Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justerat golvvärme och radiatorer men märker ingen skillnad  (läst 1695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cpofl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi flyttade till hus i södra Skåne i höstas, ca 100 år gammalt, men med LK golvvärme ingjuten i betong på nästan hela bottenvåningen för ca 10 år sedan, hyfsat nya radiatorer värmer ovanvåningen och tvättstuga+hall på nedervåningen. Huset värms av CTC Eco El 1800 + EcoAir 107.
Kunde inget alls om sådana här saker innan vi flyttade men har försökt läsa på så gott det går, bla här på forumet. Ju mer jag läst, ju sämre tyckte jag systemet var injusterat av föregående ägare och jag har därför pillat en hel del på grejerna. Främst rörde det sig om att när vi flyttade in så stod alla slingor/radiatorer helt öppna, vattnet verkade rinna genom snabbt med delta-t på varje slinga/radiator på typ 1 grad. Sedan användes termostat i nästan varje rum för att ge önskad temperatur.
Jag har dragit upp alla termostat (golvvärme + radiatorer) på max och strypt dem så att jag nu har ca 3-4 graders delta T på golvvärmen och ca 6-7 på radiatorerna. Totalt delta-t på framledning/retur till pannan är ca 4 grader. Låter det vettigt eller borde jag ändra nåt? Som jag förstått det borde detta innebära att jag får bättre verkningsgrad och ut mer värme ur systemet och därmed högre innetemperatur. Men det konstiga är att jag har nästan samma värmekurva som föregående ägare och ändå "bara" 20 grader inne. Det verkar som att vad jag än gör så blir det ingen skillnad (var flera veckor sedan jag gjorde senaste justeringen) . Har jag missförstått nåt? Känns som jag nu bara har förstört tidigare inställningar till ingen nytta.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
Om du stryper in radiatorer och slingor så att diffen ökar och du har samma temp på framledningen så har du ju sänkt temperaturen på radiatorer och slingor och det förklarar väl varför det blir svalare.



Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Sänker du flödet ökar diffen och medeltempen sjunker. Mao mindre avgiven effekt. Kan nog tänkas att gamla ägaren resonerat att han då kan sänka kurvan.
Normalt sett, är du inne på rätt spår genom att att sänka flödet för att öka diffen för att VP skall få ett bra "nominellt" flöde. Men du har en EcoEl som vp jobbar mot. Den har en inbyggd arbetstank. Därför är inte diffen lika viktig över systemet. Den blir ju över tanken. Jag tycker att förra ägaren resonerat rätt i det här fallet, framför allt då det gäller golvvärmen, å absolut om det ligger trägolv på golvvärmen. Högre flöde, lägre temp spritt över hela golvet. Lägre flöde kräver högre temp för samma effekt, men blir då mer ojämt fördelat över golvet.

Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad cpofl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar! Då förstår jag lite bättre hur det fungerar. Hade läst någonstans att om man hade väldigt högt flöde och liten tempdiff i sina slingor så hann inte vattnet avge någon värme, och att man därför skulle få ut mer värme av systemet om man ströp något. Men det var kanske en hemmasnickrad teori...

Men då uppstår en följdfråga, vilket jag glömde nämna förut: Golvvärmeslingorna är lagda som så att en går längs med ytterväggen runt huset (för att undvika kallras och kompensera för den dåliga isoleringen antar jag), medan de andra ligger som vanligt i olika rum eller delar av rum. När alla slingorna stod fullt öppna hade ytterslingan ett delta-t på 3-5 grader, medan övriga som sagt låg på runt 1 grad. Låter det som en bra setup? Till skillnad från nu då jag har fått ca 3 graders delta-t på allihop.

Gällande trägolv, är det av komfortskäl man inte vill ha någon tempdiff, eller finns det andra anledningar? Vi har fanérgolv ovanpå golvvärmen och jag har förstått att man inte ska ha högre yttemp än 27 grader, och det har vi inte (ligger på 22-25) samt att stort delta-t kan innebära att golvet känns ojämnt, men som sagt har vi nu ca 3-4 graders diff, och märker inte alls nån tempdiff.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Ja det är en hemmasnickrad teori.  Effekten är Alltid  flödet X 4,18 X temperaturskillnaden. 
Exempel.
0,05 l/s X 4,18 X 4 grader = 0,836 Kw
0,1 x 4,18 X 2 = 0,836 Kw

Medeltemperaturen över ytan är i bägge fallen är densamma. Fördelen med det senare fallet, som jag ser det, är att framledningstemperaturen blir lägre med samma effekt, vilket gynnar parkettgolvet och verkningsgraden på vp. Men verkningsgraden påverkas inte nämnvärt i ditt fall eftersom du har en CTC Eco el/eco air, som ju även värmer varmvatten, och måste ha en högre temp i tanken. Skillnad vore om du hade en som levererade värmevatten direkt efter utekurva.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Högt flöde och aktiva termostater är bara ett problem om du har för hög kurva inställd i styrdatorn, så länge den är korrekt så har det ingen större betydelse hur flödet är om man har en CTC eller någon annan värmepump med arbetstank.
Sen finns det mÃ¥nga som anser att sÃ¥ höga flöden som du haft kan slita pÃ¥ rör och rördelar och pÃ¥ sikt orsaka läckage, sÃ¥ hur stora flöden som helst kanske ändÃ¥ inte är att rekommendera.   
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Nä just det Rickard. Det är det som är fördelen med ett högre flöde. Lägre temperatur. Ã… självklart skall/bör man undvika för höga flöden/R-värden utan ligga runt 100 pa/m. Allt för att inte cirkpumpen skall behöva gÃ¥ pÃ¥ för högt tryck, med allt det för med sig. Nu brukar det sällan vara ett problem pÃ¥ golvvärmeslingor, om dom inte är för lÃ¥nga. Problemet ligger oftast pÃ¥ distributionsledningarna, som ofta är Ã¥t h-vete för klena.   
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad cpofl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack alla för svar och formeln, bra att få se sambandet.
Jag ska skruva lite på flödena för att se om jag kan få upp effekten på några av slingorna. Det verkar som att ett mellanting mellan mina nuvarande inställningar och föregående ägares borde vara bäst för effektivitet och slitage.

Finns det nåt enkelt sätt att mäta flödet över en radiator eller minishunt LK60 där det inte finns någon flödesmätare?

Tack!
« Senast ändrad: 27 mars 2018, 11:55:27 av cpofl »

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Nej! Kan man inte mäta, så kan man bara anta.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
I princip behöver man inte mäta, värmekurvan justeras så låg som möjligt utan att det "kallaste rummet" blir för kallt.
I det rum som har minst värmeavgivande ytor (kallaste rummet) får man trimma in så att man har så högt flöde som möjligt utan att det orsakar strömningsljud i rör och radiatorer, och sedan får man helt enkelt strypa in övriga rum så att de blir lagom varma med termostaterna fullt öppna, när det är gjort så kan man om man vill åter justera in termostaterna på den maxtemp som man vill ha i de olika rummen.
På detta sätt garanterar man lägsta möjliga kurva, högsta möjliga COP, och att det inte blir för varmt i rummen om värme tillförs extern eller internt från annat än värmesystemet, som t.ex. matlagning, människor eller solinstrålning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cpofl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, tack. Det är precis vad jag har gjort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!