Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första felkoden  (läst 3349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Första felkoden
« skrivet: 14 december 2011, 16:24:25 »
Efter nästan 2,5 års felfri drift stannade altherman i morse med felkod AA, "tillsatsöverhettningsskyddet utlöst". Fast jag kunde inte se att det var utlöst? Det är en liten plastplupp med en tunn kabel på tillsatsvärmaren. Kändes inte som det fanns nått att återställa under den pluppen. Jag bröt strömmen en halvminut och sedan startade pumpen fint igen. Kan det vara givarfel, dvs att överhettningsskyddet signalerade att det var utlöst utan att vara det?
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första felkoden
« Svar #1 skrivet: 14 december 2011, 20:45:21 »
När jag kom hem efter jobbet var det inte kallt men någon grad svalare i huset än det brukar. Det verkar som att termistorn för framledningstemperaturen nu visar 4 grader för lågt högt. Undrar om det kan ha orsakat felet jag nämnde i föregående inlägg?
« Senast ändrad: 14 december 2011, 23:03:06 av svartöra »
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första felkoden
« Svar #2 skrivet: 14 december 2011, 23:02:18 »
Ytterligare lite mätningar visar att även termistorn för returledningen visar för högt värde, 37 grader istf 33. Detta låter skumt. Flera termistorer går inte gärna sönder eller blir dåliga samtidigt. Undrar om det inte är t ex matningsspänningen på styrkortet (12V eller vad man nu använder) som har hamnat fel. Temperaturberäkningarna blir ju fel om en referensspänning är fel...

Jag skrev fel i tidigare inlägg, framledningens temperatur visas för högt på kontrollpanelen.

Tror jag fÃ¥r ringa efter han som installerade pumpen. Nu fÃ¥r vi se om han är lika bra vid reparationer som han var vid nyförsäljning...  :)
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Första felkoden
« Svar #3 skrivet: 15 december 2011, 12:19:13 »
TrÃ¥kigt att de har hänt men bra analys  Thumbsup

Antar att du återkommer med mer info sen =)

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första felkoden
« Svar #4 skrivet: 19 december 2011, 23:52:15 »
Jaha, jag har nu mätt lite mer noggrant pÃ¥ pumpen med hjälp av termoelement lÃ¥nade pÃ¥ jobbet. Tydligen har kontrollpanelen en ganska bra uppfattning om temperaturerna i alla fall, sÃ¥ givarna är nog OK. Och huset är varmt  :)

Så jag antar att det var någon tillfällig hicka (t ex den spänningsdipp som var på nätet kvällen innan) som orsakade felkoden. Att huset sedan inte blev varmt över dagen kan bero på att jag kör vår/sommar/höst med fast framledningstemperatur (35 eller 38 grader) för att säkerställa att pumpen inte startar och stannar för ofta, vilket den gör vid lägre framledningstemperaturer. Det kan vara så att 38 grader framledning värmer upp huset mycket långsamt vid ett par plusgrader ute, så att 10 timmar inte räckte för att få upp värmen.

Får se om det händer igen. Det är dock lite trist att pumpen kan stanna så. Frågan är hur man enklast gör ett backupsystem om man är på semester? Värmefläkt och termostat? Eller fjärravläsning av temperaturen i mobilen och möjlighet till reset av pumpen om temperaturen blir låg?
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!