Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min frikyla - synpunkter önskas  (läst 39291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #15 skrivet: 05 maj 2015, 00:35:47 »
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #16 skrivet: 05 maj 2015, 08:30:52 »
Ja, det där är ett bra exempel på en av de tjogtal tabeller jag hittat på nätet och som inte reder ut det fullständigt. Jag tycker att det är en av de bättre såtillvida att den hänvisar till DIN standard. Fotnoten att många leverantörer använder fel beteckningar inger tyvärr inget hopp att veta vad man har.

Av denna tabell kan man tycka att G betecknar cylindriska gängor och R koniska gängor. Den säger dock ingenting om kompatibilitet mellan G och R gängor. Vidare saknas helt den mycket vanliga beteckningen R15. I några andra tabeller på nätet så kan man läsa att G1/2 är en nyare beteckning för R15. Om vi lägger ihop dessa två tabeller så betyder det att bokstaven G respektive R inte alls står för typen av gänga.

Fortfarande lika villrådig. Med tanke på fotnoten så vet jag väl inte alls vad jag har för gängor så då är nyckelfrågan om de två gängtyperna koniska och cylindriska är kompatibla - d.v.s. är det bara öka kraften och dra?

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #17 skrivet: 05 maj 2015, 08:38:08 »
Jag tycker inte heller att tabellen är särskilt bra. Som jag har uppfattat det så är G den nyaste beteckningen dvs EU på det som hette R innan. Sedan ska man inte blanda ihop det med att man har börjat säga tex R15, det var väl bara någon som tyckte att det lät bra.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #18 skrivet: 05 maj 2015, 10:50:13 »
Ok.

Jag hittade till slut detta dokument som stämmer med Thelemorfs DIN-papper men också förklarar hur beteckningen R ofta används utanför denna DIN standard:

http://www.hahnreiter.de/docs/seite_14-15_en.pdf

Utdrag:
"For the cylindrical internal and external thread short sign “R“ has been applied, which could have led to confusion, because the same short sign is used for the taper external thread of DIN 2999 or ISO 7/1. Compared to DIN ISO 228 there are no differences between the threads but some minor differences between the gauges.

Nu har jag i vilket fall tvingat ihop mina gängor med hjälp av skiftnyckel och med väldigt lite mässingpulver som resultat. Nu går de att dra för hand hela vägen. Har naturligtvis ingen susning om huruvida de är koniska eller cylindriska eller bådadera och vet inte heller om det spelar någon roll egentligen. Mest troligt om man mäter mikrometrarna så är konvektorns gänga cylindrisk och jag får för mig att detta är det vanligaste. Om ingen protesterar så tänker jag lägga på lin och dra ihop det.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #19 skrivet: 05 maj 2015, 12:09:40 »
Citera
vet inte heller om det spelar någon roll egentligen
När man köper svarta (blåa) (tidigare gröna :)) gängade rör som jag antar är konade så känner man hur det är lättare att lägga på rätt mängd lin och få det att bli bra, det är mer att ge på

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #20 skrivet: 05 maj 2015, 17:48:21 »
Vilket störigt problem!

Det är alltsÃ¥ samma stigning och ungefärlig diameter, bara själva formen pÃ¥ gängorna som inte stämmer riktigt? Är det alltsÃ¥ sÃ¥ att Sabiana använder  DIN ISO 228-gängor?

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #21 skrivet: 05 maj 2015, 18:38:26 »
Ja, det är det mest troliga. Vad kopplingen jag har (egentligen en krök) är för något vete fåglarna för utvändiga måttet är nästan samma för båda typerna av gängor och konformen är väl knappt mätbar (1grad 47 minuter).
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #22 skrivet: 05 maj 2015, 23:22:44 »
Men de passar ihop, bara lite olika mycket spel ibland

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #23 skrivet: 19 maj 2015, 10:02:42 »
Nu har jag kommit 2/3 vägs. Tänkte summera innan jag ställer fler frågor.

Valen blev lite annorlunda än jag tänkte mig från början.

Konvektor: Kinnan Carisma CVP-T3. Kyleffekt 3.0kW. Ingen ändring och jag är nöjd efter provkörning. Se bild. Har precis provkört med rinnande kranvatten och temperaturen i rummet sjönk från 21.5 grader till 17.5 på mindre än en timme då jag avbröt provkörningen. Ljudet är helt acceptebelt - möjligen lite irriterande 50Hz brum från motorn.

Rörledningar: Hårda kopparrör 22mm isolerade med 13mm Armaflex. Skarvade med presskopplingar (som faktiskt tål Etanol). Jag är väldigt glad att jag valde bort PlusPrisolen som jag först hade tänkt använda (tack forat för det). Upphängningen blev till slut Armafix rörskålar som sveper om rören och ger samma isoler- och diffusions-egenskaper som Armaflexen. Se bild. Synnerligen dyrt men jag tyckte jag kunde unna mig det när jag lyckats få bra pris på resten av prylarna och eftersom rören är inbyggda dolt i nisch en kortare sträcka.

