Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad bör man ha för tryck när den värmer?  (läst 1086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« skrivet: 11 november 2023, 17:57:15 »
Jag har precis amatörinstallerat en Fujitsu AOYR12LGC.
Nu undrar jag vad som är normala värden för sugsidan (Alltså på röret som går från innedelen) när den går på full värme och 7°C ute?
« Senast ändrad: 11 november 2023, 18:15:54 av kinokosmos »
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #1 skrivet: 11 november 2023, 19:29:35 »
tja sugsidan kan du inte mäta trycket på denna pumpen i värmedrift så....
trycksidan däremot brukar beroende på utetemp ligga på 32-38bar

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #2 skrivet: 13 november 2023, 14:38:07 »
tja sugsidan kan du inte mäta trycket på denna pumpen i värmedrift så....
trycksidan däremot brukar beroende på utetemp ligga på 32-38bar
Tusen tack!
Då kanske den här avläsningen inte är orimlig vid runt 6,5°C ute?
Värme vs kylning.
Jag krisade litet när den gick upp till Retard i värmeläge.
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #3 skrivet: 13 november 2023, 16:51:02 »
Det är bättre att inte kolla trycket alls om man inte vet eller får göra det man gör. Töm stället via A/C-läge om det sitter kvar där ute. Så suger du in gasen före frånkoppling.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #4 skrivet: 14 november 2023, 09:20:23 »
Det är bättre att inte kolla trycket alls om man inte vet eller får göra det man gör. Töm stället via A/C-läge om det sitter kvar där ute. Så suger du in gasen före frånkoppling.

motsägelsefullt
har du ens läst vad TS gör?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #5 skrivet: 14 november 2023, 09:26:51 »
motsägelsefullt
har du ens läst vad TS gör?
Berätta mer.
Ja, ställer fråga som du besvarat och maxar sin sugklocka med högtryck pga handhavandefel, billigt instrument syns i bild, det brukar betyda en sak allt ihop.

Låt bli människor, låt bli, vänligt menat.
« Senast ändrad: 14 november 2023, 09:28:37 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #6 skrivet: 14 november 2023, 10:11:17 »
Berätta mer.
Ja, ställer fråga som du besvarat och maxar sin sugklocka med högtryck pga handhavandefel, billigt instrument syns i bild, det brukar betyda en sak allt ihop.

Låt bli människor, låt bli, vänligt menat.
Eller så var poängen med forumet att man försöker hjälpa varandra?
Systemet verkar fungera fint men jag vill gärna lära mig mer, ok?
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #7 skrivet: 14 november 2023, 10:55:40 »
Eller så var poängen med forumet att man försöker hjälpa varandra?
Systemet verkar fungera fint men jag vill gärna lära mig mer, ok?
Hade det varit en propanmaskin hade jag gärna delat mer, men du får inte ens lossa täthatten på värmepumpen enligt lag, jättetråkigt att det är så, men det finns risker och väldigt lätt att kontaminera maskinen.

Det är lämpligt med fältträning för att hålla på med det, så jag tycker inte ämnet lämpar sig alls på ett forum. Möjligen en sida där de med certifikat bara kan se och diskutera.

Åter till de nyfikna ägarna, t ex "bara koppla på", manometerstället - ja det visar ett tryck, men då finns det direkt några milliliter luft i systemet som inte hör hemma där, och aldrig kommer att lämna systemet igen, man kan säga att POE-oljan i systemet blir delvis permanent förstörd om man bara sätter dit manometerstället utan någon tanke innan. Det gör att pumpen kan få förkortad livslängd eller skadad verkningsgrad. Det är sånt som kan vara svårt att förstå hur man undviker det, eller ens att det är något som kan ske om man inte arbetat med det.

Tillbaka till trycket, vad vill man veta med det? Med bara ett tryck så kan man inte göra så mycket med det. Vill man veta underkylning eller överhettning så krävs det mer prylar och veta hur man får fram värdet. Det ska man kunna innan man kollar trycket, för man ska mäta annan temperatur också samtidigt. Annars mäter man i princip bara vad det är för temperatur på röret genom att mäta trycket, det behöver man inget ställ till.

Jag kikade på en pump som hade installerades helt utan vacuumsugning, den verkligen gick jättedåligt, man monterar värmepump för att spara pengar, inte ha något som går halvdant och en riktig installation hade betalat det hela. Menar bara de kritiska momenten av installationen, resten spelar ingen roll.

Problemet med dessa trådar är att det inspirerar andra till göra saker som kan vara farliga även för person. Det är mer lömskt att arbeta med kylteknik än el har jag alltid tyckt, fullt i fallgropar.

