Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostatmärkning  (läst 5952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Termostatmärkning
« skrivet: 15 mars 2006, 11:41:01 »
Hej!

Har en liten "dum" fråga..

På mina radiatortermostater så finns det 2 olika märkningar.. Inre o yttre.

Jag kör med bergvärme och har öppnat alla till max på inre märkningen. dvs en 5:a.

På den yttre märkningen så står dom väldigt olika men även där en skala från 1 till 5. Vad är denna till för?

Sedan undrar jag även vad en märkning på den inre skalan som ser ut som ett "u" står för. Den sitter strax efter Max (5:a).

/Mvh
Jimmie
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Termostatmärkning
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2006, 22:02:49 »
Är det Danfoss-termostater?
Då skulle jag gissa att den inre ringen är en fast strypning av radiatorn. Denna skall ställas in på de olika radiatorerna så att du får samma delta-t över alla (skillnad mellan framledning och retur).

På en stor radiator vill man ha ett stort flöde, det krävs ju eftersom den avger så mycket värme. På en liten radiatorn, som t.ex. den på gästtoan behövs det ett mindre flöde. Man vill alltså att det är samma temperaturfall över alla radiatorer, detta ställer du in på den inre ringen. Sedan vilken temperatur man vill ha i rummet ställs in på den synliga.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29396
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Termostatmärkning
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2006, 09:49:03 »
Är det Danfoss-termostater?
Då skulle jag gissa att den inre ringen är en fast strypning av radiatorn. Denna skall ställas in på de olika radiatorerna så att du får samma delta-t över alla (skillnad mellan framledning och retur).

På en stor radiator vill man ha ett stort flöde, det krävs ju eftersom den avger så mycket värme. På en liten radiatorn, som t.ex. den på gästtoan behövs det ett mindre flöde. Man vill alltså att det är samma temperaturfall över alla radiatorer, detta ställer du in på den inre ringen. Sedan vilken temperatur man vill ha i rummet ställs in på den synliga.

Jepp, anledningen till att man vill strypa de små radiatorerna med fast instrypning (inre skalan) är att de kortsluter radiatorvattnet så att de större radiatorerna får lägre flöde och blir mindre effektiva. De yttre termostatdelarna ska vara ställda på max.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Termostatmärkning
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2006, 22:41:34 »
Är det Danfoss-termostater?
Då skulle jag gissa att den inre ringen är en fast strypning av radiatorn. Denna skall ställas in på de olika radiatorerna så att du får samma delta-t över alla (skillnad mellan framledning och retur).

På en stor radiator vill man ha ett stort flöde, det krävs ju eftersom den avger så mycket värme. På en liten radiatorn, som t.ex. den på gästtoan behövs det ett mindre flöde. Man vill alltså att det är samma temperaturfall över alla radiatorer, detta ställer du in på den inre ringen. Sedan vilken temperatur man vill ha i rummet ställs in på den synliga.

Jepp, anledningen till att man vill strypa de små radiatorerna med fast instrypning (inre skalan) är att de kortsluter radiatorvattnet så att de större radiatorerna får lägre flöde och blir mindre effektiva. De yttre termostatdelarna ska vara ställda på max.

"De yttre termostatdelarna ska vara ställda på max."

Jo, normalt vill man köra med de yttre fullt öppna när man har värmepump, men dess funktion är att termostatreglera rumstemperaturen...
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Termostatmärkning
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2006, 15:37:44 »
Tackar!
Ja det är ett Danfoss..

För att vara helt säker... Är den röda Inre och den gula Yttre märkningen?.. så att vi talar om samma märkning =)
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29396
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Termostatmärkning
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2006, 20:26:41 »
Tackar!
Ja det är ett Danfoss..

För att vara helt säker... Är den röda Inre och den gula Yttre märkningen?.. så att vi talar om samma märkning =)


 *roflmao*

Den röda och den gula är samma skala, för att komma åt den fasta instrypningen måste du demontera termostatdelen. Om du vrider på den svarta delen av termostaten närmast röret så lossnar termostatdelen och du kommer då åt själva radiatorkopplet.

Termostaterna bör stå som i bilden om man har bergvärme, helt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Termostatmärkning
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2006, 23:31:09 »
Ok.. DÃ¥ hade jag inte riktigt koll pÃ¥ läget ändÃ¥  ???

Men.. Om jag nu fattat det rätt..
Alla radiatorer ska stå på Max på den yttre skalan. Sedan ska jag sätta de radiatorer som jag vill ha mindre värme ifrån på den inre skalan. Alltså då jag har en källarvåning, en mittenvåning och en övervåning så borde jag ställa de längst ner på full sula även på inre skalan och sedan trappas ner ju längre upp i huset jag kommer?

