Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Trygghetsvakten installerad  (läst 18750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #60 skrivet: 29 januari 2018, 22:10:44 »
Karis, jag håller inte med. Att ventilera mer hjälper bara om det är torrare ute än på vinden OCH luftfuktigheten på ventilationsluften är torrare än gränsvärdet för mögelrisk (ofta läggs gränsen för risk vid 80-85% (kortvarigt) eller >70% under längre tid).

I norrland med torr luft visst men i skåne och längs västkusten är *min åsikt* att uteluften är för fuktig för att vara bra för vinden.
Som ett exempel kan berätta att vi har en loggia som har en helt öppen sida och 15cm spalt under hela taket på öviga sidor, enligt din filosofi så skulle här vara noll risk för mögel men går jag ut och kollar så är där mögelfläckar på allt virke i taket. Detta har dock kommit dom senaste tre åren medan loggian förmodligen har stått i ca 20år och var nästan mögelfri för 5år sedan.

Det man litar på vid ökad ventilering är att uteluften är hyffsat torr minst 50% av tiden och att den därmed torkar vinden efter att fuktig luft har kommit in. Jag kan säga utan att ha historisk RH för skåne att i år har det definitivt inte varit så, antalet låg RH dagar hade jag nog kunnat räkna på en hand :(

EDIT:Bifogat finns historisk RH uppmätt i närheten av var jag bor under hela förra året. Lite fler dagar som tillfälligt dippade än jag hade trott men ändå inte det genomsnittliga RH som jag vill ha på vinden...
« Senast ändrad: 29 januari 2018, 22:42:28 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #61 skrivet: 29 januari 2018, 22:46:34 »
Genomsnittlig RH enligt datat ovan här var 88.4%, alltså inget jag vill ha på vinden.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #62 skrivet: 30 januari 2018, 08:53:54 »
Hög luftfuktighet uppe på vind är egentligen inget problem om det är tillräckligt kallt, mögel växer inte i minusgrader.
Men det blir inge bra om fukten fälls ut i isoleringen, där är det varmare och om isoleringen är av typ mineralull så kan den inte ta upp nån fukt.
Kall uteluft med hög RH är dock inte problemet, absoluta fuktmängden i g/m3 är så låg att värms uteluft upp sjunker RH motsvarande.
Värst är varm inneluft som stiger upp på vinden och kyls ner, då fälls fukten ut, oftast i isoleringen och då kan det börja växa.

Så ventilering av vinden har en positiv effekt, men jag skulle rekommendera att kombinera med styrd undertrycksventilation i huset för att motverka att inneluft kommer upp på vind.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #63 skrivet: 30 januari 2018, 09:35:55 »
Nu fösrstår jag inte riktigt vad du menar Carl, tror du att vi har haft minusgrader hela året och att fukten därmed inte skulle ha varit ett problem?

Under samma tid som RH ute har varit 88,4% har genomsnittstemperaturen varit 9,8*C. Dvs med "perfekt" ventilering där uteluften dras in och vinden håller samma temperatur som uteluften så skulle det varit konstant risk för mögeltillväxt.

OCH även när det är kallt så är hög luftfuktighet ett problem då det bildas rimfrost på sponten och sedan när temperaturen stiger så blir virket blött och möglet kommer som ett brev på posten (eller rättare sagt som ett brev på posten borde komma :) ).
« Senast ändrad: 30 januari 2018, 09:40:24 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #64 skrivet: 30 januari 2018, 09:58:41 »
Det jag menar sammanfattas bra i denna bild.


Det är på sommaren som möglet växer som bäst och som jag tolkar ditt diagram så är det sensommaren som har högst luftfuktighet i kombination med värme.
Hög RH i januari är normalt inte nått problem.
Det är absolut inget bra med fukt + värme, rimfrost på spont som tinar kan orsaka mögel om virket inte hinner torka emellan och om temperaturen stiger.
Jag har dock aldrig sett nån rimfrost på min vind, och den är väl ventilerad, gissar att trots ventilationen så är det lite varmare på vind än ute.
« Senast ändrad: 30 januari 2018, 10:00:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #65 skrivet: 30 januari 2018, 09:59:40 »
OM man skall ventilera så skall man ha en smart ventilation som jämför Rh och temp ute och inne på vinden och räknar fram om det blir bättre eller sämre med ökad ventilation.
Är det kallt på vinden men varmt ute + hög luftfuktighet så är det ingen bra ide att öka ventilationen.
Varm fuktig luft kondenserar då på kalla ytor på vinden och vattnet kan drypa i virket och på andra kalla ytor.
Då är det bättre att ventilera en varm fuktig vind med kall torr luft, problemet med det är att man kyler ned vinden med den kalla luften, och när det senare blir varmt ute så kommer det att vara en konstlat låg temp på vinden med risk för fukt som resultat.
En vind värms ju normalt av värme som läcker upp från bodelen av huset, så jag är faktiskt skeptisk till en allt för frikostig ventilation av både krypgrundar och vindsutrymmen.
Om man verkligen vill gardera sig mot fukt på vinden så skall ventilationen tätas och man skall avfukta utrymmet när behov finns.
Viktigast av allt är fuktspärren under plåten, precis som tipo skriver så är det tveklöst så att värmeutrålningen orsakar den största vattenutfällningen på de flesta kallvindar, plast eller annat kondensskydd är enormt viktigt, OM man nu alls bryr sig.

