Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckande radiator 50-tal  (läst 2719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin_E

  • Gäst
Martin_E
Läckande radiator 50-tal
« skrivet: 16 maj 2018, 18:29:18 »
Mkt Tacksam för tips erfarenheter med gamla 50-tals vattenradiatorer...

Har ett mindre läckage i utloppet längst ned, precis vid muttern, v.g. se bilder på radiator och stället för läckage (där det är rostfärgat).
Jag misstänker det är där returvattnet tas ut, brukar väl vara det längst ned?

Innan jag börjar skruva själv:
1) Bör jag stänga av pumpen i källaren? (jag har redan stängt av ventilen till radiatorn) men det ter sig för mig som en god ide att stänga av cirkulationen ändå ifall den inte är tät...

2) Vad kan jag tänkas behöva för ny packning eller andra delar för att få det tätt? t.ex gängtejp?

3) Annat som jag bör tänka på? (ngn m erfarenhet av liknande?)


Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Läckande radiator 50-tal
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2018, 19:51:37 »
Har du stängt både termostatventilen och returventilen(den på första bilden?). Tror nämligen inte du ska röra dom för mycket, jag hade stängt cirkpumpen och släpp trycket genom exempelvis säkerhetsventilen. Den kopplingen är konisk och tätar metal-metal, testa med loctite lim om det nu inte är så att det är gängan från radiatorn som läcker?

Lycka till tummenupp
« Senast ändrad: 16 maj 2018, 19:53:14 av Pickle_rick »
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Läckande radiator 50-tal
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2018, 21:15:19 »
Det kan ocksÃ¥ vara läckage frÃ¥n en por i svetsen mellan radiator och anslutningsstycket med gängan. Jag tycker det ser ut som om rosten börjar en bit in frÃ¥n kanten och sen har det runnit nedÃ¥t därifrÃ¥n. DÃ¥ det inte gärna rinner uppÃ¥t tror jag inte att det är kopplingen som läcker. Förhoppningsvis har jag fel. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Läckande radiator 50-tal
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2018, 21:36:11 »
Det kan också vara läckage från en por i svetsen mellan radiator och anslutningsstycket med gängan. Jag tycker det ser ut som om rosten börjar en bit in från kanten och sen har det runnit nedåt därifrån. Då det inte gärna rinner uppåt tror jag inte att det är kopplingen som läcker. Förhoppningsvis har jag fel.

Hade nog ocksÃ¥ tyvärr satsat veckopengen pÃ¥ antingen en por eller gängan, tyvärr är det nog samma resultat=ny radiator  :(
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Martin E

  • Gäst
Martin E
SV: Läckande radiator 50-tal
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2018, 05:36:11 »
Tusen tack för kloka svar. Jag tror det är gängan för nippeln in i radiatorn som läcker, det är ytterst lite men det har nog pÃ¥gÃ¥tt rätt  länge av rostet att dömma. Tror inte det är i ngn fog.


Frågan är, om man ändå behöver a lossa radiatorn, montera ner, för att lina om gängorna så blir det ev lika bra att passa på med en ny radiator. Ska fundera lite på det och kolla priser...

Att bara "smeta på" lite lim el kemisk metall (typ Loctite) kring det hela (och hoppas det fäster efter att ha filat bort rostet är kanske en tillfällig "enkel" lösning som inte kräver massa montage och skruvande?...

ps Pickle-Ric: Nej jag har bara stängt av "till" (vingmuttern)


Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Läckande radiator 50-tal
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2018, 06:08:03 »
Du kan ju testa lina om du nu du inte vill ha en ny radiator men visst sjukt tråkigt när man fyllt upp igen för att endast konstatera att det fortfarande läcker :) nej tanken med loctite lim var isåfall om du släppte trycket och kopplade loss kopplingen och smetade på lim på unionskopplingen :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!