock att vv-körningarna går ändå upp till 59 °C innan det stoppar. Om detta är ett viktat värde måste ju vattnet i övre delen av beredaren vara en bra bit högre än 59 °C. Vid legionellakörning (pumpen kör 6 kW-tillsatsen) säger ThermIQ att samma temperatur är 63 °C och enligt inställning ska legionellakörningen stoppa vid 60 °C.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 02 november 2015, 11:29:03 »

starttempen, ja
går du längst ned i varmvatten menyn kan du se vad det viktade värdet är just nu.

varmvattentid 40min = pumpen kör vv i 40 minuter och växlar sedan om till värme OM det finns ett värmebehov oavsett om vv körningen är klar eller inte.

Värmetid 20min. Samma funktion som ovan, om både vv och värme skall produceras kör pumpen värme 20min, växlar om till vv i 40 min, sedan värme igen 20min. Jag gissar att dessa två bara skall vara "rätt" inställda då pumpen går mycket eller oavbrutet. (Tänker främst på om integralen hinner rusa iväg långt så att elstavarna behöver gå mycket då värme behov finns).
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 02 november 2015, 10:22:14 »

Tack för alla svar! Jag får be om ursäkt att jag inte återkommit i tråden förrän nu, men jag har varit lite krasslig...

Ni är alla så duktiga och det blir lätt ganska tekniskt, så jag måste erkänna att jag fortfarande inte förstår riktigt. Dock åligger det ju inte er att utbilda mig i precis allt, så jag ska läsa igenom era svar några gånger, googla lite och se om jag kan få lite bättre grepp om grejerna på egen hand.

En stor hjälp skulle dock vara ifall någon på ett så enkelt sätt som möjligt kan förklara vad ändring av de tre parametrarna jag har för vv-produktion har för effekt.

I ThermIQ har jag följande tre möjligheter till ändring (jag har också två för legionellakörning, men de har jag koll på.):

Varmvatten starttemp. 42C (Detta är alltså vid vilken temperatur pumpen ska växla från värme- till vv-produktion och är ett viktat värde mellan toppen och botten av vv-beredartanken?)

Varmvattentid   40min (Är detta hur lång tid pumpen prioriterar vv-produktion framför värmeproduktion när en vv-körning är igång? Oberoende av vilken vv-temp som uppnås?)

Värmetid   20min (Denna förstår jag inte...)

Jag kan alltså ändra siffrorna för dessa värden men jag förstår inte vad höjning respektive sänkning har för reell effekt.
Skrivet av: claesc
« skrivet: 27 oktober 2015, 19:10:11 »

Men då är den kopplad för högre framledning antar jag.

Nej, det är den inte. Trots att värmesystemet är dimensionerat av en totalt inkompetent vvs-konsult för 36 år sedan, som fick reda på att den beställda luft-vattenvärmepumpen klarade 55 grader framledning ner till -15 utetemp gjorde han som vanligt och räknade på 75 grader vid DUT -16. Lyckligtvis begrep han inte heller att huset hade 50% mer isolering än dåtidens standardhus, så Diplomaten klarar värmen utan omkoppling. Tyvärr var ärendet preskriberat (och firman borta) när jag kollade hur systemet var gjort.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 27 oktober 2015, 19:02:57 »

När Thermia gör varmvatten bryter den väl på pressostaten och inte på någon tempgivare.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 oktober 2015, 18:47:54 »

Men då är den kopplad för högre framledning antar jag.
Skrivet av: claesc
« skrivet: 27 oktober 2015, 18:46:29 »

Min Diplomat 8 kör vv med kompressor upp till 61 - 62 grader framledning när pressostaten bryter. Däremot står det i specifikationerna max 55 grader. Verkligheten får väl gälla, med reservation för att det inte mäts med pt1000-givare.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 oktober 2015, 18:22:14 »

Jag hade för mig att diplomaten kom som max 55 grader och efter omkoppling fixade 65 grader och då menar jag med kompressorn men den ger alltså 60 grader med kompressor.
Skrivet av: claesc
« skrivet: 27 oktober 2015, 18:18:22 »

Jovisst påverkas både vv- och värmeproduktionen eftersom man byter driftpressostat.

Klipp ur installationshandledningen för Diplomat m.fl.:
Vid installationen kan värmepumpen vid behov kopplas om för att
kunna producera ett varmare vatten till värmesystem och varmvatten.
Flytta de grå kablarna som standard sitter monterade på
pressostat A till pressostat B.

Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 oktober 2015, 18:12:01 »

men smurfen
diplomaten lämnar 60 i kompressor drift. lägger vi sen på EP efter kondensorn påverkar inte det processen
så länge VS kretsen kyls av dom tillgängliga termiska avspeglingsytor som finns i huset, .
har du en 10 kw vp med möjlighet att spetsa med 9 kw  så får du ett sammanlagt lyft på  16 grader
över vp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 oktober 2015, 17:54:55 »

Det påverkar allså inte vv produktionen om man kopplar om en Diplomat att ge 65 grader på framledningen jag har nog missat nått  Sc:,h
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 oktober 2015, 17:37:30 »

drift pressarna  för VV bryter någon grad under HP pressen .
med en 300 mbh  brukar man hamna på 57 ° i toppen på VVB,

Ligger man inom kompressorns arbetsområde  är det ingen fara alls att köra dom i dessa temperaturer,
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 oktober 2015, 17:20:01 »

Finns inga nackdelar med en exakt reglering .
även vid ett lågt varmvatten behov behöver man ha runt 55°  på utgående VV .
det viktade värdet styr starten på en Thermia och driftpressen som sköter stoppet .
av alla jag satt in finns det inte en VP jag behövt åka tillbaka till på grund av krångel med VV.

G3 och optimum lämnar 60° utan lyft från EP.  Invertern lämnar 65°
Så smurfen ..  Runt 30 timmar per år i ett högtempat system kommer det att fattas ett par grader på framledningen ,
Trögheten i huset och den tillförda energin från det övriga hushållet gör att det knappt märks,  Är sen systemet gjort utan WV allgoritm  ;) går det att klappa på med elpatron också .. och det utan att värmepumpen blir en elpanna
cc
Värmer G3 och invertern till max temp 60 resp 65 grader varje vv körning har för mig att diplomaten bröt på 55 grader om man inte kopplade om presostaten till högre framledning och gjorde man det så gick den till 65 grader varje gång. Även om det inte kostar många hundra kr per år är det ju onödigt och slitaget på vp lär vara större med högre temp. Men jag håller med om att en exakt reglering är bra men jag vill gärna ha en som jag kan påverka. Själv kör jag så låg temp som möjligt med bibehållen vv komfort minst slitage och max cop  tummenupp
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 oktober 2015, 15:26:14 »

en familj som gör av med 50m2 VV om året och sänker tempen 5 °
ungefär  100 kwh i Drivenergi  per år  .  lite större lyft vid legionella körningar , marginell skillnad på års basis

Lite större risk att VV tar slut någon gång under året beroende på anläggningens utformning/effekt
löser fett lite sämre i köket :) spolbilens kostnad överstiger besparingen med råge den dagen det är full i ledningen .

nej  jag rekommenderar att försöka hålla runt 55° på VV.
cocacola 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 oktober 2015, 14:54:55 »

Nackdelen med att stoppa på pressostaten är att man inte kan välja själv vilken temperatur man vill ha. Det går ju att spara några kronor per år på att sänka varmvattentempen några grader. Men det kanske bara är vi nördar som är intresserade av det? De flesta vanliga kunder bryr sig väl mest om att det finns varmvatten och att prylarna inte går sönder...
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 oktober 2015, 14:45:24 »

Finns inga nackdelar med en exakt reglering .
även vid ett lågt varmvatten behov behöver man ha runt 55°  på utgående VV .
det viktade värdet styr starten på en Thermia och driftpressen som sköter stoppet .
av alla jag satt in finns det inte en VP jag behövt åka tillbaka till på grund av krångel med VV.

G3 och optimum lämnar 60° utan lyft från EP.  Invertern lämnar 65°
Så smurfen ..  Runt 30 timmar per år i ett högtempat system kommer det att fattas ett par grader på framledningen ,
Trögheten i huset och den tillförda energin från det övriga hushållet gör att det knappt märks,  Är sen systemet gjort utan WV allgoritm  ;) går det att klappa på med elpatron också .. och det utan att värmepumpen blir en elpanna
cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 oktober 2015, 13:27:17 »

Ja smurfen ,, det har inte direkt vart pt 1000 givare som sitter i villapumparna
med en presostat blir laddningen exakt då den bryter på trycket i köldmedelskretsen .
man slipper en massa onödiga HP larm   :)
Har man så dåliga givare är det ju inte säkert att den startar vv laddning om vp tror att beredaren är varmare än den är i verkligheten. Tycker det mest är nackdelar med att ladda vv tills presostaten bryter tex i dom fall man låter vp ha möjlighet att göra 65 grader vatten till rad och för dom med lågt vv behov är det onödigt att låta vp värma högt. Dubbla vv givare med viktat värde verkar smart  tummenupp
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 27 oktober 2015, 12:25:09 »

Vill du ha kallare vv kan du minska varmvattentiden till 15min. Har integralen räknat ned så att ett värmebehov finns efter 15 minuter så växlar den om att köra värme till huset och "hoppar över" att köra vv klart.

