Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme eller Luft/vatten?  (läst 19765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #90 skrivet: 06 februari 2016, 21:28:25 »
Men det är ju bara i en fjärdedel av landet  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #91 skrivet: 06 februari 2016, 22:24:07 »
Men Karlmb
Ger man värmepumpen lite kärlek och omtanke klappar fint på den
Så går den lika driftsäkert som en elpanna ,
Har luft-vatten som gått helt utan krångel sen 90 talet ,
I Sthlm och neråt blir det bra resultat om man får trixa lite i pannrummet

Cc

Jag tror dig CC.
Men hur många lvvp-ägare är som du och Oraklet..?
De flesta tror den ska sköta sig själv, tyvärr är det ju som med llvp, det gör dom, mha eltillskottet till stor del...
Först när elräkningen går upp mer än grannens så tillkallas ev. servicepersonal, tyvärr är det ju ofta redan försent och de säljs på en ny kompressor eller vp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Pattens

  • Gäst
Pattens
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #92 skrivet: 06 februari 2016, 23:34:29 »
Om jag inte läst fel så har en bra lvvp högre scop än bergvärme.

Framförallt om man har lågtemp system.

Iallafall om man bor i södra Sverige.


Anledning du vill värma huset även när det är +1-18 + ute.

vilket det ofta är.

1-18 grader mot ca 0gradigt ibland någon minus(kolektor bervvp) ger bättre cop.

Kan ha fel men jag blir nog tillrättavisad snart :)

Så snitt ute tempen där du bor samt övrigt värmesystem avgör nog vad som är mest fördelaktigt.





Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #93 skrivet: 06 februari 2016, 23:49:41 »
Men CC, hur var det här då?: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58915.msg614830#msg614830
Investera för framtiden = bv...
TS där tänkte heller inte på att borran har längre livslängd än en vp..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #94 skrivet: 07 februari 2016, 11:08:39 »
Anledning du vill värma huset även när det är +1-18 + ute.
vilket det ofta är.
1-18 grader mot ca 0gradigt ibland någon minus(kolektor bervvp) ger bättre cop.
Är det plusgrader ute belastas inte borrhÃ¥let sÃ¥ hÃ¥rt, det är plusgrader pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare dÃ¥. Sen mÃ¥ste man komma ihÃ¥g att den stora delen av värmebehovet har man när det är kallt ute. Enbart januari brukar stÃ¥ för 16 % av värmebehovet. En typisk  sommarmÃ¥nad när pumpen gör enbart varmvatten gÃ¥r min pump 1 % av den Ã¥rliga drifttiden. Det spelar ingen större roll att en L/V-pump dÃ¥ har bättre COP.

HÃ¥ller inte med om att det är snittemperaturen som avgör vad som är fördelaktigast. Variationerna i temperatur spelar. Sett ur COP-synpunkt är det fördelaktigt för L/V-pumpar när variationerna i temperatur över dygnet eller Ã¥ret är smÃ¥. För samma medeltemperatur är kustklimat där det vintertid aldrig blir riktigt kallt bättre än inlandsklimat. SmÃ¥ skillnader mellan dag- och nattemperatur är bättre än stora. För bergvärme spelar det ingen större roll, bergets temperatur är mer konstant. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #95 skrivet: 07 februari 2016, 11:20:45 »
Är det plusgrader ute belastas inte borrhÃ¥let sÃ¥ hÃ¥rt, det är plusgrader pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare dÃ¥. Sen mÃ¥ste man komma ihÃ¥g att den stora delen av värmebehovet har man när det är kallt ute. Enbart januari brukar stÃ¥ för 16 % av värmebehovet. En typisk  sommarmÃ¥nad när pumpen gör enbart varmvatten gÃ¥r min pump 1 % av den Ã¥rliga drifttiden. Det spelar ingen större roll att en L/V-pump dÃ¥ har bättre COP.

