Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ställer man in den här (Danfoss)  (läst 6298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Hur ställer man in den här (Danfoss)
« skrivet: 28 november 2013, 13:12:46 »
Har lyckats få bort dessa i barnets lägenhet, som har lite svala element. Lyckades vrida lite på metallgrejen med siffror på och tror det blev lite bättre värme i 2 av elementen.
Piggen i badrummet hade fastnat, och fick fixat den så att värme började komma fram. Dock tror jag att värmen slutade när jag satte tillbaka termostat vredet, är det något på själva vredet som man kan ändra på?

Tacksam för lite input!
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hur ställer man in den här (Danfoss)
« Svar #1 skrivet: 28 november 2013, 13:28:55 »
På den blanka "ringen" har du graderingar 1-7 vilket är till hjälp när du ställer in flödet. Sen har du en bokstav, N, där har du fullt flöde. Du kan vrida den blanka ringen genom att dra ut den lite har jag för mig.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur ställer man in den här (Danfoss)
« Svar #3 skrivet: 28 november 2013, 14:28:06 »
Okej, ja det var ringen jag ökade lite på och tror det blev lite varmare, iaf gick värmen längre ner på elementet, även efter termostaten kom på plats igen.
Men tror att på badet så stängde den direkt när jag satte tillbaka termostaten, finns det något att göra på själva termostaten?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hur ställer man in den här (Danfoss)
« Svar #4 skrivet: 28 november 2013, 15:19:02 »
Okej, ja det var ringen jag ökade lite på och tror det blev lite varmare, iaf gick värmen längre ner på elementet, även efter termostaten kom på plats igen.
Men tror att på badet så stängde den direkt när jag satte tillbaka termostaten, finns det något att göra på själva termostaten?
Ha termostatern fullt öppen när du sätter tillbaka den för jag tror du sätter in den för långt in.Känselkroppen på termostatern ska bara nudda stifftet när den är helt öppen.Ta skaftet på en skruvmejsel och lyssna på radiatorventilen och när du stänger termostatern ska flödet upphöra och när du vrider på max ska du höra flöde och sedan låser du termostatern.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur ställer man in den här (Danfoss)
« Svar #5 skrivet: 28 november 2013, 15:29:49 »
ja, det var liksom det jag funderade på, för jag fick ha ett ganska rejält tryck för att få tillbaka termostaten och då var den ändå satt på max temperatur. Därav frågan om det fanns något att göra på själva termostaten, någon som vet?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hur ställer man in den här (Danfoss)
« Svar #6 skrivet: 28 november 2013, 15:50:23 »
ja, det var liksom det jag funderade på, för jag fick ha ett ganska rejält tryck för att få tillbaka termostaten och då var den ändå satt på max temperatur. Därav frågan om det fanns något att göra på själva termostaten, någon som vet?
nej inga konstigheter alls,Drar bak flänsen på halsen och låser med skruven du ser på sista bilden du tog.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur ställer man in den här (Danfoss)
« Svar #7 skrivet: 28 november 2013, 16:46:23 »
Aha, nu ser jag vad du menar, skall kolla detta nästa gång jag är där ifall de ser olika ut på den och de andra termostaterna. :)
Tackar pÃ¥ förhand ifall detta är problemet. I annat fall Ã¥terkommer jag kanske, nu har han iofs golvvärme där men jag gillar att veta att saker funkar!  tummenupp
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hur ställer man in den här (Danfoss)
« Svar #8 skrivet: 28 november 2013, 17:29:48 »
Aha, nu ser jag vad du menar, skall kolla detta nästa gång jag är där ifall de ser olika ut på den och de andra termostaterna. :)
Tackar pÃ¥ förhand ifall detta är problemet. I annat fall Ã¥terkommer jag kanske, nu har han iofs golvvärme där men jag gillar att veta att saker funkar!  tummenupp
Japp blir nog bra det där.Den modellen du har där är fyllda med vätska (gas)så du kan kolla så den inte har läckt ut något annars funkar dom bra ra 2000 modellen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!