Kolla på Youtube rekommenderar jag starkt om man vill lära sig mer om kylteknik.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #8 skrivet: 14 november 2023, 16:27:17 »
Jo du har endel poänger helt klart.
Och ja jag har F-Gas cert, men är lite rostig kan man säga.
Senast jag höll på så fanns det uttag för både på sug och kondenssidan.
Tänkte att jag skulle vara lite fiffig och undvika spill som du nämnde genom att inte byta manometer. (Jag håller kanske inte med om att man kontaminerar ett trycksatt system med luft bara för att man kopplar på en manometer.)
Men visst har du rätt om att man egentligen bör se hela bilden, luftryck utetemperaturen och temp pÃ¥ bÃ¥da sidor, men man kommer rätt lÃ¥ngt med tummen ock pekfingret ocksÃ¥.  ^-^

Nåja, pumpen hittade jag för en tusing på Marketplace, gasen 760gr gick på 400kr. Den funkar just nu iaf.
Tack för all kloka ord!
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #9 skrivet: 15 november 2023, 00:08:40 »
Du får bleeda på rätt ställe för att få bort luften vid inkoppling, gör man inte det, så får man luft i maskinen. Vacummsuga stället är dock min favorit.

Annars om man använder ett ställ rakt ur kartong så är det luft i slangarna. Annat gammalt ställ som man inte använt nyss kan innehålla främmade köldmedium, luft, kvävgas etc som inte ska in i maskinen. I mina ögon, att koppla in blir det lite som blandsaft, oavsett om man börjar med koncentrat eller vatten så blandar dem sig när man håller ihop dem.

Avsluta med A/C-läge, det är för att sänka trycket och bara lämna gasform kvar i stället, vätskan som hamnar i slangen under värmeläge och lite i stället om hela huset är öppet försvinner in i maskinen igen vid A/C och avkopplingen blir miljöriktig.

Du får mäta underkylning om du vill veta om gasmängden är bra. Du har ungefär samma tryck med rätt och fel underkylning.

Bara ett serviceuttag tycker jag är trist också, tråkigt att arbeta på sånna maskiner. Blir sån process att efterfylla under drift. I princip bättre att väga in gasen än att mäta vitalparametrar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #10 skrivet: 15 november 2023, 10:47:29 »
Tack!
Många fina tips där som jag kan skriva under på.
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #11 skrivet: 15 november 2023, 18:30:40 »
Du får bleeda på rätt ställe för att få bort luften vid inkoppling, gör man inte det, så får man luft i maskinen. Vacummsuga stället är dock min favorit.

Annars om man använder ett ställ rakt ur kartong så är det luft i slangarna. Annat gammalt ställ som man inte använt nyss kan innehålla främmade köldmedium, luft, kvävgas etc som inte ska in i maskinen. I mina ögon, att koppla in blir det lite som blandsaft, oavsett om man börjar med koncentrat eller vatten så blandar dem sig när man håller ihop dem.

Avsluta med A/C-läge, det är för att sänka trycket och bara lämna gasform kvar i stället, vätskan som hamnar i slangen under värmeläge och lite i stället om hela huset är öppet försvinner in i maskinen igen vid A/C och avkopplingen blir miljöriktig.

Du får mäta underkylning om du vill veta om gasmängden är bra. Du har ungefär samma tryck med rätt och fel underkylning.

Bara ett serviceuttag tycker jag är trist också, tråkigt att arbeta på sånna maskiner. Blir sån process att efterfylla under drift. I princip bättre att väga in gasen än att mäta vitalparametrar.
Hamnar ju ingen vätska i slangen i driftsfallet värme! däremot olja i kylläge.
du kan inte mäta underkylning på en värmepump
däremot överhettning i kylläge
skitenkelt att justera fyllningen om man vet vad man gör

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #12 skrivet: 16 november 2023, 08:19:15 »
Hamnar ju ingen vätska i slangen i driftsfallet värme! däremot olja i kylläge.
du kan inte mäta underkylning på en värmepump
däremot överhettning i kylläge
skitenkelt att justera fyllningen om man vet vad man gör
Vad är det med dig, varför säger du emot hela tiden?

I värmelägekondenserar ånga löpande och ramlar ned i slangen mot stället utöver oljan om det känns oklart.
Det är klockrent att mäta underkylning i värmeläge.
Det går klockrent att mäta överhettning i kylläge.

Lite svårare/stönigt är inte lika med svårt, utan fortfarande inom ramen enkelt. Men enklare på en maskin med 2 uttag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #13 skrivet: 16 november 2023, 10:27:42 »
tråkigt att du har noll koll på var expansionen sker i en värmepump

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #14 skrivet: 16 november 2023, 12:44:46 »
Vi kan väl sammanfatta det med att det finns en anledning att jag rekommenderar inte att gör-det-självare grejar med kylteknik, när inte ens de som arbetar med det är överens om vad som är rätt.

*Skissar...*

Nejdu!

Är det faktorn "uttaget på rätt eller fel sida" av samma sida som du gafflar om? Den som man kompenserar med erfarenhet?
Annars får du gärna ta dig tiden och förklara vad du tycker inte går.

Kika gärna Panasonics kylkretsdiagram från servicemanualen, alla läsare.

Svarar du omsorgsfullt och hävdar att jag ändå har fel är jag beredd att sätta upp en luftluft i helgen med extra uttag inlödda extra uttag på "true" placering och bevisa för oss båda om båda bestämt hävdar sin rätt.
Det är trevlig forumsläsning i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man ha för tryck när den värmer?
« Svar #15 skrivet: 16 november 2023, 17:57:06 »
GÄSP!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!