HÃ¥ller inte med om att det är snittemperaturen som avgör vad som är fördelaktigast. Variationerna i temperatur spelar. Sett ur COP-synpunkt är det fördelaktigt för L/V-pumpar när variationerna i temperatur över dygnet eller Ã¥ret är smÃ¥. För samma medeltemperatur är kustklimat där det vintertid aldrig blir riktigt kallt bättre än inlandsklimat. SmÃ¥ skillnader mellan dag- och nattemperatur är bättre än stora. För bergvärme spelar det ingen större roll, bergets temperatur är mer konstant. 

DÃ¥ anser du att Danfoss ljuer oss rakt upp i ansiktet dÃ¥ när deras beräkningsprogram verifierar det som Pattens berättade för oss.   Jag hÃ¥ller självklart INTE med dig i det pÃ¥stÃ¥endet .  Det kommer finnas Ã¥r dÃ¥ LVVP är väl sÃ¥ effektivt som BVP och Ã¥r dÃ¥ det är mindre effekt, men dessa Ã¥r har vi nästan hela hÃ¥lets kostnad att beta av. 

LVVP är ett alternativ som man bör ta i beaktan om man bor söder om Stockholm som CC sa.  Det innebär dÃ¥ typ 90% av befolkningen  ;)   Dessutom mindre risk för Hysteres maskiner med LVVP  som ju det stora flertalet av er rekommenderar att folk skall köpa när ni kategoriskt säger. - Det lÃ¥ter som en 10 kw maskin med 200 m borra  ::)   10 kw vill ju ha 0,35 L/s o det har vi inte i sÃ¥ mÃ¥nga kÃ¥kar  ::)   

Därför borde ni rekommendera LVVP eftersom ni är allergiska mot att ha säkerställda flöden  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #96 skrivet: 07 februari 2016, 11:25:25 »
Vill inte luft/ vatten vp på 10 kw ha samma flöde ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #97 skrivet: 07 februari 2016, 11:36:00 »
Finns det någon statistik på hur bra/dåligt LV håller, jag menar livslängd, "strul" osv. Här där jag bor är det relativt ovanligt med LV men jag upplever det som det är betydligt vanligare med "problem" hos LV än VV. Själv har jag varit "insyltad" i 6 LVVP, 2 Atria, 1 CTC, 1 Autotherm, 2 Nibe och i 4 av maskinerna har det varit upprepade problem. Antalet VVVP som jag varit inblandad i är mångfalt större och där har jag bara vid ett tillfälle upplevt problem. Och det berodde troligen mer på installatören än maskinen.
Är det bara slumpen eller är LVVP mer "utsatta"  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #98 skrivet: 07 februari 2016, 11:42:09 »
Finns det någon statistik på hur bra/dåligt LV håller, jag menar livslängd, "strul" osv. Här där jag bor är det relativt ovanligt med LV men jag upplever det som det är betydligt vanligare med "problem" hos LV än VV. Själv har jag varit "insyltad" i 6 LVVP, 2 Atria, 1 CTC, 1 Autotherm, 2 Nibe och i 4 av maskinerna har det varit upprepade problem. Antalet VVVP som jag varit inblandad i är mångfalt större och där har jag bara vid ett tillfälle upplevt problem. Och det berodde troligen mer på installatören än maskinen.
Är det bara slumpen eller är LVVP mer "utsatta"  Sc:,h

Om man utgÃ¥r frÃ¥n antal trÃ¥dar om problem i forumet,  och kompenserar för ev skillnad i antal installerade totalt,  sÃ¥ borde man se just detta.
Eller helt enkelt försäkringsbolagens statistik,  nÃ¥gon som vet var den finns?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #99 skrivet: 07 februari 2016, 14:16:12 »
Själv har jag varit insyltad i runt 200 LVVP   skulle säga att dessa har haft ungefär samma felfrekvens som VVVP.  Skillnaderna är i vart inte sÃ¥ astronomiska som ni ger sken av.  Dessutom finns det yppeliga LVVP som man kan fÃ¥ runt 75 lax e rot inst o klart.  Här skiljer det dÃ¥ runt 40-50000 lax till ett BV  alternativ   svÃ¥rt att räkna hem det.