Hos oss är det inte ovanligt att det droppar kondens ned genom underspikningen/takfoten där plasten som ligger under plåtarna slutar.
Speciellt på hösten är detta väldigt tydligt då det kan ha varit varmt och fuktigt på dan och värmeutstrålningen mot rymden kan göra att det blir flera minusgrader på taket även om utetermometern på väggen inte ens går ned till 0 grader.

Jag har mätt upp solfångartemp på -12 grader när utetemperaturen vars givare sitter på garageväggen aldrig gick ned under 0 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #66 skrivet: 31 januari 2018, 18:27:30 »
Karis, jag håller inte med. Att ventilera mer hjälper bara om det är torrare ute än på vinden OCH luftfuktigheten på ventilationsluften är torrare än gränsvärdet för mögelrisk (ofta läggs gränsen för risk vid 80-85% (kortvarigt) eller >70% under längre tid).

I norrland med torr luft visst men i skåne och längs västkusten är *min åsikt* att uteluften är för fuktig för att vara bra för vinden.
Som ett exempel kan berätta att vi har en loggia som har en helt öppen sida och 15cm spalt under hela taket på öviga sidor, enligt din filosofi så skulle här vara noll risk för mögel men går jag ut och kollar så är där mögelfläckar på allt virke i taket. Detta har dock kommit dom senaste tre åren medan loggian förmodligen har stått i ca 20år och var nästan mögelfri för 5år sedan.

Det man litar på vid ökad ventilering är att uteluften är hyffsat torr minst 50% av tiden och att den därmed torkar vinden efter att fuktig luft har kommit in. Jag kan säga utan att ha historisk RH för skåne att i år har det definitivt inte varit så, antalet låg RH dagar hade jag nog kunnat räkna på en hand :(

EDIT:Bifogat finns historisk RH uppmätt i närheten av var jag bor under hela förra året. Lite fler dagar som tillfälligt dippade än jag hade trott men ändå inte det genomsnittliga RH som jag vill ha på vinden...
Ja precis som Carl N säger här så är det inte uteluften som är ett problem utan det är den fuktiga luften nedifrån bostaden som läcker upp till kallvindarna som ställer tlll problemen med fukt, lukt och mögelangrepp. I princip skulle väl det mest idealiska vara om man kunde ha precis samma klimat på kallvinden som utomhus vad gäller både temperatur och luftfuktighet men det kan man aldrig uppnå eftersom det alltid är varmare på kallvinden än utomhus oavsett väderlek och årstid. På vintern pga värmeläckaget upp till kallvinden och på sommaren pga solen som bränner på utifrån.
Sen kan man säga när det gäller extraisolering av kallvindar att ju mer isolering man lägger dit dessto mindre läckage upp till kallvinden, dessvärre glömmer en del innan de extraisolerar att lägga dit riktiga vindavledare som säkerställer en bra takfotsventilation annars kan man få ett ännu större problem med kallvinden efter tilläggsisolering.
Sen när det gäller extraisolering så lägger man normalt ut den mellan takstolarna som vanligt, men det kan också vara bra om man till sist också lägger på t.ex en remsa gullfibermatta med vindtygspapp på ovansidan med bredd på ca 30-40 cm över skarvarna längs med över takstolsbjälkarna i bjälklaget för att ytterligare minimera värmeläckaget upp till kallvinden.
Sen skall man förstås också se till att man har en ordentlig frånluftsventilation i bostadsutrymmet med utsugsfläktar förutom i kök också i alla våtutrummen som toa, badrum tvättstuga mm och där då med utsugsfläkt som är igång kontinuerligt dygnet runt och som då reducerar luftfuktigheten i bostaden och skapar ett litet undertryck i bostadsdelen som då reducerar risken för att fuktig inomhusluft läcker upp till kallvinden. Krångligare än så här är det alltså inte att få till en frisk kallvind påstår jag.
Avslutningsvis sÃ¥  finns det en del som vill göra det extra märkvärdigt och krÃ¥ngla till det här med kallvindsventilation och div problem med kallvindar pÃ¥ ett pÃ¥tagligt och helt onödigt sätt enl min uppfattning, och det är företrädesvis de som vill sälja avancerade och dyrbara och dessutom fullständigt onödiga utrustningar. Ofta talas det dÃ¥ i avancerade termer om lagom ventilation eller styrd ventilation, fullständigt felaktiga utryck enligt mig som inte borde fÃ¥ finnas pÃ¥ kartan och med vilka man inte klarar av att innehÃ¥lla med mindre än att man använder sig av avancerad, dyrbar och helt onödig utrustning.
Avslutningsvis så finns det totalt 4 st olika metoder för att lösa ev problem med en kallvind, och det är ventilera, täta, värma eller isolera yttertaket. När det gäller ventilera så har vi gått igenom detta ovan och det är det enklaste, billigaste och bästa sättet. När det gäller övriga metoder så får man kombinera dessa delvis för att kunna lyckas nå resultat som t.ex täta igen vindsventilationen, då får man kombinera detta med antingen att man använder sig av avfuktare eller alt isolerar man yttertaket och värmer upp utrymmet.
https://www.isover.se/news/sa-har-undviker-du-fuktproblem   

