Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Gör du något när det är åskrisk?

Nej, ingenting...
10 (25%)
Jag drar ur vissa sladdar och slår ifrån viss apparatur.
30 (75%)

Antal personer som röstat: 40

Författare Ämne: Ã…sksäsong...  (läst 4742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Åsksäsong...
« skrivet: 31 maj 2011, 19:52:55 »
Själv drar jag ur alla telejack, alla datorströmkablar samt teveströmmen. Även VP:n slås numer av.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Åsksäsong...
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2011, 21:56:55 »
Drar aldrig ut något, har hittills haft tur, dock har vi väldigt långt till närmaste luftledning.
får väl se ikväll, det ska tydligen bralla på ordentligt
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Åsksäsong...
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2011, 22:20:41 »
Efter att ha sett ett överslag mellan två trådar till en urkopplad taklampa som säkert var två decimeter från varandra när åskan slog ner i en industriskorsten en kilometer bort så drar jag ur sånt som kostar pengar. Vi har iofs alltid dragit ur grejer, men jag har aldrig tagit så seriöst på det, men efter det försöker jag ändå rädda vad som räddas kan. Vidare har åskan slagit ner i en björk 10 meter från huset medan jag stod i fönstret och tittade. Så nära har jag aldrig varit att få byta underkläder.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Åsksäsong...
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2011, 09:07:37 »
I min ethernetswitch hemma dog 3-4 portar förra helgen när det åskade. Själva switchen och prylarna kopplade till den verkar ha klarat sig och efter att ha kopplat om utrustningen till andra, lediga portar så funkar allt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Åsksäsong...
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2011, 12:22:55 »
Har varistorskydd på alla inkommande ledningar.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Åsksäsong...
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2011, 12:46:56 »
Jag var i sommarstugan... ADSL + ethernet via lufledning till grannen är annars som att bocka sig framåt och tigga om problem...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Åsksäsong...
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2011, 11:01:55 »
Igår kväll fick jag ett "Värmepumpen har startat upp" SMS från F1245:an i Dalarna, och jag undrade om det var någon bugg. Jag borde ha fått ett "strömavbrott" SMS först om det varit strömavbrott. Sedan kom jag på att det ju skulle vara åska däruppe, och mycket riktigt, en minut senare fick jag ett SMS från routern att den också hade startat. Antagligen blev det bara en spik så att strömmen kom tillbaka innan den hunnit skicka avbrotts SMS:et.

Jag är glad att vi inte längre har någon fast telefonutrustning där, även om kabeln fortfarande går in i huset.

Det hade tydligen varit ett rejält Ã¥skväder. Den nysÃ¥dda gräsmattan borde ha fÃ¥tt sig en rotblöta, om fröna nu ligger kvar.  :-X
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Åsksäsong...
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2011, 11:19:32 »
Jag har luftledning för både el och telefon, internet via nergrävd fiber.

Har haft en åskskada en gång, sommaren 1995. Ett par telefoner, klockradio och antennförstärkare för tv gick åt, dessutom löste jordfelsbrytaren.

Något år senare satte jag upp nytt elmätarskåp, då skaffade jag ett med plats för kroneplint för teleledning, inkommande tele går upp och vänder i mätarskåpet och i kroneplinten sitter en kassett med gasurladdningsrör. Bakom täckplåten för huvudsäkringarna monterade jag varistorer, två parallellkopplade 20 mm 275 V från varje fas till PEN. Varistorerna ligger alltså efter huvudsäkringarna men före elmätaren, bakom plombering. Sedan dess har jag - peppar peppar - inte haft några åskproblem.
Dessutom har jag grävt ner en grov oisolerad aluminiumlina som potentialutjämning längs med jordkabeln till garaget, den är hopkopplad med PEN-ledaren i bägge ändar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åsksäsong...
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2011, 11:27:56 »
Har alltid dragit ut dyra eller känsliga saker(VP,modem,tv,telefon) och sen förra sommarn fick jag förnyad respekt efter att det slog ut stora gnistor ur ett vägguttag.
Har mina luftledningar för tele 20m från huset men i höstas grävdes strömledningarna ner, tidigare luftledningar ca 200m bort så förhoppningsvis ska man väl slippa den delen nu.
Tills vidare fortsätter jag nog dra ut all el. Bor väldigt högt och har sikt på flera mil åt det håll därifrån åskan alltid kommer, rätt fascinernade skådespel och se kilometerlånga blixtar i molnen. Senast igår var det hyfsat spektakulärt. Flygplanen har inflygning rakt ovan oss på några hundra meter när nordvästan ligger på och det kom en Saab propellerkärra som jag aldrig sett ha så bråttom tidigare, nu ska jag ner lös det om framfarten(sydvästlig vind som vanligen skickar planen en annan väg). 5 min senare toxblixtade precis där han kom in.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Åsksäsong...
« Svar #9 skrivet: 09 juni 2011, 00:19:12 »
Drar numera ur el och ethernet till ADSL-modem eftersom åskan tog det förra.
Utan internet blir ungarna tokiga.
Utan internet blir vi även utan tv.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Åsksäsong...
« Svar #10 skrivet: 11 juni 2011, 20:30:24 »
Vi har nu ett nytt modem efter att åskan tagit det förra. Det tog någon extra dag innan jag fick tummen ur och köpte ett nytt, på den tiden så hände det en hel del saker må jag säga:

Jag har några gånger när jag vaknat på morgnarna sett att det legat en kvinna på andra sidan av min dubbelsäng, nu med trasigt modem så tog jag tillfället i akt och pratade med henne. Det visade sig att vi var gifta och dessutom var hon riktigt trevlig...

De små människorna jag sett röra sig runt i mitt hem visade sig vara släkt med mig, jag är tydligen deras farsa och vissa egenheter de hade kan jag känna igen från mig själv, det var roligt..

Vi hade ett skojigt djur springandes inne också, det var troligtvis något som kallades hund och den hade vi tydligen för att en av de små som jag nämnde tidigare verkar ha tjatat under en längre tid på den där kvinnan jag brukar vakna bredvid för att få denna håriga varelse, men han var snäll, han bet mig inte...


Men nu är ordningen återställd, tack Netgear. Thumbsup

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Åsksäsong...
« Svar #11 skrivet: 11 juni 2011, 20:53:15 »
Kan tillägga att när åskan slog ner i grannens björk slog den sönder hela grannskapets bärbara telefoner på så sätt att det blev kortslutning i dom (luren alltid av). Inget annat konstigt nog, trots att det small så att det låg färdigkluvna vedträn från björken uppåt 50 meter bort.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Åsksäsong...
« Svar #12 skrivet: 11 juni 2011, 21:53:46 »
Kan tillägga att när åskan slog ner i grannens björk slog den sönder hela grannskapets bärbara telefoner på så sätt att det blev kortslutning i dom (luren alltid av). Inget annat konstigt nog, trots att det small så att det låg färdigkluvna vedträn från björken uppåt 50 meter bort.

Mycket typiskt för billiga trådlösa telefoner (och för den delen telefonsvarare, uppringda modem och faxar) där tillverkaren inte har kostat på något linjerelä utan en transistor eller optokopplare ansvarar för att bryta linjeströmmen när luren läggs på.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!