Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Max 1 meter rör inomhus?  (läst 1558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #15 skrivet: 03 oktober 2023, 19:39:41 »
En Panasonic från 2008 med felkod H14 - "Luftsensor i innedel – Sensorn felaktig eller dålig kontakt". Jag gissar att det hänt en del med effektiviteten på 15 år och att det lönar sig att byta ut till en ny? H14 verkar vara en rätt ovanlig felkod också, hittar inga direkta tips på felsökning. Har slagit av och på strömbrytaren så att den nollställer sig, men går in i errorläge när man sätter igång den igen, fläkten på ytterdelen går aldrig igång.
byt sensor ca 5 minuters jobb

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #16 skrivet: 03 oktober 2023, 19:40:53 »
En vägghängd luft-luft innedel har 40-50cm rör så de räcker nästan alltid igenom ytterväggar, däremot golvmodellerna ansluts inne

Vad det inte det jag skrev  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #17 skrivet: 03 oktober 2023, 19:50:07 »
Vad det inte det jag skrev  ;)
Jo men jag gör som alla andra läser inte alla posterna i tråden innan man kommenterar det hej vilt.

Du får credsen för att du skrev det först, fast egentligen skrev jag det tidigare i tråden oxå, vilket uppenbart ingen i heller läste.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #18 skrivet: 03 oktober 2023, 21:01:27 »
Ha ha
Var inte ute efter någon cred
Kände mer igen mig att man lämnar samma svar dÃ¥ man inte läst hela trÃ¥den sÃ¥ noga eller för snabbt  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #19 skrivet: 04 oktober 2023, 07:22:07 »
OM jag tolkar svaren, och det jag kunnat hitta som rör direktiven så skulle det alltså vara otillåtet med flarekoppling inne om lokalen är så liten att gasmängden skulle kunna orsaka explosionsrisk vid ett läckage?
Hur har andra uppfattat det hela?
Eller finns det någon som kunnat hitta några handfasta regler som stipulerar att man inte får köra med flare inomhus på R32-maskiner?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #21 skrivet: 04 oktober 2023, 09:36:53 »
Om jag tolkar det rätt så gäller det alltså att vara försiktig med golvmonterade innedelar i "rum" mindre än 8 m2
För vägghängda modeller i princip 1 m2

AlltsÃ¥ finns inga direkta krav pÃ¥ att svetsa, sen verkar det vara vissa som gör det ändÃ¥, och i england verkar det vara mer regel än undantag om man ska tro diskussionen i det forumet.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #22 skrivet: 04 oktober 2023, 14:42:40 »
Om jag tolkar det rätt så gäller det alltså att vara försiktig med golvmonterade innedelar i "rum" mindre än 8 m2
För vägghängda modeller i princip 1 m2

AlltsÃ¥ finns inga direkta krav pÃ¥ att svetsa, sen verkar det vara vissa som gör det ändÃ¥, och i england verkar det vara mer regel än undantag om man ska tro diskussionen i det forumet.  dontknow
den enda begränsningen i dag enl sv kylnorm är att anläggningar med R290 vilket medför en olägenhet med att man inte kan ha centralkyla utan alla frysar måste ha en egen kompressor

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #23 skrivet: 04 oktober 2023, 16:26:30 »
Det var lite rabalder i början när R32 kom med brandfarlighet och åkerier som körde ut var lite skeptiska om mängderna på bilarna om jag minns rätt.

Blir väl än värre snart när mer propan maskiner ska lagerhållas och distribueras gissar jag på.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #24 skrivet: 05 oktober 2023, 13:30:22 »
Det var lite rabalder i början när R32 kom med brandfarlighet och åkerier som körde ut var lite skeptiska om mängderna på bilarna om jag minns rätt.

Blir väl än värre snart när mer propan maskiner ska lagerhållas och distribueras gissar jag på.
precis som när kylskåpen kom med R600A, då var det ett skåp per bil/vagn. Idag fyller de bilarna upp till tak! kanske har gasen blivit mindre farlig eller att de som inte kan tänka tyckte fel?

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #25 skrivet: 06 november 2023, 21:37:13 »
Något direktiv finns det - då några tillverkare monterar in sensorer för läckage på r32 golvmodeller. Då det finns en (mycket liten nästan obefintlig) risk för brandförlopp vid läckage. Detta direktiv eftersom det alltid (vad jag vet) alltid är flare inomhus på goövmodellerna.

Men det är bara att laga den gamla byta sensorn för någon hundring och köra tills den ger ett allvarligare larm. Sen byt till annan golvmodell och tuta och kör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 694
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!