Notera den blå klisterlappen några cm från upphängningarna. Jag tyckte jag var lite larvig som funderade på att sätta ut elledningarna i betongen innan jag började borra - men jag tog det extra jobbet och gjorde det i alla fall och det var tur. De blå klisterlapparna på bilden markerar här huvudledningen till elcentralen som ligger exakt där jag först hade tänkt borra.

Det mest frusterande momentet har varit att anskaffa prylar till resonliga priser. Speciellt är specialprylar som Armafix skålarna svåra att få tag i för DIY och konvektorn likaså.

Det jobbigaste momentet var utan tvekan betonghåltagningen. Se bild. Totalt över 1 meter upptagande av 52mm hål i välbrunnen betong (det är betong både i bjälklaget och över mina källardörrar). Uppskattar det till 24 timmars kontinuerligt borrande! Julas diamantborrar är väl inte de bästa på marknaden.

Nästa moment är att välja cirkulationspump och ansluta till brinen. Återkommer med frågor om detta!

Pen
« Senast ändrad: 19 maj 2015, 13:00:02 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #24 skrivet: 19 maj 2015, 11:48:46 »
Dags att välja cirkulationspump. Jag har redan räknat ut att jag behöver en pump på 60kPa. Wilos pumpar verkar populära här på forat. Men vilken ska man välja av Statos, Stratos-Pico och Yonos Pico? Har fått fram följande från produktbladen (nedkortat):

Användning:
Yonos-Pico: Uppvärmning med varmvatten, Klimatapplikationer
Stratos-Pico: Uppvärmning med varmvatten, Klimatapplikationer
Stratos:Uppvärmning med varmvatten, Kylkretsar

Medietemperatur:
Yonos-Pico: -10C till 95C
Stratos-Pico: +2C till 110C
Stratos: -10C till 110C

Isolering:
Yonos-Pico: Som tillbehör
Stratos-Pico: Värmeisolering ingår
Stratos: Värmeisolering ingår. Ej diffusionstät - minsta mediatemp 20C!

Prisskillnaderna är stora:
Yonos-Pico: 1830kr på RR
Stratos-Pico: 3275kr på RR
Stratos: Finns ej på RR

Enda alternativet som strikt uppfyller specifikationerna är att ta en Stratos, kassera medföljande isolering och istället isolera med Armaflex. Men jag gissar att de flesta är lite mer pragmatiska. Vad har ni valt / skulle ni välja och vad är erfarenheterna?

Det är förstås frestande att ta en Stratos Pico och använda medföljande isolering. Även om den strikt sett inte är avsedd för kyla så är ju tillåten mediatemperatur +2C. Min påfyllningsventil till Brinen är inte heller 100% diffusionstätt isolerad med det verkar ju fungera ändå.

Eller varför skulle man inte kunna ta en betydligt billigare Yonos Pico och isolera den själv med Armaflex och/eller polyuretanskum? Den är ju faktiskt specad ner till -10C mediatemperatur. Vad är haken? Varför är den så mycket billigare än Stratos Pico?

Sedan finns ju Grundfos Alpha2 L som bara är aningen dyrare än Wilo Yonos. Den är specad för 2C till 110C mediatemperatur och är till skillnad från Yonos tydligt avsedd för kylapplikationer i sitt senaste utförande (gäller dock INTE tidigare modeller där mediat var tvunget att vara varmare än omgivningen). Känns inte alls så dumt faktiskt.

Pen
« Senast ändrad: 19 maj 2015, 13:17:30 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #25 skrivet: 19 maj 2015, 15:05:11 »
60 kPa är det tryckuppsättningen som behövs vid aktuellt flöde eller beteckningen på pumpen? Yonos Pico 25/1-6 klarar 60 kPa vid nollflöde men bara 30 kPa när flödet är 2 m3/h.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #26 skrivet: 19 maj 2015, 16:07:56 »
Konvektorn kräver ett flöde av 558 l/h för full effekt. Jag har uppskattat tryckfallet för hela systemet till 45-50 kPa vid detta flöde. Jag vill dock förbereda med en pump som klarar ytterligare en mindre konvektor - säg att det landar kring 1000 l/h totalt då. Då delar av rörsystemet är gemensamt så kommer även tryckfallet att öka något.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #28 skrivet: 19 maj 2015, 18:43:31 »
Då bör Yonos Pico 1-6 klara det. Det finns en variant som heter 1-8 som alltså klarar 80 kPa men jag har inte hittat någon leverantör i Sverige.

Jag har bytt både värmebärar- och köldbärarpumparna till Yonos Pico och tycker de fungerar mycket bra men jag har bara sammanlagt två års drifterfarenhet. Jag funderade också över varför Yonos är så mycket billigare än Stratos men jag kunde inte komma på någon fundamental skillnad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #29 skrivet: 19 maj 2015, 20:15:42 »
@Roland: Verkar ju lovande med positiv erfarenhet (och du har ju några grader kallare driftförhållanden än vad jag kommer att ha). Hur isolerade du köldbärarpumpen? Beställde du det som tillbehör eller gjorde du en egen lösning?

Jag tittade på ett tyskt fora och enligt dem så verkar enda skillnaden mellan Yonos och Stratos vara displayen med t.ex. energiförbrukning och möjlighet till nattsänkning. Nattsänkningen anses dock inte fungera i praktiken.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 484
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!