Just nu har jag väldigt varmt på övervåningen och skulle gärna få lite bättre reglerad temperatur på alla våningar...

Eller är jag ute o cyklar igen?  ;)

Vilket är det bästa ekonomiskt sätt att ha dom ställda på?..

Sen ännu en fråga.. Har en radiator ute i garaget även.
Ska man ställa den på fullt ös eller är detta att "kasta pengarna i sjön" ?
Behöver ju inte ha speciellt varmt där ute men om det inte kostar nått extra så ?

Är väldigt grön inom just bergvärme som ni kanske har förstÃ¥tt  ::)

Tack på förhand!

/Mvh jimmie
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Termostatmärkning
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2006, 00:03:53 »
Har du nÃ¥n liten radiator och ev nÃ¥n  väldigt nära pumpen sÃ¥ mÃ¥ste dom oftast strypas hÃ¥rdare.
Så att vattnet fördelas jämt...

Ibland kan man ha fullt blås på rubbet, men har man flera våningar så måste det oftast strypas hårt på övervåningen...

Källaren kan dra hemskt med energi, där kan det va vits att strypa lite för att hålla ned tempen. Men det är en smaksak..

Bild på strypringen o lite siffror får du här, inte säkert att du har strypmöjligheten!?

http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

Garaget  det är en smaksak.. det man kan göra om man är snÃ¥l är att om man värmer "hÃ¥rt" i källare o garage, dÃ¥ kan man ev dra ned lite vid svinkyla för att minska tillskottsbehovet.
Men det är ett mixter få vill hålla på så.

har du en rejäl pump kan du unna di värme både här och där, men blir det tillskott tidigt då drar kostnaden iväg, det kanske avgör valet av temp i garage o källare...
testa osså kanske en del blir nästa vinter!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Termostatmärkning
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2006, 10:09:11 »
Ok.. Då tror jag det börjar klarna lite..

På övervåningen stod samtliga radiatorer mellan 4-5 på inre skalan. Sänkte dessa till 2-3.

Ska gå över termostaterna på nedre våningen också och strypa de mindre en aning (Om dom inte redan är det).

Om jag nu fattat det hela rätt så ju mer man stryper en radiator så går flödet vidare till de andra radiatorerna samt de jag stryper kommer inte att alstra så mycket värme?

Den bergvärmepumpen jag har finns det bara antingen på eller av för tillskott(En IVT, 6-7 år gammal). Om jag ställer den på av men vill fortfarande ha att den gör en vv topp varannan vecka kommer den att göra detta eller är denna ej i funktion överhuvudtaget då?

Har precis beställt Richards värmepumpslogger så förhoppningsvis kommer det bli lättare att hålla koll på pumpen framöver!
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Termostatmärkning
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2006, 10:26:30 »
Ett enda element (av många) kan väl "747" få ka kvar termostatreglering på? Röstar på att han får dispens för garaget ;)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Termostatmärkning
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2006, 10:19:49 »
Ok.. Då tror jag det börjar klarna lite..
På övervåningen stod samtliga radiatorer mellan 4-5 på inre skalan. Sänkte dessa till 2-3.
AlltsÃ¥...  om du med yttre och inre skalan menar de skalor du markerat ut med röd och gul pil pÃ¥ bilden, sÃ¥ är det samma skalor.  Den inre skalan visar vilken temperatur du har satt termostaten pÃ¥ och den yttre skalan finns nÃ¥gon slags plastring man kan snurra runt pÃ¥ utan funktion, kanske det är en "minnesmarkering" för att veta vad man brukar ha termostaten pÃ¥, om man tillfälligt skall ställa om den?

Den strypning som Bertil talar om, finns på själva ventilen, om du skruvar av termostatkroppen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Termostatmärkning
« Svar #11 skrivet: 24 mars 2006, 11:30:09 »
Japp.. Jag förstod det till slut ;)

Har gått över alla termostater nu i huset o "pillat" lite på dom ;)

Övervåningen står de flesta på 2-3 på inre skalan och på nedre våningen har jag satt de lite större radiatorerna på en 7:a.. Alltså max.

I källarvåningen har jag satt de flesta på runt 3-4..

Angående golvärme förresten.. Har elgolvvärme i köket som jag satt på under vinter.. Rummet är runt 3*3 m2.
Har förstått att det kan vara en riktig energifälla men är det nån som vet på ett ungefär hur mycket detta drar?

Hursomhelst så har jag en elkostnad per månad, all el inkl. på runt 12 - 1300:-. Boytan ligger på 159 m2.

Låter detta rimligt eller bör jag kolla upp något?

Tack för all hjälp hittils iallafall!  :)
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!