Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är man knäpp med att tänka för mycket pÃ¥ framtiden?  (läst 1059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
Hejsan,

Jag är en tokig övertänkare och novis som går i tankarna att konvertera till vattenvärme och installera en luft/vatten värmepump i sommar. Jag har funderat på en sak angående val av storleken på värmepumpen. Tänkte att jag kunde ställa frågan här och höra hur andra resonerar kring det.

Elbolagens inkomster kommer sjunka desto fler folk som installerar värmepump som sänker deras elförbrukning rejält. Samt det ökade intresset för passivhus mm. Är det ett möjligt scenario att elbolagen höjer priserna markant för behålla sin inkomst eller rent av öka den inom livslängden på värmepumpen?

Är det då värt att ha 100% av effekt behovet täckt med större pump och troligen en arbetstank? Priset ökar med större pump plus arbetstank och jag har svårt att se att det skulle bli så pass billigare drift sett på ett år att det är värt priset. Men om nu priserna ökar så blir det givetvis mer intressant. Nu bor jag förvisso i Blekinge där det inte är många dagar under nollan och få dagar under -5 grader.

Tänker jag helt galet? Vad hade ni valt, med eller utan galenskaper, större eller mindre pump?
Värmeglad.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Att ha 100% effekttäckning är väl inte nödvändigt men gärna 75% eller så. Man spår viss uppgång i el-priserna på ett par års sikt. De flesta ska framöver köra el-bil eller ladd-hybrid. El kommer nog på lastbilar också, åtminstone vissa. Stålverken ska gå över till att använda enorma mängder el istället för all kol de gör av med (klimatet och svenska utfästelser). Oskarshamn 1 och 2 har stängt. Ringhals 1 och 2 stängs år 2020. Vindkraften fluktuerar och går inte att bygga ut överallt som kanske vissa tror.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Skillnaden i förbrukning blir väldigt liten även om du får spetsa en del med en lite för klen vp. En luft vatten vp har kanske cop på 2 vid riktigt kyla så elpatron är bara dubbelt så dyr men å andra sidan brukar luft vatten vp vara billiga att överdimensionera och inverter drift gör ju det möjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
Tack för svaren.

Det kommer inte öka i den grad jag trodde om jag tolkar dig rätt Josth. I alla fall inte på ett tag. Finns det någon estimering? Kan mikroproducenter i någon form påverka elpriset i framtiden?

Smurfen, en överdimensionerad värmepump har högre minimum effekt vilket bidrar till mer start/stopp vid mildare väder. Om jag har förstått det rätt så kan det ge behov för en arbetstank. Finns det någon tumregel på hur högt minimum effekten bör vara ställt mot husets effektbehov?
Värmeglad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!