Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp - monsterförbrukning!  (läst 16690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #45 skrivet: 26 mars 2007, 20:10:14 »
Men det kan blir stopp p g av hög retur när det blir lite kallare ute, högsta framledning är 60 grader, då slår VP garanterat ifrån på hög retur.

32 ºC i framledningdå det är 11 ºC ute tyder på en mycket hög kurva. Jag har för mig om att styren i en CTC funkar så att panntemp alltid styrs upp några grader över framledning så det behöver inte bli särskillt kallt innan VP:n slår ifrån på hög returtemp och det blir en vanlig elpanna av den.

En sänkning av panntemp till 48 ºC hjälper nu, men inte i smällkalla vintern, då hjälper nog bara nya feta radiatorer så att framledningstem kan sänkas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #46 skrivet: 27 mars 2007, 11:19:24 »
På "bergpumparna" så styrs börvärdet för elpatronen av börvärdet på pumpen, ej av inställt värde för elpatronen!!
Börvärdet för elpatronen är ett minvärde som ej underskrids...

Men på en sån här maskin vet jag inte..
NÃ¥n annan?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #47 skrivet: 27 mars 2007, 11:31:01 »
Jag är lite osäker på vilket som styr elpatronen, men om inte pumpen klarar önskad framledningstemp, så ökar systemet automatiskt börvärdet på patronen. Om det är pumpens börvärde eller framledningens börvärde kan jag inte säga, men panntemperaturen styrs upp av systemet om inte pumpen räcker till.

December var rätt varm här nere, då drog min panna 125 kWh och pumpen drog 800 kWh. Januari och februari var kallare det varierade mellan noll och tio minusgrader ganska länge, då var förbrukningen ca 400 kWh för pannan och 1000 kWh för pumpen, och nu i mars ser det ut att bli runt 60 kWh resp 800 kWh. Jag har en ganska hög kurva, för jag behöver en 55-60 grader på framledningen, när det börjar krypa ner under -10 grader ute, men det är inte ofta det gör det här.

Carl N har ju helt rätt i vad han säger, men vintrarna här nere är sällan direkt smällkalla, monsterförbrukningen förekommer i Malmöområdet, så det kanske inte är så illa som om det varit uppe i Norrland.
« Senast ändrad: 27 mars 2007, 12:25:24 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #48 skrivet: 23 april 2008, 14:44:32 »
Lite nyfiken om du fick nån ordning på detta och komm fram till vad som strulade?

MVH
PG
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad holnic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #49 skrivet: 30 april 2008, 09:57:51 »
Hej
Du har mina sympatier.

Kan bara berätta om in mardröm i höstas. Kanske kan vara ett tips.
Hade fel på tillvattenventilen in i pannan vilket innebar att det hela tiden fylldes på med kallt vatten in i pannan som ju naturligvis skulle värmas upp. (Tänkte inte på att det droppade från expansionskärlet.) Hade grym elförbrukning under 5 månader (och onödigt mycket vatten typ 150 kubik) som jag till slut fick ordning på när rörmokarn bytte tillvatten ventilen.

Har sedan 12 december en EcoAir 107 med en EcoEl 1550 och är mycket nöjd.

Har sedan dess dragit
Drifttimmar 3351
El Kwh 609 på 140 dagar
VP timmar 2119 x 2,4 kw i snitt = 5085 Kwh på 140 dagar
Snitt = 40,6 kwh / dygn = totalt 5694 Kwh

Har i princip halverat min totala elförbrukning mot gamla elpannan. Känns ju skönt.
Ska bli intressant o se hur sommarhalvåret blir.
Har nu stängt av elpatronen för att se hur det kommer fungera med varmvatten.

Bästa lyckönskningar
EcoEl + EcoAir 107
160 kvm i Stockholm
Tidigare förbrukning med elpanna c:a 31000 kwh
Ny förbrukning 19,600 kwh

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #50 skrivet: 10 januari 2009, 16:11:23 »
Hej ! Har ocksÃ¥ skummat igenom detta forum och hitta mycket matnyttigt och användbart. 
Jag hoppas du hittat lösningen på dina problem(skriv gärna inlägg om detta)

Vi hade ocksÃ¥ liknande bekymmer efter installationen som visade sig bero pÃ¥ att installtören "glömt" att man satt EcoEl-en shunt i manuellt läge(skall ställas i Automatik efter installationen men glömdes....)  Elpatronen gick för jämnan och förbrukningen upp som en raket....

Efter detta så fungerade allt som det skulle. Lite tips från några v inläggen här har också gett oss en del tips på intriming och funktionalitet för CTCs LVP-system. tack för dom!

PS. Vi fick nyss hemskickat(gratis!) från CTC en uppdaterad styrkrets med ny programvara för EcoEl och möjligheten att sänka minsta temp för Eco Air till -15 C, lätt att byta dessutom. DS
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 700
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!