Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g temperatur i huset med CTC lva-1 och NIBE 200p  (läst 3821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas I

  • Gäst
Andreas I
LÃ¥g temperatur i huset med CTC lva-1 och NIBE 200p
« skrivet: 17 november 2017, 16:08:40 »
Hej alla kunniga.  :)

Vi har precis köpt ett hus på ca 120 kvadrat med NIBE fighter 200p kopplad till ctc lva-1 som uppvärming till huset. NIBE värmer även vatten för dusch och tapp vatten. Vi har totalt noll koll på detta uppvärmingssystem.

Niben verkar fungera OK, den håller en konstant varmvatten temp på 55 grader. Den tar varmluft från båda badrummen och tvättstugan där el element värmer luften.
CTCn brummar och låter och varmluftröret som går från CTCn upp i taket är nästan så varmt att man inte kan hålla handen på det.

Däremot så blåser det inte ut värme ur ventilerna i taket det FISER (PYSER) ut värme och det blir alldrig varmare än ca 19 grader inne. Mellan 18 och 19 grader verkar vara det den lyckas klara av. givaren inne står på 23 grader men det har vi inte sett röken av.

Är det någon som har kunskap om detta system eller vet någon bra firma kring Uppsala som är ducktiga på CTC lva-1.


Hoppas någon kan hjälpa oss att få det lite varmare inne.

Mvh Andreas... tOOmten

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur i huset med CTC lva-1 och NIBE 200p
« Svar #1 skrivet: 17 november 2017, 17:04:31 »
Jag gissar det är fel pÃ¥ fläkten LVA-1. Kan vara utslitna lager, nersmutsade fläktskovlar och obalans eller den elektriska fläktkondensatorn som givit upp. MÃ¥ste gÃ¥ att demontera fläkten och snurra den med handen för att höra/känna i vilket skick den är. Reservdelsfläktar finns bl.a. hos ebmpapst som har stort sortiment: http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Reservdelsfläktar-Reservdelar/  Närmsta ventilationsfirma kan säkert ocksÃ¥ hjälpa er.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur i huset med CTC lva-1 och NIBE 200p
« Svar #2 skrivet: 17 november 2017, 17:47:13 »
Gissar vidare och tror att det är en sÃ¥dan här fläkt ni behöver med kondensatorn till: http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Reservdelsfläktar-Reservdelar/Reservdelsfläktar-Dubbelsugande-radialfläktar-i-kÃ¥pa/D2E146-AP47-49-Reservdel  Fläkten finns i lager.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Andreas I

  • Gäst
Andreas I
SV: LÃ¥g temperatur i huset med CTC lva-1 och NIBE 200p
« Svar #3 skrivet: 05 december 2017, 16:46:00 »
Hej och tack för dina funderingar josth.

 Det är ju bra funderingar men jag skulle nog vilja veta hur mycket systemet ska klara av att värma. Har pratat med förra husägaren och han säger att det blÃ¥ser inte in luft utan det har alltid bara pyst in luft. med olika temperatur om jag förstog honnom rätt. När dom hade smÃ¥ barn sÃ¥ kompleterade dom med lösa el element i barnens rum sa han för att fÃ¥ en bättre värme. SÃ¥ min slutsats är nästan att det här systemet inte klarar av att värma bättre. Vet nÃ¥gon om det finns nÃ¥gon bra firma med kunskap om detta system kring Uppsala? ::) Jag skulle vilja att nÃ¥gon med kunskap tittar över det hela innan jag börjar med värmeförbättringar utbyte/kompletering av värmekälla.

Mvh Andreas..

Andreas I

  • Gäst
Andreas I
SV: LÃ¥g temperatur i huset med CTC lva-1 och NIBE 200p
« Svar #4 skrivet: 06 december 2017, 16:29:28 »
Uppdaterar lite.

Har idag skruvat bort luckan pÃ¥ vÃ¥rat Lva 1 aggregat och damsugit filtret som sitter vid inkommande luft utifrÃ¥n.  När jag damsög sÃ¥ tittade jag lite extra i instruktionsboken och där visade dom att elektrofilter skulle sitta efter tygfiltret. Men nÃ¥got sÃ¥dant sitter det inte i vÃ¥ran Lva? det är bara ett stort tomrum där det ska sitta. När jag däremot började se mig omkring sÃ¥ ser jag att det som ser ut som en kylare till en bil där luften ska sugas vidare in i Lvan är väldigt smuttsig. Jag stänger av systemet och tar en torr diskborste och börjar borsta ur den frÃ¥n den sidan jag kommer Ã¥t och jäklar vad där var smutts. efter att borstat och damsugit ett tag sÃ¥ startar jag anläggningen och gÃ¥r och känner vid utblÃ¥sen i taket och ABSOLUT sÃ¥ känner jag en klar förbättring. Nu känner man att det faktiskt blÃ¥ser ut varmluft. Inte hÃ¥rblÃ¥s blÃ¥st men förut kännde man bara att det typ pyste ut varmluft ur utblÃ¥sen. Ã¥terkommer med uppdatering när vi ser om det gjort nÃ¥gon efekt pÃ¥ värmen i kÃ¥ken.  ::)

Mvh Andreas...

Andreas I

  • Gäst
Andreas I
SV: LÃ¥g temperatur i huset med CTC lva-1 och NIBE 200p
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2018, 15:16:11 »
Hej igen  :)

Nu har det gÃ¥tt ett tag sen jag rengjorde en del i värmepaketet i min Ctc lva 1. Efter rengörigen sÃ¥ att lva1 kunde börja andas (suga luft igen) sÃ¥ fungerar värmen bra i huset. inga problem att hÃ¥lla värmen med minus 10 grader ute.  tummenupp

SÃ¥ nu kommer lite nya funderingar.

Det är så att man klart och tydligt hör att lagret i fläckten i Lva 1 aggregatet behöver bytas. Frågan är då om det är lönt?
 Bör man byta hela fläckten eller klarar man av att byta bara lagret som hemmapulare?
Är det värt att kosta på ett så pass gammalt aggregat?
Hur länge kan man tänka sig att ett CTC Lva1 aggregatet lever?

Finns det utbytes aggregat som man kan koppla in direkt pÃ¥ NIBE  200p?

Alla tankar och förslag motages varmt...
Mvh Andreas

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: LÃ¥g temperatur i huset med CTC lva-1 och NIBE 200p
« Svar #6 skrivet: 13 december 2018, 23:30:41 »
Hej igen  :)

Nu har det gÃ¥tt ett tag sen jag rengjorde en del i värmepaketet i min Ctc lva 1. Efter rengörigen sÃ¥ att lva1 kunde börja andas (suga luft igen) sÃ¥ fungerar värmen bra i huset. inga problem att hÃ¥lla värmen med minus 10 grader ute.  tummenupp

SÃ¥ nu kommer lite nya funderingar.

Det är så att man klart och tydligt hör att lagret i fläckten i Lva 1 aggregatet behöver bytas. Frågan är då om det är lönt?
 Bör man byta hela fläckten eller klarar man av att byta bara lagret som hemmapulare?
Är det värt att kosta på ett så pass gammalt aggregat?
Hur länge kan man tänka sig att ett CTC Lva1 aggregatet lever?

Finns det utbytes aggregat som man kan koppla in direkt pÃ¥ NIBE  200p?

Alla tankar och förslag motages varmt...
Mvh Andreas

Du kan byta mot Alig AL 250 med eltillsats.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!