Varmvatten start xx (42)

Vikt vv temp yy

Xx är bottengivartempen

Yy är tempen då vv produktion startar (yy=42)
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 oktober 2015, 11:39:32 »

Är det nån fördel med det jämfört att den stoppar lite tidigare mot temperatur  Sc:,h

Ja smurfen ,, det har inte direkt vart pt 1000 givare som sitter i villapumparna
med en presostat blir laddningen exakt då den bryter på trycket i köldmedelskretsen .
man slipper en massa onödiga HP larm   :)
Skrivet av: claesc
« skrivet: 27 oktober 2015, 11:33:31 »

Med Paxmans siffror (VV startar vid 54 grader och starttemp är 42) betyder det att temperaturen vid startgivaren, som sitter cirka 30% upp från botten, är ungefär 36 grader vid VV-start. Då har man mellan tumme och pekfinger kanske övre halvan av tanken med användbart varmvatten. Resten är i kallaste laget för en längre dusch.
VV-produktionen startar alltså inte på grund av att topptempen går ner några grader utan på grund av att volymen användbart varmvatten går ner till runt hälften.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 oktober 2015, 11:18:10 »

Och den bryter sin VV laddning på presostat tummenupp.
Är det nån fördel med det jämfört att den stoppar lite tidigare mot temperatur  Sc:,h
Skrivet av: claesc
« skrivet: 27 oktober 2015, 10:56:25 »

Varmvatten stopp gäller bara vid driftläge tillsats, inte när kompressorn kör varmvatten, då stoppar den som CC säger på driftpressostaten (om inte maxtiden har löpt ut innan dess, då stoppar den VV-produktionen om det finns värmebehov).
Skrivet av: claesc
« skrivet: 27 oktober 2015, 10:46:02 »

Har inte thermia en givare lite längre ned i tanken som styr start och stopp?
Och en som visar temperaturen i toppen.  dontknow
Ta bort smileyn, Rickard, för visst har du rätt. Det finns dessutom en parameter som heter INFL. STARTGIVARE, som anges i procent. Vad varmvattentillverkningen startar på är det vägda medelvärdet av startgivaren och toppgivaren, där den parametern bestämmer hur stor del som kommer från startgivaren. Jag har 65%, vilket innebär 35% från toppgivaren. Det viktade tempvärdet kan man se som VIKT VARMVATTENTEMP (på servicemenyn).
Just nu har jag:
Varmvatten start 48(40)
Varmvattentemp 54
Med 65% inflytande från startgivaren ger det Vikt varmvattentemp 50. När den gått ner till 40, som är värdet inom parentes på varmvatten start, startar vv-tillverkningen.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 oktober 2015, 10:43:31 »

Och den bryter sin VV laddning på presostat tummenupp.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 27 oktober 2015, 10:22:20 »

Om jag inte minns helt fel så är det det viktad medelvärdet mellan topp och bottengivaren som bestämmer start.
Det du ser i ThermIQ är toppgivaren, den siffran går inte att använda för att se när en varmvattenkörning startar/ slutar. För att se bottengivaren och det viktade värdet, så måste du gå och pilla på pumpen direkt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 oktober 2015, 10:10:04 »

Har inte thermia en givare lite längre ned i tanken som styr start och stopp?
Och en som visar temperaturen i toppen.  dontknow
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 27 oktober 2015, 10:04:58 »

Hej alla!

Jag blir inte riktigt klok på varmvattenproduktionen i min Diplomat 8. Tittar jag på varmvattenkurvan i ThermIQ nu så producerar pumpen varmvatten upp till 59 °C, sen låter den tempen falla till lite olika mellan 52 och 54 °C innan den kör varmvatten igen. Visst, det är skönt med mycket varmvatten men det känns lite onödigt med så hög starttemp. Inställningarna för varmvatten är som följer:

Varmvatten starttemp. 42 C
Varmvattentid 40 min
Värmetid 20 min
Legionella intervall 7 dygn
Legionella stopptemp. 60 C

Varmvatten stopptemp. 50 C

Jag kan inte riktigt hur dessa parametrar samverkar, men eftersom starttempen är satt till 42 °C tycker jag ju att pumpen skulle vänta tills VV-tempen är nere på 42 °C innan den börjar startar VV-körningen vilket alltså inte är fallet nu, och eftersom VV-stopptemp. är 50 C borde den inte gå upp så högt som den gör. (Jag har nyligen sänkt stopptempen till 50° för att testa om det gjorde någon skillnad, jag minns dock inte vad den stod på tidigare.)

Är det någon som ser något konstigt med mina inställningar och kan förklara lite för en trögfattad hur de hänger ihop?

Mvh
Fred

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!