Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CtC EcoAir och CTC EcoEl. Hög elförbrukning. Kan nÃ¥gon hjälpa?  (läst 31660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om ni har effektbegränsare installerade (vilket det SKA vara enligt CTCs instruktioner) så är det inget fellarm utan bara tänkt som en upplysning. Systemet talar om att "nu är det många som vill ha ström så nu begränsar vi uttaget på elpatronerna".

Vid duschen, vilken temp var det innan, i båda tankarna, och efteråt, och hur lång är en snabb dusch?
Moderna, snålspolande munstycken är billiga i inköp men förbättrar duschningen med en EcoAir.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om ni har effektbegränsare installerade (vilket det SKA vara enligt CTCs instruktioner) så är det inget fellarm utan bara tänkt som en upplysning. Systemet talar om att "nu är det många som vill ha ström så nu begränsar vi uttaget på elpatronerna".

Vid duschen, vilken temp var det innan, i båda tankarna, och efteråt, och hur lång är en snabb dusch?
Moderna, snålspolande munstycken är billiga i inköp men förbättrar duschningen med en EcoAir.

Runt 55 på övre och nedre har jag inte koll på vad den stod på.
Men de är på 58 och 48 nu.

Jag slängde pastan i vattnet nät sambon gick ner och när han kom upp var pastan inte klar än så 5-7 minuter från att han gick tills han kom.

Och då har min sambo så "kallt" att han inte inte märker att värmen avtar.
Han duschar med vredet på den kalla sidan om den där spärren

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Beroende på hur kräsen man är så finns det flera som tycker att vattenkapaciteten av varmvatten är lite liten, min fru är den frusna typen och duschar riktigt länge, vilket nu endast är möjligt genom att koppla en 300l varmvattenberedare direkt efter panna. 300l är för att vi tidigare hade badkar, idag så behöver vi inte ha så stor, men den energi den drar och långa duschar är redovisad tidigare. Så det tillkommer inte särskilt mycket el, och genom att jag har kopplat den efter panna så det är 35-45 grader som den matas med på den kalla sida.

Men annars är det samma sak som att sätta på elpatroneran eller använda extra vv funktionen, vilket vår panna inte har. :(
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det handlar nog om duschvanor, fast EcoEl har ju begränsad varmvattenkapacitet, så är det bara. Men att man inte skulle kunna ta en normal dusch stämmer inte. Då är nåt konstigt.
När dottern ville bada gjorde vi så att jag eldade i Parcan så vi hade riktigt gott om varmvatten. Annars var det svårt att få det att räcka.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
håller med, jag har aldrig upplevt något problem, men går jag in i badrummet efter min fru har duschar så är det som att sig in i en ångbastu, på riktigt!
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mina föräldrar har också EcoEl och ecoair men en modell mindre och några år äldre men jag hade aldrig problem där att vare sig duscha eller bada(om man tappade upp vattnet långsamt) när jag bodde hemma.
Och nu duschar jag betydligt kortare tid än hemma och mer sällan.
Där var vi sex personer. Tre som duschade efter varandra varje morgon.
Nu är vi tvÃ¥ som i  princip aldrig duschar vid samma tid pÃ¥ dygnet.

Och skulle den andra spola varmt i vasken i köket går det inte att duscha alls

De få gångerna jag badar hemma har vi kopplat en slang direkt på varmvattnet annars går det inte.


Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fia, har du kollar att varm och kallt vatten är rätt kopplat?
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fia, har du kollar att varm och kallt vatten är rätt kopplat?

Va? Borde det inte vara rätt om man får varmvatten till vänster i alla kranar?

Iofs så bad jag en kille som jobbar med vvs när han var här att titta på vårt vatten eftersom jag upplever det som ett problem att tappa kallvatten i köket.
Jag mÃ¥ste spola väldigt länge eftersom det först blir varmare.  Men han kunde inte hitta nÃ¥got konstigt. ..

Känns som att jag klagar pÃ¥ allt.  Haha!

Man lär sig att leva med alla små problem till sist

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jo rätt kopplat till kranen är ju bra, men det säger inte hur det är kopplat till/från panna, kallt vatten skall gå genom den nedre delen först sedan toppvärmas i den övre delen av pannan, kopplas det fel så fungerar inte toppvärmningen och man flyttar istället värmen från den övre till den undre, varav jag undrar att det är kontrollerat att det är rätt. Min CTC tekniker berättade att det är ganska vanligt att det är felkopplat...

Känn efter ordentligt enligt manualen att rätt rör frÃ¥n pannan blir varmt!  ;)
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det låter som om det är långa ledningar från EcoEl till tappställena.

Apropå rätt kopplat så är det faktiskt lätt hänt att man skiftar in- och utgående rör, även de som går till ut till EcoAir. Det är värt de minuter det tar att kolla så det verkligen är rätt kopplat.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Har Fia hittat varför hon har så höga elräkningar?
Eller menar ni att det har med hennes varmvatten inkoppling att göra Sc:,h

Jag har fortfarande funderingar på vad hon har för ventilation, sänker hon värmen inne så öker hennes elkostnad pga en ev kanalvärmare som ändå inte klarar av att hålla varmt inne..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Apropå ventilation så har du helt rätt i att den kan vara en stor bov.
När vi bodde i modernt radhusområde med FTX-anläggning så fanns det ett litet termostatstyrt värmeelement i ingående kanal till värmeväxlaren, för avfrostning och förvärmning av luften när det var riktigt kallt. Hos grannen pajade elektroniken så det var på kontinuerligt. Detta var före direktavläsningens tid, när man hade preliminärdebitering av elen och bara läste av en gång om året, så han märkte inget förrän elbolaget gjorde årsavläsningen. Årsförbrukningen av HH-el var helt plötsligt 12000 kWh istället för 6000. Surprise!

Så nog kan det vara värt att kolla. Men även detta med handdukstorken, om termostaten är veiden i botten, osv. Förmodligen finns det inte EN eltjuv utan flera som tillsammans gör att HH-elen är dubbel mot normalt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hallå!

Vi har självdrag hemma sÃ¥ det finns ingen kanalvärmare vad det nu är?  dontknow

När vi sätter på handdukstorkarna så vrider vi av termostaten.
jag ska öppna locket på pannan idag och titta på laddpumpen och vattnet.
även om det inte har med förbrukningen att göra så är det ju skönt om allt fungerar som det ska :)

Tror att vi är lite underdimensionerade i elementen också men det ska jag ta med min mormors man när jag träffar honom nästa gång. Han är en pensionerad VVS-ingenjör.

Snällt av sambon att köpa en ny förstärkare som drar 620W när jag försöker stänga av allt här i huset :/
Men nu är ju ljudet såååå mycket bättre.. Jag märker dock ingen skillnad.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag vridit på något i svart plast till ettan.
Har känt på rören som sticker ut på toppen av ecoel och det som ska vara varmvatten
Är varmt sÃ¥ in i... Och det som ska vara kalt är varmt.  Men det kanske inte ska kännas kallt

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
nja kallt skall vara riktigt kallt, nu typ 4-8 grader, men stillastående vatten får värmen att röra sig uppåt, spola lite varmvatten och kontrollera igen, skall vara kallt och obehagligt att hålla om.

Jag tror att den stora boven att är VP har värmt upp elementen alla sommarmånaderna, här gäller det att kontrollera att det inte sker i sommar.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 713
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!