I mitt hus har jag JV   skulle aldrig i livet lägga ned det jobbet igen.  LVVP alla dagar i veckan hade jag valt.   

Smurfen,,, vad händer med effekten vid kallare evap  :)   Just  det dÃ¥ blir hysteres inte lika pÃ¥tagligt.     Hos mig kvittar det dock dÃ¥ jag kör oberoende  ;) 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #100 skrivet: 07 februari 2016, 15:56:24 »
SÃ¥ det är ok att installera en anläggning som gÃ¥r bra vid lite kyligare väder när den ger lite mindre effekt och gÃ¥r skit en stor del av Ã¥ret  Sc:,h DÃ¥ är det lättare att dimensionera en berg värme vp den lämnar jämnare effekt oberoende av ute tempen och man behöver inte gÃ¥ upp i storlek för att fÃ¥ ok effekt vid lite kyligare väder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #101 skrivet: 07 februari 2016, 16:47:41 »
Inte riktigt det jag sa va...läsförståelsen är fortfarande inte 100%ig

Jag monterar oberoende grejer.

Jag sa -  ni som ( och dÃ¥ menar jag inte främst dig eftersom du kör med tank ) föresprÃ¥kar rackabang kommer i verkligheten fÃ¥ ett ännu mindre glapp mellan de bÃ¥da typerna pga de saker jag sade.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #102 skrivet: 07 februari 2016, 18:33:36 »
Ja en som du kallar det rackaban installation kommer gå bättre med bergvärme eftersom den lämnar jämnare effekt med luft vatten tas det ofta en storlek större så den har hyffsat med pulver även i lite kyla annars blir det för mycket elspets och det ser inte bra ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #103 skrivet: 07 februari 2016, 18:46:23 »
DÃ¥ anser du att Danfoss ljuer oss rakt upp i ansiktet dÃ¥ när deras beräkningsprogram verifierar det som Pattens berättade för oss.   Jag hÃ¥ller självklart INTE med dig i det pÃ¥stÃ¥endet .  Det kommer finnas Ã¥r dÃ¥ LVVP är väl sÃ¥ effektivt som BVP och Ã¥r dÃ¥ det är mindre effekt, men dessa Ã¥r har vi nästan hela hÃ¥lets kostnad att beta av. 

Du verkar ha läst mitt inlägg som fan läser Bibeln. Jag har inte sagt något om vilken typ av pump som är bäst. Jag har bara påpekat några uppenbara saker som att höst och vår har man inte minusgrader på ingående köldbärare liksom att det inte är så enkelt som att det är enbart snittemperaturen där man bor som påverkar valet utan att det också beror på temperaturfördelningen under året vilket jag är övertygad om att beräkningsprogrammen tar hänsyn till.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #104 skrivet: 07 februari 2016, 19:06:36 »
Men CC, hur var det här då?: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58915.msg614830#msg614830
Investera för framtiden = bv...
TS där tänkte heller inte på att borran har längre livslängd än en vp..

vad är det med det Karlmb
Ts får en rekommendation på modell av Luft vatten som passar med vedeldningen ,
samt att det finns en liten bergvärmepump som kan passa som ett alternativ
med styret går det alldeles utmärkt att koppla den mot vedacken
innebörden av rekommendationerna är funktionsförslag och inget annat
sen väljer TS att handla vad han vill .


Jag är skyldig till massor med luft vatten svenska kocken .
Dem märken jag valt att rekommendera och installera hör jag väldigt lite ifrån . tummenupp
om du har problem med maskinvaran i 66% av installationerna du vart med om  Sc:,h
då måste jag ställa frågan ,,, Vet dina vvs polare vad dem håller på med .,;-
jag tror inte det är mer en 5-6 maskiner som krÃ¥nglat ,  ,,, Ett sprucket hetgasrör pÃ¥ en airvell,  ett torkfilter pÃ¥ en ctc
dom hade en serie 2002 där det va fel på torkfiltren .
sen är det ett par danfoss exp som krÃ¥nglat ,  det är allt
cc
« Senast ändrad: 07 februari 2016, 19:11:57 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 679
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!