Utloggad Kjell pettersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #67 skrivet: 14 mars 2018, 18:25:32 »
Jag har en trygghetsvakt på vinden. Det har kommit ny mögel och jag vet inte varför. Den är installerad enligt anvisningar från trygghetsvakten.
Är det bara jag som har detta problem?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #68 skrivet: 14 mars 2018, 18:38:02 »
Ja det här med Trygghetsvakten tror jag bara är en rent överreklamerad utrustning för att fÃ¥ folk att tro att de kan känna sig säkra pÃ¥ sin kallvind. Jag har svarat tidigare i trÃ¥den här vad det är som behövs:  https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60401.msg702634#msg702634

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #69 skrivet: 15 mars 2018, 10:34:04 »
Jag har en trygghetsvakt på vinden. Det har kommit ny mögel och jag vet inte varför. Den är installerad enligt anvisningar från trygghetsvakten.
Är det bara jag som har detta problem?

Problemet är troligen att luft från bostaden letar sig upp på vind någonstans eller nått liknande.
Det kan vara lokalt pÃ¥ ett specifikt ställe och dÃ¥ hjälper nog inte trygghetsvakten.  Sc:,h

Kolla t ex efter om det sitter nån ventilationsrör i närheten, kanske är det en avloppsventilation där vakuumventilen är trasig eller liknande?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #70 skrivet: 13 november 2020, 10:31:34 »
Ja, dÃ¥ ser man tveklöst funktionen och vart trÃ¥darna gÃ¥r, MEN nu är vi inne pÃ¥ marginaler som i realiteten inte har nÃ¥gon avgörande betydelse  :)

Hej Kocken
Jag hoppas att det är OK att återkomma i detta gamla ämne.
Hustrun klagar över att fläkten / Trygghetsvakten stör nattsömnen.
Jag tänkte försöka lösa det genom att montera ett kopplingsur mellan "lilla elmätaren" och trygghetsvakten.
Tanken är att Trygghetsvaktens FLÄKT är avstängd mellan typ 2230 - 0700.
Jag har hittat ett analogt  kopplingsur ( digitala kan tydligen vara onödigt komplicerade )
https://www.elgrossisten.se/elmaterial/kopplingsur-mekaniska/theben-kopplingsur-sul181d-1-kanal-analogt/
Som vanligt så vet jag inte helt hur den skall kopplas in.
Kocken guidade mig med "elmätaren" (från Rickard) ock kan kanske råda mig med Kopplingsuret.
Jag har fått ett råd om inkopplingen, men önskar ett expert OK eller alternativ på hur det egentligen skall kopplas.
Jag bifogar en enkel skiss pÃ¥ hur  det ser ut idag, och ocksÃ¥ en skiss pÃ¥ hur KOPPLINGSURET  kanske kan kopplas in mellan elmätaren och TV´s fläkt pÃ¥ vinden.
Hoppas på hjälp förstås
och önskar Forumet en
SKÖN HELG
SW

Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #71 skrivet: 13 november 2020, 10:41:45 »
Är det inte ett oljud som går åtgärda med ljuddämpare för fläkten?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #72 skrivet: 13 november 2020, 10:49:38 »
Så vitt jag kan se är uret korrekt kopplat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #73 skrivet: 13 november 2020, 12:24:12 »
Är det inte ett oljud som går åtgärda med ljuddämpare för fläkten?

Installatören föreslog att fläkten skulle flyttas så att den inte var placerad ovan hustruns sovrum.
Det går förstås, men arbetsmiljön är svår. mörkt och trångt och lågt under takbjälkarna.
Hustrun är också lite "allergisk" mot störande ingrepp av den typen.
Så det är nog enklare och kanske billigare att fixa till så att det går att smidigt ha fläkten avstängd på natten.
Vi får se.
SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trygghetsvakten installerad
« Svar #74 skrivet: 15 november 2020, 09:28:44 »
Så vitt jag kan se är uret korrekt kopplat.

God Morgon
Nollan till / från fläkten på vinden är lite kort lite svårt att få den att räcka ner till nollanskruven på Theben - uret.
Kanske ej ok att skarva ?

GÃ¥r det istället att koppla NOLLAN som pÃ¥ ändrade skissen ?   (bifogas )

Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!